Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vahvistin menee "safe-modeen"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vahvistin menee "safe-modeen"

    Alustus:
    Autossa Ground Zeron (joku 2-kanavainen about satkun maksanu) vahvistin takaluukussa ja konehuoneesta on vedetty takaluukkuun 50mm virtakaapeli. Virtakaapeli menee takaluukussa jakoblokkiin, josta se jakautuu niin, että 20mm kaapeli menee vahvistimelle ja 10mm kaapeli ilmajousituksen kompuralle. Maakaapelina toimii 20mm kaapeli, joka on vedetty rungosta jakoblokkiin, josta se jakautuu niin, että 20mm kaapeli menee vahvistimelle ja 10mm kaapeli menee ilmajousitukselle.

    Ongelma:
    Ensinnäkin, edellisellä vahvistimella ei ollut ongelmaa, mutta siitä pimeni toinen kanava, joten jouduin vaihtamaan tallilla lojuneeseen toiseen vahvariin, jonka jälkeen alkoi probleemat.

    Eli, kun laitan virrat päälle autosta, vahvistin herää ja musiikkia pystyy kuuntelemaan ihan normaalisti, kunnes menen ja painan ilmajousituksen korkeudensäätönamiskaa, jolloin vahvistin lyö itsensä safe-modeen välittömästi. Eli vahvistin reagoi menemällä safe-modeen heti kun säädän jousituksen korkeutta suuntaan tai toiseen. Autosta virrat pois ja avain ulos virtalukosta, sen jälkeen vahvistin on hengissä taas.

    Mahtaako olla vahvistimessa vika, vai onko jotain muita hyviä ehdotuksia?

    #2
    Oiskos maapiste senverran huono että vahvistimessa käy virrat alhaalla? Tuo tuli nyt ekana mieleen.

    Comment


    • #3
      No niin mäkin aattelin ja vaihdoinkin maapistettä, mut ei vaikutusta.
      Ja edellisen vahvistimen kanssa ei tosiaan ollu aiemmassa maapisteessäkään mitään ongelmia...

      Comment


      • #4
        Mittaa vahvistimen virta kaapelin jännite kun käytät kompuraa. Yleisimmät yleismittarit kuitenkin "tallentavat" minimi/maksimiarvoa. Jos jännite romahtaa, voi olla, että vahvistin sulkee itsensä. Kuitenkin kun jännite romahtaa niin virta kasvaa, mikä yleensä rikkoo aika paljon sähköosia.

        Voi jopa olla että edellinen vahvistin meni rikki samasta syystä, mutta siinä ei ollut tarpeeksi agressiivista turvapiiriä.

        Comment


        • #5
          Mikäs tollasessa tapauksessa ois korjauslääke?

          Niin ja sen verran muuten vielä, alustan korkeutta säätäessä ei oo väliä käykö kompura vai ei, ni silti menee safe-modeen. Eli riittää, et napista painamalla päästän vaan ilmaa pois järjestelmästä, jollon kompura ei puhu mitään.

          Comment


            #6
            Konkallahan saisi vahvistimen jännitteen heittelyjä tasattua. Ei kylläkään vaikuta siltä vialta. Eikös sulla ollut sähköinen säätö pusseille? Mites niiden kytkentä?

            Comment


            • #7
              Tuon jälkeen mittaisin myös akun, kyykkääkö akku alustaa käytettäessä. Tod näk tuon jälkeen alustan järjestelmässä on jotain feelua, jollei sen ole tarkoitus haukata akkua tyhjäksi joka kerta kun sitä käytetään. Noiden virrankulutuksesta kun en tiedä. Jos ei niin voisi kytkeä kummallekin järjestelmälle konkat häiriönpoistajiksi.

              Vahvistin varmaankin ohjaa subbaria? Onko kotelo irti mm.kaikesta sähköisesti ja onko kaapelit varmasti irti mm. kaikesta paitsi itse kaiuttimesta? Jos jotenkin pääsee vaikka kaiuttimen rungosta tulemaan häiriötä vahvistimeen.

              Onko venttiililohko miten toteutettu tuossa järjestelmässä? Yhdessä läjässä mistä lähtee kaikille putket vai onko jokaisella pussilla venttiili mistä tulee yhteinen paine kompuralta? Siis lähinnä sijoitusta mietin, että voiko olla että venttiileiden kelat jotenkin pääsevät häiritsemään tuota vahvistinta. Aika kaukaa haettu idea, mutta ei mahdoton?

              Autot ovat ikäviä laitteita etsiä vikoja kun runko toimii miinuksena. Trukeissa sentään on runko "puhdas" sähköstä.

              Comment


              • #8
                Eikös sulla ollut sähköinen säätö pusseille?
                Kyllä vaan. 2 keinukytkintä kojelaudalla ja 4 venttiiliä takaluukussa. Venat on paritettu niin, et etu- ja takapää tulee omina "sarjoinaan" painesäiliöltä.

                Kävin laittamassa maajohdot silleen, et vahvarille ja kompuralle tulee maa eri paikasta: ei vaikutusta.
                Vahvistin ohjaa edessä olevaa erkkasarjaa, eikä niiden johdotuksessa pitäs olla mitään ongelmia.

                Oon nyt käyny takaluukusta kaikki letkut ja johdot läpi, enkä mä kyllä sieltä löydä mitään ihmeellistä. Aika outoa, et ku ennen tätä päivää mulla oli päävirtajohtona 20mm naru, eikä ollu mitään ongelmia sen edellisen vahvarin kanssa, vaan ongelmat alko ku jouduin vaihtaan vahvaria...

                Comment


                • #9
                  Äkkiseltään pisti maajohdon paksuus silmään. Sen pitäisi olla vähintään yhtä paksu kuin virtajohdon. 20mm ei taida riittää sekä ilmajousille että vahvistimelle. 30mm siis vähintään. Ja onhan maapiste otettu paikasta missä ei ole maalia yms liittimien välissä? Kannattee myös kokeilla rakentaa molempiin omat riittävät maajohdot, jos ei toimi niin ainakin selviää että maapisteessä ei ole vika.

                  Comment


                  • #10
                    Ilmajousituksen johdotukset on tehty pussien asennuspaikassa, eli Lowtoysilla. Johdoissa näky lukevan G.A.S., eli ilmeisesti pussipaketin mukana tulleet johdot.
                    Vahvarillehan menee tällä hetkellä 20mm johto ja maajohto on siis saman paksuinen. Pusseille on 10mm johto niin virralle, kuin maalle.

                    Comment


                    • #11
                      "Maakaapelina toimii 20mm kaapeli, joka on vedetty rungosta jakoblokkiin, josta se jakautuu niin, että 20mm kaapeli menee vahvistimelle ja 10mm kaapeli menee ilmajousitukselle

                      20mm+10mm=30mm

                      Comment


                      • #12
                        Kävin laittamassa maajohdot silleen, et vahvarille ja kompuralle tulee maa eri paikasta: ei vaikutusta.
                        Vedin siis 20 millisellä rungosta vahvarille ja eri paikasta 10 millisellä rungosta kompuralle.

                        Comment


                        • #13
                          Ahaa kirjottelit samaan aikaan kuin minä, en nähnyt tuota viestiä. Kerro vielä lyökö vahvistin suojat päälle kovalla voimakkuudella vai jo pienemmällä paukutuksella?

                          Comment


                          • #14
                            volyymillä ei oo väliä.

                            Comment


                            • #15
                              Sanookos auton omat sähkövimpaimet mitään moiseen? (ajovalot, puhallin, yms?) Niinkin yksinkertainen asia kuin akunnavat ja kengät sekä auton oma maajohto on tuottanu ainaki mulle päänvaivaa. Myös vahvistimia on hajonnut itsellä (maastomatoa kompaten, ei tosiaan vaadi paljoa jos virtaa ei saa riittävästi). Jos sulla vahvistin kestää luukutusta muuten, paitsi silloin kun ilmajousilla leikkii, niin vika ei luultavammin ole vahvistimessa.

                              Comment


                              • #16
                                Sanookos auton omat sähkövimpaimet mitään moiseen?
                                Ei minkäänlaista reagointia. Testattiin muuten yleismittarilla et mitä vahvarissa tapahtuu ku menee safeen, mut mittarin neula ei hievahtanutkaan...

                                Comment


                                  #17
                                  Jonku häiriön se sinne saa. Mitä kautta rca-johdot menee? G-Z kuitenkin ihan ok merkki niin suojaukset voi olla melko herkätkin, toisin kuin markan vehkeissä. Myös radion maadoitus kannattaa tarkistaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Rca:t menee eri puolella autoa kuin mitä virtajohto.

                                    Comment


                                      #19
                                      Voisihan siihenkin kokeilla suojamaan laittaa päälle. Eli jotain ohutta johtoa pyörittää rca:n päälle ja johto maihin. Aika kaukaa haettua kyllä, mutta jos siellä jotain häiriöitä liikkuisi kun ilma virtaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        mietin tossa, et voisko siel olla joku korkeudensäätöpotikoille menevä johto maissa, aiheuttaisko se tollasta? koska vahvistin menee tosiaan heti safelle ku koskee korkeudensäätöön.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tai ottaa vahvistimen runkoon? Ei se paljon tarvi.

                                          Onko sulla kuvaa asennuksista niin saisi mietiskellä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Samassa virtablokissahan ne on, niin aivan hyvin voi olla. Itse en tiedä ilmajousituksesta ja sen kytkennöistä mitään niin näkemättä ei osaa ikävä kyllä auttaa. Mut toivotaan että saat ongelman pois!

                                            Comment


                                            • #23
                                              ei ota kyllä vahvistimen runkoon, menevät melkolailla eri paikoista. kaveri tossa just facebookissa sano et noissa GZ:n edukkaammissa vahvareissa on ollu joskus jotain tän tyyppisiä vikoja... koitan huomenna vielä kolmannella vahvarilla, ni saa ainakin sen sit poissuljettua.

                                              Comment


                                                #24
                                                Pitäisi se silti joku yhteys olla, jos aina nappia painaessa menee safe tilaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  totta, pitää tutkia noita johtoja samalla.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Meneekö safe modeen joka napista vai pelkästään tietystä?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jos on magneettiventtiileitä järjestelmässä, niin ne aiheutaa isoja piikkejä. Magneettiventtiilin navan yli pitäisi olla aina transienttidiodi tappamassa jännitepiikit. Virtamuutokset magneettiventiilin kelassa aiheuttaa ison jännitepiikin.
                                                      Ihme jos ei ole ilmajousisarjassa otettu huomioon.

                                                      Yleismittarilla ei kerkeä nähdä piikkejä, mutta vahvistimen suojapiiri kyllä varmasti kerkeää tarttumaan ylijännitteseen.

                                                      Tuosta vaikka hieman teoriaa: http://www.suregripcontrols.com/install_suppress.htm

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Meneekö safe modeen joka napista vai pelkästään tietystä?
                                                        Ei väliä kumpaa nappulaa painaa, eikä väliä et nostaako vai laskeeko autoa. eli eihän siellä itseasiassa sillon oo mikään niiden johto maissa...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          eli aina kun magneettiventtiili aktivoituu.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            juuri näin. mikä siis avuksi?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X