Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Help wanted! Tankin luukku jumissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Help wanted! Tankin luukku jumissa

    Noniin, ja ensimmäinen postaukseni tänne, ja samantien ongelman kera! :)
    Kyseessä siis A4 B8 farkku. Etsin, ja löysinkin tästä tietoa jonkun verran, mutta ensimmäinen ongelma tulee kontin verhoilun kanssa, tankin kohdalla olevaa verhoilun palasta en meinaa saada irti sitten millään (Eikä viitsis hajottaakaan mitään)

    Huomenna olisi lähtö reissun päälle, ja menovettä oli tarkotus tankata tänään, mutta tankin luukku ei sitten halunnut aueta. Jos Jyväskylässä päin on joku avuliaalla päällä oleva henkilö, joka tietäisi/osaisi antaa jeesiä sen verran, että saataisiin luukku auki mieluusti ehjänä, niin kiitos, YV:llä saa kiinni :) Ja pieni vaivanpalkka on tiedossa..

    Luultavasti marmorille alkuviikosta, ja uutta nippeliä hankkimaan, vai mitenkä? Tyyppiviasta kun kuulemma kyse..

  • #2
    Löytyisikö ohjekirjasta apua? Omassa autossa on kontin sivulokerossa vedin, millä luukun salvan saa auki. Ohjekirjassa on maininta asiasta.

    Comment


    • #3
      Tarkoitatko sitä punaista "avainta"?
      Viimeksi muokannut okkim; 20.6.2021, 20:14. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


      • #4
        Sitä juuri.

        Tais siis tuollaista mikä kuvassa näkyy.

        http://www.ecstuning.com/Audi-B8_S4-...oor/ES2589804/
        Viimeksi muokannut Nikke; 24.8.2013, 15:44. Perustelu: Linkki lisätty

        Comment


        • #5
          Juurikin näin, ja kiitos tästä, nyt on taas hieman viisaampi! ;) Luukku rupes toimimaan keskuslukituksen kanssa taas normaalisti, täytyy seurailla.. Mutta kiitos tästä Nikke! Viisastuin hetkessä ja matka jatkuu!

          Comment


          • #6
            Tämä on kyllä varsin huvittava ilmiö. Tullaan intternetteihin heiluttelemaan käsiä ennen kuin on edes ohjekirjaa vilkaistu :)

            Comment


            • #7
              Tuppaa olemaan melko yleistä. Hanskalokeroon ja saatika ohjekirjaan jos käsi eksyisi niin en tiedä mitä tulisi..

              Comment


              • #8
                Se vaan tuppaa olemaan ohjekirjassa neuvo, "ota yhteys valtuutettuun audi huoltoon". Tosin tankinluukun kohdalla Audin insinöörin on oikeasti ollut kaukaa viisas, laittaessaan tuon lenkin solenoidin jatkeeksi

                Comment


                • #9
                  Kyllä täältä ennemmin kysyy asiaan kuin asiaan apua, koska vastauksen ongelmaan saa yleensä varsin nopeasti, jos ei ole kyse jostain todella vaikeasta/harvinaisesta ongelmasta.

                  Ohjekirjatkin on aikasta paksuja ja sit jos on vielä Germaanin kielellä niin...

                  Comment


                  • #10
                    Hyvä että selvisi. Olisin toki voinut jelpata. Tuo hätälenkki olisi ollut oma vastaus myös alkuun :) itse ainakin lukasen manuaalit kerran läpi, jossen nyt tarkkaan niin kursiivisesti, niin on edes hajua :)

                    Comment


                    • #11
                      Olisiko kellään tietoa miten ihmeessä saisin tuon polttoaineluukun auki. Ohjekirjasta löysin hätäaukaisunarun mutta siitä ei tapahdu mitään. Eli jokin siellä jumittaa. Potilaana audi a6 c7 vm-15

                      Comment


                        #12
                        Sellainen on tullut joskus vastaan, että sähkötoiminen lukitus, solenoidi tai mikä lieneekään oikealta nimeltään, on vaatinut ensin sähköjen poiston ja vasta sitten aukaisunaru on toiminut. Eli sähköelukka tai sen ohjaus on mennyt oikosulkuun lukituksen puolelle eikä antunut periksi ennen johtojen irrotusta. Jos sille luukun lukitukselle löytyy sulake, niin sen voisi kokeilla poistaa. Arvaus tietämättä yhtään millä c7 lukitus on toteutettu.

                        Comment


                          #13
                          Q7:ssa oli jotain vähän vastaavaa. Kun sitten lopulta aukesi sitä aikani remputettuani, niin wd40 lukon kieleen yms. Nyt on kyllä toiminut hyvin, ongelmaa oli ostettuani auton kun oli ilmeisesti ollut vähällä käytöllä.
                          Voihan olla, että se korkin "naru" on jäänyt jotenkin väliin ja lukon salpa jää jännityksiin ja sen takia ei jaksa vetää salpaa pois. Toiset kädet voisi auttaa.

                          Comment


                          • #14
                            Homma ratkesi rautasahalla. Kiilasin luukkua ja sahasin lukon poikki. Pitää nyt vaan tilata uusi osa tilalle.

                            Comment


                            • #15
                              Slamitilta saa, ei maksa montaa kymppiä, alkuperäisosa. Vaihtokaan ei maata mullistavan haastavaa. Itellä ei talvipakkasella auennu ilman reilua ränkläystä ni meni vaihtoon.. Narusta ei myöskään ollu mitään iloa.

                              Comment


                                #16
                                Saakos sen verhoilumuovin ehjänä pois siitä tankinluukun sisältä? Itellä olis vaihtoa odottelemassa se pelkkä moottori mutta internetin mukaan se verhoilumuovi ei ehjänä irtoa? A7 2015.

                                Slamitilta kun klikkailin tuon 8V0862153B ostoskoriin niin halvimman toimituksen kanssa oli 4,2€ kalliimpi kuin hakea Audi Centeriltä jossa toimituskin varmaan nopeampi.

                                Comment


                                • #17
                                  Ahaa, nii en tullu edes kysyneeksi audilta suoraan, oletin kalliiksi. 24,90 näytti olleen sillon slamitilla, tilasin needitin pienen automaattikiekon samalla, oli reilusti halvempi siellä kuin muualla niin tuli samoilla posteilla.

                                  Lähti se ainakin omalla kohdalla. Jos sattuu iFixit löytymään tai muutoin plektroja niin niistä oli ainakin omalla kohdalla apua. Yhden klipsin sain kontin kautta työnnettyä ulos, sen verran kaukana on. Toinen ois saattanu onnistua jos ois kaveri ollu luukulla avittamassa. En tehny mitään reikiä siihen muoviin. Miltein kauemmin meni sen liittimen kanssa kun ei millään meinannut irrota.
                                  ​​​​​​Ja jos vetää hätänarunkin uusiks niin muistaa vaan laittaa jonku apunarun kiinni millä vetää läpi. Ei tosin sekään olis ollu ongelma, kun pääs sen kontin sulakeluukun läpi suoraan käsiks luukun taakse. Jos A7ssa on lähellekään samaa designia niin onnistunee.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Suunnittelematon projekti numero 2; tankinluukun lukitusmoottori. Tämäkin on tuttu tyyppivika Audeissa, ja omassa autossa oireilu alkoi ensimmäiseksi siten, ettei luukku enää talvella avautunut, ja sen jälkeen kun avautui, ei kestänyt kiinni ilman että ovet ovat lukossa. Lisäksi lukitusmoottori antoi vielä vikakoodia, joten uusi osa vain merkkiliikkeen kautta tilaukseen.

                                    Periaatteessa tuon lukitusmoottorin vaihto on helppoa, mutta.. Ainakin A7-mallissa tuota koko luukkuosaa on lähes mahdoton irroittaa hajottamatta. Tuolta ei pääse työntämään takaa, ja itseasiassa myös Audin ohjeet opastavat uusimaan koko luukun osat samalla. Onneksi tämä luukku ei ole älyttömän kallis, joten hommasin sen myös samalla.

                                    Purkamisen yhteydessä yritin irroittaa luukkua hajottamatta sitä, mutta loppujen lopuksi oli pakko tehdä ohjeen mukaan eli puhkaista reiät merkittyihin paikkoihin ja kampeamalla ruuvimeisselillä luukun takana olevat klipsit auki, jotta luukun sai vedettyä ulos. Omassa tapauksessa riitti, että puhkaisi kaksi (neljästä) reiästä, jotta luukun sai irrotettua.

                                    Itse lukitusmoottorin vaihto on helppo; kaksi torxia auki ja liitin irti. Tässä kohtaa kannattaa irroittaa myös ”hätäkatkaisin”-vaijeri vanhasta lukitusmoottorista, sitä voi käyttää uuden vaijerin läpivientiin takakontin sivustaan.

                                    Koska päädyin vaihtamaan koko luukkuosan, irroitin myös tankin luukun kannen vanhasta osasta. Haastavin osuus oli vedenpoistoletkun vetäminen, koska se täytyy käytännössä vetää tankilta lokasuojan kautta alas (eli letkua ei voi jättää paikoilleen vaan se täytyy irroittaa ja asentaa uudelleen).

                                    Lopuksi kaikki kasaan päinvastaisessa järjestyksessä, ja ennen luukkuosan paikalleen laittamista viimeinen varmistus, että kaikki on paikallaan ja kaikki toimii, koska kiinnitys pitää mennä kerralla oikein :)

                                    Vielä pitää irroitella tarrat vanhasta luukusta ja siirtää ne jotenkin uuteen luukkuun.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                    • #19
                                      Meillä jouduttiin uusimaan myös tuo tankin lukitusmmekanismi 2017 A6:sta. Rouva oli liikenteessä ja luonnollisesti höyryillä bensa-asemalle. Luukku ei auennut kaikista manauksista huolimatta. Marmorila vaihdettunakaan ei ollut mikään ihan törkykallis projekti. laittoivat oikein uudet tarrat ja kaikki

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tyhmänä kyselen, kun omaan A6:seen 2016 malliin on vaihdettu tankin lukituksen moottori, kun ei enää pakkasilla auennut. Eipä se mitään auttanut ja jumissa on edelleen pakkasilla. Ilmeisesti tuo lukitusmekanismi on erillinen osa mikä olisi syytä myös vaihtaa? Olisiko tuosta heittää jotain linkkiä, että minkä näköinen osa tuo on, jos ymmärsin oikein?

                                        Sillain on jumissa, että ei edes narusta aukea. Edellinen muovinaru menikin poikki ja ilmeisesti huollossa laitettiin jokin korvaava tilalle moottorin vaihdon yhteydessä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Eli sinne on vaihdettu tämän näköinen osa?

                                          https://www.slamit.net/product/24123...ukitusmoottori

                                          E. Osanumero 8V0 862 153 A
                                          Viimeksi muokannut välkky; 3.1.2024, 15:57.

                                          Comment


                                          • #22
                                            En tiedä yhtään minkä näköinen osa on vaihdettu. Itse moottori on vaihdettu, mutta siinä ei nähtävästi vikaa ollutkaan, vaan jossain muualla, kun ei edelleenkään aukea pakkasilla.
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 3.1.2024, 19:23. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                            Comment


                                              #23
                                              Siinä on se tappi (#18, viimeinen kuva vasen laita), jota kansi painaa alas, päässä oleva läpyskä kääntyy 90° ja lukitsee kannen samalla kun tappi lukittuu ala-asentoon vähän kuin kuulakärkikynässä.

                                              Tapin liike estyy, jos sinne kerääntyy *skaa tai jäätyy kosteutta. Itsellä meni myöhemmin myös moottori, mutta tapin jumittuminen on toinen vika. Pitää vaan pitää se puhtaana ja kuivana. Muistelen että siinä olisi jonkinlaiset kierteet miten syvällä tappi on, voisiko sen korkeutta säätää. Kokeile painaa voimakkaammin jos kuuluu naksahdus että mekanismi toimii. Ja tähän ei auta punaisen narun kiskominen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ensimmäistä kertaa, kun huomasin tuon jumituksen, niin yritin avata sitä siitä narusta. Ei tapahtunut mitään ja naru meni vain poikki. Ehkä vien takaisin pajalle ja sanon, että laittaa sillain, että ei mene lukkoon ollenkaan. Ei tarvitse sitten miettiä.

                                                Yritin hiukan antaa voiteluainetta tuolle tapillekin ja painella sitä ylös ja alat, jos se olisi jotain auttanut, mutta ei siitäkään mitään apua ollut. Ei siellä pitäisi kosteuttakaan olla mikä jäätyisi, mutta en tätä tietenkään varmuudella voi sanoa.

                                                Olen aika voimakkaastikin painellut ilman apua. Sen huomannut, että kun luukku aukeaa, niin tuo tappi ei ponnaa ihan täysin auki asentoon ja käänny 90 astetta. Jää pikkaisen vajaaksi ja kun kädellä aviitaa hiukan, niin tappi liikkuu vielä vähän auki asentoon. Onko siellä jokin jousi mikä tuota tappi aukoo?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  EX-C7:ssa vedin tosta tapista korvat poikki sivuleikkureilla. Sen jälkeen ei ole ongelmia jumittumisen kanssa. Toki huonoja puolia on se, että tankin luukku ei mene enää sen jälkeen lukkoon, jos naftavarkaita pelkää. Ja konepesussa, jos on neuroottinen ja lukittee luukut ettei harjat vahingossa avaa luukkua, niin se vaara on olemassa. Mutta eipä mun aikana tullut kertaakaan aukeillut kesken pesua.

                                                  Tässä jo miettinyt, että koska lähtee kuukkelista molemmista luuukuista tapeilta korvat

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Q5 kävi marmorilla ajovalon vaihdossa ja sen jälkeen huomasin tankilla että luukku ei aukeakkaan. Testailujen jälkeen totesin että vaatii avaimen poiston virtalukosta että tankin läppä aukeaa. Aikasemmin siis useasti auto käynnissä tankatessa. Onkohan päivittäneet jonkun ohjelman samalla vai mistäköhän muutos johtuu. Luukku ei auennut edes kuskinoven ovien lukitusnapista.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      harri81 tankkaaminen auto (ja käytännössä tankin siirtopumppu) käynnissä on lähtökohtaisesti tosi huono idea. Varsinkin jos tankki on opiskelijavalon tasolla tyhjä. Ei varmaan niin paljon haittaa jos puolesta välistä lähtee tankkaamaan.
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 27.10.2024, 11:16. Perustelu: Viestit siirretty, kiitos vinkistä!

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Pitäisiköhän minunkin muuttaa tapani. Tarkennatko että miksi tankkaaminen tyhjäkäynnillä on huono idea siirtopumpun kannalta? Tankki tyhjänä hörppii ilmaa?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Pistoolista kun paineella painetaan polttoainetta tankkiin niin kaikki se moska mitä tankin pohjalle vuosien saatossa on mahdollisesti kertynyt, pölähtää sieltä liikkeelle ja suoraan pumpun imuun.

                                                          Yhtä paljon se moska ja sakka siellä pölisee vaikka olis moottori sammutettuna mutta ehtii asettumaan tankkauksen aikana takaisin pohjalle eikä pumpun sihtiä tukkimaan.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kuulostaa hyvältä ja asialliselta perustelulta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X