Otetaan nyt oma ketju pelkästään tälle, koska tiedot on nyt ripoteltu ympäriinsä erilaisiin sekalaisista aiheista ja automalleista käytyihin keskusteluihin.
Mulla on tällä hetkellä ohjeena, että lämmityslaitteesta pitäisi laittaa lämmöt täysille ennen webaston käyttöä. Tätä ei muista koskaan tehdä ja webasto ei lämmitä kunnolla oikein kumpaakaan, moottoria eikä sisätilaa, jos näin ei tee. Ärsyttää laittaa webasto päälle kännykällä ja sitten juosta autolle lämpöjä lisäämään. Ei kovin hyvä systeemi.
Olen ymmärtänyt toistaiseksi, että lisälämmittimen alkaessa lämmittää kylmää autoa kytkeytyy auton ilmastoinnille virrat jollain viiveellä (odottaako se hetken veden lämpenemistä). Tässä yhteydessä kytkeytyy virta myös tuolle vesiventtiilille ja koska vesi on vielä melko viileää se kuristaa virtausta kennolle. Vesi ei kiertele kunnolla ja kuumenee jostain kohtaa niin paljon, että webasto alkaa pian pätkimään lämmitystä ja menee johonkin odottelutilaan.
Jos tässä vaiheessa tuuppaa auton konsolista lämmön täysille, niin vesiventtiili aukeaa, vesi alkaa kiertämään paremmin ja lisälämmitin alkaa polttamaan uudestaan. Kysymys kuuluukin nyt, miksi vesiventtiili ei aukea lämpöjen ollessa asetettu esim. 22 asteeseen, jos vesi on kuitenkin niin lämmintä, että webasto pätkäsee? Onko anturi sellaisessa paikassa, ettei se havaitse lämpenemistä? Kyllähän 22 astetta pitäisi käytännössä riittää kylmän sisätilan lämmittämiseen täysille eli venttiili auki.
Vesiventtiili toimii sähköllä ja ilmeisesti niin, että kun sille ei tule virtaa se on auki. Tätä varten tällä foorumilla on ohjeistettu asentamaan rele katkaisemaan vesiventtiilin maajohto, jolloin se pysyisi jatkuvasti auki webaston ollessa päällä. Rele alkaisi vetämään, kun autoon "kytketään virrat" tökkäämällä avain virtalukkoon eli releelle pitäisi saada ohjausvirta jostain jonne tulee sähköä virta-lukolta. Tähänkin liittyen tulee kyssäreitä. Jättääkö tämmöinen kytkentä vikakoodeja autoon? Voiko vastaavaa tehdä ohjelmallisesti, miten tämä on hoidettu silloin, kun autossa on tehdaslämmitin?
Minulla on lämmittimen asennuksen yhteydessä koodailtu jotain, koska esim. penkinlämmittimet eivät toimi vaikka ilmastointipaneelissa on sähköt lämmitinkäytössä.
Nyt rautalankaa kunnolla. Esim. webaston asennusohjeessa tähän automalliin ei puhuta mitään vesiventtiilin ohjaamisesta (tai näin mulle sanottiin). Keskustelin tästä asentamossa ja siellä vähän mietittiin, ettei haluttas alkaa mitään pioneerityötä tekemään, jos jotain meneekin pieleen.
Mulla on tällä hetkellä ohjeena, että lämmityslaitteesta pitäisi laittaa lämmöt täysille ennen webaston käyttöä. Tätä ei muista koskaan tehdä ja webasto ei lämmitä kunnolla oikein kumpaakaan, moottoria eikä sisätilaa, jos näin ei tee. Ärsyttää laittaa webasto päälle kännykällä ja sitten juosta autolle lämpöjä lisäämään. Ei kovin hyvä systeemi.
Olen ymmärtänyt toistaiseksi, että lisälämmittimen alkaessa lämmittää kylmää autoa kytkeytyy auton ilmastoinnille virrat jollain viiveellä (odottaako se hetken veden lämpenemistä). Tässä yhteydessä kytkeytyy virta myös tuolle vesiventtiilille ja koska vesi on vielä melko viileää se kuristaa virtausta kennolle. Vesi ei kiertele kunnolla ja kuumenee jostain kohtaa niin paljon, että webasto alkaa pian pätkimään lämmitystä ja menee johonkin odottelutilaan.
Jos tässä vaiheessa tuuppaa auton konsolista lämmön täysille, niin vesiventtiili aukeaa, vesi alkaa kiertämään paremmin ja lisälämmitin alkaa polttamaan uudestaan. Kysymys kuuluukin nyt, miksi vesiventtiili ei aukea lämpöjen ollessa asetettu esim. 22 asteeseen, jos vesi on kuitenkin niin lämmintä, että webasto pätkäsee? Onko anturi sellaisessa paikassa, ettei se havaitse lämpenemistä? Kyllähän 22 astetta pitäisi käytännössä riittää kylmän sisätilan lämmittämiseen täysille eli venttiili auki.
Vesiventtiili toimii sähköllä ja ilmeisesti niin, että kun sille ei tule virtaa se on auki. Tätä varten tällä foorumilla on ohjeistettu asentamaan rele katkaisemaan vesiventtiilin maajohto, jolloin se pysyisi jatkuvasti auki webaston ollessa päällä. Rele alkaisi vetämään, kun autoon "kytketään virrat" tökkäämällä avain virtalukkoon eli releelle pitäisi saada ohjausvirta jostain jonne tulee sähköä virta-lukolta. Tähänkin liittyen tulee kyssäreitä. Jättääkö tämmöinen kytkentä vikakoodeja autoon? Voiko vastaavaa tehdä ohjelmallisesti, miten tämä on hoidettu silloin, kun autossa on tehdaslämmitin?
Minulla on lämmittimen asennuksen yhteydessä koodailtu jotain, koska esim. penkinlämmittimet eivät toimi vaikka ilmastointipaneelissa on sähköt lämmitinkäytössä.
Nyt rautalankaa kunnolla. Esim. webaston asennusohjeessa tähän automalliin ei puhuta mitään vesiventtiilin ohjaamisesta (tai näin mulle sanottiin). Keskustelin tästä asentamossa ja siellä vähän mietittiin, ettei haluttas alkaa mitään pioneerityötä tekemään, jos jotain meneekin pieleen.
Comment