2 vuotta kerkesi tuo A3 (2008 Sportback 1.8TFSI) minulla olla kunnes ensimmäinen selkeä vika ilmeni. Jäähdyttäjän tuulettimet lakkasivat toimimasta. Palataanpa ajassa tuonne loppukevääseen..
Vapun tienoilla huomasin ettei ilmastointi toimi, econ valo palaa jatkuvasti. Oletin että aineet karussa järjestelmästä ja käytin ilmastointihuollossa auton. Olihan ne vähissä kyllä, mutta järjestelmää täyttäessä paineanturi mossahti rikki ja laski aineet pihalle uudestaan. Ei jaksanut sillä hetkellä kiinnostaa tarpeeksi sen vaihto joten homma venähti tuonne juhannuksen tienoille kun sain anturin vaihdettua. Uudelleen täyttöhuoltoon ja aineet meni sisään ok. Täytön jälkeen huollon myyjä ajoi auton sivuun ja testasi ilmastoinnin toimintaa auton seisoessa paikallaan niin ei kuitenkaan puhaltanut kylmää (oli hetken käyttänyt sitä jo siinä).
Maksoin täytön ja lähdin ajamaan ja totesin että hyvinhän tämä toimii, pari päivää myöhemmin kiinnitin huomiota että liikennevaloissa seisoessa tipahti ilmastointi pois päältä. Nopea "buutti" ja ilmastointi taas pelissä, jatkoin ajamista ja niin kauan kuin auto liikkui, ilmastointi toimi. Kuumalla kelillä jos joutui pysähtymään paikoilleen niin tollainen 20sek pysähdyksissä riitti tipauttamaan ilmastoinnin pois. Kiinnitin huomiota myös siihen että ilmastoinnin kompura pitää sellaista raskasta, kuormittunutta ääntä juuri ennenkuin ilmastointi tippuu päältä. Ääni lakkasi jos pistin econ napista sen pois päältä/tippui itsestään pois.
En selvittänyt tuossa vaiheessa vielä sen enempää, ajattelin ja järkeilin että olisiko kuivain tukossa (kun se anturi oli 1.5kk rikki ja paikallaan) sen verran että kuormittaa järjestelmää tyhjäkäynnillä. Hommasin uuden kuivaimenkin mutten vielä vaihtanut sitä. En ollut miettinyt flektien toimintaa. Kunnes tuossa yhden kerran keskustassa pidempään ajaessa ja ruuhkassa seisoessa huomasin että lämmöt hiipii sinne 100 tienoille.
Flektit ei pyöri ollenkaan, kaveri poikkesi tuossa pari päivää sitten VI koppaisen Golfinsa kanssa ja vertailtiin miten flektit käyttäytyy kylmässä autossa ilmastoinnin kanssa. Golffi lähtee pyörittään hetken viiveellä käynnistyksestä, Audi ei ollenkaan. Kopautin vähän ruuvarin varrella siihen flektin keskelle ja se yritti nytkähtää pyörimään muttei lähtenyt kuitenkaan.
Onko muilla ollut näiden kanssa ongelmia. Omallani on nyt ajettu 141tkm (tuli 2v sitten minulle 84tkm mittarissa). Eli onhan noille käyttötunteja kertynyt. Lienevätkö elvytettävissä (moottorien purku, putsaus) vai suosiolla paketti vaihtoon?
Olen nyt kun kelit vähän viilenneet, ajellut säästellen tuota ilmastointia. Eli pitänyt sitä pääasiassa pois päältä.
Vapun tienoilla huomasin ettei ilmastointi toimi, econ valo palaa jatkuvasti. Oletin että aineet karussa järjestelmästä ja käytin ilmastointihuollossa auton. Olihan ne vähissä kyllä, mutta järjestelmää täyttäessä paineanturi mossahti rikki ja laski aineet pihalle uudestaan. Ei jaksanut sillä hetkellä kiinnostaa tarpeeksi sen vaihto joten homma venähti tuonne juhannuksen tienoille kun sain anturin vaihdettua. Uudelleen täyttöhuoltoon ja aineet meni sisään ok. Täytön jälkeen huollon myyjä ajoi auton sivuun ja testasi ilmastoinnin toimintaa auton seisoessa paikallaan niin ei kuitenkaan puhaltanut kylmää (oli hetken käyttänyt sitä jo siinä).
Maksoin täytön ja lähdin ajamaan ja totesin että hyvinhän tämä toimii, pari päivää myöhemmin kiinnitin huomiota että liikennevaloissa seisoessa tipahti ilmastointi pois päältä. Nopea "buutti" ja ilmastointi taas pelissä, jatkoin ajamista ja niin kauan kuin auto liikkui, ilmastointi toimi. Kuumalla kelillä jos joutui pysähtymään paikoilleen niin tollainen 20sek pysähdyksissä riitti tipauttamaan ilmastoinnin pois. Kiinnitin huomiota myös siihen että ilmastoinnin kompura pitää sellaista raskasta, kuormittunutta ääntä juuri ennenkuin ilmastointi tippuu päältä. Ääni lakkasi jos pistin econ napista sen pois päältä/tippui itsestään pois.
En selvittänyt tuossa vaiheessa vielä sen enempää, ajattelin ja järkeilin että olisiko kuivain tukossa (kun se anturi oli 1.5kk rikki ja paikallaan) sen verran että kuormittaa järjestelmää tyhjäkäynnillä. Hommasin uuden kuivaimenkin mutten vielä vaihtanut sitä. En ollut miettinyt flektien toimintaa. Kunnes tuossa yhden kerran keskustassa pidempään ajaessa ja ruuhkassa seisoessa huomasin että lämmöt hiipii sinne 100 tienoille.
Flektit ei pyöri ollenkaan, kaveri poikkesi tuossa pari päivää sitten VI koppaisen Golfinsa kanssa ja vertailtiin miten flektit käyttäytyy kylmässä autossa ilmastoinnin kanssa. Golffi lähtee pyörittään hetken viiveellä käynnistyksestä, Audi ei ollenkaan. Kopautin vähän ruuvarin varrella siihen flektin keskelle ja se yritti nytkähtää pyörimään muttei lähtenyt kuitenkaan.
Onko muilla ollut näiden kanssa ongelmia. Omallani on nyt ajettu 141tkm (tuli 2v sitten minulle 84tkm mittarissa). Eli onhan noille käyttötunteja kertynyt. Lienevätkö elvytettävissä (moottorien purku, putsaus) vai suosiolla paketti vaihtoon?
Olen nyt kun kelit vähän viilenneet, ajellut säästellen tuota ilmastointia. Eli pitänyt sitä pääasiassa pois päältä.
Comment