Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F vesiventtiilikikkailu lisälämmittimelle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F vesiventtiilikikkailu lisälämmittimelle

    Otetaan nyt oma ketju pelkästään tälle, koska tiedot on nyt ripoteltu ympäriinsä erilaisiin sekalaisista aiheista ja automalleista käytyihin keskusteluihin.

    Mulla on tällä hetkellä ohjeena, että lämmityslaitteesta pitäisi laittaa lämmöt täysille ennen webaston käyttöä. Tätä ei muista koskaan tehdä ja webasto ei lämmitä kunnolla oikein kumpaakaan, moottoria eikä sisätilaa, jos näin ei tee. Ärsyttää laittaa webasto päälle kännykällä ja sitten juosta autolle lämpöjä lisäämään. Ei kovin hyvä systeemi.

    Olen ymmärtänyt toistaiseksi, että lisälämmittimen alkaessa lämmittää kylmää autoa kytkeytyy auton ilmastoinnille virrat jollain viiveellä (odottaako se hetken veden lämpenemistä). Tässä yhteydessä kytkeytyy virta myös tuolle vesiventtiilille ja koska vesi on vielä melko viileää se kuristaa virtausta kennolle. Vesi ei kiertele kunnolla ja kuumenee jostain kohtaa niin paljon, että webasto alkaa pian pätkimään lämmitystä ja menee johonkin odottelutilaan.

    Jos tässä vaiheessa tuuppaa auton konsolista lämmön täysille, niin vesiventtiili aukeaa, vesi alkaa kiertämään paremmin ja lisälämmitin alkaa polttamaan uudestaan. Kysymys kuuluukin nyt, miksi vesiventtiili ei aukea lämpöjen ollessa asetettu esim. 22 asteeseen, jos vesi on kuitenkin niin lämmintä, että webasto pätkäsee? Onko anturi sellaisessa paikassa, ettei se havaitse lämpenemistä? Kyllähän 22 astetta pitäisi käytännössä riittää kylmän sisätilan lämmittämiseen täysille eli venttiili auki.

    Vesiventtiili toimii sähköllä ja ilmeisesti niin, että kun sille ei tule virtaa se on auki. Tätä varten tällä foorumilla on ohjeistettu asentamaan rele katkaisemaan vesiventtiilin maajohto, jolloin se pysyisi jatkuvasti auki webaston ollessa päällä. Rele alkaisi vetämään, kun autoon "kytketään virrat" tökkäämällä avain virtalukkoon eli releelle pitäisi saada ohjausvirta jostain jonne tulee sähköä virta-lukolta. Tähänkin liittyen tulee kyssäreitä. Jättääkö tämmöinen kytkentä vikakoodeja autoon? Voiko vastaavaa tehdä ohjelmallisesti, miten tämä on hoidettu silloin, kun autossa on tehdaslämmitin?

    Minulla on lämmittimen asennuksen yhteydessä koodailtu jotain, koska esim. penkinlämmittimet eivät toimi vaikka ilmastointipaneelissa on sähköt lämmitinkäytössä.

    Nyt rautalankaa kunnolla. Esim. webaston asennusohjeessa tähän automalliin ei puhuta mitään vesiventtiilin ohjaamisesta (tai näin mulle sanottiin). Keskustelin tästä asentamossa ja siellä vähän mietittiin, ettei haluttas alkaa mitään pioneerityötä tekemään, jos jotain meneekin pieleen.

  • #2
    Ei jätä vikakoodeja. Virtalukkoon kytketty sähkö on helpointa ottaa ilmanlaatuanturin johdoista joka on tuulilasikaukalossa sisäpuhaltimen kotelon apukuskin reunassa.

    Kytkentä ilmastointipaneelille vaikuttaa oikealta, koska penkinlämmittimiä ei pidäkään saada päälle paneelista silloin kun on lisälämmitin moodissa, eivätkä ne lämpeä vaikka olisi jättänyt päälle ennen virtojen katkaisua.

    Comment


      #3
      Tuo vesiventtiili on ilmastoinin omaa kalustusta, eikä siihen tietysti ole mitään webaston eikä muidenkaan ohjeita kun ne eivät tiedä millainen säätö kussakin autossa on. Esim B7 on säätö ilmaläpillä.

      Ilmeisesti säätö on vain niin rauhallinen, että 22 ei riitä kierron pitämiseen kokonaan auki, tai sitten ei haluta ajaa melkein keitettyä vettä lämppärin kennolle josta taas voisi tulla muita ongelmia. Ilmastoinnin herääminen on ihan oikea toiminto, vaatii muistaakseni 40 astetta ennenkuin eberi antaa tuon ohjauksen joka taas ohjaa vain ilmastointia vaikka penkinlämmittimen napit ovatkin samassa paneelissa.

      Ilmanlaatuanturin kytkentä oikein tehtynä ei anna vikakoodeja, periatteessa siinä voisi olla teoreettinen riski vikakoodiin tai jopa rikkoutumiseen, kun kaksi eri ohjausta samalla katkaistulla maadoituksella on paljon eri arvoilla, t.s. eri puolille aivan eri pyynti mutta taitaa mennä hifistelyksi. Mulla oli siitä piirretty kuvakin, mutta taisi mennä viimeinenkin kopio vaihtarin mukana... täytyy piirtää uusiksi.

      Ja tällähän siis ei ole mitään tekemistä N279 kanssa, joka on tehdasasenteisessa moottorin vesikiertoa säätämässä.

      Lohdutukseksi voi sanoa että C7:ssa pitää kääntää kaksi nuppia entisen yhden sijaan. Hidasta on silti lämpiäminen, vaikka nostin puhaltimen jännitetasoakin.

      Comment


        #4
        Omasta mielestäni tuo sisätilan lämpiäminen riippuu aika paljon siitä, mihin asentoon puhaltimen nopeusnappi on jäänyt. Näin olen ollut havaitsevinani.
        Korjatkoon joku, jos on täsmällisempää tietoa.

        Comment


        • #5
          "Lohdutukseksi voi sanoa että C7:ssa pitää kääntää kaksi nuppia entisen yhden sijaan."
          Pitkä painallus kuskinpuolen nupista,niin säätyy molemmat.

          Comment


            #6
            Pitkä painallus kuskinpuolen nupista,niin säätyy molemmat.
            Vaan kun C7 vakioilmastoinnissa ei ole painuvaa nuppia, vaan ns. tavallinen nuppi.
            Nelialueilmastointi maksaa nyt n.1500€ ja vuonna 2011 vielä enemmän. Ohje toimii C6:ssa.

            Comment


            • #7
              Mulla on C6:ssa sama ongelma köyhän kaverin ilmastointiversiossa eli kaksi nuppia löytyy ja molempia on käännettävä.

              Tekeekö jotkut webastoasentamot tätä vesiventtiilikikkaa vai onko jäänyt omaksi näpertelyksi?

              Comment


                #8
                Eikö näissä ole ihan omatkin "webasto-modet" olemassa eli ilmastointi säätää automaattisesti arvot oikein lämmityksen aikana? Omaan makuun ainoa oikea asennustapa on integroida webasto tomimaan osana auton järjestelmää, jos siihen vain on mahdollisuus.

                Comment


                • #9
                  Jälkiasenteinen lämmitin tarvitsee kuitenkin vesiventtiilit auki auton ollessa virrattomana ja 4f:ssä vakiona ne menee kiinni jolloin vesi ei kierrä ja poltto sammuu ylilämpöön, siksi tuo releviritys.

                  Comment


                  • #10
                    mulle asennettiin eeberi autoon, heräte virta ohjauspaneelille ei muuta kikkailuja. Toimii kuin junan vessa, lämpiää todella hyvin jos esim. lämpösäätö 22 asteessa. Ja koodaus tietenkin.

                    Comment


                    • #11
                      niin, vähän oudolta kuulostaa nää relemodit kun klimaan saa tuotua ulkoisen lämmitinlaitteen herätteen että paneeli herää henkiin ja säätää ilmavirran, lämmöt+puhaltimen ohjauksen kohdilleen.

                      vaatii sen yhden 12v herätteen tuomisen ja koodauksen.

                      Comment


                        #12
                        Niin se kuulostaa vaan totta se on. Sen verran täsmennystä että "vakiona ne menee kiinni" ei ihan pidä paikkaansa. Kiinnimeno johtuu siitä että lämppärille ei automaatilla sopeutuksen jälkeenkään ajeta kovin lämmintä vettä, vaan kiertoa kuristetaan jolloin lämppäri menee pienemmälle teholle. 5kW on aikast paljon pelkän kajuutan lämmitykseen. Ja tämä koskee vain 4Fää (ja 4Gtä, jota en ole sen enempää ropannut kun on tehdaslämmitin), B7:ssakaan ei ollut tätä onkelmaa kun säätö tehdään ilmaläpillä ja vesikierto on aina auki. Tehoa riittää senverran että voikukat vihertää talvellakin. Ja työkavereiden naamat...

                        4G:ssä on ilmastoinnille kolme modea, joista "intensive" tuntuu antavan vielä hiukan enemmän forssia myös Eberin kanssa. Muuten tuossa on "huonompi" ilmastoinnin säätö normaalioloissa kuin 4F:ssä, jossa se oli kyllä tosi tasainen ja huomaamaton. Tässä tuntuu matka-ajon aikanakin vaihtelua lämpötilassa. Audilla vaan ei ole kaikkea osattu tehdä oikein pohjolan oloihin, esim. peilien lämmitys katkeaa vasta +20 asteessa!

                        Comment


                          #13
                          Tässähän voi olla esim ilmastointiohjaimen eri softaversioiden välillä eroja.

                          Ihan ite todettu, että omassa 4F ei vesi kiertänyt ja kikka korjasi ongelman. Jos ei tarvii tehdä kikkaa niin sehän on vaan hyvä. Omassani tasan se tarvittiin riippumatta ihan 100 varmasti oikein tehdyistä kytkennöistä ja koodauksesta.

                          Niin ja niitä eroja varmaan on myös eri lämmittimien herkkyydessä vetää itsensä ylilämpökatkaisuun jne jne.

                          Comment


                          • #14
                            koskapa audi toimittaa talossa normiauton virkaa ja en ole muistaakseni konepeltiä avannut, en tunne audin nesteenkiertoa laisinkaan. siksipä esitän ns. tyhmän kysymyksen: onko mahdollista että neste lämmittää VAIN SISÄKENNOA JA OIKAISEE JONKUN VENTTIILIN TAKIA MOOTTORIN OHI... Nimittäin toi lämmönpuhallus sisälle on uskomattoman nopeaa . Ja eeberi asennettiin pari viikkoa sitten.

                            Comment


                              #15
                              Mielenkiintoista...A8 4E:ssä piti erikseen vagcomilla asettaa moottorin esilämmitys mahdolliseksi, muuten lämpiää pelkkä kabiini. Eli nyt tuon voi MMI:stä erikseen valita, lämmitetäänko weballa myös moottoria. Kyseessä siis tehdasasennettu lisäkiuas.

                              Comment


                                #16
                                Olisko 4f ssä myös mahollista vagcomila muuttaa tuo moottorin lämmitys webastolla. Tehas asenteinen, ajastus ynnä muut hoituu mmi:stä. Mutta moottoria tuo ei nyt lämmitä. Ja mistä johtuu se, että aina kylmällä autolla lähtiessä esim, aamulla ilmastoinnin ollessa auto asennossa ja lämpötilasta riippumatta puhallus on aina täysillä. Ei ole kiva talvella..

                                Comment


                                  #17
                                  http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=95288

                                  Comment


                                  • #18
                                    Elvis, puhut siis A6 4F:stä, johon eberi asennettiin ja ohjaamo lämpiää nopeasti ilman lämmön kääntämistä täysille?

                                    Comment


                                    • #19
                                      niimpä. Lämpiää todella hyvin esim 22 astetta ja kymmenessä minuutissa sisällä lähes kuuma, mutta testasin tossa aamulla ja melkeimpä väittäisin ettei kone sitten lämpiäkkään juurikaan. Saa ajaa sen muutaman kilometrin ennenkuin lämpöviisari värähtääkään, vaikka auto oli 40 min eeberissä ja sisltä säädin puhalluksen minimiin. koneen päällä oli kyllä joitakin lämpimiä letkuja, mutta väittäisin että sikäli mikäli vesi kiertäisi oikein, olisi kone lämpimämpi. Että tällee. Ja tuossa ei pääse ropeltaan mmi:in kautta mitään tähän liittyvää, vaan kieltäytyy päästämästä mihinkääm car/setup komennoilla. Mitäs nyt?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Minä tänään testailin taas tuota moottorin lämpiämistä niin, että laitoin lämmöt täysille ilmastoinnista ja jo 25 min lämmityksen jälkeen moottorin lämpötila on selkeästi noussut jonnekin 65 asteen tienoille. Kone lämpiää tehokkaasti ja niin sisätilakin, jos muistaa vaan ne namikat käännellä kaakkoon. Lyhyen ajon jälkeen lämmöt oli jo 75 astetta.

                                        Vaikuttaa elvis siltä et sulla on ehkä tehty se relekikka, koska sisätila lämpiää, mutta jotain muuta on pielessä, jos kone ei lämpene.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Miksi näissä muuten on tämä vesiventtiiliratkaisu? Kiinnitin huomiota B7 -> 4F vaihdossa ilmastoinnin äänettömyyteen. 4F:n saa ilmastoinnin ollessa automaattiasennossa hidastaa melkein kävelyvauhtiin ennenku puhalluksen ääni alkaa erottua selvästi. Kävin koeajamassa Q5:sta (kumpi ratkaisu siinä on) ja se oli muusta hiljaisuudestaan huolimatta samanlainen puhisija kuin B7. Voisko liittyä tuohon et läpän poistaminen ilmanohjauksesta vaikuttaisi ääneen?

                                          Comment


                                          • #22
                                            elikkäs seuraavanlainen havainto: jos autossa lämpötilan säätö 22 asteessa, hytti lämpiää sisältä nopeasti ja lämpimäksi, kone kylmä. jos lämpötila säätö max, lämpiää myös kone (ainakin tänä aamuna ENSI kertaa tilanne sellainen, että virrat päälle ja lämpömittari heti 70 asteeseen) .

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä sulla sitten on kyse ihan samasta asiasta eli jos se vesiventtiili ei ole auki, niin vesi ei kierrä kunnolla ja lämmitin alkaa pätkimään (eli se ei tohota sitä koko 40 minuuttia yhtäjaksoisesti) eikä moottori lämpene kunnolla. Mulla ei kyllä lämpene sisätilakaan kunnolla, siis lämpenee vähän, mutta koska on kokemusta aikasemmasta webastosta niin tiedän, että tuo lämpö on kuin lehmän henkäys sitten, kun on ulkona 30 astetta pakkasta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Miksi näissä muuten on tämä vesiventtiiliratkaisu? Kiinnitin huomiota B7 -> 4F vaihdossa ilmastoinnin äänettömyyteen. 4F:n saa ilmastoinnin ollessa automaattiasennossa hidastaa melkein kävelyvauhtiin ennenku puhalluksen ääni alkaa erottua selvästi. Kävin koeajamassa Q5:sta (kumpi ratkaisu siinä on) ja se oli muusta hiljaisuudestaan huolimatta samanlainen puhisija kuin B7. Voisko liittyä tuohon et läpän poistaminen ilmanohjauksesta vaikuttaisi ääneen?
                                                Q5/A4 B8/A5 vaatii koodauksen ilmastointiin, että vesi kiertää myös moottorissa. AUTO HVAC => Kanava 17 => 0 muutetaan 1. Luulisi, että myös 4F:ssä tuo on koodattavissa?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ilmeisesti kyse nyt eri asiasta, eli lämmityksen kennon lämpötilaa säädetään venttiilillä kuinka vesi kiertää sieltä, eikä siten, että kuuma vesi menee aina läpi ja säädetään kennon läpi menevää ilman määrää. Eli sen sijaan että säädetään puhalluksen tehoa, säädetäänkin termostaatilla lämpöä pienemmälle.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Just näin. Ja mikäli oikein muistan niin 4F:ssä tämä on tehty vielä "pulssittamalla" eli venaa ei ohjata portaattomasti vaan avaamalla venttiiliä hetkellisesti jolloin kuuma vesi pääsee hetkeksi taas kiertämään. Ja koskee (vain?) kaksialueilmastointia jossa siis saa eri lämmöt (tai voi ainakin yrittää insinöörin mielestä) kuskille ja kartturille.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      juuri näin. kun jättää molemmat lämpötila säätimet hi asentoon, on venttili auki riippumatta muista tekijöistä. Toinen vaihtoehto on pätkäistä venttiililtä maa poikki eeberin käyttö aikana, venttiili myös tuolloin täysin auki.
                                                      Toisaalta, pakkasella vedenkierto isompaa joka tapauksessa, moottorillekkin riittää lämpöä. Eihän sen moottorin todellakaan tarvi olla 70 asteinen käynnistettäessä....

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mites tää käytännössä menee? Käsittääkseni siis esim. B7:ssa vesi kiertää lämppärinkennolle vapaasti ja sisäilman lämpöä ohjataan sillä kuinka suuri prosentti ilmasta kierrätetään kennon kautta. Tätä säädellään ilmaa ohjaavalla läpällä. Onko sitten siellä viileän ilman puolella ilmastoinnin kenno?

                                                        4F:ssä taas ohjataan sisäilman lämpöä kennon lämpötilaa vaihtelemalla ja siitä huolehtii tuo vesiventtiili ilmeisesti yllä olevan kirjoituksen mukaan "pulssittamalla" lämmintä vettä kennolle. Ilmeisesti 4F:ssä menee sitten aina kaikki sisään tuleva ilman lämppärin kennon läpi...? Onko siellä perässä seilmastoinnin kenno?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Toimii tuo lämmityslaite kyllä ihan kummallisesti muutenkin mulla webastokäytössä. Se ei reagoi puhalluksen nopeuteen millään tavalla. Olipa nopeus automaattiasennossa tai täysillä, niin aina se hönkii samalla, melko pienellä voimakkuudella.

                                                          Esimerkkinä tilanne, jossa ulkona on -2 astetta, webasto on pyörinyt 30 minuuttia ja ilman ohjauksen numikka automaatilla, nopeus automaatilla ja lämmöt täysillä. Kun tulee autoon, puhallus on lämmintä, mutta heikkoa. Sitten kun auton käynnistää eikä koskekaan säätimiin alkaakin lämmityslaite välittömästi korottaa automaattisesti puhallusnopeutta ja yrittää puskea sisään niin paljon lämmintä kuin mahdollista.

                                                          Jos taas ilmanohjaus on automaatilla, nopeus automaatilla ja lämmöt vaikka 22 astetta, ei auto ole lämminnyt sisältä (johtuen siitä vesiventtiilistä) eikä kunnolla moottorista, mutta silti, kun auton käynnistää niin hetken kuluttua nousee puhallinnopeus ja lämmityslaite pyrkii nostamaan sisätilan lämpöä mahdollisimman nopeasti.

                                                          Jotenkin tuossa webasto käytössä lämmityslaite on jossain rampamoodissa ja toimii normaalia tyhmemmin laittaen vaan puhallukseen jonkun vakiovoimakkuuden eikä välitä lämpötilan valinnastakaan mitään (paitsi sen että jos se ei ole täysillä niin ei lämpene sitten ollenkaan).

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Puhaltimen nopeudelle on (ainakin 4G:ssä) ihan volttiraja vepastomoodille, etteipi mene patterit tyhjäks. VCDS:llä jos löytyy sama kohta niin siitä vaan tunaamaan isommaksi niin puhallukset paranee. Ja akku tyhjenee.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X