Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

(Eber vai... ) -> Eber kyselytunti ;)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Piti sitten lopulta ostaa se lämmitinelementtisatsi (252506990114), että sai tiivisteen. Löytyi lopulta soittamalla suoraan Wihurille ja sitä kautta sain osan haettua Vantaalta heidän tiskiltä. Eber-huollot eivät kukaan oikeen osanneet sanoaa mittän ja tuollaista osaa tuolla numerolla ei muka saa. Wihurilla oli hyllyssä 2kpl noita settejä. Hinta tosin suolainen ~90e.

    Kyseessä näyttäisi olevan ihan lasikuituhuopatiiviste. Mitat ulkohalkaisija=38mm, sisähalkaisija=30mm (eli kehän leveys 4mm) ja vapaa paksuus 3mm, puristuu helposti kasaan ~1mm asti. Kuvassa setissä olleet tiivisteet. Tuo rei'itetty on vain lämmityselementin toiselle puolelle lämpöeristeeksi ja reiät ovat johtojen läpivientejä. Siihen tulee peltilevy päälle, joten pysyy kasassa vaikka vähän murenisikin asentaessa.

    Click image for larger version  Name:	IMG_20220104_171446.jpg Views:	0 Size:	30,5 Kt ID:	1932843

    Sanoisin, että pienellä askartelulla vastaavat tiivisteet leikkaa esim. tästä 3mm levystä: https://www.lasipiha.fi/product/290/kuituhuopa

    Ihan selvyyttä en saanut, että mikä sen funktio lopulta on. Luultavasti on sittenkin vain jonkinlaisena tiivisteenä?

    Muihin eberin malleihin saa myös vastaavan näköisiä huopatiivisteitä, joista voinee myös leikata sopivan, esim 252281010001 tai 251482150003. Niitä näyttäisi saavan luokkaa 5e/kpl. En tosin tiedä tarkkoja mittoja, mutta kuvien perusteella näyttäisi olevan sopivat mitat leikkaamiseen.

    Kokeilemaan ei vielä päässyt, sillä unohdin että Component Protection pitää vielä nollata. Huolsin siis ylimääräisen ebaystä ostamani eberin, jonka vaihdoin A8siin. Oli ihan hyvä idea hommata suoraan varaeber, sillä alkuperäisestä melkein jokainen ruuvi oli hapettunut niin, että katkesivat heti. Muutenkin karstannut palopesän lähes umpeen. Elektroniikan olisi toki voinut ottaa, mutta epäilin siinä olevan myös vikaa, joten siksi pitää mennä CP:n nollausreittiä.

    Click image for larger version  Name:	IMG_20220106_205528.jpg Views:	0 Size:	122,7 Kt ID:	1932845
    ​​​
    Viimeksi muokannut jasso; 6.1.2022, 22:03.

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja Seref82 Näytä viesti
      Hoi kansalaiset!
      Minulla on autossani 4.3kw eeberi polttoainelämmitin ja se tuntuu kovemmilla pakkasilla tehottomalla. Minkälainen homma olisi vaihtaa se 5kw yksikkö tohon 4.3kw tilalle?! Autossa on myös kello eeberille ja myös TP5 kaulosäädin joka lakkasi toimimasta (TP5) en saa paritettua sitä enää millään ohjeella..vilkuttaa muistaakseni no con eli ei saisi yhteyttä. Jos sen jollain tempulla saisi kuntoon teidän avulla niin olisin kiitollinen.
      Nyt ei toimi enää ollenkaan… halvin 4.3kw olis jotain reilu 600e ja 5kw reilu 800e. Olisko suurta hyötyä ostaa toi isompi ja käykö se suoraan?
      Viimeksi muokannut Killeri; 9.1.2022, 21:43. Perustelu: Viesti siirretty.

      Comment


      • Onko joku päivitellyt Webasto Telestart T60 kakea johonkin modernimpaan? A6:n eberin kakessa oli näyttö ja ajastimet, kasissa ei oo kun on/off. Aika antiikkista.

        Lisäks olis kiva saada webastolle nappi konsoliin. Keskikonsolissa on yksi napin paikka tyhjänä. A6:een oli sellainen orggiksen näköinen on/off nappi laitettu nappirivistöön, saakohan D2 kasiin sellaisia?

        Comment


          Sinulla ilmeisesti 2001 mallinen eli facelift A8 D2? Saahan siihen lisättyä alkuperäisiä painonappeja, mutta ei toki webaston kuvalla. Faceliftissä vähän hankaloittaa se, että nappien paikat ei ole keskenään vaihtokelpoisia (rungoissa eroavaisuuksia) eli puuttuvan napin kohtaan käy ainoastaan siihen alunperin tarkoitettu. Ehkä niiden napin paneeleita voi vaihtaa rungoista toiseen, ehkä. Takaverhon painike on palautuva painonappi. Sitä ovat käyttäneet esim autotallin oven avausnapiksi modauksissa.

          Mutta ei taida alkuperäiswebasto näinkään vanhassa enää mennä päälle pelkästään +12V ohjauksella?

          Comment


          • Täältä saattaisi löytyä vastaus, kun selaisi ketjun kokonaan läpi.
            Mutta helpommalla pääsen, kun kysyn...

            2009 A4 Avant Quattro
            3.0 tdi, manuaali

            Onkohan polttoaine säiliössä lämmittimelle valmis pa lähtö tehtaalta.
            Onhan näihin tehdasasennus lämmittimiä ollut.
            Vai pitääkö tankkiin tehdä jälkikäteen pa imulähtö.
            Ja miltä kohdin tehtaalta olevissa lähtö on otettu, erillinen imu tankista vai haaroitettu moottorille menevästä linjasta.

            Kun en ole vielä tutkinut, aiheeseen tutustunut.
            Jos kesän aikana lämmittimen asentaisin.

            Comment


              Tuosta näkee putkituksen: https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../2/261-261060/

              Comment


                Mulla 2005 b7:ssa laitettiin Eberin oma imuputki tankkikalusteeseen. Oletan että olisit laittamassa ketjun mukaan erillistä Eberiä, tuon ikäisessähän oli tehdaswebasto - vai Ardic?

                Comment


                • Kiitos linkistä.
                  Joskus VagCat:ia, vai mikä se oli, olen käyttänyt, mutta ei ole nyt toiminut.
                  Tätä 7zap.ia en nyt muistanut.
                  Näyttäisi tuon perusteella tankilla olevan valmiina lähtö.

                  Tuossa moottorin putket, tähänkin piirretty lisälämmitin linja ilman lämmittimen pa-pumppua tankin luona. Olisi suoralinja eteen asti. https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../2/201-201030/
                  Pitääpä tutkia, olisko tuo linja valmiina minulla.

                  Eberi minulla on. 5 kw SC, jossa pa-pumppu on Eberissä, eli tankin luo ei erikseen ole tarvetta asentaa, jos tuo linja on valmiina. Toki imevänä tarkat ohjeet imulinjan putken koosta, ei saa olla liian isoa, kun ei sitten jaksa imeä.
                  Tää on vanha käytetty.

                  Olen toki harkinnut uutta Binariakin.

                  Lopulta on se Eber, Webasto, Binar. Kaikkiin käy tuo sama 7zap ohje kuva, ei se pa-imuputken vaatimukset eri merkeillä toisistaan juurikaan eroa.

                  Comment


                    Eberi B5WS kertoi vikakoodeja 30 ja 31 eli puhallinhäikkää. Dokumetoin tänne tekemäni aivokirurgisen operaation. Minulla oli onnea, että a) kyse oli juotosviasta ja b) aivot eivät olleet valettu kovaan epoksiin vaan pehmeään massaan.

                    Jotkut yrityksetkin korjaavat noita aivoja 50 - 275 € hintaan, mutta näistä minulla ei ole kokemusta. Joku noista ainakin jertoi, ettei korjaa aivoja, joita joku on jo yrittänyt korjata.

                    Ainahan vika ei ole tuon liittimen pinnien juotoksissa, vaan voi sieltä olla joku komponenttikin hajonnut.

                    Comment


                      Oma teki juuri samaa viime talvena. Katkaisin paloilmapuhaltimen maan ja liitin rinnalle ylimääräisen johdon jonka vedin lämmittimen kylkeen kiinni. Sen jälkeen pelannut ilman ongelmia.

                      Comment


                      • Mulla kans tuli 30 ja 31. kopsautin lämmittimeen niin puhallin lähti pyörimään, puhallin käy nätisti mutta kai siellä hiiletki voi olla menny. onneks on pari puhallinta ja ohjainlaitetta jemmassa.
                        olen parista ohjainlaitteesta ottanu nuo pehmeät mäskit pois ja korjannu juotokset.

                        Comment


                          Onko tietoa, että voiko juotosvika esiintyä myös diagnostiikkajohtimissa? Itse en Edithillä löydä eberiä enkä pääse kiinni diagnostiikkaan.

                          Comment


                            Onko eberi käynnissä kun yrität yhteyttä Edithillä?

                            Comment


                              Se oli juu päällä kun testailin. Mittasin sini-valkoisen johtimen eberille asti, että kontaktia on. Mutta oisko sitten itse aivojen liittimen piirilevyjuotos pettänyt. Se solkkas muutenkin syksyllä, mutta päähänkopautuksen jälkeen on onneksi nyt sentään toiminut.

                              Sinistä KKL-piuhaa testasin sen verran että ainakin VCDS-lite suostuu asioimaan sen kanssa. Eli ei pitäisi olla ajureistakaan homma kiinni.

                              Comment


                              • Eberin sähkönkulutus?

                                Eipä käynnistynyt Q5 aamulla kun pakkasta oli 12 astetta(yöllä -16). Eberi puoli tuntia päällä. Eikös "systeemin" pidä sammuttaa muut sähköt ja jättää käynnistykselle tarvittava virta? Näyttöön tuli ilmoitus "aja jolloin akku latautuu" (tai jotain).
                                Viimeksi muokannut Killeri; 16.12.2022, 15:18. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                Comment


                                  Noinhan sen teoriassa pitäisi mennä. Onko akun kunnosta tietoa? Koska vaihdettu?

                                  Comment


                                  • Akku on alkuperäinen 2016v. Sähkäri on mitannut hyväkuntoiseksi. Toki ajan "liian" vähän.

                                    Comment


                                      Kyllähän se akku on tyhjentynyt liikaa jos auto kehoittaa ajamaan jotta akku lataantuu. Jos sähkäri mitannut akusta jännitteen niin ei se vielä kerro kuinka alas jännite on laskenut puolen tunin eeberöinnin jälkeen. Jos tehnyt jotain akunpurkaustestejä yms hienompia juttuja niin sitten ehkä eri asia.

                                      Tokihan sen voisi ladata akkulaturilla jotta saa vähän tekohengitystä akulle mutta taitaa vuoden 2016 akku olla jo vaihtokunnossa jos autossa käytetään eeberiä.

                                      Comment


                                      • Uusi akkukin hyytyy, jos ajaa liian vähän --> ei lataudu tarpeeksi käyttöön nähden.

                                        Vanha akkukin voi vielä olla hyvä, kun lataa täyteen.
                                        Kyllähän asianmukaisissa huoltoliikkeissä on akkutesterit, joilla akun kunto todetaan.

                                        Nykyaikaiset on digitaalisia, joilla mittaa akun lepotietoja ja startatessa haistelee kuormitus tietoja, jne. Ja jotkut mittarit jopa osaa kertoa, että akku kunnossa, mutta startti on menossa rikki, ottaa liikaa virtaa.
                                        Vanha perinteinen mittari, irrallisen akun akunkenkiin hauenleuoilla kuormitus vastuspaketti, jolla akkua kuormitetaan määrätyn aikaa, vastus hehkuu punaisena, mittarista tulkitaan lukuja, ja asentaja tekee itse johtopäätökset näiden perusteella.

                                        Yleisesti ottaen testaukseen akku pitää ensin ladata täyteen, jolloin mittarin antamat arvot ovat oikeelliset.
                                        Hyvä kuntoinen, huonosti ladattu akku, saattaa testerille näyttää huonoa. Huono täyteen ladattu akku kyllä antaa huonoa. jos on huono.



                                        Akun ikä ja merkki, ei aina kerro totuuksia.
                                        Joskus uusikin laatumerkki akku kestää just sen 2 vuoden takuu ajan.
                                        Toisinaan on jopa 10 vuotta vanhoja alkuperäis asennus akkuja, jotka on toiminut oireettomasti, ennen lopullista väsymsitään.
                                        (omat kokemukset maansiirtokoneista, joissa suuressa osin polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, ja paljon muutakin oheistegnologiaa jotka kuluttaa "muisti" virtaan sähköä, vaikka päävirrat olisi kytketty poikki).

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                                          Kyllähän se akku on tyhjentynyt liikaa jos auto kehoittaa ajamaan jotta akku lataantuu. Jos sähkäri mitannut akusta jännitteen niin ei se vielä kerro kuinka alas jännite on laskenut puolen tunin eeberöinnin jälkeen. Jos tehnyt jotain akunpurkaustestejä yms hienompia juttuja niin sitten ehkä eri asia.

                                          Tokihan sen voisi ladata akkulaturilla jotta saa vähän tekohengitystä akulle mutta taitaa vuoden 2016 akku olla jo vaihtokunnossa jos autossa käytetään eeberiä.
                                          Minäpä äsken testasin. Varttitunti eeberiä ja akusta hävisi 1,2V. Taidan toistaiseksi tyytyä "varttitunnin" lämmitykseen. Josko ei pakkasilla käynnisty niin uusin akun.

                                          Comment


                                            Verrokkina: Mulla kesti 2015 mallin (105Ah AGM) akku viikkoa vaille kuusi vuotta. Silloin oli arkipäivien ajoprofiili Lahti-Helsinki-Lahti ja eeberöinnit aina lähtiessä eli ei varmaan jäänyt ajomäärästä kiinni akun lataantuminen

                                            Comment


                                            • Kyseessä C7 BiTdi (oletettasti kaikissa C7 Dieseleissä sama paketti). Kenelläkään kokemusta Eberin vaihdosta? Omani alkoi kiukuttelemaan ja tarkoitus olisi vaihtaa koko paketti, kun yksittäiset uudet osat tarvikkeenakin arvokkaita ja työ aikaa vievää (kallista). Löysin kohtuuhintaisen paketin missä on kaikki kiinni eli työnä letkut ja liittimet irti.

                                              Onko eberin ohjausyksikkö laitteen kannesta vaihdettava vanhasta (onko siellä)? Lähinnä mietin tuleeko component protection tai joku muu paritus ongelma esim. lähetin yksikköön, mikä estäisi suoraan vain uuden paketin vaihdon? Toinen kysymys liittyy itse asennukseen. Onnistuuko vaihto kohtuudella sisälokasuojan kautta vai onko puskurin kuori otettava pois. Kiinnitysrauta runkoon paketille lienee edestä päin pultattu. pääsekö käsiksi takapuolelta pultteihin?
                                              Viimeksi muokannut Poikarukka; 3.10.2024, 09:19.

                                              Comment


                                              • Osaako joku auttaa että mikä tässä olisi vialla kun lämmitin ei käy kuin Max. Minuutin ja sitten sammuu, eikä käynnisty enää ollenkaan? Antaa kuvanmukaisen ilmoituksen.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X