Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 polttoainemittari ei toimi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 polttoainemittari ei toimi

    Polttoainemittari näyttää nollaa vaikka polttoainesäiliö on täysi. Avasin netistä löytämieni ohjeiden avulla huoltoluukun tavaratilan lattiasta oikenpuoleisen takapenkin takaa. Löysin nelinapaisen liittimen, josta lähtee säiliössä olevan anturin arvot polttoainesäiliön mittarille. Netistä saatujen tietojen mukaan arvion, että täyden tankin ohmilukema pitäisi olla noin 40 ohmia. Kytkin löytämäni 47 ohmin metallikalvovastuksen liittimen nastoihin, jotka menee polttoainemittarille. Nuo vastuksen ovat halpoja muutaman sentin arvoisia osia elektroniikkakomponentteja myyvissä liikkeissä. Partco on helsingin alueella esimerkiksi yksi paikka mistä voi ostella metallikalvovastuksia. Selvisi ainakin se, että mittaristo on ehjä ja vika on säiliössä.

    Liitin:



    Lukema polttoainemittarissa 47ohmin vastuksen kytkemisen jälkeen. Virta pitää tietysti kääntää avaimesta siihen asentoon, jossa se on moottorin käydessä normaalisti. Auto ei sitten käynnisty, koska bensapumppun sähköt tulee saman liittimen kautta, eli mootorille ei tule polttoainetta.



    Olen kuullut, että joillain polttoaineanturi on killunut irrallaan polttoainesäiliössä. Mittasin säiliönliittimen nastoista vastusta ja se oli ääretön, eli vastus on yleismittarin mielestä poikki. Säiliötä en ole vielä avannut, mutta mittausteni ja netistä saatujen tietojen mukaan oletan, että täysi tankki on noin 40 ohmia ja tyhjä noin 270 ohmia.

    Huoltoluukku:



    En tiedä vielä mitä polttoainesäiliön sisältä paljastuu, mutta polttoaineanturin vastus on poikki mittarin mukaan. Pitäisi kai ensin tilata uusia osia tai sitten vaan avata tuo säiliön kansi, jossa on polttoaineanturi ja bensapumppu.
    Viimeksi muokannut Arto; 10.1.2014, 17:29.

  • #2
    Ota luukku auki ja irrota koho jalkoineen. Valkoisessa varressa olevaa nappia painetaan sisäänpäin, jolloin koho jalkoineen nousee ylos. Sieltä on varmaan lanka poikki. Saanee korjattua helposti. Luukkuun tulee kiinni tankin sisäpuolelta myös putki/putkipari. Katso missä asennossa kierrettävä pikaliitin on, jotta saat sen oikeaan asentoon takaisin.

    Jos mittarin näyttämä pa-määrä muuttuu on mittaristossa hienosäätö. Pa-mittarin alapuolella on pieni musta nappi, joka vedetään muutama milli ulos ja pyöritetään haluttuun suuntaan.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Olisko tuon langan tarkoitus maadoittaa kohon metallinen varsi tai vain kohon alapuolinen kosketus piirilevylle?

      En ole vielä ottanut anturia irti, jos kyse on maadoituksesta se on luultavammin samankaltainen johdin, kuin laturin hiilistä tulee. Iralliset laturin hiilet on ihan naurettavan halpoja ja siitä saisi pätkän uutta lankaa vanhan tilalle. Koho ilmeisesti katkoo langan, kun se on tarpeeksi monta kertaa heilunut ja rasittanut lankaa.

      Pitää ajaa polttoainesäiliötä tyhjemmäksi. Nyt on 190km trippimittarissa. Ajattelin, jos tuo koho systeemi irtoaa noin helposti, niin polttoainesäiliön voisi sulkea, kun koho systeemin on saanut irti ja auto olisi ajokuntoinen, vaikka minulla olisi tuo kohosysteemi korjattavana. Ainoa mikä nyt jänskättää on tuo pultti josta lähtee musta letku tai kaapeli. Olisko se joku paluu letku tai jotain.
      Viimeksi muokannut Arto; 11.1.2014, 12:59.

      Comment

      Working...
      X