Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointikompressori ja öljyt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastointikompressori ja öljyt

    Kysymys koskee sitä, onko marmorilta saatavissa kompressoreissa jo öljyt sisällä tai ei, kun kerran varaosasovelluksesta löytää kompuran kompuran lisäksi myös sen PAG-öljypurkin osanumeron, jossa on sopivasti sen verran, mitä järjestelmään kuuluisi laittaa?

    P.S. tässä tapauksessa on kyseessä allekirjoittaneen B4-kulkine, Zexel/Valeo kompressori ja 250 ml öljypurkki.

  • #2
    Kyllä tietääkseni uusissa kompuroissa tulee öljyt valmiina. Jostain korjausmanuaalista muistelen näin lukeneeni.

    Comment


    • #3
      Kai se viimeistään torstaina sitten selviää, kun Finnkliman puolella yritetään katsoa, miten saadaan koko järjestelmä taas toimimaan. Ei siinä koko "uusintaurakan" jälkeen enää kovin monta vanhaa osaa enää ole, kun yhden osan vaihto pakotti dominoefektin tavoin seuraavan vaihtoon. Tosin vastaavaa mutua on muualtakin lukenut, että pitäisi olla öljyt mukana, mutta onko sitten riittävä määrä?

      Tuo varaosasovelluksen mainitsema öljypurkki pisti vaan sen vuoksi miettimään, että milloin sitä öljyä tarkalleen tuon määrään muutenkaan tarvitsisi, kun uuden kompressorin asennuksessa? Ehkä huuhtelun jälkeisessä uusintatäytössä?

      Miettimään pistää sekin, miten pystyy öljyn olemassaolon tarkistamaan, jos kompressori on jo paikallaan autossa kiinni - siinäh on takakannen alapäässä tuo täyttölaitteiston liitin ja yläpäässä joku kierrekorkki suoraan rungossa.

      Comment


      • #4
        Kompressorin öljymäärän voi tarkastaa siten, että öljyt valutetaan mittalasiin ja tarkastetaan määrä. Lisätään tarvittaessa. Tosin ensin tulee poistaa asianmukaisilla tavoilla kylmäaineet järjestelmästä.

        Uuden kompressorin öljyn tarkastaisin varmuudeksi, koska 100% varmuutta ei ole aina.

        Comment


        • #5
          Yksinkertainen toimenpide, jota itsekin epäilin, mutta se ilmeisesti edellyttää jo asennetun kompressorin irrotusta? Öljyntäyttöaukko kun on kerran yläpuolella...
          Viimeksi muokannut tim71; 20.8.2013, 08:52.

          Comment


          • #6
            Kompressoria EI tarvitse irroittaa putkista, jos se vain pääsee kääntymään sopivaan asentoon öljyn valuttamisen kannalta. Kylmäaineet edelleenkin tulee poistaa.

            Comment


            • #7
              Putkiliitokset on takakannen yläpäässä, samoin kun öljyntäyttöaukko. Alapäässä on vain täyttölaitteistolle tarkoitettu venttiilillä varustettu liitin eikä kompressoria ei pysty kääntämään toisinpäin irroittamatta sitä kannakkeesta ja putkista.

              Comment


              • #8
                Sitten putket irti, proppu auki ja mittalasin päälle makaamaan... akselia tulee pyörittää, että suurin osa öljysät tulee pihalle. Jos öljy näyttää siltä että siinä on likapartikkeleita/happoja, niin uudet öljyt sisään.

                Comment


                • #9
                  Sen mitä olen uusien (tarvike) kompressorien kanssa ollut tekemisissä, niin uutena kompurassa on aina ollut "varasto/säilytysöljyt" sisällä. Olkoonkin se sitten vaikka samaa kuin "käyttö-öljy", mutta aina ohjeissa on käsketty valuttaa kompressori tyhjäksi ja lisätä oikea määrä tuoretta asianmukaista öljyä. Joku ilmastointiexpertti varmaan tietäisi vakiintuneen käytännön?

                  Comment


                  • #10
                    Eiköhän se lukenut jo tuolla ylempänä??

                    Uuden kompressorin öljyn tarkastaisin varmuudeksi, koska 100% varmuutta ei ole aina.

                    Comment

                    Working...
                    X