Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Airbag-ratin irroitus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Airbag-ratin irroitus?

    Pitäisi irroittaa autosta ratti. Search ei tuottanut yksiselitteistä vastausta airbag-ratin irroitukseen, joten kysäisenpä varmuuden vuoksi, jottei bägi tule silmille vahingossakaan.

    Meneekö homma näin:

    1. Akku irti puoli tuntia ennen ratin irroitusta.
    2. Ratin keskiosa irti. Se lienee kiinni jollain klipsuilla ja irronee kevyesti kampeamalla?
    3. Ratin keskiömutteri irti ja ratti pois paikoiltaan.

    Onko jotain muuta erityistä mitä pitäisi huomioida hommaan liittyen?

    #2
    Kyllä se noin menee. Itse pidin vartin irti sähköjä. Sitten vain airbagin ruuvit irti (airbagissa on T30 torx minulla.) näin ja sisältä liitin irti.

    Siinäpä se, ei ole hankalaa.

    Comment


    • #3
      Tuo akun irroittaminen yms on vähän extreme varotoimenpiteitä. Ongelmana monissa autoissa on että kaikkien aivolaatikoiden adaptaatiot katoaa sitten samalla jos ottaa akun irti, sen takia sitä harvemmin otetaan. Itse en tiedä yhtään tapausta että silmille olisi tullu kun on otettu vain virtalukosta avaimet pois, eikä minkään järjen mukaan sinne mitään jännitettä pitäisikään tulla.

      Jos sulla on nelipuolainen orggis pappa airbägiratti. Keskiosa eli airbag on takaata kiinni noilla Torxeilla, ne auki ja bägi on irti. Johtoliittimen pysyminen bägissä on vielä varmistettu isolla rautaklipsulla, sen irroitettuaan saa sen liittimen nykäistä suoraan irti tyynystä. Se että ratti lähtee irti pitää myös rattimuovit purkaa, ja ottaa airbägin kierukan johto irti rattiputken päästä. Eli pyyhkijän viiksen kohdalla on 2napainen muistaakseni oranssi liitin, sitten normaalisti keskimutteri ratista auki ja rivakka vetäsy (toinen vaihtoehto on jättää se kierukka autoon kiinni, ottaa ne kolme pientä ruuvia siitä ratin keskipultin ympäriltä auki). Kierukan asento sitten ei saa muuttua, muuten voi mennä rikki kun seuraavan kerran veivaa ratin laidasta laitaan. Ottaa ratin pois kun renkaat on suorassa, ja laittaa paikoileen samalla tavalla, ei ole rakettitiedettä, kierrukan asento voi heittää vain tasan kierroksen (yksi lukitusnasta).

      Mikäli kuitenkin tulee nenä kipeäksi ja bägi laukeaa niin multa saa lohdutukseksi sellaisessa tapauksessa kyllä ehjän tilalle :)

      Comment


        #4
        Kyllä se bägi on noilla torxeilla kiinni ja liittimeen (olikohan punainen) pääset käsiksi kun otat sen viiksipaketin ylemmän suojamuovin pois (kaksi ruuvia alapuolella).

        Comment


          #5
          Juu, ratti on tosiaan 4-puolainen pappamalli.

          Kiitoksia ohjeista. Eiköhän ratti näillä neuvoilla saada irti. Mikan selvittämää kierukkajuttua en oikein ymmärtänyt, mutta eiköhän sekin selviä, kun pääsee näkemään ratin sisuksiin.

          Comment


          • #6
            Ratin alapuolella, tavarahyllyn takaa löytyy bagin virtaliitin. Tuo kuuluu avata ennenkuin bagia rupee räpläämään.

            Comment


              #7
              Mites noissa vanhemmissa joissa on bägin varavoimamoduuli keskikonsolin takana. Voiko bägin ottaa pois ilman että sitä täytyy roplata?

              Comment


              • #8
                Hei. jos ei tarvitse irroittaa ratin alla olevaa kontaktirengasta (vai mikä hänen nimensä lienee, "schleifring" kai saksaksi) niin ratin voi purkaa paikalleen. Vanhemmassa 4 -puolaisessa se on tosi helppo juttu. Airbag irti (2:lla thorxilla ratin takaa), 3 ruuvia ratin pohjasta ja se iso mutteri ja johtoja irti niin ratti on kädessä.

                Uudemmassa 4 -puolaisessa täytyy äänimerkin häkkyröitä purkaa vähän pois tieltä joiden alta sitten löytyvät vastaavat ruuvit muistaakseni 4 kappaletta. Tässä on se etu että kaikki airbagin johdot ja kytkennät jää paikoilleen ja ratti on silti kädessä.

                Ensin tietenkin ennenkuin tekee yhtään mitään, kannattaa akun kenkä irrottaa.

                Comment


                  #9
                  Onkohan kolmipuolaisessa mitään erikoista huomioitavaa

                  Comment


                  • #10
                    3 -puolaisesta ei minulla ole kokemusta. Olen ymmätänyt että jos 3 -puolaisen vaihtaa 4-puolaisen tilalle niin täytyy vaihtaa connektoreineen (Schleifring) päivineen.

                    Comment


                    • #11
                      Kolmipuolaisesta vaan kaksi ruuvia ratin takaa irti, pidä kiinni Bagistä kun avaat viimeiset kierteet niistä ruuveista, liitin irti ja bagi on kädessä. Itse olen joutunut irroittamaan sen usein niinkuin ratinkin omien "säätöhommien" takia.

                      Jos et irrota akkua niin älä laita virtoja päälle, saat muuten muistoksi AirBag valon mittariin, joka pitää sitten nollata joko tiskillä tai Vag-Comilla.

                      Comment


                      • #12
                        Pitäisi saada A3 1.8 vm 97:n ratin keskiö irti, onko samat T30 torxit? Tuntuu ratin kiinnitys vähän väljältä, tarviiko mitään liittimiä irroitella että saa sen mutterin näkyviin? Niin ja ratti oli perus 4-puolainen.

                        Comment


                        • #13
                          Ratin alapuolella, tavarahyllyn takaa löytyy bagin virtaliitin. Tuo kuuluu avata ennenkuin bagia rupee räpläämään.
                          Onko tämä C4 satkussa myös siinä jossain ratin alla, vai ?

                          Comment


                            #14
                            Olen muuten nykinyt airbägiä irti vaikka akku on ollut kiinni. Ei ole pamahtanut :)

                            Comment


                            • #15
                              Eikä pamahdakkaan.

                              Comment


                              • #16
                                Ei sitä akkua tarvinnut volkswagenissa irroittaa. Ennen irroitusta aja auto siten että ratti on keskellä. Helpompi laittaa takaisin kun tietää missä asennossa ratin pitäisi olla.

                                Ainoastaan tähtipää ruuvit auki ja airbag piuha irti. Sitten vaan uus ratti irti ja uus ratti tilalle.

                                Comment


                                • #17
                                  Voi vitsi mä pähkäilin varmaan vartin silloin kun asensin tohon B5:een cruisea.
                                  Passatissa ei menny mitään johtoja ohjayspylväälle saakka, vain bägin johto irti, mutteri auki ja ratti syliin.
                                  Mutta B5:ssa tietenkin menee ja hämäännyin kun ratin mukana lähtee joku muovilevy (jonka merkitys ei selvinnyt mulle) ja luulin että se pitää jotenkin saada irti.
                                  Onneksi ennen siirtymistä kohtuulliseen voiman käyttöön tajusin seurata muovilevystä mukamas lähteviä johtoja syvemmälle pylvään syövereihin ja liitiimethän sieltä löytyi...

                                  Comment


                                    #18
                                    Bentleyn manuaali vannottaa irroittamaan myös bagin jännitelähteen liittimen ennen iroitusta. Onko eurooppa versioissa tällainen erillinen jännitelähde myös? Onko nämä kaikki ylimääräiset piuhojen irroitukset vain hätävarjelun liioittelua? Akun kaapelit nyt aattelin kuitenkin irrottaa.


                                    "Up to 1995 models:

                                    • Before working on any airbag or steering column component, always disconnect the airbag voltage supply connector => page AUDI-C4-BD01-69-009-06[COLOR=#0000ff]69-81[/COLOR]. Disconnecting the battery ground strap alone will not prevent accidental airbag release. "

                                    Comment


                                    • #19
                                      Akunkengän irroitus riittää aivan hyvin, tuntuu että sekin on jo hätävarjelun liioittelua.

                                      Comment


                                        #20
                                        No niin, ny o valoviiksi vaihdettu, aivan turhaan tuli jännitettyä bagin irrotusta. Kiitoksia Akille rohkaisusta ja Timolle hyvistä ohjeista. Profiilin kotterossa (A6q C4) tosin ratissa olevat piuhat painui jonnekkin syvemmälle, mutta onnistuihan tuo niitä irroittamattakin.

                                        Täytynee jossain vaiheessa askarrella valojen releytys. Btw mikähän on odotettavissa oleva elinikä tolle kytkimelle ilman releyttämistä?

                                        Lopuksi kiitos Tepolle osien toimittamisesta, homma toimi kuin elokuvissa! Sua tulleen kiusaamaan jatkossakin.
                                        Viimeksi muokannut nomoreford; 29.11.2011, 15:07.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Btw mikähän on odotettavissa oleva elinikä tolle kytkimelle ilman releyttämistä?
                                          Veikkaisin, että se kestää nyt vähintään 10 vuotta ;)

                                          Ei oikeasti se kesto, vaan releytyksestä saatava hyöty. BTDT.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mitenkäs noitten rattien yhteensopivuus?
                                            Eli minkämalliset käyvät "heittämällä" tuohon perus nelipuolaseen?

                                            Alkaa olla tuo vanha aika räjähtäneen näkönen.
                                            Viimeksi muokannut JoniP; 5.6.2007, 20:28.

                                            Comment


                                              #23
                                              Allekirjoittaneelle tuli tekemätön paikka eteen TT:n kanssa. Bägi lähti ihan kivasti irti, mutta ratti tuntuu olevan kuin hitsattu paikalleen. Kait se monisakarainen tähti-mutteri siinä keskellä sitä rattia pitää paikallaan? Onko jotain jippoja tuon aukaisemiseen, vai onko multa jäänyt jotain huomaamatta. Nimittäin ei viittis 3m jatkovartta käyttää auton sisustan osien purkamiseen...

                                              Comment


                                                #24
                                                Kaksin käsin tiukka ote alareunasta ja "hillitön" rynkytys. Joka kerta on lähtenyt, eikä koskaan ole mitään hajonnut.

                                                Edit1: Jos tällä kertaa hajoaa, en ota vastuuta;=).

                                                Edit2: Enpäs hoksannut, että pultti on vielä kiinni. Olis tullu pitkä päivää ottaa ratti irti rynkyttämällä kun pultti on vielä kiinni :=)).
                                                Viimeksi muokannut nomoreford; 8.5.2009, 17:56. Perustelu: 1. Vastuuvapaus lauseke. 2. Yritys näyttää vähemmän typerältä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  ehkä parille kierteelle se keskusmutteri, muuten voi sattua hampaisiin ;)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Niin, ensin kuitenkin se keskipultti/mutteri löysälle, koko taitaa yleisesti näissä olla XZN 12. Se on liimalla kiinni mutta ihan ½" perusräikällä on irronnut.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Juuri niin kuin yllä. Ratin keskiön XZN -pultti irti ja sitten ratti melkein tipahtaa käteen. Jos et tota pulttia irrota, niin saat hetken aikaa rynkyttää!;)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tämäpä selvä, pitääpä odotella sen verran, että saa asennusapua pitämään kiinni ratista :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tällainen pienempikin kaveri on saanut pultin auki yksin. Vasurilla kehästä kiinni ja oikealla vääntöä!;)

                                                          Isossa räikässä sai olla pitkä jatkovarsi hylsylle, ettei räikän varsi ota ratin kehään kiinni.
                                                          Viimeksi muokannut jaarli81; 1.8.2012, 09:24.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kenellä faktatieto XZN-pultin koosta? Onko se 12 vai isompi? Ettei turhaan tule väärän kokoista ostettua kun varmaankin lähiaikoina tulee tarve.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X