Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kellään toimiva autom. AC typ44:ssa? (-88)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kellään toimiva autom. AC typ44:ssa? (-88)

    Neuvoja tarvitaan! Joku Härski Hartikainen on joskus päässy räpläämään tota mun varaosa-autoa niin että AC on pois pelistä. Se pukkaa ainoastaan lämmintä ilmaa, jaloille kuitenkin heikosti. Ei mitään väliä mitä asteita laittaa niin aina vaan tulee kuumaa ilmaa.
    Ja ihan sama mitä nappulaa painaa niin ilmanvirtaus pysyy niin että suurin osa tuulilasille ja sivuikkunoille.
    -Yks alipaineventtiili kojelaudan alla vedetty nippusiteillä kiinni... nappasin tietenkin ne pois.
    -Olisi kiva tietää mistä kohtaa etsiä tota venttiiliä joka säätää lämpimän veden virtausta kennoon, en ole löytänyt.
    -Sisätilan puhallin on vaihdettu jossain vaiheessa ja voi olla että muutama 'ylimääräinen' osa on heitetty roskiin... toimii kuitenkin sekä HI että LO asennossa.
    -Löysin konehuoneen puolelta yks musta alipaineletku irrallaan (hirvee imu siinä), missä sen pitäisi olla kiinni? Se valkoinen menee siihen alipaineputkeen joka tulee imusarjasta.
    -Juotin läpi kaikki edes vähän huonon näköiset paikat siinä mustassa laatikossa mistä lähtee kaikki alipaineletkut.
    -Kompura ei lähde käyntiin, voi johtua siitä että kylmäaine on päässy ozonikerrokseen. Ei niin väliä. Releet on vielä tarkistamatta kun niitä riittää tuolla kuskin puolella. Täytyypi yrittää löytää ne oikeat.
    En periaatteessa edes tarvitse tota autoa (muuta kuin varaosiks) mutta ajattelin ajaa sillä kunnes katsastus koittaa. Ei silleen, onhan se kiva että talvella tulee kuumaa ilmaa mutta olis se mukavaa jos vois säätää...
    Jos joku vois vähän katsoa miten omassa noi yllämainitut niin ehkä pääsen eteenpäin, en löytänyt haulla vastausta.
    Auto on muuten 100 RT-koneella ja facelift. Niin ja alkuperäinen automaattinen ilmastointi.

    #2
    Jos facelifti ilmastoinnilla jossa bi-lev nappi niin lämpösäätö sähköllä puhallinkotelon päässä.

    Jos vanhempi jossa ei bi-lev nappia, mutta takalasinlämmitin niin "programmerissa" hanskiksen takana/päällä moottori ja vaijeriveto.

    Jos vanhempi takkuaa niin pyydä yläkerrasta apua :)
    Uudemman kanssa vähän paremmat tsäänsit. Tämä pätee myös pääosin t44:ään:
    http://www.20v.org/climate.htm Ainoa ero taitaa olla että 44:ssä on täyskylmälle siirryttäessä venttiili, joka lopettaa vesikierron, pikkukorissa ei.
    Katso mistä vioista se itse valittaa.

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksesta! Olihan mulla se 20v linkki vaan en tiennyt/muistanut että siinä käsitellään ilmastointiakin... Illalla sitten kokeilemaan mitä koodia se pukkaa. Mulla on se uudempi malli.
      Ongelmana on sitten se musta alipaineputki, mihin se tulis. Ja se että missähän mahtaa olla se venttiili joka katkaisee vesikierron. Sellaista en ole löytänyt.
      Mahtaakohan olla niin että venttiili on poistettu ja se musta putki kuuluisi ohjata sitä...?

      Comment


      • #4
        Nonnii, koodit luettu. Tuli 01 kanavalla 8, 9, 11 & 15.
        Aloitin purkamalla toi ilmaläpän säätömotti irti ja kokeilin että se toimii, ja pinneihin 1 & 2 (muistaakseni) kun syöttää 12V niin mukavasti pyörii molempiin suuntiin. Sen töpseliin vaan ei tule virtaa. Tämän jälkeen otin taas vikakoodit ja 8 jäi pois.

        Mittasin eilen pimeässä toi katossa oleva lämpöanturi ja jos oikein näin niin antoi lukemat 1,038 k ohmia että ei se nyt ainakaan kuollut ole. Taulukon ulkopuolelle kyllä mennee, 02 kanavalta tuli ┐55. Siellä on kojelaudan alla niin %()/%¤# paljon piuhoja ettei oikein kiinnosta edes katsoa...

        Sille mustalle alipaineletkulle ei vieläkään ole paikkaa mutta pituudesta päätellen se vois kuulua siihen lämminvesiventtiiliin joka puuttuu mun autosta. Tulppasin sen vaan ei tuntunut missään.
        Ajattelin että jos en vikaa löydä niin pistän moottorin ohjausta varten 2-napainen (on)off(on) keinukytkin suoraan moottorin 1 & 2 pinneihin josta voi manuaalisesti ohjata tota läppää.

        Comment


          #5
          Onko toi lämmivesiventtiili ihan varma juttu 44:sessa? Mun huono muisti väittää, että ainakaa niissä pre-facelift 44:sissa, mitä mulla on ollut, ei olisi mitään venttiilejä lämppärikennon putkissa. Lämmönsäätö oli toteutettu kokonaan ilmaläpillä. Noi autot tosin oli ilman ilmastointia.

          AC:llä varustetussa faceliftissa tilanne toki voi olla ihan toinen. Unohtakaa koko juttu jos olin väärässä.

          Comment


          • #6
            Niin tämä on facelift -88 ja albumin ja muutaman muun mukaan siinä pitäisi olla venttiili. Se ei vissiin muuta tee kun katkaisee lämpimän veden kun AC laitetaan jäähdyttämään.
            Sitten toi alipaineletku myös kielii siitä että venttiili on poistettu.
            Tämä ei tosin ole suurin ongelma tällä hetkellä, vaan se että miten saisin sille läppämoottorille sähköä. Täytyis varmaan katsoa onkohan sille joku rele olemassa mitä voi taas vähän juottaa... ;)

            Comment


              #7
              Toverilla oli joskus s2:ssa ongelmia lämpötilamoottorin kanssa ja aiheuttaja oli huonosti kytketty liitin ilmastoinnin johtosarjassa. Taisi olla sellainen musta programmerin ja näyttöyksikön välissä tai sitten punainen kotelon päädyssä. Liittimien värit ja sijainnit voi olla t44:ssä jotain ihan muuta...

              9 koodi saattaa olla ihan ok, koska kaikissa ei taida olla anturointia veden lämmölle. Voit tarkastaa tämän kennolle menevästä letkusta löytyykö siitä anturi. Pitäisi kai olla 44:ssäkin sininen 2nap amp-liitin.

              Kaikki voi johtua yhdestä avoimesta liittimestä.

              Comment


              • #8
                Onko toi lämmivesiventtiili ihan varma juttu 44:sessa? Mun huono muisti väittää, että ainakaa niissä pre-facelift 44:sissa, mitä mulla on ollut, ei olisi mitään venttiilejä lämppärikennon putkissa. Lämmönsäätö oli toteutettu kokonaan ilmaläpillä. Noi autot tosin oli ilman ilmastointia.
                On siinä. Koska olen yhden tuollaisen omaani vaihtanut kun alkoi vuotaa. Sininen 2-napainen liitin kuten Porkkis kertoo. +tietysti se alipaineletku. Lämmittäessä auki ja jäähdyttäessä kiinni. Tosin mulla on 3B,mut tuskin sillä väliä. Ohjainyksiköitä ainakin saksan ebayssa suht usein kohtuuhintaan.

                edit: olisko se 2napainen sininenkin juuri siinä alipaineventtiili hässäkässä kiinni. Hitto kun ei muista. Mutta hämärästi muistan ettei kaikki lapsilisät menneet venttiiliin, eli ei ollut kamalan kallis.
                edit2: Yritin ottaa kuvan,mut pimeetä eikä kamera enää mahdu hyvin väliin kun siirsin pissapojansäiliön oldtimer tyyliin tulipeltiin.

                Comment


                • #9
                  Mulla kävi eilen sillai, että lämpötilansäätö meni sekaisin ja tyrkkäs vain kuumaa ilmaa. Muuten kaikki naperot toimi. Piti sitten ajella ekat 100km afrikan tunnelmissa, välillä AC pois päältä mutta hetken päästä kaikki ikkunat niin huurussa että piti taas laittaa päälle.
                  Sitten jkl:ssä motarin alkupään liikenneympyrässä tapahtui jotain mystistä ja kylmästöintiin asetettu 18 astetta alkoi toteutua. Naputtelin halutun 22 astetta näyttöön ja sen se piti loppumatkan. Eli ikäänkuin alkoi toimia. Toimi myös kotimatkan/loppupäivän ajot. Pitänee illalla katella nuo vikakoodit. Sikäli kun nuo satunnaiset "toimii-ei toimi" ominaisuudet mitään koodejä jättää...

                  Mahtava viikko: ensin katoilee ajovalot ja sitten heti seuraavana päivänä kylmästöintilaite alkaa temppuilla. Lisävikojen eliminoimiseksi päätin siirtyä passatin puikkoihin, mutta eihän sekään meinannut onnistua koska paskatin patteri oli tyhjentynyt. Hitsi, pihat täynnä sähkövikasia hitletrin kostoja! Pitäsköhän hommata vara-auton vara-auton vara-kulkineeksi harmaa tai vaalenasininen sedan-mallinen pienimoottorinen korolla jolla vois ajella tämmösinä heikkoina hetkinä...

                  Comment


                  • #10
                    Jaa, pitäisköhän minunkin vaan ajella ja toivoa että se korjaa ittensä ;) Kasasin sen eilen ja laitoin valmiiks varapiuhat kiinni läppämoottorin 1 & 2 nastoihin, että jos sittenkin tarvii laittaa toi keinukytkin?!?
                    Onneks se 'ykkösaudi' toimii moitteettomasti... ainakin tällä hetkellä... ja kaikista paras, emännällä on erittäin hyvin toimiva corolla... ;) ;) ;)

                    Comment


                      #11
                      Jari, vanha klima (joka sinullakin on) ei muista koodeja eli pitää katsoa sen "session" aikana kun vika ilmenee. Virrat pois -> koodit pois.

                      Comment


                      • #12
                        Noniin, nyt on saatu säännöllisesti nauttia kuumasta kelistä audin sisällä, riippumatta siitä että mitä numeroita pyytää automaagi-climatecontrollin paneelista.

                        Kanava 01, vika 15: Adjustment motor for temp reg flap V68 (with feedback potentiometer) is set improperly.
                        Kanava 02 (sisälämpötila, kattoanturi), 139: eli +7astetta vaikka persdyno sanoi että enemmän
                        Kanava 03 (sisälämpötila, kojelauta), 115: olevinaan +15astetta, persdyno sanoi että enemmän.
                        Kanavat 04 ja 05 (ulkolämpötila): toisessa 12 ja toisessa 11, molemmissa oli numeron edessä puolikkaan fontin kokonen merkki joka muistutti 7 (paitsi viivat suorakulmassa toisiinsa nähden). Vikakoodilista ei anna tämmöselle mitään?!

                        Ohjeesta tulkkasin että loput kanavat onkin enempi vähempi merkityksettömiä vikakoodien kannalta. Tuli nekin katottua ja ihan järkeviä arvoja löytyi, ja ne joille oli annettu rajoja oli ookoo.

                        Eli onko mulla nyt sitten niinku molemmat ulkolämpötilasensorit rikki?
                        Kuitenkin outside temp nappia painamalla näyttöön lävähti -22 astetta ja samaa näyttää tuvan ulkolämpötilamittari. Epäloogista jos vikakoodeihin vertaa!

                        Sisätilasensori kaiketi toimii, sillä jos pyytää vaikka 19 astetta ja nostaa arvon 25asteeseen niin puhaltimen nopeus kasvaa ja alkaa puskea vielä kuumempaa sisälle. Jos säätää lämpötilöan asentoon LO, niin puhaltimen kierrosnopeus nousee ja kuitenkin puskee kuumaa sisälle.

                        Vai johtuuko kaikki kanavan 1 koodista 15 eli säätömoottori tai sen potikka on död?
                        Missäs tollanen säätömoottori on ja minkämoinen operaatio vaihella? Hinta on luonnollisesti jotain uskomattoman ja älyttömän välillä?

                        Comment


                        • #13
                          A4:seen maksoi kyseinen moottori (oli muuten sama vika sisällä riitti lämpöä) 135 pörhöllä.
                          Vaihdosta en tiedä meni autoliikkeen piikkiin kuten moottorikin.

                          Comment


                          • #14
                            Höh!
                            Eikö kukkaan lötkön kanssa peuhaaja tiedä säätömoottorista mittään?

                            Comment

                            Working...
                            X