Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä on hyvä 12" subwoofer?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Mikä on hyvä 12" subwoofer?

Tuli vähän kuunneltua basson pauhua, ja nyt sitä pitää saada omaankin autoon.

Olen yrittänyt selata nettiä monta päivää, tulematta juurikaan yhtään viisaammaksi. Pitäisi löytää joku subi mikä toistaa mahdollisimman alhaalta, hyvällä äänenlaadulla. Tehonkestoakin saisi olla ehkä kilowatin verran, ja mahdollisuus saada se 2 tai 1 ohmiseksi. Hinta mieluusti alle 400€.

Olen katsonut Ground Zeron subbareita, mutta niitäkin on hirveästi erilaisia. Tässä jotain:
    http://www.fanaticaudio.com/shop/12-...zero-gzhw-30x/
    http://www.fanaticaudio.com/shop/12-...ro-gzuw-300sq/
    http://www.fanaticaudio.com/shop/12-...zero-gznw-12x/
    Vai kuitenkin tämä, vaikka kaksi rinnakkain?
    http://www.fanaticaudio.com/shop/12-...audison-av-12/
    Tällainenkin tuli vastaan:
    http://www.spldynamics.fi/products/s...r-300d2-e.html

Tai jotain ihan muuta?

Auttakee hyvät ihmiset, kun mulla menee järki.
    Viimeksi muokannut okkim; 28.9.2013, 22:40. Perustelu: Lisäystä.

Elementtien vertailu on kyllä semmonen soppa, että melkeen kannattaa etsiä alan lehtiä käsiin ja lukea arvostelut sieltä. Itselläni on infinityn kappa perfect, ja olen tyytyväinen. Toimii lähes kaikilla musiikki tyyleillä, ainut miinus että tarkkuus kärsii jos tahtoo kovaa luukuttaa. Mutta eipä enää tällä iällä ole ollut tarvetta peltejä rämisyttää. Mitta normi ja reiluilla voluumeilla erittäin tarkka ja pehmeä saundi. En kyl edes ile varma saako noita enää, mut hinta tais olla muonoin 250-300€ luokkaa.

Comment

Suosittelen JL Audion W6v3:sta. Mahtava elementti. Mulla oli semmonen 10" A4:ssa ja ero muutamaan muuhun, jota kokeiltiin oli mieletön. Toimi hyvin pienessä suljetussa kotelossa. Napakka, iskevä ja "musikaalinen" subi, jonka sai säädettyä hyvin jatkamaan siitä mihin erillissarjat jäi. JL Audio on subien Audi ;).

Comment

Monacorin predator on varteenotettava vaihtoehto.Mikä minulla oli A nelkussa oli kylläkin '10' tuumainen mutta todella matalalle pääsi.

Tehonkestoa en muista mutta sai muistaakseni 2x2 tai2x4 ohmin keloilla.Uutena hinta pyöri noin 200-250€ välissä,tosin sekin oli viisi vuotta sitten.

Comment

Jos spl mielessä, niin osta pois miulta spl pro 12d2 myydään muuta osastolta ;)
          Ei se tosin varmasti jotain ground zeroa voita paineessa, mutta pitäisi soida kohtuullisesti.

Comment

Kyllä sieltä ääntä saa (ja pitääkin) tulla, mutta pääkriteerinä on äänenlaatu, matalalle menevä toisto ja viimeisenä paine.

JL Audio näyttäisi menevän liian kalliiksi, paitsi V2 versio. Onkohan se sitten kuinka paljon huonompi..?
            Viimeksi muokannut okkim; 29.9.2013, 09:57.

Comment

mulla oli kuukauden päivät autossa kiinni tollanen JL Audion 8W3V3 ja tykkäsin kyllä soundista. Potki kasituumaseks ihan pirun hyvin ja äänenlaatu tuntu olevan kohdillaan.
              ps. se on jouten. ;)

Comment

Spl dynamic:stä on mulla hieman huonoja kokemuksia, ollut pari kappaletta 15d2:sia ja kummastakin alaripustus halki niinkuin olisi mattopuukolla leikattu.

Jl Audio on varmasti hyvä sekin...näyttää paperilla aika vastaavalta kuin tuo GZ:tan 300sq, liikerataa on hieman enemmän mutta herkkyyttä sitten hieman vähemmän. Erot kuitenki niin pieniä että tuskin merkitsee paljoakaan. Kummatkin varmasti toimii suljetussa kotelossa ja pärjäävät äänen laadussa.

Mutta siltikin miun valinta olisi tuo Nuclearia, ainut vaan että on hieman arvokkaampi ja vaatii refleksi-kotelon mutta ääntä siitä lähteekin ihan riittävästi eikä laadussakaan ole moittimista!

Comment

http://www.fanaticaudio.com/shop/bas...-bassopaketti/
                  Jotain ton tyylistä suosittelisin. On kokemusta noista perus 12'' groundzeroista ja pelkkää plussaa! Kestävät todella pitkään ja äänenlaatu on todella hyvä, sekä tarvittaessa saa painetta. Kannattaa nettimarkkinasta tai varaosasta katsella käytettynä noita. Myyvät aika halvalla! :) 300e maksoin tollaisesta käytetystä setistä itse 2vuotta sitten ja se on vieläkin toiminnassa kaverilla :)

Comment

En tarvitse tuollaista pakettia, koska vahvistin on jo tulossa ja teen kotelon varapyöräkoteloon.

Siinähän on tällainen elementti:
                    http://www.fanaticaudio.com/shop/12-...o-gzrw-30-spl/

Hinta ei ainakaan päätä huimaa, joka herättää epäilyksiä sen laadusta?

Tällä hetkellä tuntuu siltä että GZUW 300 SQ olisi mieluisin vaihtoehto. Jatkuva tehonkesto on "vain" 700W, mutta kaipa tuo kestää piikkiä yli kilowatin? Vahvistimesta lähtee 2 ohmiin 940, ja yhteen 1200W.

Comment

Minä voisin heittää ilmoille ehdotuksena Rainbown Amboss elementin. Siinä nimenomaan äänenlaatu ja äänenpaine kulkee mahtavassa balanssissa keskenään. Hinta minusta varsin alhainen siihen nähden mitä saa vastineeksi. Soitin omaani 1kw digipäätteellä joka oli varsin sopiva. Kyllä sitä vielä joskus vähän bassoa kaipailee mutta lastenrattaat vie tilat ja enää ei ihmisten ilmoilla kehtaa.. :)

Comment

Täältä kanssa ääni Rainbown subille, itsellä tuosta ambossista uudempi versio eli Soundline SL-S12 etuna juurikin se ettei tarvitse järin isoa koteloa.

Comment

Rainbow Amboss on kyllä myös loistava elementti mutta taitaa olla niin että ei enää valmisteta. Tuo Soundline SL-S12 on ehkä enämmänkin Hammerin seuraaja, ainankin specseistä vertaamalla tai oikeastaan voisi sanoa että jotain Hammerin ja Ambossin väliltä.

Tuo GZRW 30 SPL taitaa myös vaatia refleksi-kotelon toimiakseen hyvin. Voi tulla ongelmia putken pituuden kanssa tehtäessä koteloa varapyörän koteloon tai no voisihan sen tehdä tunnelilla. Ja tuosta GZRW 30 SPL:stä on myös tuo extreme malli joka on vielä pikkuisen järeämpi.

Kyllä tuo 300SQ kestää, tuon Audisonin tehot...parempi niinpäin että on pikkuisen ylimitoitettu vahvistin kuin liian pieni. Liian pienellä tulee helposti soitettua särölle joka sitten tappaa helposti hyvänkin elementin.
                          Viimeksi muokannut ViLe; 29.9.2013, 22:59.

Comment

Joo tosiaan voi olla että tipahtanut amboss jo markkinoilta. Täytys varmaan vielä etsiä moinen kapistus jos jostain tuurilla löytäis. Ei oikein ole kärryillä uusista malleista nii en osaa suositella uutuuksista mitään. Nykyään tuntuu olevan pääasia se äänenpaine, kun kotelotkin kallistuu isoihin tunneliratkaisuihin. Yhtä elementtiä uskallan vielä suositella myös ja se on peerless xxls. Siinäkin tasapainoinen järeä subbari. Gz varmasti varma valinta painetta etsiessä. Onkohan merkillä joku mallisarja joka on miellyttävääkin kuunneltavaa samalla? Luulisi olevan, kun ainakin laajakaistat on olleet aivan ilmiömäisen hyviä nii kai niille jotain hifimpää bassoakin on tehty seuraksi.

Comment

Löysimpä vanhan subbari testin hiukan kaiveltuani, vanhoja malleja toki mutta saattaa jotain apua olla ja suurinosa hintaluokan yli meneviä:

http://www.rockfordfosgate.com/%28S%...toSound_NO.pdf

Ground Zerolla on tuo Uranium-sarja ehkä eniten painottunut siihen äänenlaatuun, mutta kyllä omasta mielestä Plutonium-sarjassakin on elementti joka soi kyllä lujaa mutta toimii myös maltillisimmilla voimakkuuksilla.

Comment

Tekeekö SPL Dynamics omat elementtinsä vai myykö jonkun muun valmistamaa kamaa omalla logollaan? On tuo testin XTR aika surkean näköinen kapistus. Vanha PRO sarja oli vielä laadukas ja hintaansa nähden hyvää kamaa. Ei ne kyllä nytkään ole kalliita tuotteita mutta jos laatu on tuollaista niin en ostais. SPL Dynamicsin digipäätteet (S-sarja) oli myös aika epäluotettavia. Korjasin 3kpl niitä aikoinaan kun elektroniikkaa opiskelin ammattikoulussa. Pienemmissä vahvareissa ei tuntunut olevan ongelmaa.

Comment

Kyllä ne minun käsittääkseni valmistaa itse omat elementtinsä, mutta sitähän ei tiedä mistä komponentit tulee...varmaa tietoa tosin mulla ei ole! Kyllä ne tosiaan on aika rimpulan näköisiä on nuo XTR:ät vastannee vanhaa olikohan S-sarjaa ja olisiko niin että tuo SPL-sarja sitten vastaisi vanhaa PRO-sarjaa, ainankin näyttää hieman topakemmilta! Tuolla ylempänähän kirjoitinkin jo että ei ne PRO-sarjalaisetkaan mitään huippuluokkaa ollut ja kuullostaa tutulta myös tuo S-sarjan vahvistimien ongelmat, tavannut muutaman ongelmallisen sellaisenkin. Nykyiset Digi-lankut sitten taitaa ollakkin jo ihan laatuvehkeitä tai sitten ne vaan on sellaisten ihmisten käytössä jotka tekee itse niihin modauksia jotta kestäävät (MaxBoom-porukka).

Comment

Ihan hyvä, että ketjun aloittaja on avausviestissään määritellyt, mitä ominaisuuksia subbariltaan haluaa ja hintaluokan. Valinta tulee varmasti olemaan vaikea, sillä tuohon hintaan on saatavilla laadukkaita subbareita useammaltakin valmistajalta.

Mulla on Audissa kiinni juurikin tuollainen Spl Dynamicsin XTR -sarjan 380D4 15" subwoofer. Vastoin muitten kokemuksia ja tuota testiä, mulla ei ole ollu mitään murheita tuon subbarin kanssa. Toisinaan luukutettu kovaakin, mutta subi on vieläkin ehjä yli kahden vuoden jälkeen. Joten omien kokemusten perusteella uskallan suositella!

Ootko miettinyt laittaa autoosi Hertzin subbaria? Se oli mulla kuvioissa mukana aikanaan, kun autohifiä rakensin. Entä Pioneer tai Alpine? Ehkä helpoin tapa saada jotain suuntaviivaa subbarin valintaan, on kävellä sen vahvistimen kanssa johonkin asiantuntevaan autohifiliikkeeseen ja kysyä sieltä, mitä subbaria ne siellä suosittelevat mainitsemillasi ominaisuuksilla.

Tsemppiä valintaan, nää on aina mukavia projekteja!

Comment

Noniin, subbari on hankittu. Ostin sittenkin tuon GZNW-12X:n vaikka se periaatteessa meni yli budjetin. Mutta satuin löytämään hyväkuntoisen käytetyn, niin sain sen kohtuuhintaan.

Elementti on kyllä vakuuttavan oloinen, ja myös nuo testit puhuivat puolestaan. Enään ei tarvi kuin aikaa asentaa vehkeet niin sehän soi.

Comment

Working...
                                      X