Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin lämmöt putoavat ajossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin lämmöt putoavat ajossa

    A6 2,6 -95 (C4)

    Tästä on kirjoiteltu paljonkin, mutta itselläni tapahtui seuraavaa:

    Ilmastointi herjaili tuota Outside Air Temperature Sensoria (G17) ja kappas... sehän puuttui kokonaan. Kävin sitten ostoksilla ja laittelin sensorin paikoilleen. Liitin löytyi helposti ja omasta mielestäni anturillekin löytyi sopivat kiinnikkeet kuskin puolen umpion takaa.

    Tämän jälkeen sitten ajossa maantiellä moottorin lämmöt putosivat 60-70 asteeseen. Pysähdyksissä liikennevaloissa lämmöt kipusivat takaisin normaaliin, mutta liikkeellä aloivat taas laskea.

    Termari tuskin on sopivasti samaan aikaan tuon anturin lisäyksen jälkeen hajonnut...ja se on vaihdettukin noin vuosi sitten...tietysti kaikki on mahdollista.

    Kuitenkin vaikuttaisi siis siltä, että ajoviima vaikuttaa tuon anturin lukemiin, mutta voiko se vaikuttaa tuota kautta moottorin lämpöihin??
    Tuliko tuo anturi väärään paikkaan? Onko jossain ajoviimalle vähemmän altis paikka ja missä sen tarkasti pitäisi tuossa mallissa olla? Audillakaan eivät osanneet varaosatiskillä keulaa lähemmäs paikallistaa ;-)

    Ja jos tuo umpion takaosoa on oikea paikka anturille, pitäisikö se suojata jotenkin ajoviimalta?

    #2
    No koita ottaa ko. anturi irti. Sanoisin kuitenkin että huono flaksi vain ja samaan aikaan vikaantunut termari tai moottorinlämpöanturi. Joillakin anturityypeillä on taipumusta kylmentyä ajoviimasta. Esim itselläni on eriste mittarin anturin ympärillä.

    Comment


    • #3
      Eikös se ulkolämpöanturi ole siellä puskurin sisässä hieman rekisterikilven alapuolella? Vai mikä nöllikkä siellä sit on?

      Comment


      • #4
        Ajelin autoa tuossa lämpimäksi ja sama seilaaminen koneen lämmöissä jatkui. Kun motti oli lämmin, otin sen anturin irti ja kokeilemaan...kerran seilasi ja sen jälkeen lämmöt pysyi tukevasti karvan alle 90. No anturi takas kiinni ja edelleen lämmöt pysyi kohdallaan.

        Eli vaikuttaisi ettei se ongelma siinä anturissa ole...Oireileeko termostaatti mahdollisesti noin, kun kylmä kone ajetaan lämpimäksi? Ja kun sitten kone on lämmin ja sammuteltu ja käynnistelty, niin sitten ei ongelmia? Se termostaatti on vaihdettu kesäkuussa -04, mahtaakohan sitä saada takuuseen...? Eikös noilla VAG-orggis osilla oo se 2v takuu..?

        Tarkistanpa vielä sen paikan sieltä rekkarikilven luota, jos siellä olisi sen anturin oikea koti. Pääseekös siihen paikkaan helposti käsiksi vai pitääkö purkaa jotain edestä?

        Comment


        • #5
          Veikkaisin termaria viaksi. Minulle vaihtoivat neljä termaria ennen kuin alkoi lämmöt pysyä ylhäällä yksi tarvike termari ja loput alkuperäisiä.
          Oireili just samanlailla kun sulla. Kokeile tuleeko koppiin haaleampaa ilmaa kun lämmöt alkaa tippumaan jos tulee niin aika varmasti on termari sökö.

          Comment


            #6
            G17 tulee etuhelmaan tai etuhelman läheisyyteen. Riippuu mallista. Jos kuitenkin edestä olet sopivan paikan löytänyt, on se mitä todennäköisemmin oikea. Ei siellä muita antureita ole, varsinkaan moottorin lämpötilaan liittyviä. Termaria veikkaan minäkin.

            Comment


            • #7
              Kyllä se termari taitaa olla...nostaa lämmöt ylös ja aukeaa, muttei mene heti kiinni ja laskee lämmöt alas. Vaihtoon menee...onneksi täältä löytyy hyvät ohjeet homman hoitoon. Katsotaan sitten miten äijän kävi...

              Sille anturille on kyllä kuin tehty paikka siinä kuskinpuolen umpion alapuolella, sellaiset 2 klipsiä johon se anturi istuu kyllä hyvin.

              Comment


              • #8
                Termari

                Taitaa kaikissa Audeissa olla termari vika mutta taitaa vaihto olla turhaa. Muistelen viime talven juttuja että ei taida auttaa, mutta saahan sitä kokeilla.Omassa oli sama että mittarit ei näytä ja välillä oli n.30 cellsiusta pakkasta mutta lämmintä riitti,mutta nyt laitoin maskin alle suojan ja kokeilen paljoko muuttuu.

                Comment


                • #9
                  Mulla vaihtu termari kesällä ja ei pysy lämmöt 90:ssä maantiellä, kaupungissa kyllä. Lämmintä kyllä tulee hyttiin jne. Maskipeitto pitäs taas laittaa, viimetalvena auttoi hiukan muistaakseni.

                  Comment


                  • #10
                    Käytin autoa tänään paikallisessa huollossa, kun halusivat todeta onko vika termarissa vai ei, ennenkuin antavat uuden. Varauduin jo kiivaaseen tappeluun ja vääntöön niistä kuluista mutta...

                    Huoltomies totesi myös termarivian (ei tahtonut lämmöt nousta edes hallissa kunnolla ja totesi myös ettei kovin lämmintä hyttiin puhallellut) ja ilmeisesti huoltoneuvojakin oli aamulla ottanut asiakaspalvelupillerit, koska totesi vaan että annatko rekisteriootteen, että laitetaan tiedot maahantuojalle ja varaosatakuuseen! Menee nyt töineen päivineen sen piikkiin, kerrankin näin ;-) Vanha termari oli 1,5 vuotta vanha... No eipähän tarvi tällä kertaa itse liata käsiä....

                    Saapa sitten nähdä auttaako....

                    Comment


                      #11
                      ilmeisesti huoltoneuvojakin oli aamulla ottanut asiakaspalvelupillerit
                      Tämä olisikin hyvä tuote! Hauska kielikuva !!

                      Comment


                      • #12
                        Nyt on termari vaihdettu ja lämmöt nousee ok jo pienen ajon jälkeen. Näyttäisivät pysyvän ajossakin kohdallaan. Kaikki kulut töineen menivat varaosatakuuseen :-)

                        Comment


                        • #13
                          Termari

                          Vaihdatin jakohihnat ja samalla vaihdettiin termostaatti (alkuperäinen) ja lämmöt nousivat normaaliin ja pysyvät siinä myös matkaajossa pakkasta -5 astetta. Kirjotin aikaisemmin p..kaa,anteeksi vaan. Paikallaan oli vielä alkuperäinen termari.

                          Comment


                          • #14
                            Searchillä kattelin näitä termostaatti keskusteluja ja kyllähän täältä asiaa löytyi.

                            Elikkäs S2:ssa on samaa vikaa. Moottorin lämmöt ajossa laskee tuonne 60-70 paikkeille. Mitä ilmeisemmin termostaatti siis vuotaa läpi kiinni ollessaan.
                            Ajattelin jos puhdistaisi tuon koko systeemin ja vaihtaisi sit uuden termarin ja nesteet.
                            Onko toi forte (vai mikä se nyt oli?) hyvä aine siihen puhdistukseen?
                            Mitä jäähdytinnestettä tuohon kannattaa laittaa? Jotain vagin omaa vai kelpaako jokin tarvikeliikkeen peruskama?
                            Tutkailin konetta ja ilmeisesti termari on ihan koneen etupäässä imusarjan ja sen ns. vesiharavan alla?
                            Onko vaihto millainen operaatio? Joutuuko mitä kaikkea purkamaan ympäriltä? Homman jo tehneet voisi valaista tuoretta rinkelimiestä.

                            Comment


                            • #15
                              Itse huomasin tässä juurikin saman, että moottorin lämmöt ajossa laskee tuonne 60-70 paikkeille. Ja tämä jo viime työmatkalla stadiin about +-0 "pakkasilla". Täytyy huomenna seurata mitä tapahtuu, kun pakkasta on se -25 ja tre-hki-tre keikka on taas edessä.

                              Voisi vaikka löydä VAG-COM matkan ajaksi kiinni ja lokittaa lämmöt, niin näkee, että onko mittari vai termari paskana. Nimittäin, pakkasilla ainakin bensamittari seilaa välillä ihan miten sattuu, joten tiedä sitten noiden mittareiden luotettavuudesta.

                              Niin, lämmintä ilmaa auto ainakin tänä aamuna (-20 pakkasella) puski normaalisti sisään...

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäistä termaria sitten vaan paikalleen, jos alat vaihtamaan tuota. Ihan tavallinen jähdytysnestekkin käy.
                                Tuolta lisää.
                                http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=15690

                                Comment


                                • #17
                                  ...samaa vikaa täälläkin, että lämmöt karkaavat.

                                  Huomasin tänään, että moottorin lämmöt laskevat nopeammin kierrättämällä konetta hiljaisella vauhdilla, kuin nopeammassa ajossa normi kieroksilla.

                                  Joten kyselisinkin johtuuko tuo termarista vai siitä että paisuntasäiliössä on pienen pieni halkeama, josta enimmät paineet kyllä varmasti karkaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Hasa:
                                    termarin numero 069 121 113
                                    tiiviste N 901 368 02

                                    Nettialbumista juttua jos ei omaa ole:
                                    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ighlight=nakte
                                    Muista että tuo sun S2 löytyy kohdasta 80 Avant Quattro

                                    Comment


                                      #19
                                      Lainaan tätä threadia, ettei tule taas yhtä uutta lämpöongelma -aihetta.

                                      Autoni siis tuo vieressä oleva ajettu n.15 000km. Nyt huomasin, näillä vähän kovemmilla pakkasilla, että tuo lämpömittari ei nouse juuri olenkaan ja jos saan ajettua moottorin "lämpimäksi" (n.30 min näillä pakkasilla) jää tuohon 70 asteeseen.
                                      Voisiko tämä hidas moottorin lämpeneminen johtua tuosta autom.ilmastoinnista, joka melko suurella voimakkuudella puhaltaa lämmintä ilmaa moottorista pois?

                                      Puhalluksen pois kytkettyä alkaa tuo moottori lämpenemään nopeammin.. ja saattaa saavuttaa tuon 90 asteen maagisen rajan.

                                      Onko syytä huoleen, vai pakkasen vika??

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jatketaanpa tätä taas:

                                        Minulle aikaisemmin takuuseen vaihdettu termari toimi sitten tasan kuukauden (tai siis alkoi taas kylmemmällä temppuilemaan). Ei nostanut lämpöjä kun max 80:een kovilla pakkasilla vaikka ajoit kuinka. No eikun takaisin liikkeeseen kyselemään mitä tehdään, termari rikki. "Ei voi olla termari" olivat kommentit, ottivat kuitenkin tutkittavaksi. No tutkintapäivänä nollakeli ja tuomio: "ei mitään vikaa" ja "ei takuuseen vaihdettua osaa voi enää takuuseen vaihtaa".

                                        Tästä suivaantuneena maksoin sitten itse sen termarin ja vaihdoin pari viikkoa sitten...nyt pelaa taas normaalisti vaikka -25 pakkasta. Soitto liikkeeseen ja sielläkin olivat vaihteeksi taas ymmärtäväisenä ja lupailivat jonkilaista hyvitystä antaa...nähtäväksi jää (jos ei sokeaksi tule)

                                        On se vaan melkoista taistelua välillä...luulevatko ne että sinne omaksi huviksi vikoja keksii.
                                        Onneksi joskus näköjään käy että asiakas on välillä oikeassakin :-)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X