Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Eberi herjaa vikakoodia F52

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Eberi herjaa vikakoodia F52

    Eberi pukkaa otsikon mukaista vikakoodia, tietääkseni tarkoittaa sitä että varoaika ylitetty. Polttoainepumppu nakuttaa, paloilmapuhallin hurisee, palamaton bensa haisee ja pa-putkessa ei ole ilmaa. Eli yritystä kyllä on, mutta ensimmäistäkään pöhähdystä ei kuulu eikä anna savua. Joten ihan looginen on tuo vikakoodi. Juuri silloin kun eberiä oikeasti tarvii niin se ei tietysti toimi.

    Vika on ilmennyt muutaman kerran pakkasilla samanlaisissa olosuhteissa. Auto siis seisoo vuorokauden noin -20 asteessa ja tämän jälkeen kun yrittää lämmittää niin ei eloa, 3-4 yritystä ja aina päättyy samaan vikakoodiin. Lämmitän auton roikalla ja ajelen koneen lämpimäksi ja annan jäähtyä muutaman tunnin, sitten uusi yritys ja lämmitin syttyy kerta yrityksellä. Lämppäri siis syttyy normaalisti kun neste on jonkin verran lämmintä.

    Akussa on virtaa ja bensaa saa muttei kuitenkaan syty. Voisiko vika olla hehkutulpassa? Laite on kolmatta talvea paikallaan ja käytän sitä säännöllisesti myös kesälläkin mutten niin paljon, että se olisi loppu tässä ajassa. Onko ideoita mitä kannattaisi kokeilla?

  • #2
    Vois olla hehkuvika tai hehkun sihti palanut puhki. Bensamalli on melko herkkä tuon sihdin suhteen.

    Tai lämpötunnistin (pari) antaa virheellistä tietoa jos laite kerran toimii puolilämpösenä.

    Jos hehku (+sihti) on 3 talvea vanha niin vaihto on edessä kohtapuoliin joka tapauksessa.

    Comment


      #3
      F52 syttyy mulla työautossa aina, kun polttoainetta on liian vähän, eli onko systeemin ottoputki sulla miten korkealla, vai meneekö tukkoon eikä saa ainetta?

      Comment


      • #4
        -Noista vikakoodeista en liiemmin tiedä, mutta oma D5W SC tekee ihan samaa kiusaa. Viime talvena uusin sihdin tulpan ympärille. Taïtaa olla sama vika taas. Jos sulla on sama systeemi eberissä, niin tod.näk siellä on vika. Ko. malli taitaa olla jollain lailla susi, vaikkei sitä edustaja myönnäkään. Korjauksesi ovat kehittäneet keraamisen hehkutulpan, jolloin hehkusihdin saa jättää kokonaan pois. Oliskohan siinä lääke sullekin. Ps: ovat Fordin Ebereihin vaihdelleet takuisiin noita ker. hehkuja.

        Comment


        • #5
          Keraamista hehkua ei voi suoraan vaihtaa vanhanmalliseen eberiin, tarvii uuden ohjainlaitteen. Tarkempaa tietoa Wihurilta.

          Comment


          • #6
            Tänään aamulla lämmitin käynnistyi ihan moitteettomasti, auto seisonut noin 12 tuntia ja pakkasta oli noin kahdeksan astetta.

            Soitin paikalliseen autosähköliikkeeseen, joka on valtuutettu asennus- ja huoltoliike ja kyselin mahdollista huoltoa. Sieltä kerrottiin, että jos vika ei esiinny juuri nyt on turha alkaa vaihtelemaan osia summan mutikassa. Liikkeestä kerrotiin, ettei vika olisi tulpassa jos lämmitin ylipäänsä joskus käynnistyy. Ehdottivat, että toisin joskus pakkasilla auton seisomaan yöksi heidän pihaansa testiä varten.

            Missä menee vanhan ja uuden lämmittimen raja jos ajatellaan sitä keraamista hehkutulppaa?

            Comment


            • #7
              Juha: -Mitä tarkoitat vanhanmallisella, mun eberi on jo "hydronicci" . Keraamisia hehkuja ovat takuisiin vaihdelleet Tapereen Stokkalla Transit Connecteihin juuri tuon ongelman takia. Muuta ei pakettiin kuulu kuin ainoastaan hehkutulppa. -Ja lämmitin on juurikin samaa mallia.

              Comment


              • #8
                No juu, mulla teki ihan saman tempun, tosin en ole katsonut vikakoodia.

                3 kertaa yritin Eberiä päälle, ja sit annoin periksi ja rumautin pirssin käymään... pakkasta karvan verran alle 20. Lähti kuin palmun alta. jätin hetkeksi käymään, ja kun palasin autolle, oli eberikin päällä... outo juttu.

                Comment


                • #9
                  Vitonen: Wihurin eli maahantuojan mukaan perinteistä hehkua ei voi vaihtaa keraamiseen suoraan. Ohjainlaitteet on numeroitu ja maahantuojalta selviää tuon numeron perusteella voiko käyttää keraamista vai ei.

                  Comment


                    #10
                    52 on tosiaan turva-ajan ylitys ja jos puhallin pyörii ja polttoaine haisee niin hehku tai se verkko hyvinkin todennäköiset. Hehku pelkästään ei maailmaa maksa ja ti-miehenkin vaihdettavissa. Ei tarvitse kuin purkaa se ohjainlaitepääty irti. Liittimen takaisin laitossa voi olla vähän kikkailua, eli jos lämmitin on hankalassa paikassa autossa niin letkut pihdeillä luttuun ja vempele pöydälle.

                    Toinen tyypillinen käynnistyvyyttä estävä juttu on se, jos imuputkesta pääsee lunta tai vettä lämmittimeen ja se sitten jäätyy jumittaen puhaltimen. Hetken aikaa autoa käytettäessä sulaa ja lähtee tulille. Tai sitten tarpeeksi vanha malli vaan yrittää ja yrittää ja polttaa ohjainlaitteestaan virtaregun tms, koska jumittunut puhallin haukkaa yli syöttökyvyn eikä äly riitä lopettamaan yrittämistä. BTDT. Uudemmat antaa koodin 30 ja lopettaa yrittämisen lyhyeen.
                    Hydroniceja on useaa mallia eli vaikka on "saman näköinen" ei laite ole kuitenkaan sama vuodesta toiseen vaan äly ja sisuskalut vaihtuu.

                    Comment


                    • #11
                      Täytynee hommata tuo hehku varalle, että voi sitten tarvittaessa vaihtaa sen. Tarkkailen tilannetta kuinka eberi toimii jatkossa. Lämmitin on asennettu aika helppoon paikkaan huoltoa ajatellen, imusarjan ja abs-yksikön väliin, päältä tarvii vain ottaa paisuntasäiliö pois edestä niin pääsee hyvin käsiksi. Vaikka eihän tuo iso homma olisi irtikkään ottaa.

                      Sen varmistin, että pakoputki on ainakin auki, kädellä kokeillessa tuntui selvävästi ilmavirta kun kone yritti käynnistyä. Voi tietysti olla, että ilmaputki oli tukossa kun ajelin edellisenä päivänä parisataa kilometriä ja tiellä oli reilusti pakkaslunta, satoi nimittäin noin parikymmentä senttiä vuorokaudessa.

                      Onko noissa ebereissä päällepäin näkyviä tuntomerkkejä eri versioiden välillä, niin kuin faceliftejä ;) Edellisessä diesel-lämppärissä kiinnitysteline teline oli sellainen u-kirjaimen mallinen mikä meni lämmittimen alakautta laidalta toiselle ja tämä uudempi on sellainen puolikas u ja alalaita on kantikas.

                      Comment


                      • #12
                        Lämmitin on toiminut moitteettomasti kun pakkasta on alle -15 astetta, mutta kun tulee kylmemmät ilmat ei se suostu käynnistymään. Kun pakkanen meni yli kolmenkymmenen asteen oli auton käynnistyminen hieman epävarmaa.

                        Paikallinen eberiasiantuntija kertoi uuden keraamisen tulpan hinnaksi 107?! Yritn googlella hakea jos olisi löytynyt tulpan varaosanumeron muttei onnistanut. Lämmitimen numero on 20 1821. Olisko jollakulla jotakin pdf:ää tai vastaavaa josta kävisi varaosasnumerot ilmi niin vois kysellä varaosaliikkeestä vaikka berun tai boschin tulppia?

                        Comment


                          #13
                          Hehkusi 25 2106 01 10 00
                          Berulaisena luultavasti saat, mutta numeroa ei ikävä kyllä ole tarjota. Tuntomerkkinä että tuo on ns uuden tyypin hehku, jossa johdot kiinteät. Tarvikeliikkeistä kyselemään vaan.

                          Vanhemman tyyppisen (ei johtoja) ostin viime talvena tarvikkeena ja maksoi noin 30e.

                          Tuon telineen lisäksi johtojen määrä on yksi tuntomerkki eli vanhemmissa vehkeissä ei ole tuuletustoimintoa eikä siis sen johtoa ollenkaan.

                          Comment


                          • #14
                            Kiitokset Porkkikselle varaosanumerosta. Kysyin tarvikeliikkeestä tulpan hintaa ja sieltä sanottiin originaalivaraosan hinnaksi (joka kuulemma berun valmiste) 65?, eli melkein puolella halpui hinta.

                            Vika on selvästi yhteydessä ilman lämpötilaan, kovilla pakkasilla ei jaksa käynnisytä mutta jos roikalla auttaa pari tuntia niin heti syttyy kun neste on hiukan lämpimämpi. Eräs heppu arveli, että tulppa on nokeentunut kun lämmitän tyypillisesti noin 10-20 minuuttia kerralla. Käski purkaa laitoksen ja putsata tulpan jarrukliinerillä.

                            Comment


                              #15
                              "Purkaa laitoksen" kuulostaa pahaenteisemmältä kuin onkaan. Ohjauslaite irti päädystä ja muuta ei pahemmin tarvii purkaa. Hehku on siinä oikealla keskellä about.

                              Saattaa vaatia kevyttä kikkailua saada ohjainlaite takas, liittimen johdot ei tapaa olla milliäkään turhan pitkät...

                              Comment

                              Working...
                              X