Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Mikähän tuon Eberin käyttöiän kannalta olisi parasta, käyttää usein vai harvoin? Kun on myös sähkölämppäri niin ei ole tarvetta käyttää usein, vai pitäisikö silti päivittäin huruuttaa?
Malli oli hydronic 4 D4WSC 12v eli passatin 4,3 kw eberiä vastaava uusi laite ilman mitään asennuskamoja.
http://standheizung-ersatzteile.com/ tuoltahan tuo löytyi, kun etsiskelin saksankielisiltä sivuilta edullisinta vaihtolaitetta. Tuossa jää laitteen paino alle 5 kiloa, joten toimituskulut oli 18 euroa. Pientä jännitystä aiheutti se, että maksu suoritettiin etukäteen tilille ja siitä ei tullut mitään ilmoitusta, siinävaiheessa tais tulla joku viesti että tilausta on alettu käsitellä.
Tuo hintapolitiikka ON mielenkiintoinen, pierburgin tekemä vesipumppu jonka totesinkin olevan vanhasta sökö, maksoi tuollakin sivulla toistasataa euroa. Ei paljoa kannata haaskata rahaa varaosiin 2007 tehtyyn lämmittimeen. Suomessa puhuttiin vesipumpun varaosahintana päälle 200 eurosta..
Asennus onnistui muuten hyvin, mutta laite hyyti pari kertaa kylmäkäynistyksessä. Suurin syy lie ollut että asennuksessa ei tullut ilmattua laitetta huolellisemmin. Todennäköisesti pumppupesässä/lämmittimessä on ollut joku ilmalukko.
Satunnaista Eberi ongelmaa 2002 A3:ssa. Mistähän mahtaa johtua seuraava; Aina satunnaisesti Eberi on jättänyt lämmittämättä kun aamulla menee autolle. Kello on kyllä aktiivisena ja minuutit rullaa mutta itse Eberi ei kuitenkaan ole lähtenyt tulille. Tätä sattuu keskimäärin yhtena kahtena aamuna viikossa. Kuitenkin kun auton starttaa ja sen jälkeen laittaa eberin uudelleen tulille kellon liekinkuvasta lähtee se 100% varmuudella joka kerta tulille.
Mittaako tuo akun jännitetasoa, eli voiko olla että akun jännitetaso on juuri siinä rajoilla että antaako se Eberille käyntilupaa auton ollessa sammuksissa? Mitään ongelmia ei akun kanssa kuitenkaan ole ollut.
Yks vaihtoehto tuo voi toki olla, toinen vois olla häiriö vesipumpun toiminnassa. Se vesipumppu on magneettivetoinen, mut se siipipyörä voi jumia jos pumppupesässä on likaa btdt.
Vikakoodi tietty antaa osviittaa. Jos pumppu ei kierrätä vettä, niin laite sammuu lämmettyään liikaa.
Joo okei. Ite ajattelin vaan tuota jänniteongelmaa ensimmäisenä kun tosiaan ongelmaa esiintyy ainoastaan satunnaisesti auton ollessa sammuksissa ja auton ollessa käynnissä lähtee eberi joka kerta päälle.
Tuli ostettua eber ja nyt tarvitsisi apua että mihin sen tuossa a6 c5:sessa saisi mahdutettua. Moottorina toimii 2.7l bitti joten hieman ahdasta meinaa konehuoneessa olla. Pääsenkö helpoimmalla kun siirrän akun takakonttiin ja sen tilalle eber?
Sitten muutama kysymys.
1. Mihin letkuun kyseinen laite kannattaa kytkeä? suoraan kennolle menevään?
2. Löytyisikö joltain "kytkentä kaavio" ilmastoinnin paneelille?
Sille lyötyy soppeli paikka pissapojan säiliön alla. Kannesta kennolle menevään eli siihen apparin puolelta menevään letkuun saa haarotettua. Eti mun alottama topikki niin siellä on joitain kuvia ja joku tais kirjottaa sinne ilmastoinnin kytkennätkin.
Kuinkahan Webaston 1533 ovaalikellon oletuksena käyttämää käyntiaikaa muutetaan? Ajastinpaikkoja siinä on kolme ja oletuksena on aina 30min lämmitysaika. Sitä voi sitten lämmittimen käydessä muuttaa nuolilla aina 60min asti mutta seuraavalla kerralla ajastimella päälle lähtiessä on taas se 30 minuutin lämmitysaika valittuna.
Kyllä siinä varmaan joku asetus on jolla sen lämmitysajan saa valittua pidemmäksikin ilman että pitää 30 minuutin kohdalla käydä autossa painamassa lisää aikaa. Ohjekirja on varmasti jossain hyvässä jemmassa mutta nopeammin taidan saada täältä vastauksen kuin löydän sen.
Tuli ostettua eber ja nyt tarvitsisi apua että mihin sen tuossa a6 c5:sessa saisi mahdutettua. Moottorina toimii 2.7l bitti joten hieman ahdasta meinaa konehuoneessa olla. Pääsenkö helpoimmalla kun siirrän akun takakonttiin ja sen tilalle eber?
Sitten muutama kysymys.
1. Mihin letkuun kyseinen laite kannattaa kytkeä? suoraan kennolle menevään?
2. Löytyisikö joltain "kytkentä kaavio" ilmastoinnin paneelille?
Sille lyötyy soppeli paikka pissapojan säiliön alla. Kannesta kennolle menevään eli siihen apparin puolelta menevään letkuun saa haarotettua. Eti mun alottama topikki niin siellä on joitain kuvia ja joku tais kirjottaa sinne ilmastoinnin kytkennätkin.
Ton kuvan mukaan V6 tulis erilainen kytkentä. Laitoin niinkun tossa R4 ja V8 kuvan mukaan. Eli kansien takana kannet yhdistävästä vesiputkesta otetaan webastolle ja webastolta työnnetään jatkamaan normaalisti kennolle. Liitännät tein 90° muovikulmalla moottorin ja tulipellin välissä. Haaroitus onkin väärä sana, kytkin siis sarjaan ennen lämppärin kennoa. Lämmittää moottorin ja kabiinin.
Eberi nyt asennettuna, ainut ongelma vain on että kytkettäessä päälle puhallusteho sisällä on melkeinpä kovimmalla mitä voi olla. Saako tuota jotenkin säädettyä ettei puhallus olisi niin kovalla? Laitteen päällä ollessa tottelee ilmastoinnin säätöpaneeli kaikkia muita nappuloita paitsi puhallustehon säätöä
Asennettu liikkeessä laite ja siellä eivät osanneet oikein neuvoa mitä tehdä.
Hopsiksella oli männätalvena juurikin samanlainen ongelma, kytkentävirhe muistaakseni. Kysy sieltä suunnasta tarkemmin, jos ei muuten huomaa kommentoida tähän. :)
Kyllähän se verraten tuoreessa muistissa on. Ei tuossa ole kuin yksi kytkentä joka pitää todennäköisesti muuttaa. Saatko selvitettyä miten sisäpuhaltimen ja ilmastoinnin paneelin kytkennät tällä hetkellä on liikkeen puolesta kytketty? Ei tarvi kaikkia mahdollisisa arvauksia käydä läpi.
Kyllä tuo onnistuu, voisiko siis olla mahdollista että siellä on kytketty piuha väärään paikkaan ilmastoinnin paneelin takana? Vai vedetäänkö tuolla sisäpuhaltimellekkin joku piuha eikä pelkästään ilmastoinnin paneelille?
Ilmastoinnin ohjainlaitteen taakse vedetään heräte, joka kertoo ilmastoinnin ohjainlaitteelle että nyt ollaan lisälämmitysmoodissa. Se sinulla vissiin on kytkettynä oikein jos ilmastoinnin paneeli herää kun lisälämppäri sen herättää. Sisäpuhaltimen virtajohto kierrätetään sitten vaihtokärkireleellä lisälämppärin kautta. Jos jälkimmäinen kytkentä on tehty sieltä mistä aita on matalin eli hanskalokeron takaa suoraan puhaltimen johdoilta niin puhaltimen etuvastus ja ilmastoinnin säädöt on ohitettu ja puhallin puhaltaa aina täysillä. Kytkentä pitää tehdä sulakerasian takaa jolloin toimii oikein.
Onko B6 Audissa ja C5 Audissa erilainen toiminta tuossa sisäpuhaltimen kytkennöissä? B6:ssä kytkin sen puna-mustan? johdon sinne ilmastoinnin pinniin, enkä muuta. Ihan hyvin toimi. Automaatti-ilmastointi hoisi puhalluksen kuten normaalisti autolla ajettaessakin...
Katso mikä sulake on puhaltimelle ja sen jälkeen katkaise se johto joka lähtee puhaltimelle heti sulakerasian jälkeen (jos oikein muistan niin oli paksu musta-sini) ja siihen väliin liität sen releen. Yhteen C5:een olen lämmittimen laittanut eikä puhalluksen kanssa ollut ongelmia.
Comment