Itellä on nyt kans defan oma laturi paikallaan, ja ajattelin testata tuota bilteman penkinlämmitintä ja pientä eristystä akulle. Lämmittimelle laitan pistokkeen koska tupakansytyttimestä tuo ottaa virtansa, ja virrat pistokkeelle ajattelin releyttää. Päällä siis vain kun auto käynnissä. Tämä siksi ettei tuo defan laturi tosiaan ole kuin neljän ampeerin laturi, ja ei se näytä ihmetekoihin pystyvän pakkasella. Tuon lämmittimen teho näytti olevan 45w tietojen mukaan, että jos sekin olisi aina päällä ladatessa ei akulle enää riittäisi virtaa. Tuo lisälämpö ajon aikana toivottavasti auttaisi myös latausta ajon jälkeen kun akku olisi vielä "lämmin". Ei se lämpö tässä d2 korisessakaan taida akulle asti muuten ajon aikanakaan päästä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A8:n Kylmä kontti
Collapse
X
-
Nyt on jo kaksi kertaa webasto vetäny ittensä lukkoon, vaikka akussa virtaa on vielä ollut reippaasti. Webasto on ihan viimeistä nippeliä myöten uusittu tasan vuosi sitten. Akkukin vaihdettiin silloin samalla. Ja webasto toimi ihan hienosti tähän pakkasjaksoon asti.
Tuolla kun lueskelin noita akku-ketjuja, niin näyttää siltä, että monet weba-käyttäjät vaihtaa akkua vuosittain?
Pitäis varmaan muuttaa täältä itärajalta Espanjaan, niin ei tarviis pähkäillä näitä...
Comment
-
Lataatko akkua erillisellä laturilla ja jos niin missä laturi on kiinni? Olisin edelleen sitä mieltä että väärästä paikasta tehty lataus ainoastaan pahentaa tilannetta. Eli vajaata akkua ladataan ohi power managementin, akku tulee täyteen mutta auto ei tiedä sitä. Nyt kun auto käynnistetään akku ei enää otakaan virtaa niin paljoa kuin auton mielestä vajaan akun pitäisi. Tästä seuraa että luullaan akun olevan vajaa ja sammutellaan laitteita vaikka virtaa riittäisi vielä reilusti.
Comment
-
Laturi kiinni akun plussassa ja power managementin tapissa. on ihan selvää, että lisälataus + apuakku on kaiken hässäkän takana. Nyt kiinnostais selvittää, että onko softan päivityksellä mitään vaikutusta...
jotenkin vaikea uskoa, että akku olisi vuodessa loppu, tai että webastoon olisi näin pian tullut uutta vikaa
Comment
-
Ei kun kyseessä on Webaston oma polttoainepumppu. Minulla antoi juuri sen verran polttoainetta että Webasto yritti käynnistyä muutaman kerran mutta liekki sammui kun yritti täydelle teholle. Sitten muutaman yrityksen jälkeen meni aina lukkoon. En muista enää vikakoodia, löytynee vanhasta ketjusta jos sen löytää.
Edit:
Tuollaiset koodit tuli pumpusta:
2 Faults Found:
01407 - Flame Extinguished
000 - -
01406 - No Flame
000 - -
Comment
-
Tänään teki toisen kerran tässä pakkasjakson aikana nyt sen, että power management oli katkaissut Webaston lämmityksen kesken kaiken ja samoin sähköinen takaluukunavaus yms. oli tietysti pois pelistä kun luulee virtaa olevan liian vähän. Pari kertaa aiemmin on tehnyt mm sitä että sammuttaa kaikki mittariston valot ja radion startin ajaksi, mutta Webaston on antanut kuitenkin pöhöttää loppuun asti. Startin kanssa ei pienintäkään ongelmaa ole ollut, hörähtää kyllä heti käyntiin. Pienenkin ylimääräisen lenkin kun heittää, saatta monta päivää mennä ilman mitään merkkejä akun vähäisestä varauksesta.. Ajo tosiaan pitkälti noita n. vartin tai alle matkoja.
Viimeksi kun akku oli irti, oli vähän aikaa sen jälkeen tuota samantyyppistä ongelmaa, ei toiminut luukku tai sisävalot syttyneet ollenkaan ja muuta pientä. Pitäisi siis varmaan ladata akku irrallaan täyteen ja koodata uudelleen tuolle systeemille. Akun iästäkään kyllä ei äkkiseltään tietoa, mutta seurataan nyt tilannetta..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Veskuh Näytä viestiTankin etupuolella auton alla oikealla puolella. Maksaa noin satasen.
Ja eikös se naksutus kuulu juuri tästä pumpusta?
Comment
-
Tuohan se taitaa olla. En huomannut silloin marmorin hintoja kysyä, laitoin samanlaisen pumpun mikä siellä oli. Hyvät on katteet pumpussa kun ebayssa maksavat 30-50 euroa ja kotimaisissa liikkeissä satasen molemmin puolin. Ja juurikin tuo pitää naksutusta. Minullakin naksutti vielä mutta ääni oli selkeästi hiljaisempi kuin uudessa.
Mutta ettei menisi ihan ot:ksi, ei riittänyt tänään virta kahteen puolen tunnin lämmitykseen parinkymmenen minuutin ajolla. Viimeisen jälkeen ei enää peräkontti auennut ennen kuin käynnisti auton ja lukotkin piti avata kaukosäätimellä. Täytyy kai harkita tuota lämmitintä.
Comment
-
Pisti sen verran mietityttään että onko se konttiasennus nyt niin kylmä verrattuna muihin paikkoihin, että laitoin eilen töistä lähdettyäni loggerin kiinni autoon. Toki nyt on kyseessä 80 Avant ja tavaratilan verhoakaan ei ole paikoillaan, mutta jotain osviittaa asiaan antaa yleismaallisesti tämä testi.
Ihan odotettuja tuloksia tuli, lähinnä itse olin päässäni sitä mieltä että se peräkonttiasennus ei sen huonompi ole kuin välitila tuulilasin alla. Kummassakin mittauksessa on ennen aloitusta ollut hetken aikaa sisätilanlämppäri päällä.
Comment
-
Jos lämpöelementti /-elementit kiinni akun kyljissä ja sen päällä kohtuu tiivis lämmöneriste, niin luulis lämpenevän niin nopeasti, kuin lupaavat ja myös säilyttävän lämmön.
Ja taas oli weba aamulla lukossa. 2 koodia:
01412 - Glow-Plug with Flame Monitoring (Q8)
008 - Implausible Signal - Intermittent
Ja toinen se lukitus
Läksi kuitenkin puolinätisti käyntiin, laitoin lämppärin konttiin ja annoin käydä tunnin verran, että tarkeni mennä poistaan koodit. Käynnistin uudelleen ja webasto lähti automaattisesti tekemään lisälämpöä. Pumppukin nakutti ihan kuuluvasti.
Vuosi sitten uusittu KOKO webasto, myös hehku ja liekkivahti. Voiko hehkun tappaa liian tiuhalla webaston käynnistämisellä?
Comment
-
Nopealla googlen käytöllä löytyi lisälämmittimen vikakoodiluettelo:
http://workshop-manuals.com/audi/a2/...r_fault_table/
Hehkuun tai sen johdotuksiin tuo viittaisi. Vuoden ikäisellä laitteella lienee takuu voimassa.
Comment
-
Lyijyn ominaislämpökapasiteetti on erittäin huono, mikä on hyvä asia mikäli sen lämpöä haluaa muuttaa. 60w lämmittimellä pitäisi saada jo tunnin aikanakin ihan merkittävä lämpötilannousu, kunhan vain akku on eristetty hyvin.
Lyijyn ominaisläpökapasiteetti on 126J/(K·kg) ja veden 4186J/(K·kg). Jos litra vettä lämpää jollain energiamäärällä 20astetta, niin samalla energiamäärällä saadaan 33kiloa lyijyä 20astetta lämpimmämmäksi.
Comment
-
Opa2013
Päivitystä kohtiin # 13, 16 ja 20.
Virtaa on akussa riittänyt ja auto käynnistyy hyvin webaston pyöritysten jälkeenkin.
Ilmeisesti akku lähtee myös latautumaan paremmin kun se on n. 10 astetta lämpimämpi kuin olisi ilman lämmitintä.
Mitään ongelmia sähköjen/latauksenvalvonnan kanssa ei ole vieläkään aiheutunut.
n. 170 euron hankintahintaa on pidettävä varsin edullisena, jos sillä pystytään takaamaan käynnistysvarmuus ja sähkön
riittävyys talvipakkasilla; jo tähän mennessä lämmitin on osoittanut toimivuutensa ja on yllättänyt positiivisesti.
Comment
-
Saattaa tosiaan 80 avantin tavaratila lämmetä aikas paljon nopeammin, kuin umnaisen seinän ja hyvien eristeiden takana oleva kasin akku takaloksun poskessa. Tosta kasista ois kiva saada samanlaista dataa.
Oliko tossa testissä lähtölämpötila ulokna mitä? -5C. Lähtölämpötilakin varmaan vaikuttaa aika dramaattisesti.
Vaikuttaakohan latautumiseen se, että siellä on muutama metri lisää kaapelia välissä silloin kun akku on auton takapäässä?
Comment
-
Lämpötilat testeissä oli se mitä tuo punainen viiva alimmillaan oli, eli ekassa testissä -13 ja tokassa -15 astetta. Kuvittelisin että A8:ssa kabiinin ilmanpoisto on hoidettu niin että kaikki ilma kiertää tavaratilan kautta ennen poistoventtiileitä, joten ei se kontti hirveesti kylmempi pitäisi olla kuin esim farkkumallisen auton. Eipä tuo vararengaskotelo hirveesti 80 Avantissakaan lämmennyt, se on saa kokoajan viimaa ulkopuolelta ja ei ole peltiä sisäpuolelta eristetty mitenkään, mutta tavaratilan pohja/matto sen sijaan on joka estää lämmön siirtymistä sinne.
Testin pointti oli vain se, että se "vararengaskotelo"asennus ei ole sen huonompi kuin tuulilasin alla oleva asennus. 80 Avantin kylkikotelot ovat kohtuullisesti kanssa eristetty, mutta poistoilma kulkee sitä kautta autosta ulos. Tämän johdosta ne lämpää hyvin, ja tuon datan mukaan takakylki on paras paikka asentaa akku tuossa autossa (Mihin se onkin asennettu onneksi). Aina kun auto liikkuu, tuulilasin alapuolella olevassa akkukaukalossa/välitilassa lämpötila tippuu ulkolämpötilaksi. Harmittavaisesti kun ässässä on jäähdytin koneen kyljessä ja muutenkin hieman ahdasta konetilassa, niin en päässyt mittaamaan mitä lämpötilaa olisi ajovalon takana missä joissan malleissa akku on asennettu. Mutta epäilen että ei siinäkään kovissa pakkasissa hirveen lämpöinen ole, koska jäähdyttimen läpi tulee niin paljon kylmää ilmaa että mahdollinen pieni moottorin lämpö jää marginaaliseksi.
Latautumiseen akun paikka ja pitkä kaapeli ei juurikaan pitäisi vaikuttaa, kaapelin pitää olla paksua isoa starttivirtaa varten missä kyllä saattaa tulla konetila-asennusta enemmän jännitehävikkiä, mutta loppuvaiheessa akun latausta latausvirrat ovat niin pieniä että jännitehävikki on minimaalinen vaikka kaapeli on pitkä.Viimeksi muokannut mikaj; 25.1.2014, 08:59.
Comment
-
Lämmityselementtejä ja kalvoja saa elektroniikka kaupoista. Hinta voi olla myönteinen yllätys.
Esimerkkinä:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=2368_2369
Samasta paikasta löytyy tarvittava termostaatti.
Comment
Comment