Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B4 oviverhoilun irroitus ja ikkunannostimien valojen korjaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B4 oviverhoilun irroitus ja ikkunannostimien valojen korjaus

    Autosta särkyi oven sisäpuoleinen avausmekanismi. Ei aukea ovi enään sisältä, ovipaneelissa olevasta avauskahvasta vääntämällä ei tapahdu mitään. Tottakai kyse on kuskin ovesta. Onneksi oven saa auki ulkopuolen kahvasta. Pitää siis irroittaa oven verhoilupaneeli, jotta pääsee tutkimaan tota lukkomekanismia. Mahtaakohan tässä mallissa olla jokin tyypillinen heikko kohta tuossa avausmekanismissa, joka hajoaa ja estää oven avaamisen sisäpuolelta?

    Onko oviverhoilun irroittamisessa mitään erityistä huomioitavaa? B4:sesta en ole koskaan oviverhoilua irroittanut, mutta se lienee samalla tavoin kiinni, kuin 44:sessa eli ovenkahvan kiinnitysruuvit irti ja varovasti kampeaa verhoilupanelin irti ovipellistä. Sitten vaan nostaa paneelin yläviistoon, jolloin "kkunan tiivistelista irtoaa paikoiltaan ja sitten verhoilu irtoaa kokonaan.

    Samalla voi sitten vaihtaa ne peilien/ikkunannostimien kytkimien polttimot ovenkahvasta. Mahtaakohan kytkimien valopolttimot olla niitä pieniä kiinnijuotettavia 1W lasipolttimoita, mitä vanhemmissakin Audeissa on käytetty?

    #2
    eli ovenkahvan kiinnitysruuvit irti ja varovasti kampeaa verhoilupanelin irti ovipellistä
    Sen sisäpuolen avausvivun alla (yläreunassa) on yksi ruuvi, muistaakseni.

    Jaa, mutta laitetaan tähän muuan ohjelinkki - tosin typ89, mutta muistaakseni aika samanlainen.
    EDIT: polttimoista en tiedä, kun oma on karvalakkimallia - vähemmän vikakohteita ;)

    Comment


      #3
      A4:ssa nappulan polttimot ovat ainakin niin kivan näköisesti aseteltuja, että vaivaa saa nähdä jos moisen meinaa vaihtaa.

      Comment


      • #4
        peilien ja ikkunanostimien valot B4

        Hei
        Juuri tinasin parina iltana noita ikkunanostimien kytkimiä. itsellä on ainakin alkuperäisenä hieman liian himmeät ledit siellä ikkunanostimissa, 3mm ledi ja 330Ohm vastus mutta silti niin himmeä ettei juuri mitään näkynyt.

        Vaihdoin 5mm punaiseen 4candelan lediin ( euron kappale spelektroniikka Oulu) ja nyt loistaa 680 ohmin vastuksella niin että vaikka laittaa sormen päälle niin hehkuu sormen läpi kirkkaammin kuin entinen :-)

        Ok, no virrankulutus tipahti 45mA luokasta lähemmäs 15mA kohdille joka oli kyllä itsellä ikäänkuin se päätarkoitus. ( kolme namiskaa yhteensä eli 100mA jatkuva säästö + nyt ne näppäimet on valaistu ) Oikea vastusarvo voisi olla 1k jos meinaatte tehdä tuolla ledillä moisen.

        Peilien säätövivun ( se 4 suunnan näppäin) alla on 2 kpl pientä 12V lamppua, nuo jäi vielä vaihtamati kun tilaa ei ole 5mm ledille ja etuvastukselle vaan joudun vähän modaamaan esim. 2X pintaliitosvastuksella ja pintaliitosledillä jonkinlaisen Pii-merkin näköisen kyhäelmän...
        Tai sitten ko kaupasta 12V pieniä merkkilamppuja ja kestää taas muutaman vuoden.

        Ikkunannostimen kytkimien aukaisuun löytyy ruotsin puolelta hyvät ohjeet joita en kuitenkaan onnistunut noudattamaan, www.nordicaudi.com tai jotain.

        Varoitus: 5mm punainen ledi menee sitten aivan juuri ja juuri sinne ikkunannostimeen, olkaa tarkkana niiden jalkojen kääntämisien kanssa ettei jää oikosulkuun... ja siellä on pieniä irto-osia jotka varmasti tippuu ja menee hukkaan. Varsinkin peilien ohjausnamiskuukkelissa oli.

        Comment


          #5
          No niin, taas toimii oven avaus sekä sisä-, että ulkopuolelta. Jotain huomioita tuosta hommasta, jos vaikka joku joutuu painiskelemaan samanlaisten ongelmien kanssa, mitä itse kohtasin.

          Oviverhoilun irroitus on melkoisen helppo juttu tässä mallissa (B4) - jos tietää mitä tekee. Minä kuljin pitkin yrityksen ja erehdyksen polkua. Verhoilupaneeli siis ei ole kiinni millään vetämällä irtoavilla "muoviklipsuilla", kuten usein on autoissa. Verhoilussa on "muoviklipsujen" sijaan sellaiset muovikoukut, jotka pitävät verhoilun ruuvien ohella paikoillaan. Verhoilun irroituksessa onnistuu helposti rikkomaan noi koukut, jos käy kampeamaan verhoilua pois paikoiltaan voiman kanssa väärällä tekniikalla. Kuten arvata saattaa, meikällä kävi juuri näin ja muovihitsaukseksi se sitten meni:( Korjauksen jälkeen nuo verhoilua kiinnipitävät muovikoukut on kuitenkin paremmat mitä alkuperäiset:) Verhoilua pitää paikoillaan koukkujen ohella 6kpl ruuveja. 2 pientä ruuvia löytyy verhoilupanelin yläkulmista vasemmalta sekä oikealta puolen. 3 kpl isoja ruuveja löytyy ovikahvasta ja yksi pieni ruuvi löytyy oven avauskahvan luota, se on vähän piilossa sen kahvan alla. Noihin ovikahvan kolmeen ruuviin pääsee käsiksi, kun ensin irroittaa sen ovikahvan ulommaisen muoviverhoilun. Se irtoaa helposti ruuvimeisselillä varovasti kampeamalla. Sitten vaan ruuvit auki, sähköliittimet irti niistä ikkunamekanismin ja peilien yms. kytkimistä ja tungetaan ne johdot niistä ovipaneelissa olevista reijistä paneelin sisäpuolelle. Sitten vaan nostetaan verhoilupaneelia suoraan YLÖSPÄIN. EI VEDETÄ SITÄ VÄKISIN POISPÄIN OVESTA, tällöin hajoaa ne muoviset kiinnikekoukut ja ylimääräistä korjaushommelia on tiedossa. Napakasti nostetaan paneelia niin ylös, että se oven lukitusnuppi muljahtaa pois verhoilussa olevasta reijästä. Nyt verhoilun pitäisi muuten olla irti paitsi, että oven sisäpuoleisen avausmekanismin kaapeli on edelleen kiinni sisäpuolisessa avauskahvassa. Tosta kaapelista irroitetaan sitä paikoillaan pitävä metalliklipsu siitä avauskahvan läheltä, kaapelia vedetään hieman irti paneelista, jolloin se irtoaa asemapaikastaan ja sen jälkeen irroitetaan kaapelin päässä oleva koukku avauskahvan reijästä. Sitten ovipaneelin voi nostaa pois.

          Se miksi oven sisäpuolinen avausmekanismi lakkasi toimimasta, aiheutui tosta avauskaapelista. Se oli mennyt katkennut. Uuden kaapelin sai marmoritiskiltä n. 20e hintaan, tilauskamaa tottakai. Noita kaapeleita on sitten ainakin kahta eri pituutta, joten kannattaa ottaa mitta siitä vanhasta kaapelista.

          Syy miksi lähdin tätä kirjoittelemaan on se seikka, että ton kaapelin voi asentaa kahdella eri tavalla. Toinen on oikea ja toinen on väärä tapa. Väärällä tavalla asennettaessa melko varmaan aiheutuu sellainen harmi, että ovea ei saa enään ulkopuolelta lukkoon avaimella! Meikäläisellä meni pitkä tovi, ennekuin tajusin mikä meni asennuksessa vikaan ja siinä sivussa oviverhoilut yms. irroitettiin ja kiinnitettiin joku viisi kertaa paikoilleen. Noh, harjoituksen ansiosta jatkossa ovipaneeli irtoaa nopeammin mitä vormuulaan vaihtuu renkaat. Ikävä puoli tossa "väärässä" asennustavassa on se, että ovilukitus toimii kuin ihmisen mieli niin kauan, kuin ovipaneeli on irti. Harmit vasta alkavat ovipaneeli paikoillaan.

          Eli katsokaa MISSÄ KOHTAA SE KAAPELI ON KIINNI oviverhoilun puoleisessa päädyssä ennen sen irroitusta! Se oviverhoilun puoleinen kaapelin kiinnistyspiste kun on siäli jännä, että sen kaapelin kuoren laittaa helposti vähän väärään kohtaan ja tällöin kaapeli jää hieman kantamaan lukkoa ja se aiheuttaa sen, että lukitus ei toimi enään kunnolla ja pahimmassa tapauksessa ovi ei sen jälkeen aukea sisä saati ulkopuolelta!

          Sen kaapelin päästä siis löytyy sellainen pop-niittiä muistuttava metallihela. Sitä helaa siis EI tökätä siihen oviverhoilun muovivasteen päähän, vaan se ujutetaan n. 5mm eteenpäin siten, että sen popparihelan "lieri" menee sitä varten olevaan uraan. Sen kaapelin saa erittäin helposti paikoilleen väärällä tavalla ja sitten harmit vasta alkavat oven lukituksen ehkä alkaessa temppuilemaan.

          Ennenkuin oviverhoilu kiinnitetään paikoilleen, kannattaa ottaa oven lukko kokonaan irti ovesta ja puhdistaa sekä voidella se hyvin sopivalla rasvalla. Lukko on kiinni ovessa kahdella kuusiokolopultilla ja irtoaa suht helposti pois paikoiltaan. Vähän sitä joutuu muljauttelemaan, jotta irtoaa oven ulkopuolisen avauskahvan tangosta, sekä keskuslukituksen vipstaageista. Ton lukon joutuu enivei irroittamaan, jos se ovenavauskaapeli menee uusiksi.

          Oviverhoilun kiinnitys menee käänteisessä järjestyksessä irroitukseen nähden, siinä ei ole oikeastaan muuta huomoitavaa, paitsi se, että hommaa helpottaa, jos vetää teipillä kiinni ne ovipannelin "kiinnityskoukkujen" alle jäävät kumipehmusteet. Ne muljahtaa muuten helposti pois paikoiltaan ovipanelin asennuksessa. Tarkka kaveri tietysti putsaa verhoilun ovenpuoleisen pinnan pölystä yms. paskasta ja jos intoa riittää, niin myös verhoilun alle jäävä ovipelti putsataan ja myös vahataan huvin vuoksi.

          Niin ja sitten noista ikkunannostimien, peilien yms. kytkimien valoista. Niihin pääsee helposti käsiksi vain irroittamalla sen oven sisäpuoleisen kahvan pois paikoiltaan. Ei tartte repiä koko oviverhoilua pois. Valot jäi multa kyllä korjaamatta tällä erää, kun ton lukkohommelin kanssa tuli niin paljon ylimääräistä hommaa. Katellaan niitä joskus toiste. Nyt olen tyytyväinen siihen, että ovi aukeaa ja sulkeutuu sekä sisä, että ulkopuolelta todella herkästi, kuten näissä kulkineissa kuuluukin.

          Toivottavasti joku saa edes jotain tolkkua tästä melko pitkästä selostuksesta...

          Comment


            #6
            Et sitten tainnut lukea tuota linkin ohjetta...
            The entire door panel assembly should be lifted straight up
            The first 3/4" or so serves to unhook the half dozen or so big plastic tabs from the rubber covered holes in the door itself

            Comment


              #7
              Kyllä minä sen ohjeen luin, mutta jostain syystä oppi ei mennyt perille. Näin jälkikäteen ohje on kyllä täysin selkeä.

              Comment


                #8
                Ilkka on ymmärtänyt audinkorjauksen salat:

                Jos ei aukea, haetaan isompi leka! :)

                Suosittelisin kyllä kysymään neuvoa jos alkaa vastustamaan.

                Comment


                • #9
                  Kyllä minä sen ohjeen luin, mutta jostain syystä oppi ei mennyt perille. Näin jälkikäteen ohje on kyllä täysin selkeä.
                  Heh, tuttu tunne. Tein nimittäin itse tänään sivuvilkuille reiät lokasuojiin. Sitä ennen "olin lukenut" ohjeet että hanttarinpuolella on lokasuojassa aktiivihiilisäiliö. Onneksi tein reiät dremelillä enkä poralla, nimittäin muuten olisi ostetaan-osastolla hakusessa ko. pönttö. Vaan ei sen pöntön siirtäminenkään ollut herkkua, että sai vilkun paikoilleen.

                  Joskus sitä tuntee itsensä niin tyhmäksi. Noh, tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, ja tänään kärsimystä lusittiin 5 tuntia.

                  Comment


                    #10
                    Jep, kirjalliset ohjeet ilman kuvia ei ole aina niin yksiselitteisiä, ainakaan minulle. Ohjeet voi ymmärtää niin monella tapaa. Tosin kysyvä ei yleensä tieltä eksy.

                    Sisustan osien irroittelu muutenkin on varsin kettumaista työtä. Jos hommaa ei ole aikaisemmin tehnyt, niin aika helposti jokin kiinnike rikkoutuu, kun paneelien taakse ei näe ja ei ole varmuutta, mistä kohtaa mitäkin uskaltaa vääntää ja mihin suuntaan osaa pitää kammeta.

                    Osasyy noiden kiinnikkeiden rikkoutumiseen oli myös siinä, että vastoin parempaa tietoa kuvittelin ovipanelin kiinnityksen olevan samankaltainen, mikä oli mun edellisessä Audissa. Vaan eipä ollutkaan. Nooh, eipä tuosta hommasta varsinaista vahinkoa päässyt syntymään, teetti vaan hieman ylimääräistä työtä muovikorjausten merkeissä.

                    Comment


                    • #11
                      Leinosen Ilkan selventävien selostusten mukaan sain tehtyä suht kivuttomasti vaijerinvaihdon.

                      Kiitokset siis Ilkalle

                      Ei hajonnut kuin yksi muovinipsu ja sekin saattoi olla rikki ennen irrotusta.

                      Laitetaan vastaisuutta varten hakua helpottamaan muutama hakukriteeri:
                      Audi 80 b4 etuoven kahvan korjaus, ovenkahvan vaijerin vaihto, etuoven verhoilun irroitus. Audi 80 ovi ei aukea sisältä.

                      Comment


                      • #12
                        Nostetaanpas vanhaa topikkia, kerta melkein samaa asiaa koskee. Tälläkertaa autona vain vanhempi typ89 B3. Elikkäs kuskin ovi aukeaa sisältä, mutta ulkopuolelta ei. Oven olen purkanut ja vika on paikallistettu. Se rautatappi/lanka joka lähtee kahvasta siihen lukkoon, on irronnut kahvan puolen kiinnikkeistä. Ongelma on siis se, että en saa sitä tappia pysymään enään kahvan kiinnikkeessä. Kiinnike on siis luultavasti niin kulunut, että tappi ei vain pysy siinä. Eli osaisiko kukaan sanoa sen muoviklipsin osanumeroa, linkkiä kyseiseen osaan tai varaosaliikettä mistä osaa kannattaisi kysyä?

                        Auto on siis ulkona eikä minulla ole tallia, niin ovi on tällähetkellä kasassa, enkä viitsisi nyt lähteä uudestaan purkamaan sitä ovea kuvaa varten, koska sen joutuisin taas kasaamaan vielä tänään :)

                        Comment


                        • #13
                          893 837 821 A uskosin sen tämän olevan

                          Comment

                          Working...
                          X