Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Latausvalo syttyy kovassa kiihdytyksessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Latausvalo syttyy kovassa kiihdytyksessä

    Potilaana C5 S6, oireina latausvalon syttyminen ja jännitteen putoaminen akkujännitteen paikkeille kovassa kiihdytyksessä jos kierrokset nousevat yli about 5000rpm. Kierrosten laskiessa latausvalo sammuu ja jännite nousee takaisin normaaliin vähän alle 14V. Akku reilun vuoden vanha. Hihna ja kiristin noin 2 vuotta vanhat, ajettu ~20tkm. Laturin maileista ei mitään tietoa, mitään ongelmia latauksen tai akun kanssa ei ole milloinkaan aiemmin ollut.

    Onko muita vaihtoehtoja kuin apulaitehihnan kireys tai hiilet?

    Ensimmäiseen ei varmaan paljon pysty vaikuttamaan kuin vaihtamalla uuden, kiristinhän on täysin automaattisäätöinen. Saako Boschin 150A laturiin hiiliä erikseen?

    #2
    Hiilet loppu ja/tai liukurenkaat samoiten. Eiköhän siihen hiili/säädinpaketin saane.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 20.8.2013, 14:23.

    Comment


      #3
      Saa siihen hiilet, mutta kun ne ovat loppu, ovat liukurenkaatkin aika tattis, laakeritkaan eivät ole enää uudet. Katselisin itse vaihtolaturia.

      Comment


        #4
        Ja koska nyt on teht isoa remppaa, on syytä tarkastaa vielä kaikki johdot ja kytkennät, ettei missään ole vahingossakaan löysää/ murtumia jne jne.
        Muuten laittaisin koko laturin uusiksi, juurikin Wisan kertomista syistä.

        Comment


          #5
          Kiitän vinkeistä. Laturin johdotukset tarkistan kun on auton alle seuraavan kerran asiaa, johdotukset laturin osalta tosin ovat kovin yksinkertaiset enkä oikein usko niissä olevan ongelmaa. Uutta etsimään siis. Jospa kerrankin hankkisi valmiiksi sen laturin hyllyyn ettei tarvi sitten olla viikkoa ilman autoa kun vanhan vihdoin porsii.

          Comment


            #6
            Kävin auton alla tarkistamassa johdotukset jotka kaikki kunnossa. Apulaitehihna tuntui käsituntumalta kovin löysältä, testasin luistoteoriaa 24mm hylsyllä ja räikällä laturin hihnapyörään ja todella pienellä voimalla sai pyöritettyä laturia vaikka hihna on paikallaan.

            Vika lienee kuitenkin hihnassa, eikös sen normaalikireydessä kuitenkin hiukan pitäisi jarruttaa, nyt tuntuu että laturin hihnapyörä pyörisi ilman työkaluakin jos vain saisi käden mahtumaan väliin. Olisikohan tuo kiristin pitänyt jotenkin esijännittää tjms asentaessa?

            Comment


              #7
              Eiköpä se liene jousikiristeinen tuossakin koneessa, eli ei tarvitse esijännitystä.

              Comment


                #8
                Näin on. Kaivoin romujen seasta varaosan kun muistin vaihtomoottorin mukana sellaisen tulleen eikä siinä tosiaan ole mitään muuta kuin paikalle ja sokka irti. Melkein vituttaa vaihtotyön vaiva taas tässä vaiheessa.

                Comment


                • #9
                  Sinun tapauksessa jäin ensin miettimään että jokin sähkö johto on menossa poikki. Tässä kesällä ex vaimo lähti lomalle ja päätin että teen autolle huollon ja lähdin ajamaa. Sitten tuli kaarre niin päätin kokeilla onko ominaisuudet jäljellä ja puolessa välissä kaarreta niin sumeri soi ja syttyi valo teksti brake failiur eli päästin kaasun ja jäin miettimään mitä tapahtui. Hetken päästä valo sammui ja mietin mitä tehdä. Siten päätin että ajan varovasti määränpäähän ja tein niin. Avasin konepelin ja mietin missä ongelma.

                  Kone oli käynnissä siten minulla sytytti että muillakin on olut ongelma alipainepumpun liitännän kanssa jarruntehostimelle ja räpläsin sitä ja kun vedin letkusta niin huomasin että metalli liitimessä on väljyyttä eli ongelma oli että kovan kaarre nopeuden takia kone siirtyi ja imaisi ilmaa liitimestä ja tämä todennäköisesti vain kun kaarta vasemmalle. En ole vieläkään korjannut sitä ainoastaan varoittanut vaimo että näin voi tapahtua. Miksi en ole korjannut ? Tähän liity toinen syy mitä testaan. Näin jälkikäteen niin täyty myöntää että nämä keskustelupalstat on hieno asia ja asioista on monia mielipiteitä mutta ei anetta näiden asioiden häiritä.

                  Olen pahoillaan taas unohtui pilkut.
                  Viimeksi muokannut okkim; 26.9.2013, 18:25. Perustelu: Viestit yhdistetty, älä tee heti uutta perään vaan editoi vanhaa.

                  Comment


                    #10
                    Asiahan on päässyt jo kokonaan unohtumaan. Latauksen kanssa ei ole enää ollut ongelmia vaikka Ahvenistollakin käytiin karvimassa. Laturiin oli tosiaan päässyt jäähdytinnesteitä konetta purkaessa/kasatessa ja glykolia kun on niin eihän se edes haihdu. Pesin laturia alakautta, en edes irrottanut ja vaivat loppuivat muutamassa päivässä. Nyt on sitten yksi varalaturi tallissa hankittuna ekan hajoamista odotellessa.

                    Comment


                    • #11
                      Hyvä että toimii... tosin jos latausjännite on alle 14v niin se on kohta tiensä päässä, normaali kun on yleensä ollut siinä 14.4v hujakoilla.

                      Comment


                        #12
                        Meikäläisen ajolla tulee aika nopeasti latausongelmat esiin. Kahden kilometrin työmatka, hyvin vähän muuta kuin pätkäajoa yleensäkään. Aamuisin penkin- ja lasinlämmittimet päällä ja parin kilowatin edestä meteliä soittokoneista.

                        Comment

                        Working...
                        X