Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 (B4) vaimea puhallus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    80 (B4) vaimea puhallus

    <- Eli ko. kapineessa lämmityslaitteen puhallusteho on aika onneton. Onko tämä vika vai ominaisuus?

    Tuossa kesä"helteillä" emäntä moitiskeli vaisua puhallusta, ja nyt arveluttaa jaksaako pitää lasit kirkkaina kun talvi tulee. Aiemmissa kulkineissa - lähinnä japseja - on meinannut lähteä lippalakki päästä täydellä puhkulla, tässä kasikympissä tuntuu vain "lehmän henkäys".

    Pyörii kyllä normaalisti kaikilla nopeuksilla, 3- ja 4-asennot aika äänekkäitä. Raitisilmasuodatin on vaihdettu. Karvalakkimalli, ei ilmastointia.

    Eli ajattelin kysyä täältä kokeneempien näkemystä, ennen kuin alan purkamaan mitään. Onko kenties joku tyyppivika? Onko kanavissa jotain tiettyjä ongelmakohtia, jotka kannattaisi katsoa ekana? Arvailutkin otetaan kiitollisna vastaan.

    EDIT: tunnollisesti kokeilin kyllä hakujakin, mutta en löytänyt tähän liittyviä viestejä...

    #2
    Raitisilmasuodatin tukossa? Löytyy konehuoneesta, emännän puolelta.

    Comment


      #3
      Ei, suodattimen vaihdoin ensi töikseni. Ilman suodatinta puhalteli hiukan paremmin, mutta silti selvästi heikommin kuin aiemmissa autoissani.

      OT: Oli muuten hakusessa oikea suodatin tarvikeliikkestä, ei ollut Audin suotimet sinne päinkään mitoiltaan. Lopulta joku Golfin siivilä sopi... Liekö tuota suodatinta laitettu sekä tehtaalla että maahantuojan jälkitöinä? Voisi selittää kokovaihtelut.

      Comment


        #4
        Lämmityslaitteen moottori saattaa olla elinkaaren lopulla. Minulla meni jo niin pitkälle, ettei lähtenyt aina edes käyntiin, hillet loppu. Korjaus ei juurikaan kannata, seuraavaksi menee kollektori (tai mikä se on, jota vasten ne hiilet on) ja sitten laakerit. Uusi moottori ja nyt kolmasosateho (kliman näytön mukaan) puhaltaa melkein saman verran kuin aiemmin täysillä.

        Comment


        • #5
          "pyörii normaalisti kaikilla nopeuksilla..." ja "lehmän henkäys" Tuli vain eräs vanha auto (ei audi) mieleen. Omistaja vaihtoi puhaltimen, mutta kytki johdot väärinpäin. Tämä ei liene audissa mahdollista? Aikoinaan 80:seeni en saanut raitisilmasuodatinta kuin merkkiliikkeestä.

          Comment


            #6
            Hyvä pointti, Jorma. Pitää ottaa tuokin huomioon, kun alan tutkailla tarkemmin. Menee luultavasti viikonloppuun, mutta kerron täällä jos jotain huomionarvoista tulee vastaan.

            Btw, onko kenelläkään vinkkiä mistä muualta tällaista puhallinmoottoria kannattaa kysellä kuin merkkiliikkeestä?

            Comment


              #7
              Ostin puhallinmoottorin 100 2.0E (ilmastoituun) Oulusta Tarviketorilta.
              Minunkin autossani puhallus muuttui henkäykseksi ennen moottorin täydellistä hiljenemistä.
              Lisäksi sieltä "moottorikopan" ja ilmastointilaitteen välisestä yhdyskanavasta löytyi kääntyvä sulkuläppä jonka ohjausvaijerin toista päätä (ohjausta) en hokannut ohjaamosta mistään. Jätin tuon läpän täysin auki asentoon.
              Nyt puhallus pelittää vallan erinomaisesti. Ilmeisesti tuo vanha moottori oli pyörinyt kokolailla pitkään vaillinaisin kierrosluvuin ainakin asennoissa 1 ja 2?
              Moottorin myyjä ei missään vaiheessa ollut vakuuttunut moottorin soveltuvuudesta autooni, koska listoilta löytyi kaksi tyyppiä moottorille elikkä ei ilmastointi ja ilmastointi tyypit. Ennen moottorin ostoa hilauduin myymälään vanhan moottorin kera.
              Uusi näytti päällisin puolin hieman 15v vanhaan verraten erilaiselta ja sen vuoksi sopivuus varmistui vasta asentamisen jälkeen.

              Comment

              Working...
              X