Airbagin merkkivaloa ei löytynyt ! Auto on A6 -97 C4:n korilla. Mistä löytyy ko. valo ? Katsastusmiehen mukaan (lampulla tutkien epäili, että pitäisi olla kellon yläpuolella). Auto on katsastettu jo pari vuotta Suomessa, enkä muista aikaisemmin edes ko. valoa nähneeni. Olen vaihtanut mittarilamppuja tauluun ja mielestäni kellon yläpuolelle tulevaan tauluun tulee vain kaksi piuhaa (auto-check ja ajonesto). Muistanko väärin vai puuttuuko minulta Airbagin näyttöjohto kokonaan ? Neuvokaa minua, joilla on tietoa, mistä lähden johtoa etsimään. Kiitoksia etukäteen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ei mennyt katsastuksesta läpi... airbag-valo puuttuu
Collapse
X
-
Mikäli mitään yhtäläisyyttä on tuollaiseen kasikymppisen raatoon, niin ainakin mulla airbägin johtosarja on täysin oma. Eli mittaristoon tulee lampun kanta johtoineen, minkä kiinnitys on niin heppoinen että on voinut tippua sinne mittariston sisälle. Mittaristo irti ja virrat päälle niin näkee jos se palaa jossain kojetaulun sisällä.
Comment
-
Ohjekirjaa (saksankielinen) tutkimalla ei vastausta löydy... taulussa on paikkoja monille toiminnoille (6 kpl) ohjeen mukaan eri maita varten. Minun autossa on kaksi kirkasta lamppua: johdot mitoitettu niin, että sopivat vain ko. kohtiin eli check tai engine. Oletan auton olevan C4, koska vuosimalli on 97 tammikuu ja kori on nk. vanhanmallinen. Jarille kysymys: virrat päällelaittaessa montako valoa sinulla mittariin siis kellon yläpuolella syttyy ? Oletan sinun autosi olevan samaa tyyppiä kuin omani. Mikan vinkki oli hyvä, mutta nopealla tutkimisella en löytänyt kannoistaan irronneita, toimivia lamppuja mistään irrallaan.
Comment
-
Siis sikäli, kun on kyse siitä mittaristosta, jossa kolme pienempää mittaria, niin siinä yläpuolella on se elementti, johon nuo extra-varoitusvalot on ympätty. Muistaakseni punainen herjavalo textillä "AIR-BAG". Mulla ei kys. paikassa oo lamppua, kun ei oo tyynyäkään, mutta irtojohdolla on kuitenkin tuo engine-check.
Piirilevyn päällä, lampun kannoissa on vielä lisäksi koodivärit jollain pikku tarrarenkailla, eri väri joka piuhalle, jotta ollsi helpompi tuupata oikeaan kohtaan. Se jos koko johto puuttuu on tietysti pikku murhe, mistälie tuo systeemi tarkistaa bagin kunnon. (eikö tuon valon kuuluisi palaa tovi virtojen kytkemisen jälkeen, taikka hetki startin jälkeen)
Jos ei oikeaa piuhaa rupea löytymään, niin vaihda "engine-check" -polttimo piuhoineen siihen bagin merkkivalon taakse, sekin sammuu startissa... :)
Comment
-
Huomaa hymiö kirjoituksessani... Kyllähän se kuntoon tietenkin pitäisi laittaa, jos kyseessä olisi vanhempi auto niin itse en laittaisi.
Jos sen jättää vialliseksi, niin toki siitä pitää informoida seuraavaa omistajaa, ihan kuten mittarinvaihdostakin.
Tuota on nyt sitten kuukausi aikaa korjata vissiin... auttaiskohan VAG-COM tässä mitenkään? Se voisi kertoa jotain, esim. löytää Airbagin. Sitäpä en sitten osaa sanoa, että jos VAG-COM löytää bagin ilman vikakoodeja, niin pitäisikö systeemin olla silloin kunnossa (oletettavasti) ja näin ollen vika olisi vain merkkivalon puolella...?
Comment
-
T. Laakso
Hmm... Minulla on vain ajonesto ja airbag -valo. Mitä jos edellinen omistaja on siirtänyt airbägin polttimon siihen auto-check(?) paikkaan mittaristossa...?
Comment
-
Tutkittuani tarkemmin asiaa, niin Teemun mainitsema "vinkki" kuulostaa järkevältä. Välttämättä polttimon siirtoa ei ole tehnnyt edellinen omistaja vaan itse vahingossa kesällä kun vaihdoin mittariston polttimoita. Jos muilla vastaavan automallin omistajilla ei pala kuin kaksi valoa siinä taulussa niin asia on ratkaistu..
Comment
-
virrat päällelaittaessa montako valoa sinulla mittariin siis kellon yläpuolella syttyy ?
Paikka on kyllä varattu check enginelle, mutta ainakin dieselissä check engine -valona toimii hehkutuksen merkkivalo. Käyttääkö joku A6- tai S6-malli tuota check engine -valoa? Entä 100- tai 100 S4 -malli? Em. ohjekirjat (saksalainen ja suomalainen) eivät mainitse check engineä millään tavalla.
Eiköhän siellä ole vain lamppu väärässä paikassa. Minkä varmaan näkee niistä värikoodeistakin.
Comment
-
Ilo oli lyhytaikaista...vaihdoin lampun oikealle paikalle..toimi ! Uudestaan liikkeelle:lamppu palaa mutta nyt ei enää sammu !! oletan sähkövikaa (liitäntää tai vastaavaa), mutta mistä katsoisin ekana ?? Minulla on Vag-com autoon sopiva, mutta ei softaa. Kannaattaako viedä suoraan pajalle vai yrittää itse "korjailla" ja hankkia softa, jos siitä tuohon Airbagin toimintaan on edes hyötyä ?
Comment
-
Yksi erinomainen toimintamalli on sellainen, että otat polttimon irti ja meet sen kanssa tiskille. Sieltä setä kattelee ehjän samanlaisen tilalle. Tai vaikka otat mittarit irti siellä liikkeen pihas ja kävelet joko a. polttimon tai b. mittariston kanssa sinne sisälle. Mittariston kanssa hiippailun eduksi on laskettava huomattava show-arvo.
Comment
-
No voi harmi, että "vika löytyi" ja sitten "paheni"!
Tuo airbag-valo on tosiaan siinä kello yläpuolella ensimmäisenä varoitusvalon. Kyseinen polttimopaikka on (muistaakseni) merkitty punaisella merkillä....niinkuin tuossa jo värikoodeista kerrottiinkin. Itse polttimon kannassa (siis erillisjohdot+lamppuliitin) on sama värisymbooli.
Kannattanee hiippailla asiaan perehtyneen kaverin juttusille tarkastamaan vikalogit, jos ei siis ole oikeita softia itselläsi. Ei kyllä ole itsellänikään, vaikka kyseisenlaiset vimpaimet kiinnostavat yli kaiken.
Ei ole tullut tarkastettua minkälainen polttimo airbag:in tarkastusvalossa on, mutta ei ole ainakaan tavallinen mittaristovalokanta. Polttimo oli mielestäni fyysisestikin paljon stanttu polttimoa isompi.Wattimääräkin on arvatenkin isompi. Veikkaisin 1,5-2W.
Mittaristo kainalossa ei kannata liikkeeseen marssia....polttimo kun ei ole edelleenkään mittaristossa kiinni muuta kuin kiertämällä...piuhat tulee toisaalta.
;o)
Comment
-
Ostin sitten sokkona pari lamppua mutta tietysti vääränlaisia. Ei oikein huvita yrittää purkaa auto kerrostalon pihassa ilman työkaluja kun talli on 200 kilsan päässä. Kiitos kuitenkin vinkistä Murtsi
Tuli kuitenkin kokeiltua mitä vag com sanoo kun on joku polttimo piuhan päässä niin nyt ainakin toimii eli ei tule vikakoodia.
Täytyy mallin kanssa hankkia oikea polttimo ja alkaa miettiä mittarin irroitusta.
Comment
Comment