Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mittari moottorinlämpötilasta reistailee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mittari moottorinlämpötilasta reistailee

    Mittari on irtisanonut sopimuksen. Ensin mittari näytti 70 paikkeilla ja nyt se ei värähdä ollenkaan. Vaihdoin anturin, mutta se muuttanut tilannetta paremmaksi. Paikalliselta Laakkoselta kyselin neuvoa mitä seuraavaksi. Vastaus oli, että koko mittaristo on vaihdettava ja hinta 360?. Onko kokemusta voiko jotain yrittää vielä ennen kuin ostaa uuden mittariston. Jos koko mittaristo pitää ostaa, niin mydäänkö niitä missään halvemmalla kuin Laakkosella?

    #2
    Olen kuullut aika paljon puhuttavan mittaripaneelin (tai piirilevyn, miksi sitä nyt sanotaankin) juotoksista. Ovat monet kuulemma ottaneet mittariston irti, kolvailleet juotokset uudelleen ja päässeet eroon useistakin mittarimurheista. Lieneekö tyyppivika useammassakin mallissa...

    E: hae sanalla "juotokset" niin löytyy juttua.

    Comment


      #3
      Siis voiko olla koko mittaristo ton hintanen? Kuullostaa ihmeellisen "edulliselta", kun mulla maksoi satkussa pelkkä nopeusmittari tinkaamisen jälkeen 200 euroo Turun VV-autossa.

      (siis C4:sta pystyy vaihtamaan pelkän nopeusmittarinkin, muistaakseni johonkin vuosimalliin -94 saakka)

      Nyt kun mulla S4:ssa temppuilee (jälleen) toi nopeusmittari, niin piirilevypuolelle on melkein kaikki vika-analyysit menny...=>kolvaus huudettu ennemmin tai myöhemmin, mutta ei sekään tietysti aina auta.

      Ja jos jostain onnistuu hankkimaan käytetyn mittariston, niin mikä takaa, ettei siinä ole sama vika tai joku muu aiheeseen liittyvä "Johan Af Grann". Tietysti jos jostain (muualta, kuin viralliselta maahantuojalta) saa edullisesti uusia mittaristoja, niin sitten...

      Comment


        #4
        Olikos se muuten niin, että moottorissa on kaksi eri lämpötila-anturia -- toinen ECU:lle ja toinen mittaristoon?

        Comment


          #5
          Mun mielestä tuolla AAN konehuoneessa on kassillinen antureita, monikohan niistä on lämpötilalle? Ainakin se nelinapainen multisensori imusarjan alla, joka mulla reistaili. Alkoi toimia heti kun ostin uuden. Nyt se onkin varaosana. Siinä yhteydessä selvittelin ja taisin löytää kolme lämpötila-anturia. Perhealbumikierros saattaisi valaista asiaa lisää, mutta nyt ei ehdi.

          Comment


            #6
            Alkuperäiselle kysyjälle en osaa vastata muuta kuin että "johtovika?".

            Hannulle sen sijaan voidaan nyt laakista selvittää kaikki anturit niin ei tarvitse jatkossa elää epätoivossa :)

            Multisensori imusarjan alla, käytetään mittarille ja ylilämpötietoon ilmastoinnille ja varoitusvalolle (autocheck). Multisensorin vieressä on moottorin jälkijäähdytyksen lämpökytkin. Kannen takapäässä on moottorinohjausyksikön anturi. Siihen loppui AAN lämpöanturit. Tietysti vielä erikseen on jäähdyttimessä flektin ohjaus.

            Mika, lähes poikkeuksetta kyllä, joissakin tuoreemmissa moottoreissa taitaa olla integroitu samaan palikkaan. EOS.

            Comment


              #7
              Kiitokset vinkeistä. Soittelen vielä korjaamolle ja kyselen vielä onko mahdollista että olen vaihtanut väärän anturin. Laakkoselta ostetun anturin piti olla mootorin lämpötilaan, mutta paras ottaa vielä selvää.

              Porkkikselta kysyisin vielä, että onko "johtovikaan" jotain muuta tehtävissä kuin ostaa koko mittaristo?

              Comment


                #8
                Mahtoikohan Porkkis tarkoittaa, että johto on poikki anturin ja mittarin väliltä?

                Comment


                  #9
                  Kirjoitit Hannu aikaisemmin perhealbumikierroksesta. Jos siitä uskot olevan apua niin kerro lisää myöhemmin kun ehdit.

                  Comment


                    #10
                    Tarkotin, että selataan elektronista varaosakataloogia. Itse en ole kovin harjaantunut sen käyttöön, vaikka sellainen koneella onkin. Hankaluus on kannettavan 1024*768 resoluutio, joka pitää vaihtaa virtuaaliin 1280*1024:ään kun tuota käyttää. Harjaantuneemmat (mm. Porkkis) hakevat albumista minuutissa montako anturia on ja missä sekä monessako mallissa on käytetty osaa x jne.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä todellakin tarkoitin mittariston ja anturin välistä johdotusta. Itseltäni oli anturin päästä melko huonona ja siihen kuoli lämpömittari.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä todellakin tarkoitin mittariston ja anturin välistä johdotusta. Itseltäni oli anturin päästä melko huonona ja siihen kuoli lämpömittari.
                        Täällä taas yksi kuollut lämpömittari, oiskohan tässä mitään mahdollisuutta mittailla tuleeko mittaristolle tietoa anturilta? Yksi päivä kyllä mittari heräs kun kopautin kunnolla mittaristoa, tais toimia seuraavaan sammuttamiseen saakka.
                        multi-anturi ja regulaattori uusia.

                        Comment


                          #13
                          Entäs itse mittarin liitokset liirilevyyn.

                          Comment


                          • #14
                            Entäs itse mittarin liitokset liirilevyyn.
                            Tiedätkö pystyykö (tai siis pystytkö) C5:sen lämpö- ja polttoainemittaria korjaamaan, vai onko ainoa keino ostaa uusi mittaristo?
                            Ensin kuoli lämpömittari ja parin viikon päästä polttoainemittari alkoi näyttämään omiaan.

                            Comment


                              #15
                              Regulaattorilta tai sen liitoksilta kuulostaa, kun molemmat reistaa.

                              Comment


                              • #16
                                Entäs itse mittarin liitokset liirilevyyn.
                                Mittarin liitokset piirilevyyn tapahtuu kahdella ruuvilla, jotka olivat tiukalla, jotenka vika ei ole siinä.
                                Ruuviliittimistä olisi kyllä helppo mitata jännitettä, jos siitä pystyisi jotain päättelemään?
                                Viimeksi muokannut Vesa_k1988; 28.6.2009, 01:28.

                                Comment


                                  #17
                                  Jos sen lämpöanturin signaalinastan maadottaa, niin mittarin pitäis nousta tappiinsa. Näin vois mittarin toiminnan ja johdotuksen tarkastaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Viisari nousee kun painaa käsivoimin kuvassa näkyvää sinistä liitintä paikallaan ollessa, kun ei paina viisari laskee samantien. Käytin mittariston auki ja kaikki joutokset kuitenkin näyttäisi olevan kunnossa. En ymmärrä..??

                                    Ja mikähä tuo musta liitin on, ei ole paikkaa löytynyt..
                                    http://i136.photobucket.com/albums/q...1988/johto.jpg

                                    Comment


                                      #19
                                      Käy kolvin kanssa juotokset läpi. Silmällä ei erota hiushalkeamia. Mikroskoopillakaan niitä ei aina läydy, kokemusta on. Eräs mersun vakkarin ohjainyksikkö näytti mikroskoopin mukaan olevan kunnossa, mutta kolvilla läpikäynti antoi sille eloa.

                                      Ihan tyypillistä hiushalkeamalle juotoksessa, tuo että toimii, jos vähän painelee.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No piirilevyhän siellä oli halki ruuvin kohdalta, eka kerralla en ollut huomannut:
                                        http://i136.photobucket.com/albums/q.../Piirilevy.jpg

                                        Juottamalla lähti onneks toimimaan :)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X