Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8:n Kylmä kontti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A8:n Kylmä kontti

    Joku on varmaan jo keksinyt miten A8:n akkua ladataan talvipakkasilla ilman, että se viedään sisälle lämpimään?
    8:n konttihan on sisältä ihan yhtä kylmä, kuin ulkonakin on. Ja kun lämpötila tippuu riittävän alas, niin on ihan sama millä sinne virtaa syöttää...
    Farkku A6:ssahan tätä ongelmaa ei ollut, vaikka akku oli samassa kohtaa, se lämpeni siinä, missä auto sisältä muutenkin.
    Jos tätä on puitu jo jossain, niin laittakaa ystävällisesti linkkiä, kiitos.

    ...tai ehkä pitäisikin olla jollain toisella osastolla keskustelemassa lämpimän tallin rakentamisesta...

    #2
    Itselle tulisi mieleen että jos autossa on sisätilalämmitin jossain vänkärin jalkatilassa niin kaataisin takapenkit latauksen ajaksi ja kytkisin lämmityksen päälle. Voisihan tuon lämmittimen varmaan laittaa suoraan konttiikin latauksen ajaksi.

    Comment


      #3
      Kasissa kaatuu aika huonosti nuo penkit.

      Comment


        #4
        En ollut ihan varma tuosta mutta mutuilinkin jotain tuollaista.
        No sitten se sisälämppäri vain johdon kanssa suoraan sinne konttiin.

        Vai tuleekos tuossa jonkin sortin paloturvallisuus riski jos akkualadattavassa tilassa pöhisee tuollainen lämmitin?
        En siis ota vastuuta jos joku autonsa tuolla ohjeella polttaa.

        Comment


          #5
          Onhan niitä akkulämppäreitä kaupan. Sellaista olen itsekin välillä miettinyt, kun kovilla pakkasilla -3xpäivässä webasto käynnissä- menetelmällä tahtoo akku kyykätä jossain vaiheessa viikkoa.

          Comment


            #6
            Olen pari kertaa käyttänyt sistilalämmppäriä takakontissa laturin kanssa. Ei ole ihan yöksi uskaltanut jättää juurikin palovaaran takia. Ja sähköjohdonkin joutuu jättää luukun väliin

            Mutta tuo akkulämmitin voisi olla pätevä juttu, vielä kun olisi laturin kanssa.
            Toisessa ketjussa oli linkki tämmöiseen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/45508...Ah-12V-akuille

            Comment


              #7
              Laitoin CTekin sovinnolla. Näin kylmillä ilmoilla tuo weba lakkasi toimimasta muutaman päivän käytön jälkeen. Vähän se tietysti syö tuon weban ideaa kytkeä auto kotiintullessa piuhan päähän, mutta näin toimien akussa on aina ollut hönkää lämmityksen tarpeisiin. Töissä ei oo tarvinnu lotjaketta vielä piuhan päähän kytkeä.

              Comment


                #8
                Saako mistään konehuoneesta D3 kasiin syötettyä sähköä akulle? Ei ole omaan silmään vielä osunut, eikä sitä kyllä sieltä pitäisikään ladata. Mutta on vähän turhan hankalaa laittaa konttiin aina johdo, olis näppärämpi että se laitaisi akkua samalla kun lämmittää autoa.

                Comment


                • #9
                  Eikö tuo ole manuaalissa kerrottu? Ainakin noissa uusissa (mm. B8 kori) täytyy käyttää lataukselle tarkoitettuja pisteitä (esim. konehuoneessa) että akunvalvonta tietää virrasta.

                  Mitä akun lämmitykseen tulee, niin ratkaisu on kai tuo articheatin lämmitys mikä haistelee jännitteestä milloin saa lämmittää (eli ts. silloin kuin akkua ladataan). Näin voi sitten laittaa kiinteän akkulaturin ja laittaa lämmitysjohdon seinään niin ladataan ja lämmitetään akkua.

                  Varmaan tämä takakontin akku ongelma sedaneissa enemmän.

                  Comment


                    #10
                    Ei taida saada,ainakaan ohjekirjan mukaan.Mulla on kanssa c-tec nordic nyt käytössä kokoajan,töissä mukavat työkäverit osaa sitten hattuillakin kun roikka kontissa joka päivä...
                    Sanoin että hybridiä pitää ladata näin pakkasella:)

                    Mulla on boschin s5 110ah akku vähän yli vuoden vanha ja tuntuu että alkaa olla vainaa,kävin valittamassa siitä niin myyjä sanoi että se on väärä akku weba käyttöön pitäis olla s6 agm versio mutta itse myi tämän silloin.

                    Kaippa se on laitettava vuosihuolto ohjeeseen että akun vaihto joka vuosi....

                    Comment


                    • #11
                      Onko teillä oma akku webastolle? Omassa kasissa on autolle iso akku ja toinen hieman pienempi webastolle.

                      Comment


                        #12
                        Saako mistään konehuoneesta D3 kasiin syötettyä sähköä akulle?
                        Ei siellä valmiita pisteitä ole mutta kuka estää johdottamasta laturin tai startin plussaan.

                        Comment


                          #13
                          A6 4F sedanissani on viides talvi alkuperäisellä akulla ja webastoa tulee hehkutettua pari kertaa päivässä. Akku on tässä mallissa vararenkaan syvennyksessä, joten ei saa mistään lämmintä.

                          Asensin aiemmin ketjussa mainitun ABH-akkulämmittimen sekä hyvän lämpösuojauksen akun ympärille. Näyttää aika mukavasti nostavan akun lämmön; öisin on ollut 15-20 asteen pakkasia ja aamulla akun lämpö on n. 5 astetta pakkasella. Päivittäistä ajoa n. 1,5 tuntia päivässä, mikä lienee aika normaali ajomäärä monella. Tänään kolmen tunnin ajolenkin jälkeen auton seistyä 3 tuntia, akun lämpö oli vielä n. 5 astetta plussan puolla, pakkasta pihalla 18 astetta.

                          Jos akusta alkaisi lataus loppua, voi konetilan apuvirtapisteiden kautta antaa virtaa, jolloin myös lämmitin alkaa toimimaan (jännitteen mukaan toimiva on/off).
                          Yön yli lataamisella akun lämmön pitäisi olla reilusti plussalla sekä täyteen ladattu.

                          Lämmittimen asennuksen yhtenä tavoitteena olisi päästä tämä(kin) talvi ilman akunvaihtoa.
                          Viimeksi muokannut Opa2013; 19.1.2014, 21:08. Perustelu: muutettu

                          Comment


                            #14
                            Kytkettäisikö tuo abh suoraan akkuun, vai tulisiko miinuspuoli power managementin pulttiin?
                            Ja miten olette CTEKkiläiset asentaneet laturin - jatkoroikka takaluukku auki vai ihan defa/calix johtosarjalla ja sisätilapistokkeella?
                            Pysyykö muuten CTEKissä viimeksi valittu MODE päällä, vai joutuuko sen aina valitsemaan uudelleen?

                            Comment


                              #15
                              Ihan jatkoroikalla takaluukku raollaan latailen. Ctek on siinä poskiverhoilussa olevassa omituisessa kolossa. Mielestäni on sama asetus aina, kun sähköt törkkää kiinni.

                              Comment


                                #16
                                ABH kytketään suoraan akun napoihin.
                                Pistin merkkivalolla varustetun katkaisimen säätöosan ja lämpöelementin piuhojen väliin; näkee kun lämmitys on päällä ja saa
                                lämpimällä kelillä pois päältä ilman, että tarvitsee johtoja irrotella tms.

                                Akkulämmittimen valmistajan mukaan 10A laturi on suosituksena, jos samanaikaisesti halutaan varata ja lämmittää akkua; 6A riittää lämmitys-
                                tarkoitukseen.

                                Tänään kokeilin laturia Pro User 5,3 (RMS) Ampeerin syötöllä, tyyppikilvessä 3,5A todellinen anto; hyvin toimii, kunhan mitään muuta kulutusta ei ole autossa;
                                tällöin maksimilämpö on 68 Celsiusta lämpöelementin pinnassa, joka on varsin riittävä, esim. jos yön yli joutuisi lämmittämään.
                                Mainitulla "vajaatehoisella laturilla" 7 tunnin lämmitysjaksolla akun lämpötilaa sai nousemaan alun -8 Celsiuksesta +12 C asteen loppulämpötilaan; ulkolämpötila n. -15C.

                                Auton oman laturin jännitteellä saavutetaan max. + 88 Cels (itsesäätävä lämpövastus). Samaan päästään min. 6A:n laturilla.
                                - tuntumalta lämmitysteho tuolloin on sellainen, että akun lämpötila nousee 4-5 tunnissa tuo parikymmentä astetta.

                                Vastus suositellaan liimaamaan akun kylkeen, mutta itse liimasin alumiinilevylle, joka tuli akun kylkeen.
                                Hyvin ohuen eristelevyn ujutin akun alle, mutta akkua ei tarvinnut irrottaa autosta.
                                Viimeksi muokannut Opa2013; 19.1.2014, 21:33. Perustelu: muutettu ja lisätty

                                Comment


                                • #17
                                  Tuota 4F asennustani voisi varmaan soveltaa D3:eenkin, tuossa virta menee managementin läpi:
                                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...8&postcount=71

                                  Ctek muistaa kyllä moodin vaikka molemmat päät olisivat irti sähköistä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eikös tuo lämmitin sotke latauksenhallinnan jos kytkee suoraan napoihin kiinni?

                                    Comment


                                      #19
                                      Ainakaan vanhemmat CTEKit ei muista modea jos molemmat päät irroittaa. Jos vaan toisen, niin sitten se pysyy.

                                      Ei siellä valmiita pisteitä ole mutta kuka estää johdottamasta laturin tai startin plussaan.
                                      Vapaa-ajan puute, sekä into mennä könyämään sinne ahtaisiin koloihin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Veskuh Näytä viesti
                                        Eikös tuo lämmitin sotke latauksenhallinnan jos kytkee suoraan napoihin kiinni?
                                        Ainakaan tähän mennessä ei ole sotkenut latauksenhallintaa, mitään ongelmia en ole havainnut auton sähköissä.

                                        - lämmitin menee päälle vain moottorin käydessä tai muuten latauksen ollessa päällä jännitteen ylittäessä tietyn arvon.
                                        - se kytkeytyy pois päältä muutaman sekunnin kuluttua siitä, kun on esim. moottorin sammuttanut jännitteen laskiessa
                                        asetetun volttimäärän alapuolelle.
                                        - asennusohjeen mukaan kytketään suoraan akun napoihin.

                                        Laitteen ohjaus on suunniteltu siten, ettei missään tilanteessa pitäisi purkaa akkua.
                                        Viimeksi muokannut Opa2013; 19.1.2014, 21:11.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos tuo akunlämmitin toimii niin hyvin kuin lupaa, niin ajon ulkopuolisen latauksen tarvehan vähenee, joten ehkä CTEKin pysyvälle asennukselle ei sitten olisikaan niin tarvetta. Ja jos laittaisin pysyvästi, niin ajattelin kyllä laittaa defa pistokkeen ihan vaan takapuskuriin

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuo konehuoneen puolella olevan +navan puutuminen on kyllä syvältä. Pitäisi olla kasissa vakiovaruste, enkä tiedä saako edes rastittamalla autoa tilattaessa. Toisaalta oli se Urssissakin kallis lisävaruste aikoinaan, ehäpä tuo on Audilla perinne.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Suht kätevähän tuo virranjakopaikkakin on, sinne kytkettiin defan ylläpitolaturi tässä pakkasten alkaessa. Lisävirtaa sinne toki on hankala antaa :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Paremman puutteessa latailin kasin akkua "älylaturilla" eilen illalla ja tänä aamuna, kontissa pöhisi samalla pikkuinen sisätilalämppäri. Äsken sitten Webastoa suurin odotuksin käyntiin ja ei lähe millään! Eikun lapasta käteen ja tutkimaan. Kontti lämmin, akku lämmin ja ihan täynnä. Virrat kun laittaa päälle, niin valittaa power management battery low level. Auto kuitenkin lähti hyvin iloisesti käyntiin.
                                                Eli onko power management vetänyt herneen nenään ulkopuolisesta avusta? Ja ei anna käyttää apulaitteita?
                                                Pitäiskö laturi olla kuitenkin kiinni suoraan akun navoissa?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kun akun on jollain konstia saanut täyteen ja saa herjan virranvähyydestä, niin saattaisi auttaa ohjelmoida se management luulemaan, että sillä on uusi akku. VCDS:llä löytyy jostain valikosta virrankulutuksen "kirjanpito", josta näkee, mihin sitä sähköä on kulutettu ja paljonko sitä on ladattu takaisinpäin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eiköhän 4F virranhallintaniksit päde D3:eenkin, että akku irti autosta, laturilla täyteen, takaisin autoon, koodaa VCDS:llä uudeksi akuksi samalla tai muokatulla BEM koodilla. Virranhallinta luulee akun olevan uusi ja jos vika toistuu voi harkita akun vaihtoa, virranhallintaan uutta softaa, parempia latauskaapeleita tai latausjännitteen nostoa jotenkin.

                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=70882
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=59975

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Täytyy koettaa tuota. Tällaista vikakoodia antaa:
                                                      Address 61: Battery Regul. Labels: 4E0-910-181.lbl
                                                      Part No SW: 4E0 910 181 HW: 4E0 915 181
                                                      Component: ENERGIEMANAGER H02 0160
                                                      Revision: 00000000 Serial number: 00000000011021
                                                      Shop #: WSC 00000 000 00000
                                                      VCID: DDBB21A604CF5DF65F5-8088

                                                      Subsystem 1 - Part No: 000 915 105 DL
                                                      Component: von VA0 39020550B5
                                                      Coding: 303030393135313035444C56413033393032303535304235
                                                      Shop #: WSC 78026 146 80593

                                                      5 Faults Found:
                                                      02272 - Quiescent Current Stage 1
                                                      000 - - - Intermittent
                                                      Freeze Frame:
                                                      Fault Status: 00100000
                                                      Fault Priority: 7
                                                      Fault Frequency: 1
                                                      Reset counter: 255
                                                      Mileage: 192917 km
                                                      Time Indication: 0
                                                      Date: 2014.01.20
                                                      Time: 12:38:04

                                                      02273 - Quiescent Current Stage 2
                                                      000 - - - Intermittent
                                                      Freeze Frame:
                                                      Fault Status: 00100000
                                                      Fault Priority: 7
                                                      Fault Frequency: 2
                                                      Reset counter: 255
                                                      Mileage: 192917 km
                                                      Time Indication: 0
                                                      Date: 2014.01.20
                                                      Time: 12:38:14

                                                      02276 - Quiescent Current Stage 5
                                                      000 - -
                                                      Freeze Frame:
                                                      Fault Status: 01100000
                                                      Fault Priority: 7
                                                      Fault Frequency: 2
                                                      Reset counter: 255
                                                      Mileage: 192917 km
                                                      Time Indication: 0
                                                      Date: 2014.01.20
                                                      Time: 12:38:24

                                                      00003 - Control Module
                                                      014 - Defective - Intermittent
                                                      Freeze Frame:
                                                      Fault Status: 00101110
                                                      Fault Priority: 3
                                                      Fault Frequency: 1
                                                      Reset counter: 255
                                                      Mileage: 192894 km
                                                      Time Indication: 0
                                                      Date: 2003.02.27
                                                      Time: 00:01:13

                                                      02274 - Quiescent Current Stage 3
                                                      000 - - - Intermittent
                                                      Freeze Frame:
                                                      Fault Status: 00100000
                                                      Fault Priority: 7
                                                      Fault Frequency: 1
                                                      Reset counter: 255
                                                      Mileage: 192917 km
                                                      Time Indication: 0
                                                      Date: 2014.01.20
                                                      Time: 12:38:34
                                                      Näistä muut lähtee pois paitsi tuo, joka on eilen tullut:
                                                      00003 - Control Module
                                                      014 - Defective
                                                      Ross Techin sivuilla kehotettiin uusimaan k.o. osa tai päivittämään sen softa.
                                                      Ehkä koitan ensin koodata akun uudelleen...

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Noita tulee jos koodaus on "väärin" ja boksi luulee että akku tyhjenee. Helppo kokeilla koodaamalla uusiksi. Minä asentelin vetokoukun boksin äskettäin, ja akku piti irroittaa. Piti taas koodata uudestaan kun tuli noita vikakoodeja, ja se alkoi sammuttamaan eri laitteita.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Jep. Noin tuo näyttäisi olevan. Käytin akun irti ja koodasin uusiksi. Power management kiitti, veti vikakoodit takasin ja antoi vielä aiemman 10% tilalle täydet 100% (miten todellisia lie).
                                                          Kiitos Antille linkistä softanpäivitys infoon. Vähän kiireellä selasin vcds:llä, enkä heti nähny, että missä kohtaa se software versio näkyy.
                                                          61 - Battery Regulation.=> advanced id=>?
                                                          Jos näin, niin sit ei näkynyt...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Laitatin Caddyyn Defan akkulaturin, koska sen saa samaan sarjaan moottorilämmittimen ja sisätilapistokkeen kanssa, eikä vakuutustarkastajatkaan pysty napisemaan auton palaessa.

                                                            Se ongelma vain on, että webasto ja puhallin näytti vievän 4-6 amppeeria virtaa. Ei se ole siis ihme, jos akku kyykkää lyhyttä pätkää ajaessa. Defa tais ladata 3a:ta
                                                            Ja vielä huonommin, jos laittaa sisätilapuhaltimen täysille. Ei sitä osaa arvata paljonko se vie virtaa, mutta sen täytyy olla paljon sulakkeen ollessa 40 ampeeria.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X