Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 vm 1990 valovika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 vm 1990 valovika

    Oletteko törmänneet seuraavaan ongelmaan: takavalot eivät toimi, mittarivalot eivät toimi, sumuvalot eivät toimi, parkit eivät toimi.

    Ajovalot toimii, pitkät toimii, jarruvalot toimivat.

    Sulakkeet ovat ehjiä.

    Sulakkeille #6, #7 ja #14 ei tule sähköä. Ratissa olevaan viiksihärdelliin valokytkimen liittimeen tulee sähköt (kaksi punaista, nasta 30 kytkentäkaavion mukaan) koko ajan.

    Jos laittaa valovivun parkeille, ei sähköä tule muihin valokytkimen nastoihin.

    Virtalukon pohjasta valokytkimelle tuleva paksu kaapeli (musta-keltainen nasta X kytkentäkaaviossa) tulee sähköt kun virtalukko on sytytyksellä (ohjaa ajovalot päälle, paitsi taakse ei tule ajovaloja). Pitäisikö virtalukon pohjasta tulla toinenkin kaapeli? Mikä?

    Jos kytken johdon pätkällä viiksihärdellin ajovaloliittimessä punaisesta 12v vihreä-punaiseen tai vihreä-mustaan (eli oikosuljen nastan 30 ja nastan PR tai PL) sähköt, taakse syttyy ajovalot (oikea tai vasen). Sumuvaloista tai mittarivaloista en tiedä mitkä niiden nastat olisivat.

    Ilmeisesti sitä viiksihärdelliä ei enää saa mistään, näyttää yhteen valetulta paketilta (eli valotkytkin, vilkkukytkin, hätävilkut ja pesuri). En edes tiedä, onko vika kytkimessä vai voiko olla niin, että jokin muu olisi vialla? Kannattaisiko viritellä erillinen kytkin jolla saisi takavalot ja mittarivalot toimimaan? Mikä mahtaisi olla mittarivaloille menevä kaapeli?
    Viimeksi muokannut hiltsu; 7.12.2013, 13:42.

    #2
    Tuon kaltainen vika oli tutun Audi 100:ssa. Korjaantui valoviiksipaketin puolikkaan uusimisella.

    Comment


    • #3
      Ja kannattaa sitten ne ajovalot releyttää, niin se valoviiksikin kestää paremmin.

      Comment


      • #4
        Mielestäni on releytetty. Joku suhari on ennen minua (eli vuotta 1996, olen auton toinen omistaja) katkaissut valokatkaisijan ruskea/keltaisen ja laittanut tinaamalla (nastaan 1) keltaisen johdon, joka lähtee releille päin. Pitää kaivella juotinta ja alkaa purkamaan nyt kun osa kerran on se joka pitää vaihtaa (ehjänä irroittaminen hyvin epätodennäköistä).

        En kyllä oikein tajua insinöörien ajatuksenjuoksua, miksi ihmeessä pitää laittaa takavalot, rekisterikilven valot, mittarivalot ja sumuvalot menemään kytkimen kautta, jos kerran on erikseen kytkiksessäkin "front light module" ja "rear light module" jotka voisivat ihan hyvä kytkeä virrat em. kohteisiin?

        Valokytkin vaikuttaa olevan mallia 443 953 513J vakkarinopeuden säätimellä varustettuna. Liitin on 14 (2x8)-napainen, eikä skemoissa ole kerrottu mistä nastasta mihinkin sen pitäisi kytkeä. Pitänee kirjata ylös kun saa toimivan käteensä, josko 23 vuoden päästä joutuu taas aukomaan :)

        Kappas vaan: onhan joku näköjään purkanutkin tuon http://www.audifieber.de/faqdaten/Um..._GRA+Licht.pdf ... pitääpä yrittää ennen uuden tilaamista.

        Comment


        • #5
          Vika paikallistettu: kun avaa valokytkimen kannen (metallinen luukku), paljastuu alta vivusto, joka liikuttaa sekä ylhäällä että alhaalla olevia kontakteja. Ylhäällä oleva kontakti ei liiku, koska jousta painava muovi on poikki. Liimaus tuskin onnistuu, eli uusiksi menee.

          Comment

          Working...
          X