Minkälaisia kytkentöjä pitäisi tuonti Audiin (80 cabrio -94) tehdä ettei valoja tarvitsisi kytkeä erikseen ?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Valoautomatiikka B4 :een
Collapse
X
-
Hmm... Jos mennään maallikon logiikalla, pitänee ensin releyttää koko valosydeemi (ml. parkit ja takavalot). Selvyyden vuoksi käsitellään koko järjestelyä nimellä "rele A". Sitten lisätään "rele B" joka ruokkii vain lähi- ja takavaloja, ja sen ohjausvirta otetaan rele A:n ohjausvirran ja virtalukon potentiaalierosta.
Eli kun virta päällä, mutta valokatkaisija off -> rele B kytkeytyy päälle. Valokatkaisija on-asentoon -> potentiaaliero ~0 -> rele B kytkeytyy pois.
Siis B-releen ohjaus on kytkettävä sekä parkin, pätkien että pitkien ohjaukseen.
Sanokoon viisaammat, jos olen täysin hakoteillä.
Comment
-
Oon itselle tehnyt. Toimii niin, että auton _käynnistyessä_ sytyttää ajovalot, mutta ei mittarivaloja (eikä rekkarivalojakaan, koska ne on saman sulakkeen takana... :)). Pitkät ei toimi muuten kuin kytkemällä valot kytkimestä päälle, jolloin myös syttyy mittarivalot. Parkit toimivat väliasennossa kuten ennenkin. Systeemi vaatii 4 relettä ja jokusen diodin ja samalla tulee ajovalot releytettyä.
Toinen systeemi vaatii 2 relettä ja jokusen diodin, mutta siinä valot syttyvät kun virrat kääntää päälle. Se vaatii vain sellaisen valokytkimen, jossa on eräs ylimääräinen pinni. En tiedä sen tarkoitusta, mutta kaikissa sitä ei ole. Tuo 4 releen systeemi on toimiva ja käytössä kaverilla sekä itsellä oli, kunnes tein tuon kahden releen systeemin.
Tässä kytkentäkaavio 4:lle releelle. Kytkentä pitäisi olla oikea, koska sen mukaan itselle sen tein ja itse olen tuon piirtänyt.
http://s90.5cyl.net/temp/kytkenta.gif
Comment
-
Alunperin ruotsiin myydyissä ainakin taitaa olla pinnit 9 ja 10, joista jompaa kumpaa Pasi ehkä tarkoittaa. Cruiseviiksissä olen tavannut kaikissa nuo, mutta ilman kruisea arpapeliä.
Ko. pinnit liittyy.. yllätys yllätys "päivänvaloajovalosysteemiin".
Comment
-
Kiitoksia kaikille ohjeista.
Ennenkuin menen rele/diodi virityksiin niin kun kerran suomeen tuoduissa B4:ssa on vakiona valoautomatiikka ja saksalaisissa taas ei ole niin tietäiskö kukaan mitä eroa noiden kytkennöissä on.
- Onko johtosarjat samat ?
- onko jossain joku ylimääräinen rele tai diodi tai joku muu komponentti ?
Tiedä vaikka se valoautomatiikka tulisi tökkäämällä joku rele johonkin valmiiseen paikkaan (saattaa olla pelkkää unelmaa)
Toisaalta ajovalojen releistäminen voisi olla kovasti viisasta tässä vaiheessa kun viikset ja valokytkimet ovat vielä kunnossa. Olen ymmärtänyt että niihin tuppaa tulemaan aikaa myöten vikoja.
Comment
-
Releitä sinne ei mihinkään tarvitse mielestäni laittaa. Tuo onnistunee pelkästään tökkimällä johtoja oikeeseen paikkaan, en vaan tiedä mihin. Mutta se vaatii sitten toisenlaisen valokatkaisimen. Kai. Olisi pitänyt tutkia Ruotsista tuodun 90:n piuhoja, siinä taisi olla vielä pienemmällä jännitteellä toimivat päivävalot. Mutta en sitten tutkinut. :/
Comment
-
Jus4
kun kerran suomeen tuoduissa B4:ssa on vakiona valoautomatiikka ja saksalaisissa taas ei ole
Comment
-
Sorry, minulta se oli pelkkä olettamus koska tuorein auto mikä minulla koskaan on ollut ennen Audia jossa valoautomatiikkaa ei ollut , lienee vaimon käytössä vuosina 84 - 85 ollut 127 Fiiu vm -79. Mutta jos ei sitä kerran tehdastekoisena B4 Audissa ole ollut niin sitten releistetään. Releistämisessä on sekin hyvä puoli että valoteho yleensä hieman paranee.
Comment
Comment