Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6:n ulkolämpömittari

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6:n ulkolämpömittari

    Vm. 99 A6:n monitoiminäytön lämpömittari näyttää jatkuvasti pieleen, tänään lämpötilan ollessa oikeasti -2 ja +2 välillä mittari näytti lämpötiloja +6,5 ja +11,0 väliltä.

    Mikä todennäköisin aiheuttaja ja korjaustoimenpide?

  • #2
    Lämpömittari

    Anturi, lienee 2 kpl autossasi. Omani korjaantui poistamalla puskurissa oleva anturi(!), nyt näyttää vaan maks. 4 astetta pieleen, kun ennen noin 20 liian vähän.

    Comment


    • #3
      Jatketaanpa tähän vanhaan ja lyhyeen ketjuun...
      Onko ketään jolla ulkolämpö näyttäisi edes asteen pari lähelle oikeaa lukemaa? Itsellä taitaa näyttää sellaisen viitisen astetta ainakin liikaa.
      Onko anturi siis viallinen vai tuleeko koneen puolelta sen verran lämpöä anturiin, että näyttää väärin?
      Oletan tuon anturin olevan se, joka on jäähdyttimen/öljynlauhduttimen edessä törröttämässä.

      Comment


        #4
        Täällä ainakin näyttää hyvin tarkasti oikein, jos noita tielaitoksen mittareita ja vastaavia on uskominen. Viime talvena kun kävi -36:ssa niin olisi toivonut ettei se näytä oikein :)

        Comment


        • #5
          Kun kerta ketju nousi pintaan, voisi mainita että alkuperäinen ongelma korjaantui kytkemällä piuhan takaisin kiinni keulalla olevaan anturiin :D
          Oli maalari unohtanut kiinnittää anturin helmojen ja puskurien alaosien maalauksen jälkeen.

          Nyt lämpötila on tienvarsinäyttöjen kanssa asteen tarkkuudella sama.

          Comment


          • #6
            Joo, mullakin näytti talven pakkasilla hyvinkin tarkasti yhteen tielaitoksen vehkeiden kanssa. Mutta näyttäisi, että mitä enemmän mennää plussan puolelle, sitä enemmän alkaa heittämään.

            Comment


            • #7
              Kylläpä tuo paikkansa pitää. Kun lämpimänä seisottaa hetken näyttää hetken liian korkeita lukemia, mutta liikkeelle lähdettyä, muutamassa minuutissa asettuu oikeaan (+- 0,5 astetta heittää)

              Comment


                #8
                omassa s2 ulkolämpömittari näyttää vaan viivaa (---) huollon jälkeen alkoi näyttämään. vähän aikaa paikallaan käydessä lämpösellä kelillä näyttää jotain -36 tai +36 (muistelisin että miinusta näytti) onko siinä anturi missä?

                Comment


                • #9
                  Ja sama vika täällä...ulkolämpötilamittari näyttää ihan mitä sattuu.

                  Missäs tuo anturi sijaitsee??

                  Comment


                  • #10
                    Ulkolämpötilamittari sekoilee, missä anturit? A6 C5

                    Mittariston näytössä oleva ulkolämpötila seilaa aikalailla. +- 3 astetta todellisesta. Joskus käy pakkasen puolella.

                    Puskurissa olevan anturin vaihdoin, eikä auttanut mitään. Vaikka anturin johdon ottaa pois, mittari näyttää vielä lukemia...

                    Mistä se sen lukeman ottaa?
                    Viimeksi muokannut ViKi81; 16.6.2011, 16:29.

                    Comment


                    • #11
                      Tänään kävi 2 kilometrin aikana + 13 - -10,5 astetta... Katson tänään koodit.

                      Ei anna vikakoodeja mistään. Tuleeko tuo lämpötila mittaristoon ilmastoinnin ohjausyksikön kautta?

                      EDIT: VCDS antaa 2 ulkolämpötilaa, mistä se mittaa toisen? Jos puskurin edessä olevan piuhan irroittaa, niin toinen lämpötila näyttää -40 ja toinen edelleen ulkoläpötilaa.
                      Viimeksi muokannut ViKi81; 16.6.2011, 15:21.

                      Comment


                      • #12
                        Mitä lämpötiloja VCDS:n pitäisi näyttää kanavalla 10? Ensimmäinen on varmaan jostain kennoston jälkeen, toinen näyttää ennen puhallinta olevan lämpötilan, kolmas näyttää puskurin anturilta lämpötilan, mutta mikä on neljäs ja missä sen anturi?

                        Comment


                        • #13
                          ETKA löytää -02 A6 avanttiin kaksi "outer temperature sensor". Toinen on puskurissa ja toinen ennen moottoria.
                          http://dl.dropbox.com/u/1978345/misc...a6_c5_temp.png

                          Osa 23 ja 24?

                          Comment


                          • #14
                            Kiitos vastauksesta... Tuo täytyy vielä tarkistaa.

                            Comment


                            • #15
                              Anturin piuha oli syylärin mutkassa vähän liian tiukalla. Oli kulunut puhki ja otti ajoittain kosketusta runkoon.

                              Comment


                              • #16
                                Noni, hyvä että selvis sekin.

                                Comment


                                • #17
                                  A6 vm. 2003 rupesi pari kuukautta sitten mittari näyttämään noin 4 astetta korkeampia lukemia, kuin todellisuus.
                                  Mistäpäin puskuria kannattaa etsiä anturia?

                                  Comment


                                    #18
                                    Eikös se siinä aika keskellä keulaa ole, alhaalla. Tai jokin anturi ainkin siinä on, näkyy hyvin kun aukasee konepellin, siinä jäähdyttimien etupuolella. Voi toki olla jokin muukin anturi, mutta veikkasin että tuo kyseinen on lämpötila-anturi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyllä se on juurikin ulkolämpöanturi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Olipa helppo ja halpa korjaus, kun laitoin anturin takaisin kiinni omaan klipsiinsä.
                                        Makasi kennoa vasten ja ilmoitteli sen takia 3-4 astetta liikaa...

                                        Comment


                                          #21
                                          Täällä alkoi autosähkötöiden (penkinlämmittimien kytkentä) jälkeen ulkolämpömittari elää omaa elämäänsä. Mittaristoon oli jäänyt vikakoodi "G17 open or short to B+", ja mittaristosta oli lämpötilanäyttö pimeänä. Ilmastoinnista ei tule vikakoodeja. G17 taitaa olla se keulilla ilmastoinnin lauhduttimen edessä oleva anturi?

                                          Poistin vikakoodin, heitin n. 10 km lenkin. Koodi ei uusiutunut, mutta lämpötilanäyttö oli vieläkin pimeä. Tänä aamuna näyttö oli herännyt, mutta lukemat on rajusti pakkasella (seilaa about -30C..-15C välillä).

                                          Vag-COM kertoi mittariston measuring blocksien kautta lämpötilaksi muistaakseni -99C, ohmeja en muista.

                                          Kysymys onkin, että voiko mikään seuraavista penkinlämppärien kytkennöistä häiritä mittaria, tai onko tuolla lähimaastossa jotain piuhaa joka olisi voinut irrota tms?
                                          - Terminaalista 30 otettu jatkuva virta penkinlämmittimille (sulaketaulun kautta kierrätettynä tietysti), kytkiksessä pyydetty terminaali 30a
                                          - Terminaalista 75X (vai X75) otettu herätevirta (tuo lienee sama kuin kytkiksessä pyydetty terminaali 15a?)
                                          - Valosignaali ryötetty himmenninkytkimen liittimestä (kytkiksessä terminaali 58s)
                                          - Maadoitus laitettu vasemman A-pilarin maapisteeseen

                                          Työn eteneminen sinänsä on selvä, seuraavaksi mittailemaan mittariston johtosarjasta anturille meneviä karvoja. Välillä on ainakin yksi liitin kuskin a-pilarissa (tämä liitin on tarkistettu, oli tukevasti kiinni), josta piuhat jatkuvat kaiketi keulille.

                                          Onko kellään Audin sähköjä tuntevalla herännyt mitään ajatuksia, missä olisi voinut mennä pieleen, tai mikä olisi voinut vaikuttaa anturin toimintaan? Sinänsä outoa, että anturin johto olisi rikki, varsinkin kun se kulkee tukevassa nipussa mittariston johtosarjassa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            G17 = Ambient temperature sender ja se on näemmä kytketty 75X:ään myös.

                                            A-pilarissa on punainen 10-napainen liitin, jonka kautta anturin johto kulkee 75X:ltä anturille ja sieltä takaisin ilmastoinnin keskusyksikölle.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tutkiskelin nyt itsekin paremmin tuota kytkistä, ja ilmastoinnin yksikköönhän se liittyy. Ei suinkaan se anturi liity tuohon 75X:n, vaan maakytkentään 112? 75x on vain piirretty tuosta maalinjan yli.

                                              Miten mittaristo kommunikoi ilmastoinnin kanssa, väylälläkö? Outoa ettei ilmastointi anna tuosta G17:sta koodia. Tarkistin koodit tänään uudelleen, mistään ei mitään vikaa. Mittaristo näyttää välillä paukkupakkasia, ja välillä ei mitään.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joo, liittyykin tosiaan tuohon maihin kun tarkemmin katsoo.
                                                Oli hämäävästi se 75X teksti siinä.

                                                E: Ilmastointiyksikön pinnistä D7 lähtee tieto mittaristolle lämpötilasta.
                                                Viimeksi muokannut A6tonen; 8.10.2012, 21:45.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Yritin tänään onkia ilmastoinnin diagnostiikasta tietoa ulkolämpötilasta, mutta mitään järkeviä arvoja ei löytynyt. Audiworldin sivuilla olevat taulukot eivät pitäneet tuon auton kanssa ollenkaan paikkaansa. VAG-Comin kanssa oli vähän parempi tuuri, kun satuin löytämään netin syövereistä sopivan labelfilen ilmastoinnille.

                                                  Ohessa "ruudunkaappaukset" mittariston ja ilmastoinnin diagnostiikasta. Ilmastoinnille G17:n arvo näkyy siis oikein, mutta mittaristo näyttää -99C ulkoilman lämpötilaksi.

                                                  Täytyy nyt vielä tutkia tuo mittariston ja ilmastoinnin välinen yhteys, josko sieltä syy löytyisi. En kyllä pitäisi mahdottomana, että mittaristo olisi tehnyt "Magneti-Marellit".
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jaahas. Irroitin tänään mittariston, ja mittailin lämpötilasignaalia yleismittarilla. Seilasi 300-800 ohmin välillä vähän miten sattuu, eikä tuntunut muuttuvan, vaikka annoin anturille lämpöä kuumailmapuhaltimella.

                                                    Aikani räplättyä laitoin vehkeet kasaan ja aloin hämmästelemään toimivaa ulkolämpömittaria. Mittariston boottaus tai anturin lämmitys siis korjasi sen, muuta selitystä en keksi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Passatti päräytti tänään ulkolämmöksi ilmastointiin -31c ja mittaristoon -30.5c, vagcomilla G17 => -31c. Ajaessa nosti lämmöt oikeaksi eli +2c. Kysymys, vaikuttaako tuo G17:sta arvo millään tavalla auton kylmäkäynnistykseen? Uusi anturi maksaa alle 40€:a, joten vaihdetaan tarvittaessa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tervehdys!
                                                        Tänään mulla lämpömittäri näytti amerikan asteikolla lämpöä. Mistä moinen voisi johtua? Auto on ihan "suomi" auto. Auto siis tuo profiilin kulkine.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Marko, G17 on pelkkä ulkolämpöanturi, joten ei vaikutusta auton käynnistyvyyteen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kiitos tiedosta. Tuli vaan sopivasti tuo uusi ilmiö softan syötön jälkeen ja adabtaatiot poikkesi odotettua enemmän.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X