Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2.0E -94 - Mittariston varoitusvalon "käynnistyksenesto"(?) kans ongelma -

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 2.0E -94 - Mittariston varoitusvalon "käynnistyksenesto"(?) kans ongelma -

    Hei!

    Olen omistanut reilun vuoden verran vuosimallia 1994 olevan Audi 80 2.0E . Pieniä puutteita on korjattu mm. tältä foorumilta löytyneiden ohjeiden perusteella. On kuitenkin yksi vika, tai ominaisuus, jolle en ole löytänyt selitystä.

    Kun autoon laitetaan virrat päälle, mittaristoon syttyvät asiaan kuuluvat merkkivalot kuten Airbagin ja käsijarrun merkkivalot. Nämä merkkivalot on eritelty auton ohjekirjassa, ja ne sammuvat varsin pian. On kuitenkin yksi oranssi merkkivalo, jossa on auton sivuprofiilin ja virta-avaimen kuva. Uskoisin symboolin tarkoittavan ajon- tai käynnistyksenestoa (merkkivalolle ei löydy selitystä manuaalista). Auto ei lähde käyntiin, mikäli tuo kyseinen valo palaa. Normaalisti se ei aiheuta ongelmia, koska valo sammuu muiden merkkivalojen tavoin pian. Kuitenkin, määrittelemättömän usein tuo oranssi merkkivalo jää vilkkumaan ollen sekunnin sammuksissa ja sekunnin päällä. Tänä aikana auto kyllä starttaa, muttei lähde käyntiin. Ainoa keino "korjata" tilanne on ottaa virrat pois/päälle niin monta kertaa, ettei merkkivalo jää enää vilkkumaan. Harmittaa ja erityisen paljon silloin kun kyytiläiselle joutuu selittelemään, miksi käynnistämisen sijaan pyöritellään avainta virta-lukossa... Muutoin auto starttaa ongelmitta.

    Kytkimen asennolla tai sillä onko vaihde vapaalla vai päällä ei tunnu olevan vaikutusta merkkivalon käytökseen. Vika ilmenee satunnaisesti säästä riippumatta. Lieneekö kyseessä ominaisuus, vai voidaanko autosta (tai kuljettajasta) löytää syy tällaiselle?

    Olen kuullut, että tämän ikäisissä Audeissa olisi hyödynnetty Conlog-käynnistyksenestoa, jossa käynnistyksenesto on kuitattava pois ennen käynnistystä erityisellä "avaimella". Tällaista "avainta" minulla ei kuitenkaan ole, kuten ei auton kojelaudassakaan ole Conlog-porttia. Tästä ei siis liene kysymys?

    Mikäli arvon foorumilaiset osaavat neuvoa vian paikallistamisessa tai jopa korjaamisessa, apu otetaan ilolla vastaan. Itselläni ei ole mahdollisuutta vikakoodien lukuun (vielä) mutta paikallisessa Audi centterissä vikakoodit on kertaalleen luettu. Vikakoodeja ei löytynyt.

    Kiitos jo etukäteen, ja pahoittelut mahdollisesti epäselvästä viestistä. Ensinmäinen postaus foorumille tuntuu jännittävän ja sen kyllä huomaan ;)
    Viimeksi muokannut Vapari; 15.10.2014, 01:03. Perustelu: Otsikko päivitetty

    #2
    Ei hätiä mitiä, ei tarvitse jännittää forumille kirjoittamisesta.

    Omassa Cabriossa (1995) tehdasasennettu käynnistyksenesto ja hälytin ja toimii just sillä tavalla. Odotan aina että sen valo sammuu mittaristossa ennen kuin käynnistän autoa. Joskus kun hätäisesti käännän avaimen ei vältämättä lähde käyntiin ja se ajonesto valo palaa. Vanhoja autoja kun ovat kantsii varautua sähkövikoihin.

    Luulen että ajonesto on mittaristossa.

    Comment


    • #3
      Kiitokset kannustuksesta.

      Itse teen samoin, eli odotan että valo sammuu ennen käynnistämistä. Tosin, tämän oppiminen vei aikansa... Epäilin kyseessä olevan vika, koska kännistykseneston valo palaa normaalisti vain hetken ja sammuu sitten. Tällä tavoin hoituvat suurin osa käynnistyksistä. Kuitenkin, ajoittain valo jää vilkkumaan, ilman että autoa yritetään käynnistää valoa vasten. Käynnistyksenesto siis ei toimi jokakerta samalla tavalla, mikä sai minut epäilemään, että kyseessä on vika eikä "ominaisuus".

      Nykyään odotan merkkivalon sammuttua muutaman sekunnin ja starttaan vasta, jos merkkivalo ei jää vilkkumaan.

      Kiitos!

      Comment


        #4
        Tapauksessasi tuli myös mieleen virtalukon pohja joka voi aiheuttaa myös jänniä tilanteita.

        Comment


        • #5
          Täytyy tarkista, taikka suoralta kädeltä vaihtaa tuo virtalukon pohja. Osa ei liene ylivoimaisen kallis, joten korkealta ei tipu vaikka vika ei tuosta korjautuisi.

          Kirjoitelen työn tuloksista kun se on tehty, tai jo aiemmin mikäli asennuksessa on ongelmia ;)

          Comment


          • #6
            Tarvikkeena taitaa maksaa sen huimat 10e.

            Comment


            • #7
              Audi 80 Käynnistyksenesto - Vika korjattu!

              Lähestyvän talven kunniaksi tilannepäivitys:

              Audi 80:n käynnistyksenesto oireili viestiketjussa kuvatulla tavalla. Oman saamattomuuteni takia en saanut kokeiltua foorumilta keväällä saamiani neuvoja vian korjaamiseksi, mikä osoittautui virheeksi - kauppareissu päätteeksi Audi ei käynnistynyt lainkaan (starttasi kylläkin). Tässä vaiheessa auto siirrettiin korjattavaksi Oululaiseen merkkiliikkeeseen, jossa vika paikallistettiin ja korjattiin.

              Ongelmat johtuivat ajoneston/käynnistykseneston ohjainlaitteen viasta. Ohjain vaihdettiin, ja auto käynnistyi jälleen normaalisti [SIZE="1"](Lue: totuttua paremmin, sillä käynnistykseneston merkkivalo ei jää enää vilkkumaan mittaristoon, kuten aiemmin saattoi tapahtua)[/SIZE].

              Remontin kustannukset eivät olleet kohtuuttoman suuret, osa kustansi noin 150 euroa (Alkuperäisosa).

              Iso kiitos kaikille asiassa auttaneille, rattoisaa talven odotusta!

              Comment

              Working...
              X