Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t AEB moottorinohjaus (1998)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Laita vaan vehkeet nippuun ja suuttimien kohdalla kyselet säätäjältä että mitä suosittelee. Kyllä sillekkin autolle säätäjä löytyy. :)
    8000rpm ainakin kärsii vakioventtiilikoneistolla laulattaa ilman murheita. Eipä tuolla muita esteitä isoilla tehoilla/väännöillä kiskomiseen ole kuin se 5v vaihdelaatikko.
    Kyllä se säätäminen on "murheista" pienin tuossa combossa.
    Viimeksi muokannut MikaSS; 16.2.2014, 09:06.

    Comment


    • #32
      Ei hittolaine! Onko tosissaa näi, mitä aijemmi lukenu tältä forumilta, ni kaveritt väittää, että jo 400hv vaatii sisuksien uusimista! Eli periaatteessa saisin "helposti" 100~125hv lisää tehoa omaan settiin. Aatellu tota hx35? Onko passeli johkii 400hv tienoille? Vai jokin muu ahdin? Ja ilmeisesti kyseiselle ahtimelle pakosarja kaverix :) eli periaatteesa 1.5k€ ku lisäis budjettii ni sais ihmeitä aikaan. Ja kun myis nykyisen vähä ajetun ahtimen/pakosarjan, ni ei tarttes maksaa paljoo mitään.Tosin tuossa vaiheessa vaihtasin varmaa noi veivit. Saako mistä edullisesti? Mutta ei mitää ihan roskaa. Ja vääntöhän varmaa jää alle 500nm, ni kytkinkin kestäs :)

      Comment


      • #33
        Yleisestihän puhutaan, että ainakin aeb kestäisi oikein säädettynä 300-350 vakio kunnossa (ehjänä) ehkä suurin murhe tässäkin on, jos öljyjä ei olla vaihdeltu kunnolla..korostuu aika hätäisesti öljyn kierto ja paine ongelmat viritetyssä koneessa. Tietysti autoa voi ajaakin monella tavalla..

        Tuo tieto lohduttaa että säätö on pienin mure :)
        Viimeksi muokannut Sleepy2; 16.2.2014, 12:16. Perustelu: Kuvalliset hymiöt kielletty.

        Comment


        • #34
          Jees, oma aebini saa kyllä nyt jäädä näille tehoille täx kesäx :) vähä käytännöllisempi myös ajaa, tosin vaikka suurin ajasta ajetaankin alipaineella.... :) Ku sais tän kaikelta osiin kevääsee menneessä valmiix ni oon tyytyväine, autoha ollu mulla vasta joku 10kk, ja 7kk virityksen alla... ja eka turbo auto, jonka omistan, ni siksi kaikki ei ole ihan simppeliä mulle :P ja toinen auto, jonka konsanaan omistan :)
          Viimeksi muokannut Sleepy2; 16.2.2014, 12:15. Perustelu: Seuraavat viestit ilman "puhelinslangi" kirjoitustyyliä.

          Comment


          • #35
            Noniin. Tällaistahan tämä Internetissä keskustelu on. Toisilla on paljon intoa ja lukuhetkiä takana ja joillakin muilla keskusteluun osallistuvilla saattaa olla myös mittavasti kokemusta.

            Itse aiheeseen haluaisin tuoda sellaisen lisätiedon, että näissä ecuissa on merkittävänä rajoitteena se, että tehdaskalibraatio ei mahdollista hallitusti kuin noin 350Nm vääntötason. Silloin "load" on tapissaan ja sen kautta hallitaan ahtoa sekä siihen kohdistuu ruiskutuksen ja sytytyksen arvot. Esim N75 ahtoruuvilla korvaamalla voidaa kikkailla isommat ahdot, mutta silloin menetetään turvaominaisuuksia ja mennään yli kartoilta. Ruokinnan saa varmaan vielä kohtuudella alueelleen, mutta sytytyspuoli jää pakosti huonosti tehdyksi.
            Tämän rajoitteen hyvällä tavalla kiertäminen on aika iso jumppa vaijerikaasuecuissa. Monet säätäjät osaavat tällaisen vakioauton virittää, mutta aika harva on paneutunut tuon rajoitteen oikein tehtyyn kiertämiseen.

            HX40 peli olisi ihan mielenkiintoinen tuttavuus, mutta kuten sanottua, on lähes varmaa, että sellaisen säätöihin saaminen ei ole aivan täysin ongelmatonta.

            Ahdinspeksaukset sun muut voi jutella siellä turbopuolen ketjussa.

            Comment


            • #36
              Aivaan! nyt tuli taas uutta valoa :) jees kyllä iteltää näiltä osin saa kelvata lukemat mitkä on :) se selittänee, mix nm ei nouse yli 350nm... :) Jos tää jää kesän jälkee projekti autox,(ellen vaihda isojen poikien 2.7 bittiseen ;). jolloin tarkotuksena sitten vaihtaa isompaa ahdinta, ni onnistuuko säätö porkkiksen kautta? itellää tuli mielee, että korvataako toi OEM N75, sitten mekaanisella boost controllerilla?( bleed valve) vai mitä meinasit? ja sit jos taas jättää N75 huomiotta, ni meneekö sillo moottorinohjaus päin prinkkalaa?

              Comment


              • #37
                Seuraavaksi panostat kirjoitusasuun ennenkuin postaat.

                Comment


                • #38
                  http://www.bahnbrenner.com/vw_audi/p...8T_N75_J_Valve. Mites tuommone? jos joku halunee enemmä tehoja...? onko sen paljoo parempi "vakiota"? nii kylhä tos ihan aebin motin N75 omassa taitaa olla säätö varaa. Mut sit taas toisaalta,jos mietitää tommosta mekaanista, ni ei taida käydä näihin Vagiläisii vehkeisiin? siis aattelin semmosta, joka pitäisi ahdot tapissa koko ajan...ja korvaa kokonaan ton N75 venan?

                  Comment


                  • #39
                    Kuinka paljon sitä tehoa pitäisi sitten olla että tuo pitäisi vaihtaa? Ymmärrätkö n75 toimintaperiaatteen? Porkkis tuolla aiemmin kirjoitteli bleedista, lue se ajatuksen kanssa.

                    Comment


                    • #40
                      Mitä en ois ymmärtäny? omassa tulee raja vastaan. tosin en olen nyt edes tehoja enää lisäämässä pahemmin, niin minulla ei tuota ongelmaa ole. aattelin, jos jollakin olis vastaavaa ongelmaa, nyt, tulevaisuudessa? kysyinkin nyt jo kolmanteen kertaa, että voiko näihin Vagililäisiin vehkeisiin ohittaa tuon orkkis N75? korvaamalla vaikka mekaanisella boost controllerilla? semmosella, joka pitää ahdot TAPISSA koko ajan, eikä laske? Jos ei niin, onko tuo kyseinen N75 "J". paljon päiheempi? niin ja toistamiseen vielä, että kyllä porkkiksen mukaan tuota vakiota N75 voi ruuvailla suuntaan ja toiseen, jos haluu lisää tehoa. Muuta silloin mennää danger zoneen?

                      Comment


                      • #41
                        Kyllä tuo nyt siltä näyttää ettet ole ymmärtänyt tuota periaatetta. Mikä raja siinä sinulla tulee vastaan?

                        Voi sen ohittaa ja vetää ahdot tappiin vaikka manuaalisella säätimellä, mutta et saa siitä mitään hyötyä. Pahimmassa tapauksessa saat vaan sulaneet männät tai katkenneet veivit tai jotain muuta mukavaa.

                        Miten vakiota N75:sta "ruuvataan"?

                        Comment


                        • #42
                          Eli mekaanisen boost controlleri ei käy näihin vehkeisiin ok.
                          Okkim varmaa viisaampana valaisee sitten asiaa. kun en kerta ymmärrä. Nii kait siel joku ruuvi on, jotai voi säätää? Ymmärsin sen, että 350nm rajaa tulee vastaan, meinaako porkkis siis ecussa vai N75? Jos N75 ei tartte muuttaa mitään, mekaanisesti niin tää keskustelu on täysin turha.
                          Viimeksi muokannut steffu; 17.2.2014, 09:39. Perustelu: pientä selvennystä

                          Comment


                          • #43
                            Joo ei minua nyt vissiin ole aivan ymmärretty, mutta vika voi olla myös omassa ulosannissani..

                            Vakiokalibraatiolla boksi ei ymmärrä yli noin 350Nm tasoa, joten myöskään sen N75-ohjauksella ei saada enempää ahtoa järjestettyä. Fyysisesti N75 korvaamalla mekaanisella ahtopainesäätimellä (rajapainevena tms) voidaan kikkailla lisää ahtoja - samalla turvaominaisuuksia menettämällä. Yli 350nm tason mennään myös yli kartoista, joka on ongelma etenkin sytkäennakon säädössä.

                            Asianmukaisesti softaa muuttamalla voidaan sitten tuota load-skaalaa kasvattaa, mutta arvelen, että sen osaavat (ts asiaan syvästi paneutuneet) ovat aika harvassa. Esim Mikalla 650Nm-tasolla ei olla vielä lähelläkään maksimia (joka siis on vakiona se ~350Nm).

                            Olisko nyt tarpeeks selkeesti kerrottu?

                            Comment


                            • #44
                              Jees, ja ilmeisesti näitä "teho" bokseja ei myydäkkään? vaan joutuu tota vakio boksia mapittamaan sitten? sen uskon, että tuommosiin hommiin täytyy olla sitten enemmän tieto/taitoa. "Boksin rajoissa" virittäminen vissii onki viel suht turvallista :) ja pahottelut vielä, kun en näitä asioita kovin kiireestä johtuen ajatuksen kanssa lue/mieti, ilmeisesti pitäs jättää nää asiat koti läksyiks :D muta tulipaha asia jankutettuu läpi :)
                              Viimeksi muokannut steffu; 17.2.2014, 10:33.

                              Comment


                              • #45
                                Nonii, nyt lueskelin tossa ajatuksella, ja vähä huvitti välillä omat(kin) kommentit :D. Mutta samalla heräs mielenkiinto tohon porkkiksen mainitsemaan asiaa, että noihin 350nm vääntöjen jälkeen mennä vakio boksin kartoista yli. Elikkäs pelkkä "custom" chip tuning ei onnistu enää? Itellää kyseessä sis tuo 80 pinni ecu.
                                omaani softaa on päivitelly Putko, savon autotunesta kun uutta palikkaa on pultattu. ja haluun antaakin hänelle ison kiitoksen aina tosta softan päivityksestä, montakohan niitäkin on tullut tähän mennessä jo :D Mutta siis JOS häneltä ei onnistu säätö enää siinä vaiheessa, kun mennää ylikarttojen, nii ilmeisesti Porkkis osaa homman?

                                Comment


                                • #46
                                  Omassani on 645nm kääntöä ja tuntui tuo porkkikselta onnistuvan. Ehkä pienellä hieromisella jotain olisi vielä löytynyt, mutta enskesänä uudella setupilla.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Tota en oikein ymmärrä jos 350nm on maksimi, niin miten 650nm ei ollut vielä lähelläkään maksimia ? :)
                                    Viimeksi muokannut Sleepy2; 18.2.2014, 12:07. Perustelu: Kuvalliset hymiöt kielletty.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Alkuperäinen kirjoittaja paspartuu Näytä viesti
                                      Tota en oikein ymmärrä jos 350nm on maksimi, niin miten 650nm ei ollut vielä lähelläkään maksimia ? :)
                                      Vertauksena voisi varmaan käyttää maastokarttaa. Kun mittakaavaa pienennetään, mahtuu samalle paperille suurempi alue. Samalla yksityiskohtien tarkkuus kärsii. Karttojen piirtäminen on helpompaa kuin mittakaavan vaihtaminen. Mittakaavaa vaihtaessa joutuu piirtämään yksityiskohdat uudelleen. Menikö ihan metsään?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Eli kuitenkin perjatteessa tuon säädön saa tehtyä iha" oikeanlaiseksi" mutta ehkä vähän karkeammin? Taas varmaan tulee lisämittarit tarpeeseen tälläisessa :)
                                        Viimeksi muokannut Sleepy2; 18.2.2014, 12:08. Perustelu: Kuvalliset hymiöt kielletty.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Seossuhdemittari aika jees :) ite en koe vielä tarpeellisex... öljynpaine ja ahtomittari on kuitenkin joka autossa hyvä olla :D

                                          Comment


                                          • #51
                                            Stefan on hyvä lukee tämän:
                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...30&postcount=7

                                            Joka kolmas sana ei pääty x-kirjaimeen.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Asiallinen huomautus Arilta. Onko AEB-moottorin ja sen ohjauksesta olemassa jonkinlainen toimintaperiaatteen selvitys?
                                              Olisi mukava perehtyä siihen, kun jossain vaiheessa tulen Compeeni moisen istuttamaan.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Tarkoitat mitä toimintaperiaatteella? Eihän se ole kuin moniventtiilinen turbomoottori.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Tässäpä ECUn toimintaperiaate käännettynä englanniksi:
                                                  http://nyet.org/cars/info/Translated...0-01-2012).pdf

                                                  Tuon kun lukee läpi ja sisäistää kaiken, niin voi ymmärtää jotain ;)

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Ei päde vaijerikaasuun tuo linkki, mutta antaa tietysti vähän tuntumaa minkä tason asioiden kanssa ollaan tekemisissä.

                                                    Sopivassa SSP:ssä lienee selvitetty yleistasolla miten homma toimii. Sitä tarkempi taso on sitten vähän toinen tarina. Google laulamaan SSP:n osalta vaan.

                                                    Resoluutio ei ole osoittautunut ongelmaksi esim Mikalla.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Eikös nuo ME 7+ ole sähkökaasulle kaikki? ja eikös Aeb:ssa ole Motronic 3.8.2, joka käyttää PLC OTP piirejä?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Profiilin mukaisessa ajoneuvossa on ymmärtääkseni AMK kone, mutta tämä ketju on sen verran lähellä omaa asiaa niin laitan tähän jatkoksi.

                                                        Vikakoodit kertoivat MAF anturin olevan rikki ja lokitus näyttikin, että sieltä ei tullut kuin nolla-arvoa ulos. Tilasinkin uuden samanlaisen anturin tilalle (tyyppikoodi: F00C2G2040). Sen eilen asennettuani vikakoodit lakkasi ilmestymästä ainakaan heti takaisin, mutta tehoja tuntui puuttuvan selvästi.

                                                        Tänä aamuna sitten onnistuin saamaan autoon vikatilan päälle, kun yritin kiihdyttää turhan reilulla kaasulla suhteessa moottorin kierroslukuun. Tuota se oli siis tehnyt ennenkin, mutta tällä kertaa tapahtui sillä erotuksella, että moottorinohjaus sekosi uudelleen käynnistyksen jälkeen täysin. Tyhjäkäynti pomppi 800-1200rpm välillä ja pääsin sillä just ja just nilkuttamalla lähimmälle bussipysäkille.

                                                        MAF -anturin johdon irroitus palautti auton toimimaan kuitenkin taas kuten ennen ja vanhat vikakoodit sillä toki sain taas takaisin.


                                                        Kysymys kuuluukin, että miten tämmöistä vikaa kannattaisi lähteä selvittämään? Sopivat hakusanat millä Google kertoo enemmän riittänee tässä kohtaa. Auto kuitenkin toimii niin, että siellä pystyy ajamaan ja asia itseäni kiinnostaa sen verran, että ihan ensimmäisenä en sitä ole muiden säädettäväksi viemässä :)

                                                        Jotain hienosäätöä jotta MAFin arvon saa sopivaa muihin säätöihin vai pitääkö suosiolla hankkia vielä eri tyyppinen MAF? Näistä viritystarinoista on itselleni muutenkin jäänyt vähän epäselväksi, että kummassa tuosta nyt ensin loppuu asteikko, itse anturista vai koko vaan siitä rungosta?


                                                        EDIT: Sain auton säädöt tehneen henkilön yhteystiedot joten jatkan selvitystä hänen kanssaan. Oma veikkaukseni on, että satuin saamaan vaan maanantai kappaleen MAFista.
                                                        Viimeksi muokannut SomeOne; 9.3.2014, 22:48. Perustelu: Vastaus omaan kysymykseen

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X