Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 4.2 -95 Radio / Mittaristovalojen oikku

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S6 4.2 -95 Radio / Mittaristovalojen oikku

    Tervehdys kaikille,uusi forumin käyttäjä esittäytyy "ongelmineen".

    Jep, tuli ostettua tuommonen 95vm S6 (C4) 4.2 Avant kun edullisesti sai ja vanha kuljin (85vm Hiace) jäi eläkkeelle..
    Tänään se sitten teki kesken ajon seuraavan tempauksen. Radio mykistyi -> Kaikki mittaristovalot & Radion valot kirkastui ylikirkkaaksi ja noin kolmen sekunnin jälkeen kaikki palautui ennalleen.

    Olisin mielenkiinnosta kysynyt että onko muut törmänneet vaivaan ja löytyikö vika? Yritin hakua muttei tuntunut vastaavaa oireyhtymää löytyvän.


    Kiitokset näin etukäteen!

  • #2
    Ei kuulosta kovin yleiseltä vialta. Latausjännitteen heittely lähinnä tulee mieleen, mikä siihen sitten syy onkaan.

    Jos radio jäi kokonaan mykäksi, niin sen takana mahdollisesti oleva sulake kannattaa tarkistaa toiseksi viimeisenä konstina.

    Comment


    • #3
      Tosiaan kaikki palautui ennalleen parissa sekunnissa mankka mukaan lukien ja sen jälkeen ei kyseistä oiretta ole ilmentynyt..Kosteutta kenties?? Laturin mittaria tuli sattumalta juuri "tilanteen" ollessa päällä vilkaistua ja näytti normaalia eli ~14v

      Eilen keksi uuden kujeen eli autopesun jälkeen kotipihaan päästyä huomasin auton päättäneen lukita kaikki ovet,onneksi sentään päästi ulos! Mukava seurailla mitä sähköjuttuja vielä keksii.


      Ja pikkasen OT: Löytyiskö joltain vuokralle/lainaan erikoistyökaluja joita kyseisen koneen (AEC) remmin vaihtoon tarvitaan? Joskus tuossa uudenvuoden (+-2vkoa) tietämillä olisi tarkoitus hommaan ryhtyä.Laita vaik privaviesti jos löytyy.


      Thanx![/quote]

      Comment


        #4
        Mun autossa on ilmennyt vastaavanlainen vika kaksi kertaa, viimeksi tänä aamuna. Mittari- ja ilmastointipaneelin valot ei syty, myöskään tupakinsytkärin valo ei toimi. Kuitenkin muiden katkaisimien (sähköikkunoiden, takalasinlämppäri, penkinlämppäri yms.) valot toimivat. Toi vika siis on tullut ja mennyt. Epäilen vian olevan valokatkaisimessa, siis siinä ratin vasemmanpuoleisessa viiksessä tai sen johdotuksissa.

        Sellainen pysyvä omituisuus autossa on myöskin ollut, että ilmastointipaneelin valaistus himmenee selvästi ajovalot päälle kytkettäessä, parkit päällä tai ilman valoja ton paneelin valaistus on paljon kirkkaampi. Liekö tuo tarkoituksella tuollainen vai onkohan siinä vika?

        Comment


        • #5
          A6:ssa ainakin haluttu ominaisuus. Tosin yötoiminto tulee muistaakseni päälle jo parkkivaloilla, jolloin (taas muistaakseni) ilmastoinnin ja radion näytöt/merkkivalot himmenevät ja niiden käyttönappeihin tulee valaistus.

          Comment


          • #6
            Jaa? Ei mulla pala ilman valoja kuin radion napeissa ne valot jotka on valittu, ilmastoinnissa lämpötilannäyttö + merkkivalo joka on valittu (esim. auto napissa) ja mittaristossa kaikki valot. Kun kääntään parkit tai ajovalot päälle, niin syttyy kaikki taustavalot radioon, ilmastointiin ja muihin härpäkkeisiin, lukuun ottamatta mittaristoa tietenkin kun ne palaa jo.
            Ei puhettakaan mistään "yövalaistuksesta", eli mahtaako moista ollakkaan. Kai puhut Jari C5:stä kuitenkin?

            Comment


            • #7
              Vuosimalli 1997 on vielä C4. Oletan että tuossa S2:ssa on sama ilmastointilaite.

              Comment


                #8
                Yöhimmennys ilmastointipaneeliin valaistukseen ajovalot päälle kytkettäessä olisi kyllä ihan järkeenkäypä juttu. Onko muilla S2:sen omistajilla vastaavia havaintoja?

                Comment


                • #9
                  Onko muilla S2:sen omistajilla vastaavia havaintoja?
                  No pitääpä huomenna tarkistaa omasta. Ainakin se autocheckin valo kirkastuu kun näpsäyttää valot pois, ja näin oli jo entisessä 90 quattrossakin.

                  Alitajuinen veikkaus, että kyllä tuo himmeneminen tapahtuu mullakin.

                  Comment


                  • #10
                    Luulen että kyseessä on ihan jännitteen aleneminen kun virtapiiriin tulee lisää kuluttajia.

                    Comment


                    • #11
                      Vuosimalli 1997 on vielä C4.
                      Mutta eikös C5 tullu -97 lopussa markkinoille?
                      Jos C4:ssä on tollanen feature niin miksei sitä ole adoptoitu, krhm! Olis kiva jos mittarivalaistuksen kirkkauden säätö vaikuttais radioon ja ilmastointiin kanssa.

                      Comment


                        #12
                        Luulen että kyseessä on ihan jännitteen aleneminen kun virtapiiriin tulee lisää kuluttajia.
                        En oikein usko jännitteen alenemiseen. Laturissa kuitenkin on jännitteensäädin, jonka pitäisi huomioida kasvanut kuorma -> laturi pukkaa enempi tehoa silloin. Tietysti jos kuorma on niin suuri, että mennään yli laturin tehon eli kulutus on suurempi mitä tuotto niin silloin toki jännite alenee kaikissa virtapiireissä.

                        Comment


                          #13
                          Eipä tuo mitään jännitteen alenemista ole. Taikka sitten mulla on useammassa autossa ollut säädin rikki.. ;)

                          Comment


                          • #14
                            Mutta eikös C5 tullu -97 lopussa markkinoille?
                            Tuli jo alkuvuodesta. Ne on kaikki 1998-mallisia.

                            Olis kiva jos mittarivalaistuksen kirkkauden säätö vaikuttais radioon ja ilmastointiin kanssa.
                            Muistaakseni nuo kumpikin reagoi jollain tavalla myös mittarivalaistuksen säätöön. Siis C4:ssä.

                            Comment


                            • #15
                              Muistaakseni nuo kumpikin reagoi jollain tavalla myös mittarivalaistuksen säätöön. Siis C4:ssä.
                              Kyllä ainakin minulla näin tekee.. Eli säätönuppi ohjaa ajovalojen ollessa päällä mittariston, radion + muiden nippeleiden valaistuksen kirkkautta.

                              Comment


                              • #16
                                Hö, epistä.... ;)

                                Comment


                                  #17
                                  Ihmettelin pitkään tällaista ominaisuutta omassani. Eli kun ajalen pimeällä ja tulen kaupunkiin ja katulamput ym. tuovat lisävaloa ympäristöön nuo merkkivalot kirkastuvat itsekseen. Tuon huomaa varsinkin ilmastointilaitteesta hyvin. Kun taas ympäristössä pimenee valaistus himmenee myös, tämän huomaa hyvin taas ilmastointiyksiköstä (himmenee asteittain) Autossani on lisävarustelistalta ruksattu melkoisesti varusteita (tuotu Italiasta) ja yksi niistä on automaattisesti himmentyvät taustapeilit (ulko ja sisä) ja noiden anturi on siinä sisäpeilissä. Kun ensimmäistä kertaa huomasin valojen säätyvän itsekseen olin huolissani, että mikä nyt hajosi, mutta ilmeisesti tuo peilien anturi on kytketty myös noihin merkkilapuille. Noita kyllä voi säädellä itsekin siitä namikasta jos haluaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuossa ohimennen havaitsin, että ur-A6:n yötoiminto kattaa myös ulkoilmalämpötilan ja matkamittarin näytöt.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Köh... tulipa tänään oikeen pyöriteltyä sitä mittaristovalojen säätörullaa ja kyllä se C5:ssä vaikuttaa näköjään myös ihan joka ikiseen punavaloon. Kahvojen "sisällä" oleviin en huomannut vaikuttavan.
                                      Olenkohan ollu kovassakin humalassa aiemmin kun olen tuota kokeillut, silloin en tosiaan huomannut moista.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt se teki sen taas ja kesti hetken pidempään kuin aiemmin. Lataus viisari lähti kipuamaan ylöspäin ja myös ajovalot kirkastui. Olisiko kellään ideoita mikä menossa/mennyt ja miten tästä edetä?

                                        Comment


                                          #21
                                          Pitäisiköhän tässä vaiheessa laittaa yleismittari vaikka tupakansytyttimeen kiinni jotta näet se oikean latausjännitteen koko ajan. Nuo viisarit kun voi näyttää vähän mitä sattuu.

                                          Kovastihan tuo näyttää laturin jännitteensäätimen lopun merkeiltä. Ei hirvittävästä kannata asialla leikkiä ettei tule tosi kallista remonttia. Yli/alijännitteellä on paha taipumus muuttua savuksi jossain vaiheessa...:)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jep,jotain mittaria olin ajatellut tup.syttiin laittavani. Tuli kanssa jännitteensäädin mieleen. Ei varmaan ole mikään pahahintainen mutta mimmonen mahtaa olla vaihtaa? Joutuuko purkaa puoli auto tieltä että pääsee käsiksi? Täytyy varmaan iltasella kurkata pellin alle ja aattona vaihtaa ; )

                                            Comment


                                              #23
                                              Itse laturiin se on suhteellisen helppo, jos on yhtään perus boschilaisen tyylinen, eli joko ihan laturin ulkopuolelta vaihdettavissa tai sitten laturin pääty irroittamalla. Kun käyt hakee varaosan niin näet millainen murkula se on.

                                              C4:ssa taitaa tulla etukehikon alapalkki aika hyvin tielle, mutta jos pohjapanssarin päästää pois ja katsoo alhaalta niin varmasti näet lähteekö se laturi helposti irti. Ei sinällään ole mikään iso homma tuo laturin irti päästäminen kunhan sopivat työkalut saa etsittyä. Mutta alakautta sen uskoisin helpoiten lähtevän. Epäilen että S6:ssa olisi yhtään enempää tilaa laturin luona kuin A8:ssakaan...

                                              Comment


                                              • #24
                                                C4:ssa taitaa tulla etukehikon alapalkki aika hyvin tielle, mutta jos pohjapanssarin päästää pois ja katsoo alhaalta niin varmasti näet lähteekö se laturi helposti irti. Ei sinällään ole mikään iso homma tuo laturin irti päästäminen kunhan sopivat työkalut saa etsittyä. Mutta alakautta sen uskoisin helpoiten lähtevän. Epäilen että S6:ssa olisi yhtään enempää tilaa laturin luona kuin A8:ssakaan...
                                                Joo,tulipa sinne yläkautta kurkistettu ja tais laturista pilkahdus näkyäkkin,aika ahdasta... Soittelin tarvikeliikkeeseen ja kyselin osaa niin kysyivät minkä merkkinen laturi on kiinni?! Onko ollut muutakin merkkiä kuin bossilaista? Onko pakko siis purkaa pohjapanssari irti vaan tarkistusta varten?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  ittekkin olin ihan kauhuissani että miks ihmeessä mittariston, ilmastoinnin.. valot himmenee kun pistää valot päälle.. että jotain on varmasti paskana.. Mutta kaikkeen sitä tottuu ja ihan ominaisuus se taitaa olla :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Huomasin tuolla toisen keskustelun jossa mainittiin että ilmastointilaitteen saa näyttämään joitain asioita näytöllään. Kokeilin kanavan 20 A/C Compressor (A/C Clutch) voltage (Volts) seuraamista jonka oletan olevan jatkuva jännitteen seuranta? Noh.. normaali ajossa näyttäisi olevan 13.2-13.4V jännite.

                                                    Kun aluksi mainitsemani "valoilmiö" tulee nousi jännite noin 15.2volttiin. Ilmeisesti voidaan sulkea tämä keskustelu ja todeta että se on se jännitteen säädin viallinen? Mitä mieltä on he jotka sähköistä ymmärtää?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kun aluksi mainitsemani "valoilmiö" tulee nousi jännite noin 15.2volttiin. Ilmeisesti voidaan sulkea tämä keskustelu ja todeta että se on se jännitteen säädin viallinen? Mitä mieltä on he jotka sähköistä ymmärtää?
                                                      Eli lataussäädin sökö.
                                                      Moottorisi on AEC johon ei ole muita latureita kuin Bosch 110A johon säädin on näköjään laturin takapäästä vaihdettavissa hiilineen. Säädin ja hiilet (068 903 803 DX) maksaa merkkitiskilläkin vain n. 35e.

                                                      Kävisin sen sieltä hakemassa ja aloittaisin vaihtojumpan ja laittaisin uudella säätimellä takaisin ja toivoisin parasta...:)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Autosähkö / tarvikeliikkeessä säädin todennäköisesti huomattavasti halvempi.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tuolla merkkiliike viittauksella ajoin sitä takaa kun tarvikeliikkeissä eivät välttämättä osaa antaa osaa ilman että on mallia tarjota. Varsinkaan erikoisempiin audeihin...
                                                          Ja tässä tapauksessa kun ilmeisesti tarkoitus oli vaihtaa osa kertaryömimisellä. Mikään ei ota niin paljoa päähän kuin käymätön osa illalla kello 12... :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tuolla merkkiliike viittauksella ajoin sitä takaa kun tarvikeliikkeissä eivät välttämättä osaa antaa osaa ilman että on mallia tarjota. Varsinkaan erikoisempiin audeihin...
                                                            Ja tässä tapauksessa kun ilmeisesti tarkoitus oli vaihtaa osa kertaryömimisellä. Mikään ei ota niin paljoa päähän kuin käymätön osa illalla kello 12... :)
                                                            Jep, kävin kyselemässä eräästä Espoolaisesta tarvikeliikkestä niin tiskin takaa kyselivät että onko S6 Audia olemassakaan :) täytyy tuolla osanumerolla yrittää uudelleen,kyseisestä liikkeestä kuitenkin aiemmin löytynyt osia kyseiseen malliin ja hyvä palvelu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X