Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F vesiventtiilikikkailu lisälämmittimelle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Puhallusnopeus on rajoitettu webastokäytössä. Puhalluksen maksiminopeutta saa muutettua jonkin verran VCDS:llä. Jos puhalluksen saisi jätettyä täysille, niin luulen että joku aamu auto olisi lämmin, mutta ei enää käynnistyisi.
    Attached Files

    Comment


    • #32
      Okei, kaapeli on kimppatilauksen saldona tulossa, joten täytynee sitten katsella tuota. Tottahan se on ettei se täysillä voi puhaltaa. Automaatilla normaalisti se kuitenkin tekee niin, että kylmän startin jälkeen ekaksi puhaltaa hiljaa, sitten kun vesi lämpenee puhaltaa jonkin aikaa kovempaa ja sitten taas puhaltaa hiljaa… jotenkin samanlainen prosessi toimis hyvin webasto käytössäkin.

      Comment


      • #33
        Missä se releen johdotuksen ohje oli? En nyt jostain syystä löydä sitä...

        Comment


        • #34
          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...816#post712816

          Comment


          • #35
            Itselläni sama homma Eberin kanssa, verrattuna ex. A4:n webastoon tehottoman tuntuinen - pitää kokeilla tuo lämpötilan jättämistä HI asentoon.

            Toinen havainto 4F automaatti-ilmastoinnista on se, että vaikka kuinka pyytää lämmintä kabiiniin, niin keskisuuttimien puhallusta ei koskaan kasvateta, tehoa tulee sensijaan aina sivusuuttimille? Olisko ihan ominaisuus, jossa yritetään aina nostaa sisälämpötilaa kylmien kohtien (vrt. sivuikkunat) kautta?

            Comment


            • #36
              Siellä on MMI asetuksissa kohta jossa voi tuunata keskiritilän lämpöä.

              Comment


              • #37
                Taitaa olla ominaisuus, olen huomannut omassa automaatti-ilmastoidussa B5:sessa myös että keskeltä tulee sivusuuttimiin verrattuna huomattavasti vähemmän!

                Comment


                • #38
                  Voi olla, että automaatti välttää puhallusnopeuden nostamisen tarkoituksella, ettei tule kylmää ilmaa kabiiniin?

                  Tuo MMI keskisuutin asetus tuntuu vaikuttavan jonkun verran.

                  A4 B6:ssa automaatti toimi täysin eri logiikalla, eli jos laittoi HI asentoon, niin joka röörin puhallin laitettin täysille.

                  Comment


                  • #39
                    Mulle sanottiin webaston asentaneessa huoltoliikkeessä, että siellä on stepperimoottori vesiventtiilin asentoa määräämässä, jolloin sähköjen katkasu ei auta ku sillon se jää siihen asentoon, jossa oli virtojen viimeksi katketessa. Onkohan näin?

                    Puhaltimen maksiminopeutta nostettiin. Auto seisoi siinä pihalla webasto päällä, ilmastointi automaatilla (sekä ohjaus että puhallinnopeus) ja lämpötilamittarin mukaan puski 57 asteista ilmaa tuulilasille. Silti vaan tuntuu, että webasto on tuossa autossa tehoton sekä moottorin että sisustan lämmityksessä. Pitänee vaan jatkaa lämmitysaikaa ja hankkia semmonen akkulaturi.

                    Comment


                    • #40
                      Ei siellä mitään stepperimoottoria ole, vaan ihan magneettiventtiilit. Venttiilin vaihdosta ja huollosta keskusteltu tuolla -> http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=86919 ja tuolla löytyy kuvat ja huolto-ohjeet -> http://forums.audiworld.com/showthre...1357&styleid=6. Mitä tulee tuohon lämmittimen tehottomuuteen, niin se on vain niin, että sillä 5KW:lla ei ihmeitä tehdä kun pitäisi samalla lämmittää iso malmikasa ja sisätila pakkasessa. Omassa eberi käynnistää sisäpuhaltimen vasta n.+50 asteessa, ettei sisäpuhallin turhaan puhalla haaleaa ilmaa. Sisäpuhaltimen käynnistyessä, sen ottama "teho" pakkasessa on niin suuri, että lämpötilan nousu sen jälkeen on melko hidasta. Mielestäni lämmittimen teho saisi olla 8-10KW, niin saisi lämmitysjakson lyhemmäksi. Suosittelen harkitsemaan myös akkulämmitintä laturilla tai ilman. Lämmittimistä oli testi TM:n numerossa 20/2013.

                      Comment


                      • #41
                        Noniin, en siis olekaan hullu tai uusi Eberi rikki kun täällä näyttää olevan muitakin kohtalotovereita... ;)

                        Itsellä siis 2006:ssa 4F:ssä sama vika; moottorin lämpömittari ei ole kertaakaan noussut vaikka parhaimmillaan Eberi on ollut 40 minuuttia päällä. Olen kokeillut, vaihtelevalla menestyksellä noita puhallus ja voimakkuus -asetuksia, mutta vaikka laittaa 1-2 ja ikkunalle HI-asetukselle, ei tunnu 30 minuutissa lämpeävän auto ja sisätilatkin ovat vielä pakkasen puolella (jos tuuri käy ehkä 10 astetta ulkotilaa lämpimämmät).

                        Onko ainoa ratkaisu siis oikeasti lämmittää 40 minuuttia putkeen AUTO/HI -asetuksella?
                        (Työmatka on 10-15 minuuttia joten akku TODELLAKIN tykkää moisesta... :P)

                        Comment


                        • #42
                          Seuraapa sitä lämmitintä, meneekö se pienelle teholle 20-30 min kuluttua: humina hiljeneen tai pa-pumpun nakutus harvenee. Jos menee, niin silloin vesiventtiilit kuristaa liikaa. Omassa 4G:ssä on tehdaseberi ja N279 koodattu pois = auki ja silti ei moottorin lämmöt, tässä mallissa ledimittari, nouse mihinkään vaikka kone kyllä todistettavasti lämpiää.

                          Kumma juttu muuten, oli jo 4F:ssäkin: jos laittaa lämmöt täysille, niin puhallus on pienemmällä kuin jos laittaisi nupin vaikka 26-28 asteen kohdalle?

                          Comment


                          • #43
                            Täytyy seurata tarkemmin, mutta tuntuisi ainakin näin "näppituntumalta" humisevan ihan samalla "hirveällä huminalla" koko ajan tuolla duunin pihalla. Kotonakin kuulee jo ulko-ovelta onko se päällä vai ei! :D

                            Ja saman tuosta puhalluksesta olen huomannut - aika moni "älykäs" automaatti-ilmastointi tuntuu tekevän niin että "maksimilämpö=pienempi puhallus". Kaipa siinä sotkeutuu vähemmän kylmää ilmaa mukaan?

                            Comment


                            • #44
                              Itellä A8:ssa tehdaswebasto ja hyvin lämpenee sisätilat puolessa tunnissa. Mutta kone ei kyllä starttaa ihan niinkuin palmun alta...aina käynnistyy kyllä!

                              Nyt kiinnostaakin tuo Tolkkjun kommentti: Mistä kohtaa MMi:stä tuo ominaisuus (lämmittää myös moottoria) löytyy? Ilmastoinnin valikosta vai Car/Systems?

                              Ja ilmeisesti löytyy MMI:stä vasta sitten kun on käyty tuolla ilmastoinnin/webaston asetuksissa vcds:llä muuttamassa moottorinkin esilämmitys mahdolliseksi?

                              Comment


                              • #45
                                Juu- joutuu jumppaamaan vähän koodeja enste, niin sitten löytyy valikosta "Engine Preheating".

                                Comment


                                • #46
                                  Niin aina. Oiskohan tähän ohjetta missään/kellään?

                                  Comment


                                  • #47
                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...engine+preheat
                                    viesti #33

                                    Comment


                                    • #48
                                      Kukas osais sopivaa korvausta vastaa laittaa mun autoon tän releen (jyvässeudulla)? Nyt on jo oikeasti pakkasta ja alkaa hermot mennä. Huonosti toimii ilman et vääntää lämmön täysille. Tosi tarkoilla ohjeilla (myös ostettavista tarvikkeista) osaisin varmaan itsekin.
                                      Viimeksi muokannut msuomal; 18.1.2014, 15:04.

                                      Comment


                                      • #49
                                        mulla on tuossa omassa B7 3.0tdi:ssä 5kw eberi ja eilenkin kun oli pakkasta reilu -30 astetta ja kun katsoin kaukosäätimellä auton sisälämpötilan niin näytti -29.
                                        N.35-40min oli eberi päällä ja kun katsoin auton sisälämpötilaa taas kapulalla niin näytti -2 astetta.
                                        Mutta nyt myös tälläinen kysymys että onkohan tuo kytketty ihan oikein kaikinpuolin, kun jos haluan kovilla pakkasilla tässä nurkka ajossa että auto nostaisi lämmöt sinne liki 90 asteeseen ja laitan ajon aikana muka eberin päälle niin menee hetki ja lämmöt tipahtaa ihan tyrmään ja alka tulemaan haaleaa. Ja kun sammutan eberin niin hetken päästä nousee lämmöt taas ja alkaa puhaltamaan semmosta ilmaa minkä verran on kone lämmennyt esim. 70 astetta.
                                        Luulin että tuolla eberillä olisi voinut juurikin diesel autossa näillä kylmillä keleillä(-30) auttamaan autoa pysymään sielä 90 asteessa jos auto itsessään ei jaksa lämpöjä pitää normaalissa tämmöisessä hiljemmassa nurkka ajossa.
                                        Onko tuossa kaukosäätimen valikossa olevassa ECO ja HIGH asennoissa jotain toiminnallisia eroja ja mitä niillä pitäisi olla eroja? Mulla on ECO asetuksessa ollut tuo.
                                        Tuossa on siis se easy star kapula systeemi. kapiinissa vain sellainen painonappi jolla voi laittaa eberin päälle ja pois päältä, punainen palaa siinä napissa kun eberi on päällä. Nyt on -25 pakkasta ja parasta aikaa autossa on eberi päällä ja seurailen tässä auton sisätilan lämpötilaa niin on se nyt noussut jo +9 asteeseen eli toimii se paikallaan ollessaan mutta kun laittaa auton käyntiin ja lähtee ajamaan niin hetken päästä alkaakin puhaltamaan haaleaa jos eberin jättää päälle..
                                        Olisko jollain tieto taitoa tähän asiaan?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Sama 5kw eberi meillä audissa, ja se lämmittää konetta siihen asti että moottorissa lämmöt 70 ja sen jälkeen eberi menee "tyhjäkäynnille" eli ei lämmitä moottoria enää lisää vaan moottori lämpeää sinne 90 asteeseen itsekseen ja pysyy kyllä siellä jos autolla ajetaan (oli eberi päällä tai ei). Tuo eco/high siinä kaukosäätimessä tarkoittaa sisäilman lämpötilaa jonka eberi lämmittää.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Stefa74 Näytä viesti
                                            Sama 5kw eberi meillä audissa, ja se lämmittää konetta siihen asti että moottorissa lämmöt 70 ja sen jälkeen eberi menee "tyhjäkäynnille" eli ei lämmitä moottoria enää lisää vaan moottori lämpeää sinne 90 asteeseen itsekseen ja pysyy kyllä siellä jos autolla ajetaan (oli eberi päällä tai ei). Tuo eco/high siinä kaukosäätimessä tarkoittaa sisäilman lämpötilaa jonka eberi lämmittää.
                                            Eli jos eco säätö niin lämmittää vaan vähän ns. Köykäsemmin ja sitten jos haluaa että eberi lämmittää sisätilat kuumemmaksi niin sitten high asetus?
                                            Äsken tein testin, ensin lämmitintä eberillä ja kun menin autoon niin oli auton sisällä +14 ja ulkona -25 ja moottorin lämmöt alaviivan ja 90 välissä eli 70 astetta ilmeisesti.
                                            No lähdin ajamaan autolla ja sammutin eberin niin lämmöt nousi 90 mutta kun koitti eberiä päälle niin lämmöt laski jopa alle 70 asteeseen ja alkoi tulla haaleampaa. Ja taas kun sammutti eberin niin taas nousi 90 lämmöt eli ilmeisesti kaikki on kuitenkin ok.
                                            Joissakin autoissa se lämmittää niin kauan että se saavuttaa sen 90 tai on ainakin yks kaveri sanoi hänellä toimivan webaston.
                                            Kuuluuko jääh. Nestettä ns. Haihtuvan jos eberiä käyttää enempi?
                                            Mulla nimittäin piti vähän lisätä tänään nestettä. Menikö puoli litraa niin tuli max viivalle paisarissa.
                                            Vai vuotaakohan piru järjestelmä jostain..

                                            Comment


                                            • #52
                                              Moottorin lämpötila ei mulla laske vaikka lämmittimen kytkee päälle ja koneen lämpö 90. Eco asetus muistaakseni on säädettävissä ja meillä se on 20 astetta. Nyt toinen talvi menossa eberin kans ja se käy talvisin 1-2 krt päivässä ja ei ole tarvinnu vielä nestettä lisätä (30tkm ajomäärällä). Kyllä kait se on ihan normaalia jos nestettä pitää joskus lisätä.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Mistähän sen eco asetuksen pystyy katsomaan ja vaikka tarvittaessa muuttamaan?
                                                Jos tuossa on asennettettu ns. Väärinpäin se eberin kiertovesipumppu eli se pukkaa tavallaan vastaan moottorin omaa vesipumppua vasten kun auton laittaa käyntiin ja tämän takia käy näin.. Eli kiertosuunnat ovat vastakkain?!?
                                                Kyllä tuo muuten näyttää toimivan hienosti.
                                                Viimeksi muokannut okkim; 21.12.2014, 14:35. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  eco\high tai 20\23 vanhemmassa mallissa on käytössä vain kun ajastetaan lähtöaika, t.s. värkki päättelee tuosta asetuksesta että kuinka kauan aikaisemmin pitää alkaa lämmittämään. Auton sisälämpöön sillä ei ole mitään vaikutusta. high-asetuksella aletaan vain lämmittämään aikaisemmin.

                                                  Tuo eberi päällä lämpöjen putoaminen saattaisi (valistunut arvaus perustuen vajavaiseen putkistokaavioon) johtua siitä että vesi kiertää eberin tms. pumpun kautta, ja ilman pumpun päälläoloa vesi kiertäisi paremmi, vai oliko se huonommin. saattaisi jopa vaikuttaa lämppärin pumpun hajoamiseen, kuten jossain topicissa oli? VCDS:llä löytyy myös asetuksia lämppärin kiertovesipumpun päälläoloon tilanteessa kuin toisessakin.

                                                  Matti: jos nupit on kaakossa niin sen pitäisi riittää pitämään ne ilmastoinnin venttiilit auki ilman tuota releviritystä. Mulla oli -07 sixpakki eikä siinä koneen lämpöviisari noussut releviritykselläkään mihinkään, vaikka eberi puhalsi täysillä tehoilla, kone silti lämpesi ainakin käsikopelolla testaten. Mulla oli skematkin ko. muutoksesta, mutta ainoa paperikopio meni entisen mukana...

                                                  erwin.audi.com rekisteröitymällä pääsee dokuihin, mm. 4G:n lisälämmittimestä löytyy n. 120 sivua selitystä toiminnasta ja asennuksesta/korjauksesta. Tunti maksaa n. kuusi egeä, ei paha. pdf:t saa omalle koneelle talteen. kytkiksetkin tuolta löytyy.

                                                  isot alkukirjaimet ja ylimääräisten pisteiden poistot saa kysyä suoraan applelta, perk...iipädi...

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja ksarvala Näytä viesti
                                                    Matti: jos nupit on kaakossa niin sen pitäisi riittää pitämään ne ilmastoinnin venttiilit auki ilman tuota releviritystä. Mulla oli -07 sixpakki eikä siinä koneen lämpöviisari noussut releviritykselläkään mihinkään, vaikka eberi puhalsi täysillä tehoilla, kone silti lämpesi ainakin käsikopelolla testaten. Mulla oli skematkin ko. muutoksesta, mutta ainoa paperikopio meni entisen mukana...
                                                    Jep, toimii ihan ok, jos nupit on kaakossa, mutta nyt kokemus on opettanut etten koskaan, koskaan muista vääntää niitä nuppeja. Rele on pakko laittaa :). Mä otan huomenna kuvia siitä, että lähen virittämään oikeiden johtojen väliin. Motonetistä saa varmaan sopivan releen?

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Todistettu toimivaksi:

                                                      A6 4F -05 tehdaswebasto ja MMI2g High + Ilmastointi kahdella alueella.

                                                      Marmorilla sanoivat, että eivät voi tehdä muuta kun koodata venttiilin pois käytöstä. En uskonut ->
                                                      MMI:n näyttöön sai koodattua testerillä tällä foorumillakin mainitun Eng. Preheat valikon näkyviin. Lämpiää hytti ja motti. Eikö uudemmissa onnistu sama temppu?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Joo, tässä pitäisi jonkun osaavan täsmentää onko tällä vesiventtiilikikkailulla mitään tekemistä tehdasasenteisen lisälämmittimen kanssa vai liittyykö problematiikka vain jälkiasenteiseen. Minulla siis jälkiasenteinen.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Samaa kysyisin kuin edellinenkin... Eli kyseessä -06 vuotunen 4F ja tässä jälkiasenteinen 5,2 Webasto. Sen vajaa 30min mitä olen nyt lämmitellyt ennen ajoa, niin kertaakaan ei ole lämpömittari heilahtanutkaan kun auton käynnistää. Moottori kyllä on jonkin verran lämmin koska "normaalia" dieselin kylmäkäynnistysääntä en ole havaitsevinani (pitäisikö näissä edes kuulua, sitä en tiedä). Tuon jälkeen kun ajamaan lähtee niin aika monta kilometriä saa päästellä ennen kuin tuo viisari heilahtaa.
                                                          MMI:ssä oleva lisälämmitysvalinta koskee varmaan jotain sähkövastusta joka auttaa sisätilojen lämmityksessä jos olen oikein ymmärtänyt. Autossa siis tuo perusmallin ilmastointi manuaalisilla säätönupeilla varustettuna.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Ei se tolla tehdas webastollakaan mittari värähdä näillä keleillä(-20) 30min.lämmityksellä.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Tehdasmallissa JOS N279 on asennettu ja JOS se toimisi oikein TAI olisi koodattu pois (=auki) niin ei pitäiisi vaikuttaa, eli ei tarvii tehdä omia virityksiä.

                                                              4G tehdasmallin prujuissa sanotaan että "engine heating is currently not supported". Vena kyllä siellä on ja sen saa auki.

                                                              Comment

                                                              Working...