Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laturin sulake palaa

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Laturin sulake palaa

Potilas on sisarkonsernin 1.9 tdi konetyypiltään asv. Ensimmäiset oireet tulivat ajossa, kun mittaristoon syttyi vikavaloja yksitellen ja valot himmenivät. Sen kummempaa tutkimatta oletin laturin olevan syypää ja vaihdoin sen.

Noh, eipä auttanut. Tajusin sitten kurkistaa akun päällä olevaan sulakerasiaan, jossa laturilta tuleva johto oli ottanut lämpöä ja sen perässä oleva sulake palanut. Vaihdoin sulakkeen, mutta sekin kärähti heti startin jälkeen.

Kun en itse sähköstä ymmärrä yhtikäs mitään, niin osaisiko joku vääntää rautalangasta miten paikallistaa vika? Ei kai tuossa enää ole kuin laturin ja akun välinen johto tai akku? Yleismittari on käytössä, mutta ei osaamista mitä mitata ja miten lukuja tulkita.

Onkohan tuo 30A sulake oikean kokoinen minkä myivät laturin ja akun väliin? Edellinen oli sen verran sulanut ettei siitä saanut selvää mikä se oli ollut.

No ei ihan 30A riitä, 150A on oikea.

Comment

Mielenkiintoista. Kävin kuitenkin marmorilta hakemassa rekisterinumeron ja kuvan kera kaksin kappalein. Jos ovat myyneet heistä johtuvista syistä väärän osan, joka on sitten tämän johdosta hajonnut, niin antavatkohan veloituksetta uuden tilalle? Kyseessä siis sulakkeet, huimat 2 * 6 eur = 12 eur. Pitää käydä tänään selvittelemässä ja testata korjaantuisiko menopeli viimein oikealla sulakkeella.

Comment

Hyvää asiakaspalveluahan olisi antaa uusi väärän tilalle, vaikka se onkin jo hajonnut. Mutta mitään vastuuta heillä ei asiasta ole, kyllä se on ihan sun syysi. Uutta osaa pitää verrata ennen asennusta vanhaan, ja vaikka ei vanhaakaan olisi niin pitäisi se nyt asentajan tajuta että 30A sulake ei riitä mihinkään viimeiseen 40vuoteen tehtyyn autoon.

Comment

Itse olen elänyt (ilmeisesti turhaan) siinä uskossa ettei meka-asentajana tarvikkaan tietää tai edes oppia. Kyllä työkseen varaosia myyvä kaveri osaa minulle oikean varaosan myydä. Ilmeisesti tässä tapauksessa kummallakaan ei ollut riittävää ammattitaitoa, niin huonosti kävi.

Edit: Sain veloituksetta 110A sulakkeen, jonka pitäisi nyt olla oikea. Mitä tuon reilun 100km työmatkan aamulla koeponnistin, niin hyvin tuntui kestävän. Edelleen vaan kuumenee tuo laturilta tuleva johto melkoisesti.
          Viimeksi muokannut protoni; 29.10.2013, 08:30.

Comment

Working...
          X