Eli -98 vuoden kasista häipyy kylmäaineet ilmastointijärjestelmästä. Kesällä autoon tehtiin imastoinnihuolto jonka jälkeen kaikki toimi hyvin n.3000km. Sitten loppui kylmän puhallus ja syksykin saapui. Käytin autoa piuhassa ja järjestelmä kertoi kylmäaineen olevan lopussa. Mistä kannattais aloittaa tutkimukset ja millä konstein? Onko näissä jotain tyypillistä vuotokohtaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A8 D2 ilmastoinnin vuoto
Collapse
X
-
Vieras
Kun sanot että auto kävi piuhassa, niin tarkoittaako se testeriä vai ilmastoinnin täyttölaitetta?
Eli onko järjestelmässä oikeasti kylmäaine loppu vai joku anturi kertoo esim. paineen alituksesta tai ettei painetta tule?
Rajataan vain pois vaihtoehtoa vuoto tai mekaaninen/ sähköinen vika järjestelmässä esim. kompura rikki, magneettikytkin rikki, anturi rikki... Vikamuisti ei osaa kertoa onko kylmäaine vähissä vai ei.
Comment
-
Mulla sama homma, toistaiseksi on riittänyt kun ajoittaa täytön siihen ajankohtaan ennenkuin helteet alkavat niin kestää niiden yli.
Ilmastoinnin osat kun tuppaa olemaan vanhemmissa autoissa sellaiset että joutuu laittamaan sit kerralla enemmän palikkaa kun alkaa purkamaan.
Tyyliin: vaihdoin kuivaimen ja kierteet lähti letkun päästä mukana...
Siihen nähden kannattaa vaikka 2x kesässä tehdä se 50-70e maksava täyttö.
Comment
-
Olisko ollut joskus sen verran pitkään tyhjänä (tai muuten vanhuuttaan) että joku tiiviste vuotaa. Normaalisti ei vuoden välein pitäisi joutua täyttämään.
Itse asiassa jos oikein sääntöjen mukaan mentäisiin niin ilmastointihuolto ei edes saisi täyttää järjestelmää jossa tietävät olevan vuodon mutta kukapa sitä nyt maksavalle asiakkaalle sanoo ei.
Kaiken paras diagnoosi tuohon on tosiaan UV-valolla katsoa vuotopaikka ja miettiä sitten onko kustannustehokasta korjata, helposti siinä ainakin kompura ja kuivain menee vaihtoon jolloin on yhtäkkiä monta sataa pelkissä osissa. Toinen vaihtoehto on että järjestelmään on viime kerralla laitettu jostain syystä liian vähän ainetta jo lähtöjään.
Comment
-
Vieras
Testeri ei kyllä näe kylmäaineen vähyyttä mitenkään etenkään tuon ikäisessä? Paineanturi löytyy, mutta jos se sanoo esim. alhaisesta paineesta, voi syynä olla yksinkertaisesti se, että kompura ei lähde tuottamaan painetta jostain syystä.
Kompuran akselintiiviste on yleisin vuotopaikka, kun kuivaa niin alkaa vuotamaan. UV-valo käteen ja tutkimaan.
Comment
-
Tuli hieman tutkailtua uv- valolla kompuraa ja ainakin siellä akselinjuuressa oli ollut vuotoa. Pakallinen varaosaliike halusi n.450€ hintaa "uudesta" pantillisesta. Kai sinne tuo kävisi:http://autopartsmarket.fi/?action=ca...me_group%5D%3D
Comment
-
Painetestin saa tehtyä ilmastoinnin täyttökoneella. Jos pitää paineet puol tuntia niin pitäs olla ok.
Comment
-
Jaa. Myö kyllä laitettiin sinne typpeä ja muistaaksein kilon verran painetta. En kyllä oo varma oliko se normaali täyttökone. En seurannu sitä painetestiä niin tarkkaan kun oli muutakin projektia päällä.
Comment
-
Vieras
Juu ei normaaliin täyttökoneesen tietääkseni typpeä saa laitettua.
Moni laittaa suoraan pullosta typen ja sitten kuunnellaan. Eikä kilo vielä riitä vuodon havaitsemiseen välttämättä, kyllä sinne pitää sen piirin normaalin paineen verran saada painetta pahimmillaan.
Comment
-
Juuri näin...
Kuulo- ja näköaisti,sekä fairy-vesi seos on pop.
Kyllä sinne saa laittaa maksimi järjestelmän koeistuspaineen verran enintään. Ratkeaa sieltä missä se vuoto on ;) Kunhan painekytkimet/-lähettimet on irroitettu ja pysytään mahdollisen varoventtiilin murtolevyn kestorajan alapuolella. Huomioiden myös muiden osien paineen sietorajan ;)
Comment
Comment