Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D2 ilmastoinnin vuoto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 D2 ilmastoinnin vuoto

    Eli -98 vuoden kasista häipyy kylmäaineet ilmastointijärjestelmästä. Kesällä autoon tehtiin imastoinnihuolto jonka jälkeen kaikki toimi hyvin n.3000km. Sitten loppui kylmän puhallus ja syksykin saapui. Käytin autoa piuhassa ja järjestelmä kertoi kylmäaineen olevan lopussa. Mistä kannattais aloittaa tutkimukset ja millä konstein? Onko näissä jotain tyypillistä vuotokohtaa?
    Viimeksi muokannut Pearl; 2.12.2013, 20:46.

  • #2
    Eiköhän sinne huollossa laitettu UV-väriainetta?
    UV-valolla löytyy vuotokohta.

    Comment


      #3
      Kun sanot että auto kävi piuhassa, niin tarkoittaako se testeriä vai ilmastoinnin täyttölaitetta?
      Eli onko järjestelmässä oikeasti kylmäaine loppu vai joku anturi kertoo esim. paineen alituksesta tai ettei painetta tule?
      Rajataan vain pois vaihtoehtoa vuoto tai mekaaninen/ sähköinen vika järjestelmässä esim. kompura rikki, magneettikytkin rikki, anturi rikki... Vikamuisti ei osaa kertoa onko kylmäaine vähissä vai ei.

      Comment


      • #4
        Testerissä siis oli kiinni ja siellä näkyi kylmäaineen vähyys. Mekaanikon mukaan kaikki muu näytti olevan kunnossa järjestelmässä. Autoon oli tehty edellinen ilmastoinninhuolto kesällä 2012. Eli vuodessa tyhjeni ja nyt huomattavasti nopeammin.

        Comment


          #5
          Mulla sama homma, toistaiseksi on riittänyt kun ajoittaa täytön siihen ajankohtaan ennenkuin helteet alkavat niin kestää niiden yli.
          Ilmastoinnin osat kun tuppaa olemaan vanhemmissa autoissa sellaiset että joutuu laittamaan sit kerralla enemmän palikkaa kun alkaa purkamaan.
          Tyyliin: vaihdoin kuivaimen ja kierteet lähti letkun päästä mukana...
          Siihen nähden kannattaa vaikka 2x kesässä tehdä se 50-70e maksava täyttö.

          Comment


            #6
            Olisko ollut joskus sen verran pitkään tyhjänä (tai muuten vanhuuttaan) että joku tiiviste vuotaa. Normaalisti ei vuoden välein pitäisi joutua täyttämään.

            Itse asiassa jos oikein sääntöjen mukaan mentäisiin niin ilmastointihuolto ei edes saisi täyttää järjestelmää jossa tietävät olevan vuodon mutta kukapa sitä nyt maksavalle asiakkaalle sanoo ei.

            Kaiken paras diagnoosi tuohon on tosiaan UV-valolla katsoa vuotopaikka ja miettiä sitten onko kustannustehokasta korjata, helposti siinä ainakin kompura ja kuivain menee vaihtoon jolloin on yhtäkkiä monta sataa pelkissä osissa. Toinen vaihtoehto on että järjestelmään on viime kerralla laitettu jostain syystä liian vähän ainetta jo lähtöjään.

            Comment


            • #7
              Ilmastoinnin huoltokone koeponnisti järjestelmän alussa, mutta ei kai se pientä vuotoa huomaa. Uskon kuitenkin että huolto tuli tehtyä kunnolla.

              Comment


                #8
                Testeri ei kyllä näe kylmäaineen vähyyttä mitenkään etenkään tuon ikäisessä? Paineanturi löytyy, mutta jos se sanoo esim. alhaisesta paineesta, voi syynä olla yksinkertaisesti se, että kompura ei lähde tuottamaan painetta jostain syystä.
                Kompuran akselintiiviste on yleisin vuotopaikka, kun kuivaa niin alkaa vuotamaan. UV-valo käteen ja tutkimaan.

                Comment


                • #9
                  Pitääpä aloittaa uv-tutkimukset. Kiitos vinkeistä!

                  Comment


                  • #10
                    Tuli hieman tutkailtua uv- valolla kompuraa ja ainakin siellä akselinjuuressa oli ollut vuotoa. Pakallinen varaosaliike halusi n.450€ hintaa "uudesta" pantillisesta. Kai sinne tuo kävisi:http://autopartsmarket.fi/?action=ca...me_group%5D%3D

                    Comment


                      #11
                      Mullahan olis tuollainen käytetty kompura. Ei sitä tiiä onko se sen tiiviimpi enää kun ajamatta tuolla varastossa yli puoli vuotta ollut. Minun tietoni mukaan se kuitenkin on ehjä.

                      Comment


                      • #12
                        Ilmastoinnin huoltokone ei havaitse vuotoa, jos vuotaa kompressorin akselista aineet pitkällä ajalla pihalle. Veikkaan siis sitä syyksi....

                        Comment


                        • #13
                          Painetestin saa tehtyä ilmastoinnin täyttökoneella. Jos pitää paineet puol tuntia niin pitäs olla ok.

                          Comment


                          • #14
                            Milläs tavalla se ilmastoinnin täyttökone tekee "painetestin"? Se kun ei tee testiä esim typpi-ylipaineella, vaan tyhjiössä alipaineistettuna... Siinä se pieni ero.
                            Viimeksi muokannut Murre; 25.12.2013, 12:49.

                            Comment


                            • #15
                              Jaa. Myö kyllä laitettiin sinne typpeä ja muistaaksein kilon verran painetta. En kyllä oo varma oliko se normaali täyttökone. En seurannu sitä painetestiä niin tarkkaan kun oli muutakin projektia päällä.

                              Comment


                                #16
                                Juu ei normaaliin täyttökoneesen tietääkseni typpeä saa laitettua.
                                Moni laittaa suoraan pullosta typen ja sitten kuunnellaan. Eikä kilo vielä riitä vuodon havaitsemiseen välttämättä, kyllä sinne pitää sen piirin normaalin paineen verran saada painetta pahimmillaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Juuri näin...
                                  Kuulo- ja näköaisti,sekä fairy-vesi seos on pop.

                                  Kyllä sinne saa laittaa maksimi järjestelmän koeistuspaineen verran enintään. Ratkeaa sieltä missä se vuoto on ;) Kunhan painekytkimet/-lähettimet on irroitettu ja pysytään mahdollisen varoventtiilin murtolevyn kestorajan alapuolella. Huomioiden myös muiden osien paineen sietorajan ;)

                                  Comment

                                  Working...
                                  X