Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

8" Subi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 8" Subi

    Olen ajatellut laittaa Audiini subbaria. Yksi vaihtoehto olisi laittaa 8" subi takapenkin taakse suksipussin kohille, josta elementillä olisi suora yhteys matkustamoon. Olisiko hyvä idea, riittääkö 8" mihinkään, vai pitäisikö laittaa suosiolla 12"? Olen kuullut, että Audin peräluukku olisi aika tiivis, että ääntä ei meinaa saada peräluukusta matkustamoon(?) En tarvi mitään hirveetä peräluukun rämyyttämistä, enkä painetta tai meteliä, vaan ihan perus mukava bassotoisto.
    Elementiksi olen suunnitellut Focal 21V2:ta, onko kellään kokemuksia?
    Muitakin ehdotuksia saa laittaa!

  • #2
    Kyseisestä automallista ei ole kokemusta.
    Jos kuunnellaan musiikkia auton ollessa paikallaan, tai hiljaisessa ajossa, riittää suht hyvin pienempikin bassoelementti. Mutta maantieajossa pienen äänet tahtoo hukkua meluun, kun kyseessä takakonttiasennus.
    Yksi vaihtoehto on asentaa Focalin 5WS elementit etuoviin vakiokajarin paikoille. Ne ovat melko pienikokoiset, toistaa yllättävän hyvin mataliakin taajuuksia, ja on asennettavissa vakiopaikoille kohtuullisella työllä (verhoilupahvit pitää vahvistaa lasikuidulla). Silloin äänialue tulee edestäpäin, musiikki kuulostaa paremmalta.
    Jos bassotoisto tuntuu sen jälkeen vielä laimealta, kannattaa harkita uudelleen isomman elementin asennusta takakonttiin.
    Uskon että olet tyytyväisempi kahden Focal 5 WS asentamisesta eteen, kuin yhden 8" elementin sijoittamisesta perään. Mutta nää on aina vähän mielipiteitä ja monen tekijän summia. Etuovi asennuksessa on tärkeää kunnollinen asennus ja verhoilujen vahvistaminen.

    Comment


    • #3
      Jep. Ongelmana on se, että etuovissa pitäis olla erillissarja. Ja jos ne 5" elementit laittaa subeiks, niin niitä ei välttämättä sitten saa toistamaan koko rekisteriä, eli keskiäänet jäisi pois.

      Comment


      • #4
        Vieläkös tuonikäisessä satasessa on hyvät 6.5" paikat takahyllyn reunoilla?
        En ole enää vuosiin pysynyt autohifiharrastuksen perässä. Nykyisin pitää porukoilla olla saunapadan kokoiset ämyrit ja monisatawattiset vahvarit.
        20 vuotta sitten piti rakentaa satawattinen autovahvistin itse, kun ei kaupasta saanut muuten kuin isolla rahalla. Myöhemmin harrastuksen edetessä riitti, että Polon kiinteälle takahyllylle pulttasi kiinni kaksi kahdeksantuumaista bassoa.
        Itse asiassa parhaat bassotoistot olen saanut viisitoista vuotta sitten kaksoispuhekelaisesta Focalista kahdeksan litran bassorefleksikotelossa, joka oli Golfin takakontissa.

        Comment


        • #5
          Hattuhyllyllä on paikat 5 1/4" erillissarjoille ja tällä hetkellä siellä majailee DLS erillissarja.

          Comment


          • #6
            Jos nyt en ihan väärin ole akustiikan perusteita sisäistänyt, kaiuttimen kartion pinta-ala vaikuttaa aika paljon matalien äänien toistoon ja yhdessä 8" elementissä on 13% enemmän ilmaa liikuttavaa "männän" pinta-alaa kuin kahdessa 5.25" elementissä yhteensä.

            Comment


            • #7
              12" freeair subi vaan siihen suksipussin paikalle. Eteen kunnon erillissarja ja toimii!
              Sitten jos haluaa, että myös takamatkustajat kuulee muutakin kuin basson, niin sinne vakiopaikoille istuu suht pienellä työllä hyvä 6.5" erillissarja. Omassa on toteutettu asennukset näin ja hyvin pelittää.

              Comment


              • #8
                Olin erään golfin kyytissä, jossa oli hattuhyllyllä freeair-basso ja ei kyllä mielestäni soinu kovin kummosesti. Jos haluaa kunnolla bassoa niin pieni, suljettu kotelo ja siinä 10'/12' elementti.
                Itse olen suunnitellu ~20L suljettua koteloa DLS:n 10 reference elementillä ja kunnon vahvarilla. Vain rahat puuttuu... =)

                Comment


                • #9
                  Itsekin suosin mieluummin isompaa kartiota, sillä isommassa on lähes poikkeuksetta parempi herkkyys kuin pienemmässä. Eli tarvitaan vähemmän tehoa kartion liikuttamiseen.
                  Jos vain on tilaa niin mieluummin isompi; toistaakin alemmaksi kuin kymmenen pienempää ;-)

                  Kotelo ratkaisee kanssa aikalailla toistossa, suljettu kotelo on koko/helppous/laatusuhteessa paras. Toistaa alas, mutta ei ole hyvä ns. "diskoboxina".

                  Itselläni on v. -94 ostettu JBL GT 122, 12". Toimii vieläkin, kun ei ole tarvinnut/ei tarvitse huudattaa. Nyt ei tosin ole autossa kiinni, kun ei avantissa ole tilaa (lastenvaunut on nyt siinä missä ennen oli boksi). Perhe kasvaa äänentoiston kustannuksella..

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä tollaseen normaali-ihmisten tarpeeseen freeair-subi riittää aivan varmasti, mutta silloin pitää olla ainakin se 12" elementti. On sen verran tilava peräloosteri, että 8" freeairina ei varmaan toimi, saako sellasia edes?

                    Comment


                    • #11
                      Juuri nimenomaan normaali-ihmisen tarpeita ajatellen suljettu olisi parempi. Freeairia saa luukuttaa melko paljon päästäkseen samaan äänenpainetasoon suljetun kanssa.. puhumattakaan äänen laadusta.

                      Vaivattomampi freeair kyllä on. Muutama ruuvi ja se-o-siinä.

                      Suljetun/kotelorakenteisen puolesta puhuu sekin, että kiinnityksen ei tarvitse olla kiinteä -> ei ruuvinreikiä. Kotelon strategisiin paikkoihin tarrateippiä niin pysyy pahemmissakin kanttareissa paikoillaan.

                      Comment


                      • #12
                        Omistin aikoinaan Pioneerin 15" freeairin ja sitä ei saanut minä eikä mun kaverit (=kiertopalkinto) soimaan kunnolla, eli freeairin ainakin hylkään suunnitelmista. voishan sinne laittaa 12" koteloineen, mutta elementti suksipussin kohille, niin huutais paremmin sisälle...

                        Comment


                        • #13
                          Minulla on vajaan 10 litran lasikuitukotelossa 8" Herzin elementti ja se soi vajaan 200W teholla itselleni riittävästi. Ja minä kuuntelen vaativampaakin musiikkia sillä kuin rokettirollia. Tietysti tuommoinen n. 70 euron elementti ei ole hintansa puolesta kaikille se katu-uskottavin vaihtoehto...

                          Comment


                            #14
                            Osta multa 12" JBL GT- subi laatikossa ja Autostudion 50.4-vahvari. Alkaa jo aika jättää näistä puuhista kun muksuja tullu. Ja kun ei tota rokettirollia tartte nii lujaa kuunnella. Pistä privaa jos kiinnostaa. Pirkanmaalla. Ja kuten kaikki sanoo ei luukutettu.

                            Comment


                            • #15
                              Onhan noita monta tapaa rakentaa, kunhan on ite tyytyväinen.
                              Ne Focal 5 WS toistaa keskiäänialuetta kanssa, mutta niissä on tosiaan vaimentuma silla alueella. Niiden lisäksi voisi asentaa kojelaudalle Audaxin HP080G0 keskiäänielementit 'pinta-asennuksena' esim. A pilarin viereen. Sillä saisi jo melko hyvän musiikin toiston autoon, matalat taajuudet tulisi edestä ja keskiäänialue 350 hertsiä olisi melkein pään korkeudelle.
                              Takakonttiinhan on helppo rakentaa isompikin kaiutin. Niissä on usein ongelmana että matalat taajuudet soi vähän niinku erillään muusta musiikista. Siksi olisi hyvä jos bassoa saisi eteenkin.
                              Ikävä puoli on että asennus on aika työläs. Varmasti helpointa, kun asentaa taakse subin ja eteen jonkun kaksitiesarjan.

                              Comment


                              • #16
                                nyxy: Kiitos tarjouksesta, mutta yritän vältellä ostamsta käytettyjä kaiuttimia ja Autostudion laitteita
                                Vesku: Joo on työläs ja minulla on tarkoituksena pitää auto täysin orkkiksen näköisenä hifiasennusten suhteen. Tottakai 3-tiesarja olis hyvä ja parempi olis jos muokkaisi oviin 6,5" paikat, mutta ei viitti nahkasisustan ovipahveja ruveta muokkaamaan, niitä kun rupeaa muokkaamaan niin kaikkien lakien mukaan kylään tulee savolaisten supermies....

                                Comment


                                • #17
                                  Joo ei niitä verhoiluja kannata särkeä mikä on näkyvää.
                                  A4:seen kävi ainakin Focalit oviin. Siellä oli kymmensenttiset vakiopaikalla. Ne alkuperäiset kiinnikkeet piti poistaa, jotta mahtui. Ulospäin ei näkynyt mitään eroa. Kojelaudalle voi rakentaa myös särkemättä mitään pinta-asennuksella. En tekis itekään tosiaan mitään näkyvää muutosta alkuperäiseen sisäverhoiluun.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo no en minä freeair asennuksia henkeen ja vereen puolusta, on kuitenki kaikenlaista linnunpönttöä autossa ollut. Elementitkin on kehittyny ajan saatossa ja ei tarvitse olla freeair elementti freeair asennuksessa. Olen monta asennusta nähnyt missä on 2 laatikkoon tarkoitettua 15" pistetty freeairiksi selkänojaa vasten, ja on sieltä ainakin tärinää ja matalaa tullut ihan liikaa. Tuota ei voi vaan sanoa hifiksi, eikä normaalikäyttöön soveltuvaksi. Teinibassoa/räminää.

                                    Mutta kyllä jos vertaan esim kotilaitteisiin mitä mulla on, niin tuo nykyinen 12" pinohiiri soi autossa kyllä aika mallikkaasti. Ei sillä db-kisoja voiteta. Soi puhtaasti, on jopa napakka ja menee kohtuullisen alas. Ei tosin mikään megamurisija. Siihen varmaan syynä on alimitotettu halvin spl pro vahvari ja asennus. Mutta tuo ei soi liian lujaa. Kyllä paikat tärisee ja rämisee ihan liikaa tuollakin.

                                    Auto- ja kotiympäristö tosin ei ole vertailukelpoinen auton matalia korostavan ominaisuuden takia.

                                    Se on vain niin helppo tollanen freeair, eikä tollasella 130 euron paketilla (subbari+vahvisti+kaapelit) ei voikkaan mitään ihmeitä odottaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Lisätäkseni tuohon Petrin hyvään listaan vielä sen kuuluisan tilakysymyksen. Takakontti kun on alunperin suunniteltu erinäisten tavaroiden kuljettamiseen, niin tuo freeair ei vie tilaa juuri lainkaan, ja kontin alkuperäinen käyttötarkoitus säilyy!
                                      Kukin tyylillään....

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mun mielestä auton peräluukku on hifiasennuksia varten :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jotkut laittaa sinne jopa "kroppia"! ;-)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pieni umpikotelo niin jää vielä kuljetuskapasiteetiäkin. Ainakin typ44:ssä on kiva "syvennys"/nousu takaseinäs johon saa hyvin kotelon ja jää käytännös melkeen koko takakontti käyttöön.

                                            Comment


                                            • #23
                                              C4 korisessa avantissa on ainakin kätevä välipohja tavaratilassa (korkeus n. 125mm) johon itse tein subikotelon (kotelon sisäkorkeus = 80mm!). Vararenkaan kohdalle piti vielä tehdä syvennys jotta 13" Focalin elementti sopisi koteloon. Kotelon tilavuudeksi tuli n. 42 litraa (olisi saanut isommankin, mutta uhrasin n. 10-15 litraa vahvistinta ja konkkaa varten), soi napakasti ja menee matalalle. Lisäksi on koko tavaratila käytettävissä ja penkit voi kaataa eikä ole mitään pömpeleitä estämässä tavaran kuljetusta. Pitää vain olla joku ritilä elementin suojana jotta sen päälle voi lastata matkatavaroita.

                                              Sedanissa on tietysti hankalampi tehdä "kunnon" subiasennusta koska tavaratila on niin tiivis (eikä taida olla tuota välipohja systeemiä?). Toisaalta sedani on ainoa malli jossa freeair asennus toimii kohtuullisesti.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kaiuttimet kojetaulun päälle

                                                Mulla saattais olla sopivat tarvikkeet tuollaiseen 3" asennukseen A-pilariin. Siis mustalla nukalla päällystetyt A-pilarin muovit joihin on tehty siistit (ainakin omasta mielestäni) 3" tuumaisen paikat. Auto jossa ne tällä hetkellä on, on malliltaan A6 C4 eiköhän ne sopisi myös tuohon 100. Jos ketään kiinnostaa niin pyydelkää kuvia. Löytyy myös peilikolmioihin tehdyt diskantin paikat, voisi sanoa että ne on huomaamattomat ja nämäkin omasta mielestäni siistit.

                                                Pyydelkää kuvia jouni.niemi(at)onninen.fi

                                                Comment


                                                • #25
                                                  En ole enää vuosiin pysynyt autohifiharrastuksen perässä. Nykyisin pitää porukoilla olla saunapadan kokoiset ämyrit ja monisatawattiset vahvarit.
                                                  Varsinaisilla HIFI-harrastajilla ei asiat noin ole. Fascan kilpailukaudella 2004 subit olivat pääasiassa 8" tai 10" kokoisia ja niitä oli usein 1/auto. Poikkeuksia oli toki muutama. Ja varsin harvalla kaverilla oli autossaan kW-luokan päätteitä.

                                                  Tuning ym. muissa piireissä sitten näyttävyys onkin pääasia, ei soundi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ehkä hieman offtopic, mutta :

                                                    Millaset kajaripaikat on C4:ssa valmiina ? Etuovissa on ilmeisesti jotku paikat, mutta entäs kojelaudalla ? Pitänee miettiä tälläiset valmiiksi jos ensi kesänä vaihtaisi ton typ89:n c4:seen. (Tiedän, erittäin tärkeä mietintäkohta auton vaihdossa :) )

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      C4 kajari paikat

                                                      Ei minkään näköisiä paikkoja kojelaudalla :( mutta hellpohan ne on itekin tehdä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Juu, ehkä käytin termiä "autohifi" hieman väärin. Joissakin piireissä mitataan, kuinka suuri äänenpaine saadaan auton sisälle. Auto seisoo parkissa ja sähkökin saattaa tulla töpselistä. Luonnollisen äänentoiston kanssa tuolla ei liene mitään tekemistä.
                                                        Auto ei tosiaan ole paras paikka musiikin kuunteluun. Auton äänentoistoahan kuunnellaan pääasiassa auton ollessa liikkeessä ja jos haluat autoosi 110dB rockkonsertin äänenpaineen, saavuttaaksesi täyden dynamiikan, sinun on voitettava auton perusmelu, esim. 35-40dB. Soittimia on luukutettava siis jopa 150dB äänenpaineella, jotta luonnollinen äänentoisto täydellä dynamiikalla saataisiin toteutettua. Ongelma vain on se, että 150dB on terveydelle vaarallista.
                                                        12-15" subbari perusautossa on hieman outo ratkaisu: onhan se aika vaikea saada toimimaan siten (asennettua oikein), että sen akustiset ominaisuudet eivät kärsisi. Pari kasituumaista on jo paljon helpompi sijoittaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jos joku tosiaan haluaa rakentaa autosta hifi-luokan kuuntelupaikan, se vaatii paljon taitoa ja rahaa. Basso ja sen äänenpaine ole silloin ykkösasia. Kyllä siitä 8" subistakin saa ihan tarpeeksi älämölöä aikaan.

                                                          Tällänen siihen suksipussi tilalle. 8" tai 10" http://www.kicker.com/Closeup.cfm?me.../S10L7_FRL.jpg



                                                          OT: Jotkut tulee toimeen yhdellä kajarilla ja vanhalla roadstarin kasettimankalla vieläkin. Itse en tule toimeen varsinkaan pitemmällä matkalla. Siksi ton subbarinkin asensin. Vielä kun saisi sen cd-boxin hankittua, joka pyörittäis vielä mp3 levyja tai parempi olisi jos saisi soittimen joka tukis mp3-dvd levyjä. Ei olis levyistä pulaa kun yhdelle dvd:lle saa mahtumaan noin 40 levyä (karkea arvio).

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Juu, ehkä käytin termiä "autohifi" hieman väärin. Joissakin piireissä mitataan, kuinka suuri äänenpaine saadaan auton sisälle. Auto seisoo parkissa ja sähkökin saattaa tulla töpselistä. Luonnollisen äänentoiston kanssa tuolla ei liene mitään tekemistä.
                                                            Jep, tuo harrastus on db-draggia. Huippuautot tuossa lasissa eivät ole todellakaan tieliikenne kelpoisia. Harrastus siinä kuin muutkin, mutta tuota lajia ei tule sekoittaa autohifiin, jossa ainoa tavoite on luonnollisen äänentoiston saavuttaminen. DB-dragissa mahdollisimman suurien lukemien saaminen mittariin.

                                                            Itse en pidä erityisen tärkeänä että voi kuunnella "konserttivoimakkuudella" äänen säröytymättä. Hyvästä äänestä voi nauttia piennemmilläkin tasoilla. Kuinka moni kuuntelee jatkuvasti konserttivoimakkuuksilla kotona?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X