Jaegerit kannattaa skipata vaikka olisi helppo. Melkoisen epäluotettava poksi tuntuu olevan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Vetokoukun sähkösarja ja koodaus.
Collapse
X
-
Liittyen topiciin, liikkeessä asennettu koukku a6 2016 c7.5 avantiin. Autossani on pre-sense -paketti (ACC ja törmäystutkat edessä ja takana), joka ilmeisesti reagoi kärryn tärinään siten, että pre-sense nappaa turvavyön kiristimestä rivakasti kiinni ja nappaa vyön kireälle. Hyvähän se on, että systeemi toimii, mutta on hieman ärsyttävä kun kärryä vetäessä yht'äkkiä turvavyö kiskaistaan kireälle. Onko kokemusta vastaavasta, ja saako tuon jotenkin koodattua pois VCDS:llä?
Ja toki tulen kysymään tätä koukun asentaneelta liikkeeltä, ja kerron jos ongelmaan löytyy lääke sitä kautta.
Comment
-
Voi olla, että tuota ei saa pois kuin kytkemällä pre-sensen. Muistelen, että sitä pystyi säätämään MMI:n kautta?
Aloita kysymällä sieltä koukkupajalta, että onko ne koodannut autoon yhtään mitään. Pitää nimittäin koodata usempaankin paikkaan, jos haluaa tehdä oikein ja saada ESP:n kärryvakautuksenkin toimintaan.
Comment
-
ABS, MMI, ECU, CECM + kaistanvaihtoavusti jne., jos on.
A8 4H:n lista toimii hyvänä pohjana: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-4h-prefacelit
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viestiVaikuttaa siltä ettei auto tiedä kärryn olevan perässä eikä osaa kytkeä pre sense takatutkia pois käytöstä.
jotain ja lakkasi kokonaan valot toimimasta - liitetystä kärrystä riippumatta. Tuon sentään korjasivat takuuseen.
En sitten tiedä millä hyppylangoilla se CAN-väylän perään on viritetty kun ei tuota koodausta osattu sen jälkeen enää merkkiliikkeessäkään korjata.
Olivat sitä mieltä että koukku pois ja alusta alkaen uudelleen... annoin sitten tämän "ominaisuuden" olla, peruutellessa otan vaan parkkitutkan kärryn kanssa pois päältä...
Comment
-
Onko jollain tullut vastaan että alkuperäinen jälkiasennettavaan purkkiin ei saa yhteyttä.
Kysessä 2014 Polo Blue GT ja alkuperäinen jälkiasennettava vetokoukku hommattu 2020, asennettu ja kytketty ohjeen mukaan, mutta VCDS eikä ODIS saa yhteyttä 69-Trailer purkkiin.
Jos CAN-gatewaystä aktivoi tuon purkin, niin antaa vikakoodia että ohjainlaitetta ei löydy.
Koitin ensin VCDS:llä aktivoida kaiken tarpeellisen, mutta ei toiminut, muutin takaisin ja koitin ODIS syöttää sen paketin mukana tulleen aktivointi koodin, mutta asennus pysähtyy virheeseen. Ja molemmat ohjelmat virallisia ei piraatteja.
Trailer purkille tulee kaikki virrat OK ja CAN-väylä on oikeinpäin, johtojen värit OK ja yleismittarilla low ja high oikeinpäin.
Ja kokeilin toisella uudella alkuperäisellä trailer moduulilla, mutta ei saanut siihenkään yhteyttä.
Onko joutunut ohjainlaitteita päivittämään?
Comment
-
Varovasti kyselen vcds -taitajien neuvoja. Tarkoitus on laittaa vetokoukku patterigolffiin. Volkkari sanoo, että se ei ole mahdollista.
Eräs sähköautopaja kieltäytyy tekemästä, koska iso riski polttaa ohjainbokseja, jolloin käsissä on 1800 kg ongelmajätettä.
Järki sanoo, että miksi ei muka olisi. Mekaaniset hommat on jo tehty ja kärryä vedetty ilman valoja. Can -väylään laitettava sähkösarja ei pitäisi vaikuttaa sähköauton liikkumiseen.
Onko mahdollista kytkeä peräkoukun sähköt?
Vertailussa koukullinen 7-golf ja oma oma E-golf.
Comment
-
Kaikkihan varmasti jotenkin mahdollista on. Huijauspurkkeja ja ryöstäjia voi laittaa takavalojen johtoihin.
Mutta E-golffiin ei ole mielestäni tyypätty vetokoukkua ei edes 0kg vetomassoilla (eli pyörätelineelle). Eli vähän siltä osin laitonta.
Veikkaan myös että monet ohjaimet kuten abs, luistonesto jne ovat niin erilaisia polttomoottoriin verraten ettei ole valmiuksia koodata.
Lisäksi kannattaa miettiä tilanne jos joku tuuppaa kärryn perään ja kärryn aisa sukeltaa takaa akkupakettia kohti. Ei välttämättä ole hyvä asia se.
Comment
-
Sen tiedän, että vetomassa on sen nolla. Riskit onnettomuuksissa tiedostan myös. Isompi riski oli koeajolla kärrin kanssa koukun asentamisen jälkeen, kun kärri oli ”pimeä”.
Jos vaikka joskus joutuisi viemään pikkukärrillä haravointijätteitä kaatopaikalle, niin voisi tehdä sen turvallisesti ja ekologisesti (tai jotain).
Pidän tätä ehkäpä hieman haasteena…
Comment
-
Samanlailla se aisa voi sukeltaa polttoainetankkiin tai kaasutankkiin. Jos on rungossa paikat valmiina (tietysti, koska sama runko kuin polttomoottorisissa), niin ihan yhtä turvallisesti se koukku sinne istuu.
Valothan saat kärrylle millä vain CAN-väylästä valosignaalit ottavalla boksilla. Varmasti käy melkein mikä vain VAG-käypäinen lisäboksi.
Auton bokseihin koodaaminen ei nyt eroa siitä onko moottori sähköllä vai bensalla käyvä. Onhan hybrideissäkin sähkömoottori ajoa varten. Siitä vain VCDS:llä kokeilemaan, mitä näkyy. Ei sinne mitään uusia laitteita ole kehitetty, vaan softaan vain lisätään ominaisuuksia. Erittäin todennäköisesti on siis pohjalla samat softat kuin vanhemmissakin ja siten samat ominaisuudet. Ainoa ongelma tulee luultavasti siitä, että tuossa voi olla long-codingit jo historiaa ja VCDS:llä ei enää kaikkea pääse tekemään.
ABS-boksi on sekin varmasti lähes sama kuin polttomoottorisissa. Kuulostaisi rahan tuhlaukselta kehittää omansa sähkömoottorille. Eihän se purkki polttomoottorisissakaan moottoria ohjaa, vaan ainoastaan pyytää tekemään jotain.
Comment
-
En kuuluttaisi tuota ABS-boksin samanlaisuutta kirkossa. Ihan mutuna, ajonvakautus ja ABS kävelee aika pitkälle käsi kädessä, mikä voi aiheuttaa sen, että nuo on tosiaan erilaiset purkit E ja ICE-autoissa. 2 erillistä purkkia en itse laittaisi (ABS ja ESP erikseen), sillä tiedonsiirto aiheuttaa latenssia, ja siinä menetetään ajonvakautuksessa niitä kriittisiä sekunnin murto-osia (työkoneissakin käytetään jossain ohjauksissa suoraohjausta ilman emopurkin läsnäoloa juuri näistä syistä)
Comment
-
Octavia 2 vetokoukun jälkiasennus - koodaus ongelma
Lyhyesti vetokoukun mekaaninen asennus meni maaliin tyylikkäästi ja johtosarjan veto sulakerasialle ja boxille onnistui myös pienistä vaikeuksista huolimatta ihan ok.
VCDS:llä on koodattu (19) CAN Getaway 69-Trailer käyttöön ja kaikki on siltäosin kunnossa. Valot palaa kärryssä jne.
Ongelma on peruutustutka pakille kytkettäessä niin summeri huutaa kokoajan. Autossa on vain anturit ja summeri ei mitään muuta.
Ohje on avata (10) Park/steer assist, mutta tähän moduulin ei saa yhteyttä, eikä myöskään (76) Park assist.
Molemmat ovat myös ilman rastia CAN Getaway listauksessa.
Eli nyt kun en pääse koodaamaan vetokoukkua käyttöön niin onko ideoita mitä pitäisi tehdä?
Yritin aktivoida (10) CAN listasta, mutta vikakoodi kertoi ettei moduuliin saa yhteyttä.
(76) en ole vielä yrittänyt ottaa käyttöön. Ehkä kokeilen sitä vielä huomenna.
Comment
-
Can-modiulille lisätään vain se 69-moduuli, kun sen olet fyysisesti ja sähköisesti sen sinne asentanut, mutta et voi lisätä 10 tai 76 -moodulia sinne listaan, kun niitä ei autossa ole. Jos lisäät esim sen 10-moduulin sinne can-gatewayn listaan, niin se juurikin herjaa, että ei saa 10-moduuliin yhteyttä, koska autossa ei ole sitä miduulia/ohjainlaitetta.
Katso siitä moduulilistauksesta, että mikä ohjainmoduuli autossa on parkkitutkiin liittyen. Sitten menet siihen ohjainmoduulin ja muutat sen koodausta. Sen numero on autossasi ilmeisesti joku muu kuin 10 tai 76.
- 1 like
Comment
-
Tässä kaikki asennetut moduulit järjestyksessä jos joku tietää mistä löytyy.
01-Engine
03-ABS Brakes
04-Steering angle
08-Auto hvac
09-Cent. elect
15-Airbags
16-Steering wheel
17-Instruments
19-CAN getaway
25-Immobilizer
42-Door elect
44-Steering assist
46-Central conv.
52-Door elect
55-Headlight range
56-Radio
62-Door RL
69-Trailer
72-Door RR
77-Telephone
Comment
-
Vähän googlailin, niin kait näissä Octavia 1Z:ssa on ollut parkkitutkien kaverina tuo 76-moduuli, mutta miten autossasi ei ole sitä rastittuna CAN-gatewaylle? Voithan kokeilla rastia sen, jos joku aiempi omistaja on sen vahingossa rastinut pois. Gateway kyllä herjaa, jos moduulia ei ole.
Tai sitten noista parkkitutkista on olemassa joku versio, mikä toimii ilman erillistä ohjainlaitetta. Pitäisi melkein katsoa vaikka sähkökaavioista läpi, että pääsisi paremmin kiinni. Veikkaan kyllä, että parkkitutkien kanssa pitäisi olla aina tuo 76-moduuli. Ehkä 09 tai 46 voisi myös teoriassa olla mahdolliset..
Comment
-
Tossa taas on 1Z-koppaisessa ollut full scanin perusteella moduuli 76:
https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/22163/
Edit: tuo on ollut "Component: Parkhilfe 8-Kan" - että onko tossa kopassa muitakin park-moduuleita ollut kuin tuo 8-kanavainen?
Comment
-
Terve, eli ollaan tälläisessä tilanteessa. Asentelin vetokoukun autoon (A7 C7), seurailin loppuun vielä lapusta "koodausohjeita" vetokoukulle.
Yhden muutoksen tein can moduuliin jonka jälkeen totesin että enpä taida jaksaakaan, ei sillä niin väliä vaikka tutkat tai muut ei niin justiinsa toimi kärryä vedettäessä.
Noh, nytpä kävi niin että vakkari ei suostukaan enää toimimaan, mittaristoon tulee kolme ympyrää kun vakkarin koittaa laittaa päälle. Palautin myös muutoksen alkuperäiseksi (CAN-moduulista, installation lististä otin 69-tow joku juttu takaisin pois päältä), silti ei vakkari toimi, antaa nyt can moduulissa vikakoodia virheellisestä koodauksesta, tästä kuva.
Kaikki piti olla kuin ennemminkin mutta silti ei toimi, esim. mittaristoon ei syty nopeusmittarin ympärille sitä punaista kehää mikä on kun vakkari on käytettävissä...
Comment
Comment