Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tippi vikatilassa, ABS/ESP palaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tippi vikatilassa, ABS/ESP palaa

    Yritin selailla aikasempia ketjuja, mutta ei oikein vastaavanlaista vikaa äkkiseltään löytynyt. Profiilin kulkineesta A6 -02 2,5tdi tiptronic quattro kysymys.

    Eli viankuvaus: Kesken ajon, pienehkön töyssyn jälkeen syttyi espin valo ja vaihteiston näyttö sammui. Sitten pystyi puoli kilsaa ajamaan, kunnes auto sammui. Käynnistyksen jälkeen syttyivät myös abs-valo ja punaisena vilkkuva huutomerkki tuohon lämpötilanäyttöön. Kaikki sulakkeet päädystä katsottu ja pääsulakkeitakin läpikäyty, ehjiltä näyttivät jokainen.

    Vikakoodit: Auto-trans valikkoon ei pääse ollenkaan. Moottori ja abs puolelta: 18034 - Powertrain Data Bus P1626 -- 35-00 - Missing Message from TCU
    ja insturmentsista 01316 - ABS Control Module 49-00 -- No Communications.

    Ensimmäisenä tarkastin automaatin ohjainlaitteen, mutta en ainakaan mitään silmäänpistäviä vikoja sieltä löytänyt ja se oli kuiva (ei vesivahinkoa jalkatilassa). Sain sen kuvan että nämä eivät pahemmin hajoile ilman vesivahinkoa, mutta ainahan kaikki on mahdollista.
    Parin tuttavan kanssa asiaa pähkäiltiin ja ehdotuksia tuli myös viallisen abs ohjainlaitteen suuntaan. Tässä on tämä Bosch 5.7, josta ei hirveästi näyttänyt keskustelua löytyvän.

    Kysyisinkin vian haarukoinniksi pääseekö vcds:llä auto-trans valikkoon, jos abs-boxista irroittaa liittimen? Itse en ainakaan pääse, mutta jos normaalisti pääsee, niin silloinhan vika painottuisi automaatin boxiin. Löytyisikö kenelläkään toimivia ohjainlaitteita testattavaksi/myytäväksi (4B0 927 156 ES tai 0 265 950 054)? Muita hyviä ideoita vian etsintään?

    Kuvia osista ja vikakoodit
    https://www.dropbox.com/sh/tmj8atxizj1l8u1/9XHtG8WoN5

    #2
    Kysyisinkin vian haarukoinniksi pääseekö vcds:llä auto-trans valikkoon, jos abs-boxista irroittaa liittimen? Itse en ainakaan pääse, mutta jos normaalisti pääsee, niin silloinhan vika painottuisi automaatin boxiin.
    Harvemmin sillä on merkitystä, että onko ABS-liitin kiinni vai ei. Mutta toki jos ABS vetäis linjan juntturaan, niin heräisi muut laitteet ABS-liittimen irroituksella.

    Vetele epäilyttävät ohjainlaitteet irti ja laita yksi kerrallaan takaisin, niin saat haarukuitua, että mihin saat yhteyden.

    Bosch 5.7 hajoaa myös, mutta ei yleensä niin, että menee täysin pimeäksi.

    Comment


      #3
      Mittaappas siitä automaatin ohjainpurkin liittimestä.

      Jos vaihteisto on 01J, pin9 +12V jatkuva (musta/vihreä), pin8 +12V avaimen takana (musta/vihreä tai musta/sininen), pin25 maa (ruskea),
      pin11 can-l (oranssi/ruskea) ja pin10 can-h (oranssi/musta) caninstä l-h välistä pitäisi löytyä noin 60ohm.

      Jos 01V/01L, pin26 jatkuva +12v (punainen), pin54 ja 55 avaimen takana +12v (musta), pin6, 28, 34 maa (ruskea),
      pin85 can-l (oranssi/ruskea), pin86 can-h (oranssi/musta).

      Näin kertoo Autodata.

      Jos can väylä toimii muiden boxien välillä, niin siinä ei ole vikaa, vaan yksi laite (tai useampi) on viallinen. Jos can väylä on ehjä fyysisesti, niin se toimii kokonaan tai ei ollenkaan, eli yksi viallinen laite ei kaada osaa siitä. Siis jos puhutaan yhdestä can väylästä, autossa niitä voi olla useampia, eri protokolille yms.
      Viimeksi muokannut Jabe; 28.2.2014, 16:40. Perustelu: poistin virheellisen tiedon

      Comment


        #4
        Tätä juuri pohdinkin, että voiko toinen laite kaataa toisen, tai voiko liittimen irroitus pimentää toisen laitteen. Jos näin ei kerran tapahdu, niin taitaapa vika paikallistua siihen automaatin ohjainlaitteeseen koska se on ainoa täysin pimeänä pysyvä. Pitää vielä huomenna mittailla se liitin, että tulee virrat siihen normaalisti ja löytyy tuo 60ohmia.
        Taitaa löytyä kolme vaihtoehtoa tähän hätään:
        http://www.ecutesting.com/catalogue/...etm002830.html
        http://www.ebay.com/itm/Automatik-Ge...item1c375cd97d
        http://www.auto24parts.com/en_GB/p/E...002-830-/23282
        Korjaus kai se järkevin olisi. Korjaako suomessa kukaan näitä, tai onko kellään kokemusta tuosta ecutestingistä? Ja kävikö nuo eri kirjaimilla olevat ohjauslaitteet miten ristiin?

        Perkule olipas täällä samanlainen tarina:
        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ferrerid=30631

        Comment


          #5
          Korjataan hieman edellistä tekstiä.
          Meneehän tuossa autossa toinenkin väylä, VAN väylä nimellä autodatassa niin ei tullut heti huomattua. Toiminta on samanlainen molemmissa. Tuo van väylä kulkee moottorin ja mittariston välillä ja oli siinä jotain muitakin.
          Onkos tuo van väylä yleinen nimitys auto puolella, vai onko autodatan oma nimitys?

          Comment


            #6
            Se on K-linja mittaristosta moottorinohjaukseen. On käytössä autoissa, joissa on ajonesto. Löytyy kytkentäkaavioista W-linjana.
            Viimeksi muokannut amalin; 28.2.2014, 12:03.

            Comment


              #7
              Mittailin liittimestä aiemmin neuvotut pinnit, ainakin maat ja +12v oli kaikki ok (tosin tuota pin 28 ei ollut ollenkaan olemassa tuossa liittimessä). Mitataankos tuo can väylän vastus akun ollessa irti, 55ohmia näytti akku irroitettuna.
              Pitää ilmoitella miten käy kunhan saan korjautettua/ostettua uuden boxin.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                Se on K-linja mittaristosta moottorinohjaukseen. On käytössä autoissa, joissa on ajonesto. Löytyy kytkentäkaavioista W-linjana.
                Kyse ei ole samasta väylästä, tuo "VAN" on kaksi johtiminen, ja johtojen värit (oranssi) viittaa can tyyppiseen väylään.

                Kuvassa A75 mittaristo, A35 moottori, A222 pysäköinti avustin, A229 rengaspaine monitorointi, A1 audio järjestelmä.
                Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko yleinen nimitys, vai puhutaanko enemmän CAN2 väylästä.

                Alkuperäinen kirjoittaja MkR88
                Mittailin liittimestä aiemmin neuvotut pinnit, ainakin maat ja +12v oli kaikki ok (tosin tuota pin 28 ei ollut ollenkaan olemassa tuossa liittimessä). Mitataankos tuo can väylän vastus akun ollessa irti, 55ohmia näytti akku irroitettuna.
                Pitää ilmoitella miten käy kunhan saan korjautettua/ostettua uuden boxin.
                Tuo 55ohm on ihan hyvä arvo, yleensäkin kun mitataan vastusta, niin se tulisi tehdä jännitteettömästä piiristä, muutoin tulos voi olla jotain ihan muuta.
                Pitikö nuo värit muuten paikkansa? Ilmeisesti mittasit tuon 01V/01L ohjeen mukaan.
                Maadoituksessa vastuksen tulisi olla <5ohm, muutoin on jossain hapettumaa tai löysä liitos, maadoituksen voi mitata myös jännitteisestä piiristä, mitä jää pisteen ja auton rungon välille jännitettä, pitäisi olla aikas lähellä 0V että kaikki on kunnossa. Jälkimmäinen paljastaa ehkä helpommin lähes poikkinaisen johdon yms.

                Comment


                  #9
                  Joo tuo 01V tässä on, värit piti paikkansa. Pitänee vielä tsekata tuo maadoituksen vastus / jännite, mittasin aikaisemmin vain yleismittarin piippausasennolla tuota maadoitusta.
                  Edit. Mittailinpa tuon maadoitus vastuksen ja mahdollisen jännitteen: jännite näytti nollaa ja vastuskin tarpeeksi lähelle nollaa (0.02ohm) eli virtapuolella kaikki ok.
                  Viimeksi muokannut MkR88; 28.2.2014, 17:35.

                  Comment


                    #10
                    Kyse ei ole samasta väylästä, tuo "VAN" on kaksi johtiminen, ja johtojen värit (oranssi) viittaa can tyyppiseen väylään.
                    Oisko vaan kirjotus virhe, kun C on V:n vieressä näppiksessä. Tai joku Autodatan oma juttu.
                    Powertrain, infortainment ja confort, can-väylät löytyy.

                    Kannattaa myös miettiä, että mitä väylää pitkin diagnostiikka menee siihen diagnosoitavaan laitteeseen, tuossa vuosituhannen jälkeen kun on samassa autossa molempia protokollia ja samassa modulissa jopa yhtä aikaa.

                    Comment


                      #11
                      Ei ole kirjoitusvirhe, siinä lukee "Vehicle Area Network", myöhemmin VAN, taitaa olla Autodatan omia juttuja sitten.
                      Taitaa ollut ajatuksena tuossa että tuollaisen "vähäpätöisen" moduulin vika ei tapa koko autoa, sen takia on kaksi erillistä väylää, mittaristo on varmaankin toiminut tämän toisen moottori-mittaristo yhteyden ansiosta ja voi sillä ajonestollakin olla oma vaikutus, että on "kahdennettu" yhteys.

                      Comment


                        #12
                        Noniin lähtipäs se toimimaan sillä automaattiboxin vaihdolla. http://www.xenone.de/ loppujen lopuksi täältä löytyi ainoa samanlainen myynnissä oleva boxi. Hintaakin kertyi 509e, mutta sentään vuoden takuun myöntävät tuotteelle. Pitää vielä tutkia saisiko vanhan korjattua sopivalla hintaa myyntiin..

                        Sitten offtopiccia: https://www.dropbox.com/s/sn73ajfd2e...2017.44.06.jpg mille on tuo kuvassa näkyvä 5A sulake? Jostakin jäänyt muistikuva, että airbageihin liittyvät sulakkeet ja vermeet olisi tuollaisissa keltaisissa pidikeissä yleensä. Siitä on kuitenkin joku ottanut näppärästi ryöstöliittimellä piuhan soittimen taakse.

                        Comment

                        Working...
                        X