Polttoainemittari näyttää nollaa vaikka polttoainesäiliö on täysi. Avasin netistä löytämieni ohjeiden avulla huoltoluukun tavaratilan lattiasta oikenpuoleisen takapenkin takaa. Löysin nelinapaisen liittimen, josta lähtee säiliössä olevan anturin arvot polttoainesäiliön mittarille. Netistä saatujen tietojen mukaan arvion, että täyden tankin ohmilukema pitäisi olla noin 40 ohmia. Kytkin löytämäni 47 ohmin metallikalvovastuksen liittimen nastoihin, jotka menee polttoainemittarille. Nuo vastuksen ovat halpoja muutaman sentin arvoisia osia elektroniikkakomponentteja myyvissä liikkeissä. Partco on helsingin alueella esimerkiksi yksi paikka mistä voi ostella metallikalvovastuksia. Selvisi ainakin se, että mittaristo on ehjä ja vika on säiliössä.
Liitin:
Lukema polttoainemittarissa 47ohmin vastuksen kytkemisen jälkeen. Virta pitää tietysti kääntää avaimesta siihen asentoon, jossa se on moottorin käydessä normaalisti. Auto ei sitten käynnisty, koska bensapumppun sähköt tulee saman liittimen kautta, eli mootorille ei tule polttoainetta.
Olen kuullut, että joillain polttoaineanturi on killunut irrallaan polttoainesäiliössä. Mittasin säiliönliittimen nastoista vastusta ja se oli ääretön, eli vastus on yleismittarin mielestä poikki. Säiliötä en ole vielä avannut, mutta mittausteni ja netistä saatujen tietojen mukaan oletan, että täysi tankki on noin 40 ohmia ja tyhjä noin 270 ohmia.
Huoltoluukku:
En tiedä vielä mitä polttoainesäiliön sisältä paljastuu, mutta polttoaineanturin vastus on poikki mittarin mukaan. Pitäisi kai ensin tilata uusia osia tai sitten vaan avata tuo säiliön kansi, jossa on polttoaineanturi ja bensapumppu.
Liitin:
Lukema polttoainemittarissa 47ohmin vastuksen kytkemisen jälkeen. Virta pitää tietysti kääntää avaimesta siihen asentoon, jossa se on moottorin käydessä normaalisti. Auto ei sitten käynnisty, koska bensapumppun sähköt tulee saman liittimen kautta, eli mootorille ei tule polttoainetta.
Olen kuullut, että joillain polttoaineanturi on killunut irrallaan polttoainesäiliössä. Mittasin säiliönliittimen nastoista vastusta ja se oli ääretön, eli vastus on yleismittarin mielestä poikki. Säiliötä en ole vielä avannut, mutta mittausteni ja netistä saatujen tietojen mukaan oletan, että täysi tankki on noin 40 ohmia ja tyhjä noin 270 ohmia.
Huoltoluukku:
En tiedä vielä mitä polttoainesäiliön sisältä paljastuu, mutta polttoaineanturin vastus on poikki mittarin mukaan. Pitäisi kai ensin tilata uusia osia tai sitten vaan avata tuo säiliön kansi, jossa on polttoaineanturi ja bensapumppu.
Comment