Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
elikkäs juu, uusi LG soitin autossa ja ongelma on siinä, että vaikka tallentaa radiokanavat niin aina sittten ku käyttää virrat pois autosta niin eipä oo kanavat enää tallessa...
Tästä on puhuttu kattavasti ja useasti. VAG:n autoissa on alkuperäisessä radioliittimessä standardiin nähden heräte ja jatkuva syöttö väärin päin eli navat 4 ja 7. (kytkentäkaavioissa yleensä 12+ ja ACC)
Toinen vaihtoehto on, mikäli mahdollista, vaihtaa radion sulakkeen paikkaa ohjeen mukaisesti, jolloin radio on riippumaton virta-avaimen asennosta. Tällöin kuitenkin radio on siis aina päällä, kunnes sen näppäimestä sulkee. En suosittele.
Kaikkein helpoiten operaatio onnistuu irroittamalla molemmat nastat sellaisenaan liittimestä ja työntämällä takaisin vastakkaisiin paikkoihin. Nastat irtoavat normaalien liittimien nastojen tavoin painamalla pienellä ruuvarilla tai vastaavalla esineellä kielen sisään ja vetämällä johtojen suuntaan. Kieli taivutetaan ulos ja työnnetään takaisin.
Todella helppo operaatio.
edit: Jaa. Saattakin olla, että tehdasasenteisen liittimen nastat eivät ihan noin vain irtoakaan, joten helpompi tapa on siinä tapauksessa johtojen katkaiseminen ja uudelleen liittäminen.
Meikäläisellä piuhat 4 ja 7 on haaroitettu samasta piuhasta ja Blaukkarin CD/MP3-soitin toimii, kuin virta olisi jatkuvasti päällä (jatkuva +12V). Vanha soitin (ilm. alkuperäinen Grundig (A4 -98)) toimi kyllä tuollakin johdotuksella siten, että virran kytkemisellä on vaikutusta. Löytyykö tuolta joku oma piuhansa virtalukkoon?
Asia vilpitön!
Jos jolle kulle jäi vielä epäselväksi noitten piuhojen 4 ja 7 "hienous" niin kerrataan...
Normaali autojen audio DIN-liitin standardin mukaisesti liittimeen 4 tulee "ohjattu" +12VDC, eli siis virtalukon kautta
Liittimeen 7 tulee "jatkuva +12VDC", joka syöttää radiota jatkuvasti pitääkseen muistipaikat paikallaan+esim kellonajan oikeana.
Audi käyttää poikkeuksellisesti toisenlaista "standardia" näiden kaapeleitten kohdalla, eli ne ovat ristissä.
Näihin liittimiin ei siis normaalisti tule sähkö samasta pisteestä (lenkitys/mitä sanontaa nyt halutaankaan käyttää). Soitin toimii aivan varmasti hyvin vaikka molempiin nastoihin kytkettäisiin mainittu "jatkuva +12V". Laite ei vaan sammu itsestään kun virrat katkaistaan virtalukon kautta.
Jos taas vastaavasti tehdään toisenlainen lenkitys, eli molemmat syötöt otetaan "ohjatusta +12V syötöstä" laite toimii aivan normaalisti silloin kun virtalukon kautta tulee sähköä. Ainut selkeä haittapuoli on esim. radion muistipaikkojen hukkuminen+suurimmassa osassa nykyradioita myös muutkin (basso,diskantti,fader,balance+muut henkilökohtaiset visuaaliset säädöt laitteessa).
Comment