Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sumareiden merkkivalot ja etusumareiden toiminta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Sumareiden merkkivalot ja etusumareiden toiminta?

    Tossa B4 Avantissa, peräluukkuun menevien johtojen "paikkauksen" jälkeen havaitsin, että takasumarin katkaisijasta syttyvät niin etusumarit kuin niiden merkkivalokin, etusumarin kakaisijasta "vain" eutsumarit ja merkkivalo. Onko tämä jotenkin sakujen oma viriviri, kuten parkkivilkkukin?

    #2
    Normaalia, näin se toimii itselläkin.

    Comment


    • #3
      Ikävästi näin myös itsellä.. Onkohan kellään tietoa onko paha homma muuttaa toimimaan siten että molemmille valoille on vain oma katkaisia, että ei sytyttele turhaan etusumareita jos laittaa taakse sumarin päälle? Tuleeko sieltä takasumuvalon katkaisijalta jokin ohjain piuha sinne etusumari katkaisian taakse, vai miten tuo on toteutettu? Jos ratkaisu olisin niinkin helppo että laittaisi vain yhden johdon poikki, niin olisin helppo toimenpide :)

      Comment


        #4
        Eipä siinä mahda mitään ihmeellistä logiikkaa olla. Kytkimellä tuo on vain toteutettu, eli ei muuta kuin yleismittari käteen ja asiaa tutkimaan. Ei vaatine kovin suuria muutoksia.

        Comment


          #5
          Saatan olla tapani mukaan väärässäkin, mutta muistan kuulleenni, että lain mukaan sen pitääkin juuri noin toimia. Eli takasumari ei saa toimia ilman etusumareita.

          Kerran takavuosina eräs ystävällinen katsastusvirkailija tarkasti tämän toiminnan Coupestani ihan erikseen (onnex toimi niin, olis varmaan tullu hylky sen takia...)

          Comment


          • #6
            Joskus sumareita korjaillesani olin tekevänäni havainnon, että takasumarin katkaisijalta menee johto etusumarin katkaisijalle. Eli ainakin satkussa riittäisi yhden johdon katkaiseminen. Laillisuuteen en ota mitään kantaa.

            Comment


              #7
              Niin miksi sitä systeemiä muuttaisi? Säästääkseen lamppuja?

              Jos keli on sellainen, että takasumaria saa käyttää, niin eipä niistä etusumareista haittaakaan ole. Ei siitä ainakaan sakkoa saa.

              Comment


              • #8
                "Vähintään yksi punaista valoa lähettävä takasumuvalaisin on 1.1.1993 jälkeen käyttöönotetussa autossa pakollinen ja niitä saa olla enintään kaksi. Takasumuvalaisimelle on oltava merkkivalo. Takasumuvalaisimen on sijaittava vähintään 250 mm ja enintään 1000 mm korkeudella. Jos valaisimia on vain yksi, on sen sijaittava keskilinjan vasemmalla puolella. Mikäli valaisimia on kaksi, on niiden sijaittava symmetrisesti, mikä aiheuttaa niiden välille vähimmäisetäisyysvaatimuksen, jotta niitä ei voida tulkita yhdeksi ajoneuvon keskilinjalle asennetuksi valaisimeksi. Valaisimen tulee olla vähintään 0,10 m etäisyydellä jarruvalaisimesta. Takasumuvalaisimen tulee olla taaksepäin suunnattu ja sen tulee näkyä vaakatasossa 25° ulos- ja sisäänpäin sekä vaakatasosta 5° ylös- ja alaspäin."

                Comment


                • #9
                  Monesti esim rankalla vesisateella moottoritiellä auton taakse nousee sellainen vesipilvi, että valoja tuskin näkee, vaikka eteenpäin näkisikin aivan hyvin. Enkä vielä ole ajanut kuin pari kertaa kelillä jolloin etusumareista olisi ollut oikeasti hyötyä, tällöinkin vauhtia oli ~40km/h.

                  Comment

                  Working...
                  X