Tässä oli ensimmäiset kovat pakkaset tänä talvena...penkinlämmitin toiminut satunnaisesti (viime matkalla treltä jkl:lään toimi viimeiset 30km). Päätin mittailla penkinlämmitin elementit penkin pohjasta olevasta pistokkeesta. kahdelle pinni parille sain noin 1 ohmin arvot....yksi pari näytti ääretöntä. Liittimestä lähtevät kahden johdon nippu menee selkänojaan ja ja neljän johdon nippu istuinosaan. Vika oli itselläni istuinosassa.
Aloitin purkamisen työntämällä penkin ihan eteen ja ottamalla molemmilta puolilta kiskojen päältä listat pois. Oven puolista listaa ei välttämättä tarvitse irroittaa jos se penkki mahtuu tulemaan. Toinen lista on kiinni tapilla (http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/01.JPG). Tappi nousee kiskon sisältä työntämällä ja lista vedetään pois. Sitten irroitetaa penkin eestä kuusiokolo ruuvi (http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/02.JPG) ja vedetään penkki pois takaa.
Irroitin istuin osan ja selkänojan toisistaan ja sivuilla olevat muovit sain pois ohuella meisselillä työntämällä sisäpuolelta tapit (3kpl/puoli) nousemaan ylös(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/03.JPG). Sitten molemmilta puolita tapin päästä klipsi pois ja ristipääruuvit pois ja selkänoja ja istuin osa irtosivat toisistaan(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/04.JPG).
Pohjasta poistin ensin teräväkärkisillä koukuilla kiinnitetyn suojakankaan (http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/05.JPG) joka on toisesta päästä jollain listalla kiinni...lista lähti vetämällä. Istuinosan pääliverhoilu on kiinni edellämainnituilla pienemmillä koukuilla ja molemmilta puolilta takapäätä rautalangoilla(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/06.JPG). Nyt verhoilun sai käännettyä pois istuimen reunoilta. Verhoilu oli vielä kiinni perseen kohilta pienillä lenkeillä(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/07.JPG) pehmusteen pohjassa olevissa metallipuikoissa(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/08.JPG). Nyt pääsimme käsiksi lämmityselementtiin(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/09.JPG). Revin hellävaroin hieman elementtiin menevän johdon vierestä liimattuja paloja josta paljastuikin ongelma(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/10.JPG). Tuon pienen lämpötilan tunnistimen toinen johto oli katkennu...kolvasin sen ja kaskas rupesi liittimestä ohmit löytymään. Testasin myös elementtien toiminnan kytkemällä 12voltin virtalähteen elementtien liittimiin.
Toivottavasti tästä nyt jollekkin on apua ettei talvella tarvitse perseen jäätyä. Jos johonkin tarvitsee tarkennusta niin kysykää ihmeessä. Autona oli 90 2.3 -89 NG....tämä voi sopia tietysti muihinkin saman ikäluokan autoihin....ei siis välttämättä typ89 :)
Aloitin purkamisen työntämällä penkin ihan eteen ja ottamalla molemmilta puolilta kiskojen päältä listat pois. Oven puolista listaa ei välttämättä tarvitse irroittaa jos se penkki mahtuu tulemaan. Toinen lista on kiinni tapilla (http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/01.JPG). Tappi nousee kiskon sisältä työntämällä ja lista vedetään pois. Sitten irroitetaa penkin eestä kuusiokolo ruuvi (http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/02.JPG) ja vedetään penkki pois takaa.
Irroitin istuin osan ja selkänojan toisistaan ja sivuilla olevat muovit sain pois ohuella meisselillä työntämällä sisäpuolelta tapit (3kpl/puoli) nousemaan ylös(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/03.JPG). Sitten molemmilta puolita tapin päästä klipsi pois ja ristipääruuvit pois ja selkänoja ja istuin osa irtosivat toisistaan(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/04.JPG).
Pohjasta poistin ensin teräväkärkisillä koukuilla kiinnitetyn suojakankaan (http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/05.JPG) joka on toisesta päästä jollain listalla kiinni...lista lähti vetämällä. Istuinosan pääliverhoilu on kiinni edellämainnituilla pienemmillä koukuilla ja molemmilta puolilta takapäätä rautalangoilla(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/06.JPG). Nyt verhoilun sai käännettyä pois istuimen reunoilta. Verhoilu oli vielä kiinni perseen kohilta pienillä lenkeillä(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/07.JPG) pehmusteen pohjassa olevissa metallipuikoissa(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/08.JPG). Nyt pääsimme käsiksi lämmityselementtiin(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/09.JPG). Revin hellävaroin hieman elementtiin menevän johdon vierestä liimattuja paloja josta paljastuikin ongelma(http://koti.mbnet.fi/~razor47/Audi/Penkinpurku/10.JPG). Tuon pienen lämpötilan tunnistimen toinen johto oli katkennu...kolvasin sen ja kaskas rupesi liittimestä ohmit löytymään. Testasin myös elementtien toiminnan kytkemällä 12voltin virtalähteen elementtien liittimiin.
Toivottavasti tästä nyt jollekkin on apua ettei talvella tarvitse perseen jäätyä. Jos johonkin tarvitsee tarkennusta niin kysykää ihmeessä. Autona oli 90 2.3 -89 NG....tämä voi sopia tietysti muihinkin saman ikäluokan autoihin....ei siis välttämättä typ89 :)
Comment