Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Subbarin kiinnitys takakonttiin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Subbarin kiinnitys takakonttiin

    Millä keinoilla olette kiinnittäneet subbarin paikoilleen takakontissa? Hankin meinaan autooni subbarin ja kiinnitin sen nyt tähän tapaan paikoille.

    http://i11.aijaa.com/b/00598/13138988.jpg
    http://i10.aijaa.com/b/00029/13138989.jpg

    Mitä mieltä olette tuosta kiinnitystavasta? Vetolujuutta yhdelle remmille luvataan 350kg. Ruuvasin tuohon kotelon sivuille kiinnikkeet joista tuon subbarin sai kiinnitettyä. Molemmilta puolilta subbaria on nuo kiinnikkeet neljällä ruuvilla kiinni. (subbari painaa n. 23kg)

    Lähinnä vain mietityttää, että mikä on se niin sanottu "oikea tapa", jolla tuo subbari tulisi kiinnittää takakonttiin. Sitä kun ei halua, että kolaritilanteessa tuo subbari pääsisi miten tahansa lentelemään.

    [SIZE="1"]On kieltämättä jotenkin vähän tyhmän näköinen tommonen pelkkä boksi takakontissa...[/SIZE]

    #2
    Mikäli koteloon kiinnitetyt kulmaraudat ei ole läpipultattuja reilujen prikkojen kera sisältäpäin, niin siitä antautuu ensin.

    Comment


      #3
      Mulla on avantin perässä vastaavanlainen kiinnitys. Keulakolarissa varmaan irtoaa, ehkä hiukan häviää energiaa liinojen repimiseen mutta eipähän arkikäytössä kolise eestaas. Minun subi on sen kokoinen että se ei sovi takapenkin ja selkänojan välistä mitenkään päin. Takapenkin luotan kestävän törmäyksessä.

      Comment


      • #4
        Itellä ei ole millään kiinni ja kertaakaan ei ole liikahtanut, tarraa tosi tiukkaan karvamattoon, kolari tilanteessa varmaankin lähtis mutta jäisi takapenkkiin.

        Comment


        • #5
          Selvä homma, mielenkiintosia kiinnitystapoja ja ajatuksia ihmisillä. Tietenkin hoff4:n esittämä ratkaisu olisi varmasti erittäin hyvä, mutta en tiedä miten tuollaista valmista elementtiä / kaupasta ostettua subbaria uskaltaa alkaa purkamaan, jotta ne kiinnikkeet saisi tukevasti kiinnitettyä. Tarraa voisin miettiä myös tuohon subbarin ja maton väliin.

          Ja niin kuin hopsis, yritän luottaa tuohon takapenkin kestävyyteen. Onhan tuo takakontti kuitenkin siten suunniteltu, että sinne mahtuu paljon tavaraa ja luulisi siten myös, että olkoon mitä tavaraa tahansa niin tuo takapenkki kestäisi aika hyvin nokkakolarissa.

          Comment


          • #6
            Selkänoja ei kestä p*skaakaan!!! Kuudenkympin vauhdista paikallaan olevaan törmätessä vajaan 10kg työkalupakki katkaisi vectran selkänojan. Pakki kerkis kerätä vauhtia puolisen metriä.

            Ja nopeutta oli siis se 60, kun löin liinat kiinni eli varmaan luokkaa 50 oli todellinen nopeus.

            Comment


            • #7
              Itellä se ei kerkeä kerätä vauhtia kuin 5-10cm ja kotelo kun on perinteisen mallinen niin oletan että se ei pysty mitekään osumaan siten jotta se selkänojan katkaisisi.
              Ja joo, kyllähän sen pitäisi kiinni olla, muttei raaski tehä reikiä koteloon eikä autoonkaan.

              Comment


                #8
                Niin joo, minulla on tosiaan kotelo päin selkänojaa eli törmäystä selkänojaan ei tule. Jos sille tavaraverkolle luvataan kestoa joku toistasataa kiloa niin kyllä kai se mutaman kymmenen kilon painoisen puulaatikonkin täytyy kestää? Se on kuitenkin alapäästään selkänojassa kiinni.

                Comment


                • #9
                  Oma/lastenne henki siinä on kyseessä, ei minun...

                  Comment


                    #10
                    Täällä järjestettiin joskus näytös miten iso kotelo aiheuttaa tuhoa. Mitsubishi liftback Coltiin rakennettiin 2 tuuman vanerista niin iso kotelo kun konttiin mahtui. Selkänoja oli vaan toiseltapuolelta kiinni, nosturilla 30m korkeuteen ja nokka edellä asfalttiin. Coltti melko läjässä, mutta subbari ei jaksanu liikkua mihinkään. Ja kotelo siis täysin irti. Mutta pitäähän nuo kiini laittaa, ettei kontissa kolise.

                    Tämä siis omin silmin nähty. En kyllä muista lukeneeni tuosta syystä onnettomuudessa vahinkoittuneista?
                    Viimeksi muokannut Maku; 22.3.2014, 00:03.

                    Comment


                      #11
                      Turhanaikaista jeesustella lasten hengellä, minä en ainakaan ota riskejä perheen kustannuksella. Luotan Audin insinöörin lujuuslaskentoihin vaikka yhdestä Opelista olisikin joskus hajonnut takapenkki.

                      Vertailu lienee muutenkin aika turhaa. Jos kyseessä on kappale jossa on 0,5m2 tasaista pintaa päin takapenkkiä niin onhan se aivan eri asia kuin paljon pienemmän pinta-alan omaava (peltipakin kyseessä ollessa vielä teräväkulmainen) kappale joka saa vielä ottaa puoli metriä vauhtia. Sama energia siirtyy paljon pienemmälle alueelle jolloin pakki menee kulma edellä läpi.

                      Comment


                      • #12
                        Reikälevyllä nuo kotelot on perinteisesti kiinnitetty. Eli auton pitkittäissuunnassa suorakaiteen muotoinen levy kiinni kotelon alle ja toinen pää takapenkkien alle runkoon. On huomaamaton kiinnitystapa ja pitää koteloa paikallaan tilanteessa kuin tilanteessa. Toimii ainakin 80 berttanelosessa. Mulla tosin aikanaan kotelon verhoilun jälkeen kotelo ei enää mahtunut liikkumaan takakontissa, sillä korkeussuunnassa otti kiinni takakontin "kattoon", joten en laittanut reikälevyä ollenkaan. Jämäkästi on kiinni ja pysynyt paikallaan jo kolmatta vuotta.

                        Comment


                        • #13
                          Paha vain on reika levyllä tuohon avanttiin kiinnittää jos joskus tarvii jotain isompaa saada sisään niin saa subin kätevästi irti kun irrottaa johdot pikaliittimistään ja nostaa vois.
                          Tuota remmi kiinnitystä vois harkita, näyttää melko kätevälle.

                          Ps. Ei ole lapsia kenen henkeä vaarantaa vaikka perhe auto löytyykin.

                          Comment


                          • #14
                            Melko näppärästi sen kotelon saa irtoamaan siitä reikälevystäkin, jos vaikka tekee levystä vähän leveämmän, taittaa laidat kotelon laitoihin ja laittaa muutamalla ruuvilla kiinni. Tietysti jos tuntuu siltä, että peräkontille on muutakin käyttöä kuin subbarikotelon säilyttäminen, kannattaa miettiä, laittaako sinne koteloa ollenkaan.
                            Viimeksi muokannut Nolimiz; 22.3.2014, 10:39.

                            Comment


                            • #15
                              Tuota remmi kiinnitystä vois harkita, näyttää melko kätevälle.
                              Onhan tuo tosi kätevä, kun ei mene montaakaan sekuntia niin saa subbarin irti tarpeen vaatiessa:) Mitä nyt vähän testannut tuolla audilla enempi kurvailla niin hyvin ainakin tuolla viritelmällä subbari pysyy paikoilla. Mulla on myös toi subbari ihan kiinni takapenkeissä, joten ei myöskään pääse tuo subbari keräämään vauhtia nokkakolarissa.

                              Comment

                              Working...
                              X