Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8:n keskuslukon ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8:n keskuslukon ongelma

    Pahoittelut, jos asiaa on käsitelty, mutta en ainakaan löytänyt hakemalla ratkaisua. Ongelmana on siis A8:n (vm. -95) keskuslukituksen ongelma. Kaukosäädin toimii eli laittaa hälyt päälle ja soittaa sen tööttiäänen, kun "lukitsee" eli siis pitäisi lukita, mutta kun ei tapahdu lukoille mitään, eikä kuulu sitä jurinaa, joka normaalisti kuuluu, kun keskuslukitus toimii.

    Ei ole eroa, käyttääkö avainta (testattu molemmista etuovista sama käytös) vai kaukosäädintä (myös avaimella siis menee hälyt päälle). Pitäisi varmaan sulakkeet ensimmäiseksi tarkistaa, mutta mistäs keskuslukon sulake löytyy, kun tuolla taitaa sulakkeita olla useammassakin paikassa? Vikakoodit ajattelin myös varmuuden vuoksi lukea, mutta jos joku vikakoodi tuosta löytyykin, niin tuskin kertoo sen tarkemmin vian sijaintia.

  • #2
    Pumppu ei saa ilmeisesti sähköä tai tietoa että pitäs tehdä jotain. Sulakkeet ja releet on apukuskin jalkatilassa maton ja sivupahvin alla. Lisäsulakkeita on oikealla puolella peräkontissa. Samalta suunnalta löytyy varmaankin se pumppu myös jos vika onkin siinä.

    Comment


    • #3
      Silloinkaan ei kuulu jurinoita, jos alipainepumpun siivet on irronneet ja hajonneet. Siihen löytyi pari vuotta sitten ebaystä korjaus osat n.60€.

      Comment


      • #4
        Kiitoksia paljon avuista. Selkä teki lakon ja ei meinaa edes sängystä päästä ylös, joten sulakkeidenkin tutkiminen antaa vielä odottaa. Tuon etujalkotilan sulake/releboksin muistankin nähneeni (otin kuvankin jostain selitetarrasta, mutta eipä tietenkään löydy mistään :P), kun noita keskikonsolin läpi meneviä vesiletkuja putsailin, mutta missäs tuo alipainehärpätin tuolla kontissa on, niin tietää heti oikeasta paikasta tutkailla vai juuri siellä oikealla kontissako? Tuonne ei luulisi tulevan kovin montaa sähköjohtoa, mutta osaako joku sanoa, mihin johtoon ohjauspulssin pitäisi tulla lukko avatessa/sulkiessa? Löytyykö jostain jotain kuvatusta, millaisesta härvelistä tuossa alipainepumpussa teknisesti on kyse? Entä kummassa päässä on nuo tarkasteltavat sulakkeet (tokihan nuo voi kaikki piippailla yleismittarilla läpi, jos ovat inhimillisillä paikoilla)?

        Comment


        • #5
          Sulakelistasta voin ottaa kuvan huomenna, jos vaikka olisi jotain apuja. Suomenkielinen ohjekirja on tuohon mun kasiin. Vuosimalli on 2001, joten en varma voi olla että on kaikki samalla paikalla. Ainakin nuo vänkärin jalkatilassa olevat sulakkeet siinä on kerrottu.

          http://www.partscats.info/audi/en/?i...rent_id=626388
          Tuolta löytyy kuva siitä pumpun sijoittelusta, kontissa näyttäisi olevan tuossakin, ja äänieristeen sisällä. Ja sehän siis joko paineella avaa lukot, tai imulla vetää lukkoon. Johdoista en tiedä löytyykö helposti kuvia netistä, varmaan tarvis saada bentleyn manuaali tai vastaava. Muistaakseni 80 audissa niitä johtoja tuli iso nippu tuohon pumpulle. Kuskin oveen ainakin tuli 3 johtoa joista otti ohjauksen pumpulle, lieko näissä vielä sama perusperiaate. Taisi tulla joko virta tai maatieto pumpulle, ja kun se vaihtuu niin pumppu lähtee päälle, joko paine pysyy tarpeeksi kauan tai aika sitten pysäyttää pumpun.
          Viimeksi muokannut Mazan; 4.1.2014, 00:05. Perustelu: lisäilty vielä tekstiä, ja linkki kuvaan..

          Comment


          • #6
            Löysinkin etupään releiden kuvan. Ei siellä sulakkeita taida ollakaan. Näyttäisi alin 4-rele olevan "Relay for start interlock", joka nyt vähän viittaisi sellaiselta, että kannattaa tarkistaa. Minkähän sulakkeen takana tuo lienee? Meneekö tuo niin tyhmästi, että akulta sulakkeelle, sulakkeelta releelle ja sieltä jälleen takaisin akun viereen sille alipainehärpättimelle?

            Comment


            • #7
              Sulakkeet on oikealla puolella jalkatilassa. A-pilarissa. Siinä pitäs olla sellanen nuppi mikä ruuvataan auki. Sen jälkeen saa sen poskipahvin pois jonka alla on sulakkeet. Ja kaikki lattiamatot pitää nostaa muistaaksein pois.

              Comment


              • #8
                Eipä ole vieläkään päässyt vammojen ja tallissa tiellä olevan pyöränlaakeriprojektin vuoksi tutkimaan tätä yhtään. Älkää nyt sanoko, että tuo bensatankin luukku toimii myös alipaineella!? Vai pystyisikö tällä (EDIT. siis sillä, ettei kinneriä pääse nyt tankkaamaan) haarukoimaan vikaa?

                Comment


                • #9
                  Kyllähän se saman piirin takana on. Siihen pääsee tosin takaluukun sisäposken kautta käsiksi mutta jos ei konttikaan aukea niin nysväämiseksi menee.

                  Comment


                  • #10
                    Perhana... pakko vissiin joku kyykistelijä rekrytoida lähitulevaisuudessa.. Bensan merkkivalo palaa jo.

                    Kontti aukeaa kyllä avaimella kiltisti. Onko siellä kontissa joku mekaaninen luukun avaus vai vaatiiko hyppylangalla sähköä? Siinähän se akku on onneks aika lähellä.

                    Comment


                    • #11
                      Sen verran sain aikaiseksi, että kävin mittaamassa kaikki sulakkeet ja kaikki näyttävät ehjille. Osaisiko joku sanoa, mikä on keskuslukon, polttoaineluukun ja tämän päiväisellä havainnolla myös oletettavasti jalkotilan valojen sulake vm. -95 autossa. Voisi testata tuleeko sinne sulakkeelle jännite ja ottaako sulake virtaa, kun ovia avaa tai avaa/sulkee keskuslukitusta.

                      Nimimerkki Mazanille kiitokset tuoreemman Audin kuvista (joista yhtä lainasin poistan tämän, jos haluat), mutteivat tähän täysikäiseen täsmää.

                      Sen verran tuosta kuitenkin sain, että jos suunnilleen samat laitteet on yhteisten sulakkeiden takana, niin vika lienee sähköpuolella, koskapa sattumalta tuo jalkatilavalokin on mykkänä (kts. kannatin 5, sulake 3). Tosin keskuslukitukseen liittyy sulakkeet 1, 3 ja 5. Mikä lie logiikka noin monelle sulakkeelle? Vian haarukointiin mahdollisesti liittyen: sähköpeilit toimivat, katossa olevat sisävalot toimivat.

                      Comment


                      • #12
                        Vikakoodeja ei löytynyt (tai löytyi kaksi, mutta 100% varmasti ei tähän liittyviä), mutta keskuslukkomoduliin en ole saanut koskaan. Myös takaa löytyi muutama sulake yläpuolelta, jotka ehjät. Polttoaineluukulle löytyi muovinen "vetorinkula", josta luukun sai auki, joten akuutein hätä poistui.

                        Koitin lukita ovea unohtaen, että pelkääjän puolen ovi oli auki ja "tööt"-ääntä ei kuulunut. Tuolloin huomasin, että kontista napsaus (aina lukkoon/auki asentoa vaihtaessa), joka ei ollut sitä alipainehärvelin korinaa, vaan kuullosti releen vetämisen ääneltä eli joku signaali konttiin asti pääsee tuolta keskuslukitukselta.

                        Olisikohan nyt niin, että vika olisi kuitenkin tuossa alipainehässäkässä ja että sattumalta molemmat jalkatilan valot ovat palaneita tai jotenkin kytketty pois tai eivät ylipäätäänkään ole tässä vuosimallissa saman sulakkeen takana.

                        Jos se alipainesysteemi osoittautuu vialliseksi, niin onko vinkkejä, mistä tuo kannattiasi hommata? Sähkökaavioita olisi mukava vilkaista, jos jollain sattuu olemaan, niin voisi vielä varmistaa vikaa.

                        Comment


                        • #13
                          Jos löydät sieltä (oikealta puolelta?) kontista sen keskuslukonpumpun, niin mittaa sieltä tuleeko sinne sähkö? Jos tulee niin purkaamolta tai täältä foorumilta käytettyä pumppua ostamaan. Saksan ebaystä löytyy kyllä kans ja kuhnilta.

                          Comment


                          • #14
                            Vasemmalla puolella taitaa pumppu olla..

                            Comment


                            • #15
                              Joo vasemmalla oli ainakin a3 8l. Muistelin jostain että kasissa olis toisella puolen kun vasen on täys cd vaihtajaa jne.

                              Comment


                              • #16
                                Saattaa olla vastaava vika, kuin mun audi 80:ssä. Ohjaimessa on sisällä 3 relettä ja epäilen, että vain 2/3 releestä toimii. Lukot saa auki, mutta ei kiinni. Itsellä on muita ja useita vikoja audissa. Keskuslukonohjainyksikkö on minulla kotona pöydällä ja käytän lukkoja nyt manuaalisesti, koska raivostuin siihen, että mun pitää siis joka ikinen kerta sulkea kaikki ovilukot manuaalisesti. Keskuslukot toimii paineilmalla. Alipainepuppu on 12V DC moottori, jossa suunta vaihtuu juuri noilla releillä. Tutkin piirilevyä ja totesin, että näin se myös on. Kolmas rele pysäyttää moottorin tai käynnistää moottorin ja loput kaksi vaihtaa + ja - navat moottorissa. Alipaine sulkee lukot ja paine avaa lukot.

                                Minun pitäisi hankkia toinen vastaava romuohjain, jotta saisin yhden toimivan releen ja voisin sen vaihtaa risaan ohjaimeen. Näin olen tämän vian funtsinut jo, mutta en ole hankkinut toista keskuslukonohjainta romikselta tai jostain. Pumpun moottorin olen jo testannut, eli siinä ei todellakaan ole tasan mitään vikaa ja vika on siellä ohjauselektroniikassa. Alipaineen pitäisi sulkea lukot, mutta moottori vain yskäisee ja lukkoja avatessa ohjausyksikkö toimii normaalisti, eli surisee tovin ja kaikki lukot on aukeaa. Ohjaimelle tulee monta johtoa, osa niistä voi olla jotain anturijohtojakin. Ainakin huomasin, että sisävalo ei enää toimi, kuin pakkosyötöllä ja off asennossa. Tämä on siis vasta epäily ja päättely, kun olin hetken tutkinut piirilevyä, joka keskuslukitusyksikön sisältä löytyi. Uusi keskuslukonohjain maksaisi melkein 700 euroa, jos sen haluaisi ostaa vv-autosta.
                                Viimeksi muokannut Arto; 11.1.2014, 20:14.

                                Comment


                                • #17
                                  Arto: pyörikö se pumppu sulla vain siihen asti että ovet on auki, vai meneekö aina aikareleellä katkaistuksi ? Jos siellä olisi joku johto rikki ja valmiiksi maissa niin luulee että ovet on jo lukossa ja sen takia lopettaa heti pumppauksen ? Omassa kasikympissä ovien johdot oli aikaisilla haperoa ja osa jo poikki. Siis sieltä haitarikumin sisältä. Avauksessahan se odottaa tietoa sieltä ovelta sylinteristä että on auki, mutta lopettaa myös ajan kanssa. Silloinhan se pumppu luulee että ovet jäi lukkoon, eikä varmaan yritä lukita uudestaan vaikka ovet oikeasti eivät enää lukossa olisikaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Olisiko kenelläkään sähkökuvia A8:iin (itsellä -95, mutta muutkin auttanee), jota voisi vilkaista, laittaa tänne palstalle kuvaa tai sitten privana?

                                    Ihmettelin tänään hieman lisää tuota mykistynyttä keskuslukitusta, kun hieman lauhtui ja raaski tyhjentää tallista muuta kalustoa ulos..

                                    Havaintoja:
                                    - Molempien avaimien kauko-ohjaus lakkasi toimimasta, eikä uudelleen ohjelmointi auta. Aikaisemmin molemmat toimivat.
                                    - Kontista vasemmalta kuuluu selvästi releen naksaukset, kun lukkoa kääntää avaimesta kiinni ja auki.
                                    - Molemmat jalkotilan lamput ovat pimeänä. Kattovalot palavat. Tarkastin pelkääjän puolen jalkotilan polttimon ja se on ehjä. Polttimon molempien päiden kontakteissa on 12V istuimen kiinnityspultista mitattua runkoa vasten (ja kumpikaan ei siis ole maissa edes oven ollessa auki.. molempien kontaktien potentiaalierohan sen jo kertoo ja totesin sen myös resistanssista sulakkeen ollessa irti)).
                                    - Irroitin sulakkeen 5/1, joka on sekä sisävalaistukselle että ZV-Pumpelle, jonka tulkitsen keskuslukituksen pumpuksi (Zentralverrieglungspumpe).
                                    - Sulakkeen irroittamisen jälkeen kattovalot sammuivat ja ovea aukaistaessa alkoi kuulumaan releen napsuntaa pelkääjän jalkotilasta ja samalla (pari kertaa sekunnissa) syklillä vilkkui punainen kolmio keskikonsolin sumuvalon kytkimessä (liittynee hälyyn ja/tai keskuslukitukseen?). Räpse loppui aina, kun käänsi peruutuspeilin vieressä olevan valokatkaisijan asentoon '1'.

                                    Omat päätelmät on lähinnä nyt, että kyseessä voisi olla maadoitusvika ainakin noiden jalkatilan valojen osalta. Toivo tässä elää, että samalla korjautuisi tuo keskuslukituskin, mutta tuntuu hassulle, että jalkatilan valot ja keskuslukon pumpun maadoitus olisi yhteisessä maadoituspisteessä, kun noilla on monta metriä välimatkaa keskenään.

                                    Ketään ei ollut avustamassa lukkoja vääntelemään, joten en lähtenyt edes purkamaan tuonne pumpulle asti paneeleita kontista, jotta olisi voinut mitata signaaleita. En myöskään ole tutkinut sulaketta 5/4.. Mikä sitten lieneekään tuo keskuslukon pumpun jälkeinen heckrollo ("pahus rollo", "pahusrulla"?! :D)

                                    Vaikkei sähkökuvia löytyisi, niin saa toki kommentoida/arvaillakin eli mitä arvon raati on mieltä?

                                    EDIT. Tuon kaukosäädön ohjelmoinnin epäonnistumiseen tuli hyvin kaukainen arvaus mieleen, että voisiko johtua siitä, että virtojen ollessa päällä on myös vahvistin päällä, jonka vuoksi jännite lienee hieman matalampi. Vaihdoin paremman soittimen, josta näytti olevan vahvistimen/sähköantennin ohjaus sökönä, joten otin vahvistimen ohjauksen suoraan soittimen toimintaa ohjaavasta virtalukon piuhasta. Tämä on ainoa muutos sähköihin, mitä autoon on viime aikoina tehty. Tuossa kovilla pakkasilla auton akku pääsi sen verran matalaksi, että trippimittari jne. nollaantuivat, jolloin tuo kaukosäätö on voinut lakata toimimasta. Vikakoodit luin tänään ja vanha käynnistyksen estovika (voinee johtua esim. tuosta akun sippaamisesta.. käynnistyksenesto ei ole muuten ilmoitellut itsestään) oli ainoa, mitä löytyi. Hälyt menevät päälle "tööttiäänestä" päätellen, mutta syystä tai toisesta se ei aina hälyyttänyt (siis jonkin ei lukitun oven eli ei tietenkään sitä, josta häly on lukitsemalla juuri kytketty päälle).

                                    EDIT2. Joutui antamaan lämpimässä tallissakin apuvirtaa tänä aamuna, joten ilmeisesti vikakoodeja lukiessa jne. nuo virrat (ja siis sitä myöten tuo vahvistin) olivat sen verran kauan päällä, että voi hyvinkin olla tuon kaukosäädön ohjlemoinnin epäonnistumisen syynä, joten sitä ei tällä hetkellä nyt kannattane sotkea tuohon keskuslukko/sisävalo-ongelmaan.

                                    EDIT3. Kaukojen ohjelmointi onnistui mukisematta tämän päivän kurvailuiden jälkeen eli akku oli vaan liian sippi... Keskuslukko-ongelma vaan on ja pysyy ja ensin toivoisin ratkaisevani tuon varmuudella pelkkään sähköön liittyvän ongelman noiden sisävalojen kohdalta. Missä kaikkialla tuolla on maadoituspisteitä?

                                    Viimeksi muokannut Jarmo79; 4.2.2014, 22:44.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X