Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

lohkolämppärin testaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • lohkolämppärin testaus

    Vaikuttaisi vähän siltä että elementti on pimeänä. Kaapeleista päätellen Defan elementti.

    Sähköä tulee kuitenkin sisätilalämmittimelle mutta ennenkuin työnnän pään tuonne konehuoneeseen syvemmälle, onko lohkolämmittimelle mitään ominaisarvoja joita voisi yleismittarilla lähteä hakemaan?

    Mitenkäs noi yleensä menee rikki? Viime talvena toimi mukisematta, nyt ei tirise eikä lämpiä.

  • #2
    Olikohan se 200 ohmia jossen hirveesti mettään muista.

    Comment


    • #3
      Pyöreästi 100 ohmia pitäis olla toimivassa elementissä. Muista ottaa sisälämppäri irti kun mittaat...

      Comment


      • #4
        Jos on viime talvena porissut äänekkäästi eikä sitä enää tee, niin voihan se olla död. Toinen mahis on tietty sama vika kun mun kakkosautossa, johto oli irti vastuksen päästä. Huomasin sen ihan sattumalta syksyllä jakohihnaa vaihtaessa.

        Sfnetin vanhoja juttuja selatessani löysin, että vähintään 30ohmia pitäis kunnossa olevasta vastuksesta löytyä. Joku oli mitannu 90ohmia uudesta.

        Comment


        • #5
          Käsillä sattuu juuri sopivasti olemaan tehdasuusi Defan lämppärielementti ja yleismittari. Vaiheen ja nollan välinen vastus on mittarin mielestä 101,9 ohmia.

          Comment


          • #6
            Hah, eipä tullut mieleen että itsellä makaa autossa asennusta odottamassa uusi Defan elementti. Siitähän se olis ollu helppo käydä tarkistamassa... Ilkalla järki juoksia sormia nopeammin... ;)

            Comment


            • #7
              Sellaisella Lidlissä ja Clas Ohlssonissa myytävällä virrankulutusmittarilla on helppo tarkistaa. Nuo elementit vievät yleensä jotain 500-700 wattia.

              Toisalta, tuosta kun hieman ohmin lakia soveltaa (lasketaan puhtaalle resistanssille, fi=0):

              P=U*I
              U=I*R

              =>

              R=U^2/P

              eli jos U=230V ja P=600 W, saamme R=88 ohm.

              Comment


              • #8
                Kuorma-autoissa on aikas usein menneet oikosulkuun rikkoutuessaan, sitten on menneet sähkötolpista sulakkeet.

                Comment


                • #9
                  Mittailin, 130 Ohmia oli. Tosin lukemia rupesi antamaan vasta kun laittoi sen panssarikaapelin takaisin paikalleen... 8-)

                  Vissiin mittaustekniikassa on jotain huomioitavaa kun tuon perusteella on n. 400W vastus, kun muistaakseni on 700W.

                  Comment


                  • #10
                    En ole mikään sähköteknikko, mutta liittyisikö virran ja jännitteen väliseen vaihe-eroon, eli fii:hin. Kun vaihtovirralla tuota kuitenkin syötetään, niin se ei toimikaan puhtaan resistanssin tavoin, vaan samalla myös induktanssin tavoin. P = UI * cos(fii).

                    Comment


                    • #11
                      Mun käsittääkseni lohkolämppärin vastus on puhtaasti resistiivinen kuorma ja silloin ei synny vaihe-eroa virran ja jännitteen välille eli cos fii = cos 0 = 1. Tehon laskussa voidaan siis käyttää tota P=UI tai P=U^2/R kaavaa.

                      Comment

                      Working...
                      X