Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajotietokoneen vikailmoitukset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ajotietokoneen vikailmoitukset

    Edelleenkään ei ole omistajan opusta, joten kysyn siis viisaammilta:
    Lötkön ajotietokone on parina päivänä heitellyt herjoja: elien aamulla heti käynnistetäessä piippas ja vilautti jarrujen varoitusvaloa, meni ohi samantien.
    Illemmalla piippas ja vilkutti lämpövaloa (taas käynnistettäessä). Se vilkkui vähän aikaa ja se siitä.
    Tänä aamuna sama homma.

    Miten noita hetkellisiä vikailmotuksia tulis tulkita, onko syytä huoleen vaiko eikö?
    Ainakin viallisen polttimon kanssa se varotusvalo palaa taulussa siihen asti kunnes vika on korjattu. Onko muissa vikailmotuksissa sama logiikka, vai käykö ne vaan kurkkaamassa taulussa ja loput on kuskin muistin varassa?
    Tietysti samanaikaisesti mulla on yks jarruvalopolttimo pimeenä, eli se bremslicht valo palaa kokoajan (siis silloin kun siinä ei ole muita varotuksia päällä :/ ).
    Syrjäyttääkö jarruvaloherja jähytinnesteherjan? Jos on monta yhtäaikaista vikaa, niin mikä näkyy mittaristossa vai vaihtuuko ne siellä?
    Jos vaikka öljyt loppuu, niin vilauttaako se öpavaloa ja sitten laittaa jarruvaloherjan näyttöön, koska onhan se tärkeämpi tieto että puolet jarruvaloista on pimeenä, kuin se että öljy loppuu ja kohta leipoo kiinni?! ;)

    Ilmeisesti tässä ei kuitenkaan ole kyse mistään kovin vakavasta: bremslicht katoaa polttimon vaihdolla, jarruherja katoaa sillä että laitetaan sellaset palat joissa on muutakin kitkapintaa jäljellä kuin metallia, ja lämpötilavalo kaiketi pysyy sammuksissa sillä että lorauttaa pikkisen lisää jähytinnestettä. (tai sit siellä on joku kontaktihärö/aamukosteus tekee temppujaan)
    Autolle oli varattu hoivausaikaa tälle&huomiselle illalle, että siinä mielessä aika sopivaan aikaan alkaa kaikkia "vikoja" tulla.

    Kyselytunnin syy oli etupäässä siinä, että oppis tietämään vekottimen toimintaperiaatteita jne, eikä niinkään siinä että kuinka yllämainitut viat sais korjattua. Tietysti ainahan korjausvinkit on tervetulleita myös, tällä kertaa lähinnä jarruremppaan, lohkolämppärin asennukseen sekä etupään tukivarsijumppaan liittyen.

    #2
    Jos on useempi vika päällä, vaihtelee ruudussa. Tai en tiedä jos on punanen häly, niin meneekö keltasten edelle.

    Sulla ilmeisesti on toi jarru häly se kuluneisuuden ilmotus eli keltanen. Ja lämpötila taitaa olla aina punanen, sen saa kyllä testattua kun menee painaan tapista paisuntasäiliön korkin päällä (Mun muistaakseni siinä oli sellanen). Pitäs tulla häly kun painaa sitä, eli tasoa mittaa.

    Se että herjaa aamusin viittaa kyllä johonkin kontaktijuttuun enemmän. Ja öljynpainevalon kyllä huomaa. Punanen herja öljykannun kera ja muutama piippaus, sillon paranee stopata jos on ajossa :) On muuten shitvalven odottamattoman aukeemisen aiheuttaja joissain tilanteissa.
    Tuli kesällä tollanenki vastaan, onneks oli triviaali vika, samaan aikaan oli lamppuki rikki ja muistaakseni se öljyhäly pysy kokoaika ruudus. Ajelin kotia ilman öljynpaineanturia, koska se oli alkanu vuotaan ja tilalla oli patentti. Onneks sitä piipitystä ei tarvinnu kuin 30 minsaa kuunnella.

    Comment


      #3
      Mulla kanssa hälyttää käynnistäessä joskus Bremslicht (mitte). Oon kyllä tulkinnut sen johtuvan siitä että pidän jarrua pohjassa käynnistäessä. Kokeilepa johtuisiko moisesta.

      Comment


      • #4
        Niin joo tosiaan kun siellä on eriväreillä ilmotettu vakavuusaste. Sittenhän se toimii loogisesti jos valo palaa niinkauan kun vika on päällä, ja punanen menee keltasen edelle ja useamman vian indikaatio vaihtelee ruudussa. Kuullostaa järkevältä. Noi hetkelliset vilahdukset/vinkaukset kirvoitti ajatuksen "sumean logiikan" toiminnasta ja siksipä päätin pullauttaa kysymyksen ilmoille.

        Jarruhäly tais olla punanen. Taitaapi toisinaan tulla painettua jarrua käynnistettäessä, että ehkä se vinkuu liian pieniä paineita enennkuin auto hörähtää ja tilanne korjaantuu.
        Ja vähänkään jos asiaa miettii, niin ei se kyllä suoranaisesti palojen loppumisesta herjaa, koska jarruttaessa ei sano mitään! Auto oli eilen renkaanvaihdossa ja asentaja soitteli hommaa tehdessään että palat on iha loppu, toisella puolella oli kuulemma jo rautaa hieman hangannut. Luulis että se sitte olis vinkunut jo paaaljon aiemmin jos palojen loppumisesta olis ollu kyse.

        Oliskos jossain kätevästi listattuna, että mitä kukin kuva kullakin värillä tarkoittaa?

        Comment


          #5
          Punainen jarruhäly aamukäynnistyksessä viittaa kulahtaneeseen pommiin (hydr. tehostimen painevaraaja). Se ei tule ihan heti, vaan hetken päästä ja häipyykin melkein saman tien kun paine on taas tarpeeksi noussut.
          Ja peruslogiikasta senverran että bremslicht palaa aina ennen ensimmäistä jarrun polkaisua.

          Comment


            #6
            Eli se jarruhäly on punanen ja keskellä on huutomerkki. Keltasella ei ole, ja se on se kuluneisuuden herja. Punanen tosiaan viittaa jonnekkin muualle. Punanen voi tulla aika monesta eri jutusta, mutta jos poistuu niin ehkä se vois olla pommi. Siihenhän on keinonsa tarkistaa onko se finaalissa.

            Keltaset=ei kauheeta hätää. Punaset=ehkä jotain vikaa :)
            Nykysessä jos tulee punanen, se vilkuttaa sitä ja tulee kolme piippausta, jonka jälkeen se jää staattisesti palamaan ja piippailee sillon tällön.

            Jäähdytysnesteiden vähyydestäkin tulee suoraan punanen häly. Hieman rupes ihmetyttään, kun ajelin nokkahihnanvaihdosta kotiin ja tuli häly. Ilmeisesti oli jääny lisäämättä, kun olivat testilenkiltä tulleet. Eli siinon lämpömittari keskellä.

            Comment


              #7
              Jarrunesteen määrä, hydraulinesteen määrä, hydraulijärjestelmän paine = (!)

              Jos startissa vain hetken herjaa, on kyseessä pommivika, voi olla takaiskuventtiilivika pommissa myös eikä typen katoaminen. Sen voi testata niin että sammutettuasi lasket jarrupolkimen polkaisut ennen tehostuksen loppumista. Jos heti sammutuksen jälkeen on hyvin, mutta aamulla ei -> takaiskuvena, jos heti heikko tulos -> typpi.
              Typen puutetta voi kätevä kotitarveseppäkin korjata, mutta takaiskuvenaa ei.

              Comment


                #8
                Oli täälläkin vähän aikaa sitten sama homma eli aamuisin alkoi heittää sitä punaista huutomerkkiä piippauksen kera vähän aikaa käynnistyksen jälkeen - ja noin 5...10 sekunnin päästä se katosi.

                Pieni tutkinta johti siihen tulokseen, että löytyi pikkuinen öljyvuoto ja löystynyt klemmari siinä pumpun imuletkun ja tuon jäähdyttimen edestä läpi menevän ohutseinäisen putken liitoksessa - tuo tehtaan alkuperäinen "peltisormus" oli niin löysällä, että pystyi pyörittämään sormien välissä tuota letkua putken päässä. Muutama minuutti toimintaa -> uusi klemmari tilalle.

                Tähän asti ei ole enää huutomerkkejä piippauksineen ilmennyt - ei edes seisokin jälkeen pumpatessa polkimella kaikki jäännöspaineet tehostimesta pois ennen käynnistystä.

                Siis Lötkössä on tuo pumpun imuletku ilmeisesti vähän toisenlainen (ei ole ehkä välttämättä tuota putkea siellä välissä) ja kulkee toista kautta, mutta sen liitokset kannatta sittenkin tutkia...

                Comment


                • #9
                  ^toi olikii justiin asia mitä piti udella, liityen porkkiksen kommenttiin takaiskuventtiilistä/pommista. Eikös hytikkanestevuoto ja viallinen takaiskuventtiili aiheuta samat oireet?
                  Toihan pikkisen tihuttaa hytikkanestettä letkun/putken liitoksesta...

                  Tekis kyllä mieli kirota pari osamyyjää jonnekkin helvetin syövereihin. Vain vaivaiset 3 osaa 5:stä oli vääriä. **tuttaa kun ite luulee tietävänsä että tuo 200 20V q on ikäänkuin 200sen, V8:sin ja ässän sekoitus ja yrittää ostaa osat sen mukaan. Normi satasen osia ynnä muuta väärääpskaa tulee silti. Kyllä ne oikeat osat sieltä löytyy kun myyjät vaan viittisivät tarpeeksi ettiä. Nytkin löytyi kaikille väärille oikeat vaihtoehdot(kun oli autosta purettu mallit mukaan), tosin aikaahan siinä meni. 30minuutin jarrupalojen metsästyksen jälkeen löytyi oikeat, ja myyjä sitte kysymään että sanoitko jotain V8:sin tai 92 C4 S4:n jarruista, koska nää on nimittäin samat. Voi prkl, ei sitte voinu heti alussa kattoa kun erikseen pyysin. Turhauttavaa.

                  No nyt on kummiski tehty mosalle huoltoa, jarrupalaa vaiheltu ja samcon letkusarja asennettu. Kehrää kuin kissa, eikä herjaile mitään vikoja (kop kop). Ja vetojakin tuntuu olevan. Tai sit se vaan tuntuu: tienpinta jäätyy mutta sysää silti. Ei vaan tee hyvää noille uusille renkaille. Tulis jo oikee talvi!

                  Comment


                  • #10
                    ..

                    Comment


                    • #11
                      Arvaus

                      "lämpötilavalo kaiketi pysyy sammuksissa sillä että lorauttaa pikkisen lisää jähytinnestettä. (tai sit siellä on joku kontaktihärö/aamukosteus tekee temppujaan"
                      Omassani a3 -99 ilman tietokonetta herjaa lämpötilavaloa nimenomaan kostealla ja kylmemmällä kelillä, nyt jatkuvasti, vaikka nestettä on tarpeeksi.
                      Joku täältä tiesi kertoa anturin olevan rikki/kontaktihäiriö, käsittääkseni yleinen vika Audeissa, siis jossain malleissa/ikäisissä.
                      Anturi kuulemma kustantaa Audilla 20 eskoa, ja ohjeita sijaíntiin/vaihtoon lienee tällä foorumilla saatavilla käsittääkseni.

                      Comment


                      • #12
                        Vähän alle alarajan oli nestepinta. Nyt lisätty ja muutaamaan päivään ei ole valot vilkkuneet. Pitää seurailla että säilyykö nestepinnan korkeus ja/tai vilkkaako valot.

                        Yks uus ihmettelyn aihe siellä mittaristossa taas esiintyi. Polttoaine kävi vähiin ja seurailin tietsikalta jäljellä olevaa matkaa. Viiskymppiä alkoi vilkkua, kuten tavallista, mutta sitten siinä alkoi palaa I tai L. Mikähän tämän viestin tarkoitus oli?

                        Comment


                          #13
                          Ohjekirjasta luntattua: L=leer=tyhjä
                          Tuo tulee näyttöön, kun ajotietokoneen mielestä on alle 5 litraa ainetta jäljellä.

                          Comment


                          • #14
                            Tänks.
                            Jotain tollasta odotinkin.

                            Koko tankillisen keskikulutus oli karvan alle kympin joten siinä mielessä se 50km/5litr olis pitäny kutinsa. Tosin 80litr tankkiin meni vain 66litr joten joku ei täsmää...
                            No mut pääasia ettei tarvi miettiä mystistä ÄLLÄÄ sen enempää.

                            Comment


                              #15
                              Mulla alkaa L vilkuttamaan ajotietokoneessa, kun bensamittarin viisari menee ressun ja normaalitankin rajalle. Mahtaako jokin kalibrointi olla pielessä, kyllä kait bensamittarin "varatankkialue" pitäisi olla yli viisi litraa?

                              Comment


                                #16
                                Meitillä L vilkkuu yleensä n. punaisen alueen puolivälissä. Tankatessa menee about 65 litraa maks. tankkiin..

                                Comment


                                  #17
                                  Urssista hiljeni punainen jarruhäly & piippaus kylmäkäynnistyksen yhteydessä kun vaihdoin alkuperäiset klemmarit uusiin säiliön kyljestä. Excellent...

                                  Comment

                                  Working...
                                  X