Huomasinpas tuossa tämän topicin luettuani, että omassa aby:ssä pyörii kans flekti vaikka ulkona on vähän pakkasta. Samat oireet siis. Lieneekö jonkinlainen ominaisuus eikä vika, jos jokaisella on sama juttu?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S2 aby ei lämpiä
Collapse
X
-
En tiedä onko toiminta samanlainen kuin vanhassa 100:ssa, mutta omaani asentelin jälkeenpäin alkuperäisen automaatti-ilmastoinnin. Tuolloin tuli tehtyä hölmö kytkentävirhe sulakerasialla, jonka seurauksena lampunpesijät olivat aina päällä kun käytti ilmastointia.
Kytkentävirhe johtui siitä, että seurasimme aiemman vuosimallin johdotuksia, ja värit olivatkin poikkeavat. Oikein kytkettynä pyörittää flektiä (siis syylärin). Asensin väliin katkaisijan jolla saan tuon pois päältä näin talven ajaksi. Jos lämmöt nousee liiaksi (taajama, nollakeli), niin flekti lähtee kyllä normaalisti päälle.
Jos tarvitsette kytkentäkaaviota, niin voin koittaa kopioida niitä (löytyy siis tuohon 100:een).
Comment
-
Näyttäisi siltä, että minunkin autossa jäähdytysflekti pyörii, kun lämppärin puhallin on päällä. Ilmastointi mun autossa on edelleen rikki, mutta (toimattoman) kompuran päälle kytkeminen ei vaikuttanut tilanteeseen.
Jos tuo on jokin Audifeature, niin tuntuu tosi hölmöltä ominaisuudelta pakkasaamuna auto käynnistettäessä. Silloin pitää puhallin kuitenkin laittaa huutamaan täysillä, jotta ikkunat saa sulamaan mahd. nopeasti. Samaan aikaan pörisevä flekti kuitenkin hidastaa koneen lämpeämistä jonnin verran. Varsin omituista jos tuo todella on tarkoitettu noin toimivaksi.
Comment
-
Omassani ilmastointi toimii ja flekti pyörii kokoajan, jos lämmityslaitteen puhallin on päällä. Olipa minullakin ilmauksen kanssa ongelmia, kunnes vaihdoin paisuntasäiliön korkin. Nyt on lämmintä riittänyt. Tuntuu tämä auto imevän ilmaa vuotavista liitoksista ja aina se ilma löytää tiensä lämmityslaitteelle, eikä paisuntasäiliöön.
Comment
-
Vielä tänne senverran lisämainintaa, että omastani jouduin äsken ilmaamaan uudestaan järjestelmää kun eivät sitä olleet tehneet lohkolämppärin asennuksen yhteydessä.
Näyttää onnistuvan erittäin helposti ainakin ABY:ssä, kun vasemmalla kädellä nostaa suoraan kaasuvivusta hieman koneen kierroksia, ja samalla toisella kädellä avaa lämppärin letkua meisselillä, juuri siitä ilmausruuvin vierestä läheltä tulipeltiä. Ja hyvin tuhisi ilmat pois, kun kone olikin hyvin jo lämpöiseksi ajettu etukäteen.
Pointtini? Ei tarvitse koskea ollenkaan siihen todennäköisesti hajoavaan ilmausruuviin, ja prosessi kestää max 5 minuuttia, josta sopivan meisselin etsintä ja konepellin avaus ottaa noin 4 min.
Toiminee muissakin malleissa.
Comment
-
Juu varoituksen sana sitten että behriläisillä kennoillakin tulee tunnit täyteen tuossa noin vajaassa 15 vuodessa eli katkeaa se letkulähtö ja sehän saattaa melkein harmittaa. Harmitti.
Comment
-
Jos se pyörii tuolla hitaammalla nopeudella (siltä lauantaina näytti), niin se viittaa siihen, että tuo ilmastoinnin ohjausyksiköstä tuleva ohjaus toimii väärin, koska se viesti tulee suoraan ilmastoinnin ohjausyksiköstä sinne flektin relen liittimille - ei ole tietenkään poissuljettu, että jotain on kytketty ristiin tjsp.
suuntaa antavaa tietoa voi löytää täältä:
Jäähdytysflektin kytkentä
Ilmastoinnin ohjausyksikön kytkentä osa 1 osa 2
Comment
-
Noita releitä taitaa olla kolme kappaletta tuota flektiä varten: Radiator fan, Radiator fan delay ja Radiator fan 1st speed. Eli kun otti tuon radiator fan delay releen otti pois, niin sitten loppui flektin pyöriminen. Muiden releiden pois ottamisella ei ollut mitään vaikutusta.
Ei varmaan tuo rele saa käskyä ilmastoinnilta?
Comment
-
jos todella pyöriminen liittyy vain tämän radiator fan delay relen paikallaoloon eikä ilmastoinnin ohjauksen tilaan, niin alkaisin epäillä tuota jälkijäähypiiriä
/prkl tällä kelillä ei ole oikein jaksannu roplaa konehuoneen puolella tarkistaakseen, etten puhuisi täyttä mutua täällä - pitäis huomenna tai lauantaina kattoo vaik töissä autotallissa vielä kerran, miten se _oikeesti_ toimii/
jos sittenkin en ole 100% väärässä, niin tuo ilmastoinnin kompuran käynnistyminen käynnistää flektin sille hitaimmalle nopeudelle (flektin moottorilla about 6 V) eli samalle, kun jälkijäähytilassa - toisin sanoin pitäisi olla näin, että ilmastoinnin ohjausboksi ja jälkijäähyn ohjausyksikkö ohjaavat samaa relettä. Se voi olla yksi asia, joka voi jossain tapauksissa johtaa harhaan.
Se nopeampi eli 2. nopeus (flektilla about 8...9 V) käynnistyy joko sitten flektin lämpökytkimestä tai ilmastoinnin piirissä olevan korkeapainekytkimen kautta ja 3. nopeus (täydet jännitteet) vain lämpökytkimestä
Comment
-
Pikku tarkistuksen tehneenä voi todeta, että tähän ilmastoinnin ohjaaman flektin hitaimman nopeuden käynnistymisellä ei ole mitään yhteyttä tuohon jälkijäähyn ohjausyksikköön (siis siihen ruskeaan mokkulaan kojelaudan alla) - tuli otettua tuo jälkijäähyn ohjausyksikkö pois paikalta ja todettua, että flektin hitain nopeus kytkeytyy päälle kompuran magneettikytkimen naksahtaessa kuten ennenkin.
Koska rele, mitä ohjaa jälkijäähyn yksikkö ja ilmastoinnin ohjausyksikkö, on yksi ja sama, niin kaikki viittaa siihen, että todennäköisimmin on ongelma sittenkin tuon ohjausviestin lähteessä.
Comment
Comment