Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 Polttoainepumpun vaihto-ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 Polttoainepumpun vaihto-ongelma

    Prkl. Ranetin C4 2,3-koneen pumpun kanssa toista tuntia, mutta en saanut pumppua pois paikoiltaan. Lähdin työhön reteesti koska C3:n pumppu vaihtui aikoinaan pari kertaa todella kivuttomasti. Tässä laitoksessa on aivan erilainen kiinnityssysteemi eikä itselläni ole gynekologin taitoja, että pelkällä kopeloinnilla osat saisi vaihtumaan. Arvaaminenkaan ja kaikkien keinojen yrittäminen ei tuonut tulosta enkä halua särkeä (vielä) suht ehjää kannaketta.

    Siispä taas nöyränä kyselen pikaista ohjetta siihen, millä se pumppu irtoaa pohjan kiinnikkeistä. Mikä ihmeen jippo siinä piilee? Uimurit yms on irrotettu jo edestä pois eikä muuta tarvitsisi kuin saada pumppu tankista ihmisten ilmoille. Vakaasti uskoisin saavani sen takaisin...

    Kiitos taas etukäteen

    #2
    Pumpun kehto irtoaa kääntämällä sitä vastapäivään, on varmaan aika tiukka jos ei ole siihen sopivaa työkalua. Omasta löin harjanvarrella tai vastaavalla sen irti. Muistaakseni kehdossa on kaksi klipsiä siinä päällä jotka pitää pumppua paikallaan.

    Comment


    • #3
      Mistä kohtaa se irtoaa? Tässä on kahdet kumitutit vaimentamassa ääntä ja ulompana jonkun sortin hammastettu kehä. Lisäksi ensimmäisenä irtoaa ihan helposti muovinen reilu 10 cm kaulus, mutta sitten on tiukkaa. Vääntääkin yritin, ja ihan oikeaan suuntaan.. Löitkö harjan varrella siihen hammastettuun kohtaan kehää? Siis nämä kaikki vaimennusjututko tulevat mukana ulos?

      Comment


        #4
        Joo, itekin yritin paljain käsin, kyynärpäätä myöden bensassa, tota C4:sen pumpun kehtoa irti mut ei vaan lähtenyt. Vaati jonkumoisen vipuvarren jonka saa sopimaan niihin koloihin kehdon reunoilla. Hieman kun sai vipuvartta niin heti pyörähti auki, ja vastapäivään kuten Niko tossa totesi.

        Comment


        • #5
          Huomenna siis, ja isommilla välineillä... Minä kaukaa viisaasti tyhjensin tankin, oikealla turvallisella bensapumpulla. Se mukavoitti huomattavasti työskentelyä. Tulipa samalla tankin kuntokin tarkistetuksi... Täysin kiiltävä ja siisti on.

          Kiitos neuvoista :)

          Comment


            #6
            Joo siihen kehään löin ja nyt kun muistelen niin taisin lyödä ohuella alumiini putkella siihen kehtoon, kannattaa vaan olla vähän varovainen ettei lyö paskaksi asti niitä kynsiä. Oikea työkalu olisi semmoinen räikän päähän tuleva lätkä missä on kynnet niihin koloihin.

            Comment


              #7
              Siinä pumpun häkissä on ulkoreunalla sellaiset kolot joista olen joka kerta kahdella isolla talttapäämeisselillä vääntänyt ristiin. Vähän vaikea taas selittää mutta laittaa toisen meisselin kärjen sinne koloon niin että meisselin vartta vasten saa väännettyä toisella meisselillä toisesta kolosta. Koko paketti narahtaa vastapäivään muutaman sentin kun aukeaa.

              Comment


              • #8
                Itse olen jättäny häkin paikoilleen ja painanut pumppua häkissä pitävät klipsut "läjään" ja vetänyt letkusta pumpun ylös. Koko telineen ylös nostamalla toki helpompi laitella uus paikoilleen että osuu imusihti oikein.

                Comment


                • #9
                  Joo siihen kehään löin ja nyt kun muistelen niin taisin lyödä ohuella alumiini putkella siihen kehtoon
                  Itse tuli harjanvarren pätkällä (puisella) ja vasaralla naputeltua auki, pahus se ulkokehä tais hieman napsahtaa, mutta takaisinasennettaessa pysyi kyllä koossa.

                  Meinaan hirveesti metallikaluilla kehtais bensatankin puolella hakkailla, mutta oli yllättävän tiukassa, siis tosiaan.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt on pumppuvehkeet kasassa, ja hyvin käy ja kukkuu.

                    Olipa jeesusurakka noin pienessä epelityössä. Tein työkalun metrisestä rimasta jonka pään veistelin koloon sopivaksi ja kampesin kehikon auki tankin reiäbn laitaa vasten. En olisi uskonut, että olisi ollut noin tiukka paketti. Lähti kuitenkin irti. Laiton aikonaan 3kk ajetun ja talteen ottamani KU-koneen pumpun tilalle, kun Bosch-liikkeessä sanoivat sen sopivan. Pumpussa ei ollut muuta eroa kuin että pohjassa on sihti valmiina ja alapuolen olakkeet ovat vähän kulmikkaammat. Onneksi sihtikin sujahti pienen sovituksen jälkeen paikoilleen. Se oli pakko saada asetetuksi, koska se pitää pumpun paikoillaan.

                    Seuraava ikävyys tuli kehikon takaisinlaitossa. Jouduin madaltamaan kehdon asennuskolojen haittoja ihan hiukan että pumppu suostuisi kiertymään paikoilleen. Toista tuntia takaisin laittoonkin meni ennen kuin homma asettui. Oli tiukka kuin entinen tyttö.

                    Nyt on parin kymmenen kilometrin koeajo tehty ja hyvin on toiminut. Auto on ihmeellisen hiljainen sisältä kun pumpun ulvonta ei tule läpi ;) Olen tästä hyväastä ansainnut saunan ja ne pari kaljaa jotka hain koeajolenkillä. :)

                    Vielä kerran kiitokset neuvoista ja kokemuksien jaosta. Olivat korvaamattomia.
                    Viimeksi muokannut HannuH; 13.8.2013, 21:03. Perustelu: typoja

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja kapaz Näytä viesti
                      Meinaan hirveesti metallikaluilla kehtais bensatankin puolella hakkailla
                      Tämä on aika hyvä pointti muistaa. Bensahöyrythän ovat umpisäiliössä ylikylläisiä, mutta nythän sitä on tuuletettu kansi auki ja seos saattaa hyvinkin olla kipinästä syttyvä. Riski voi olla pieni, mutta kuka haluaa olla ensimmäinen?

                      Comment

                      Working...
                      X