Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronic peruutusvalokytkin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Multitronic peruutusvalokytkin

    Audi A4 Avant 2003 B6 multitronic automaatti

    Ongelma on ettei peruutusvalot pala kumpikaan. Polttimot vaihdettu, sulake kunnossa. Vika on ilmeisesti peruutusvalon kytkimessä ?

    Onko kytkin vaihdekepin päässä vai laatikon sivussa ? Jos on vaihdekepin
    päässä niin tuleeko kallis remontti ? Voiko tehdä itse ?

    Muuten ei ole mitään vikaa ts. vaihteistovalot ei vilkuta kojetaulussa eikä
    muutenkaan vikaa

    En löydä foorumilta juuri multitronicista tätä aihetta. Kiitos jos tietoa. Korjaamolla eivät löytäneet tietokoneelta.

    -

  • #2
    Onko vikakoodit varmasti luettu?
    Itse tiedän yhden tapauksen jossa on sama vika ja pitäis siitä jossain kohtaan ottaa äly irti ja lähettää sercapiin korjattavaksi. Siinä tulee vikakoodia asento tunnistimista.
    Viimeksi muokannut Metsässä; 19.6.2013, 20:01.

    Comment


    • #3
      Tuollaisella releellä kuin J226 pitäisi olla tekemistä peruutusvalon kanssa, tosin sillä on kyky hallita myös käynnistystä, luulisin että sillä alueella sen kyllä sitten huomaa ellei pääse liikkeelle.
      Se sijaitsee mittariston takana, ei siis vaihteistossa tai sen ohjainlaitteessa...

      Comment


      • #4
        vikakoodit ei ole vielä luettu, mutta luen heti jos/kun saan kaverin vag-com käsiini (joku niiden firmassa lainannut, ja nyt se läppäri+piuha on nyt kateissa !).

        toisaalta katsastusmies sen huomasi ettei peruutusvalot pala. Eikös se olisi sanonut jos siellä vikakoodia olisi ollut. Nyt ei puhunut niistä mitään, mainitti vaan ettei valot pala ja korjauskehoitus

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
          Onko vikakoodit varmasti luettu?
          Itse tiedän yhden tapauksen jossa on sama vika ja pitäis siitä jossain kohtaan ottaa äly irti ja lähettää sercapiin korjattavaksi. Siinä tulee vikakoodia asento tunnistimista.
          Tarkoitatko ECU:a ? Sercap, multitronic vaihteiston ohjainlaite 430€, siis tämä korjausko ?
          Muuten vaihteisto toimii 100%, valot vaihtuu koetaulussa, manuaalipuoli pelaa jne.

          Rele J226, käsitin ettei auto lähte edes käyntiin jos rikki ? Voiko tuon releen vaihtaa itse ? Tarkoitat siellä konepellin alla ylhäällä oikealla muoviboksissa, siis ECU ? Nämä ohjainboksiongelmat vielä opiskelun alla, mutta pian tässä ollaan taas viisampia :)

          Tuli mieleen johtosarja. Voiko olla poikki jossain peräkontissa ? Onko helppo yrittää etsiä tyypillinen vikapaikka ?
          Viimeksi muokannut janvande; 19.6.2013, 21:28.

          Comment


          • #6
            Kyllä sen releen voi vaihtaa vaikka itse, ei se ole konepellin alla, sen pitäisi löytyä kuskin puolelta kojelaudan alta, siis jalkatilan yläpuolelta kun poistaa suojamuovin niin alkaa löytyä enemmänkin releitä.
            Ainakin kaavion mukaan peruutusvalo on erillinen siinä releessä, tokihan siihen tieto tulee vaihdekepin juuresta piirikortilta.
            Ei nyt kannata alkaa ECUa etsimään ja pitelemään, tuo rele ei liene paljoa peukalon päätä isompi...

            Eikä kantsi alkaa mitään kaivelemaan ennen vikamuistin lukua, katsastuksessa ei lueta kuin päästöjen muisti, muilla ei ole maailman pelastumisen kannalta merkitystä...

            Comment


            • #7
              Vaihdekepin kulississa on hall-antureita, jotka tunnistaa vaihdekepin asentoa. Voi olla että R:n kohdalla anturi ei lue.

              Comment


              • #8
                OK, pitää lukea ne vikakoodit, ja etsiä tuo releboksi. Sulakkeita kyllä olen vaihdellut, mutten releitä koskaan. Taitaa olla muuten sellainen rele ettei pääse yleismittarilla mittaamaan väliin.

                Comment


                • #9
                  Katso nyt ne kulissin anturit ensimmäisenä, että ne toimii. Ja jos ne toimivat, sitten releitä kopeloimaan.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos, apuja tulee kyllä hienosti !

                    Tätä itsekin googlasin jostain. Vähän ihmetttelen että R tulee kuitenkin mittaritauluun aina. Jos olisi anturi rikki, niin ei varmaan mittaristossakaan pitäisi näkyä. Täytyy etsiä tietoa vielä hall-antureista, onko itse vaihdettavissa jne. Korjausmies varoitteli että vihdekepin purkaminen ei ole ihan helppo rasti.

                    Comment


                    • #11
                      Ellen ihan väärin muista, niin mittariston vaihdekaaviota ohjaa TCU eli laatikon ohjainlaite, joka muuten myös tunnistaa, missä asennossa vaihdekeppi on. Saman laitteen takaa tulee myös diagnostiikka.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja janvande
                        Tarkoitatko ECU:a ? Sercap, multitronic vaihteiston ohjainlaite 430€, siis tämä korjausko ?
                        Nimenomaan ECUa tarkoitin, kyseisessä autossa antaa vikakoodia ECUn antureista.
                        Tosin siinä on eroavaisuutena se että mittaristossa vaihdekaavio vilkkuu.

                        Comment


                        • #13
                          http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_300_d3.pdf

                          Sivulla 40 Hall-antureita ja "kulissi". Kulissa lähtenee painamalla ruuvarilla 4 kohtaa.---> onko likaa, puhdistus puhaltamalla. Ei voine muuta tehdä ? Livenä en ole hall-antureita nähnyt, mutta ikäänkuin juotettu tuohon piirilevyyn, joten ei pysty tekemään itse kuin yrittää puhdistaa magneetti.

                          Meneekö vaihdekepin piirikortin hall-antureilta tieto suoraan pakkivalojen releelle vai meneekö tieto releellekin TCU:n kautta ?

                          Jotenkin toivon, että rele olisi kuitenkin rikki, koska kaikki on muuten ok ja R:n tieto pitäisi mennä yhtähyvin sinne jos kerran menee kojetauluunkin. Tämä ihan omaa mutua...

                          Comment


                          • #14
                            VCDSsällä, Transmission ja Measuring Blocks rymä 004 pitäisi näkyä 2 alueella tunnistaako suunnan, eli pakin pitäisi näkyä jos tunnistetaan, ryhmä 005 ja alue 3, pitäisi näkyä lähettääkö singnaalin peruutusvalo releelle, noiden jälkeen voi sitten tehdä johtopäätöksiä jatkosta, eli onko rele vai jotain kalliimpaa...
                            Viimeksi muokannut Pende; 22.6.2013, 16:45. Perustelu: lisäystä

                            Comment


                            • #15
                              Kiitos, nytkun vain löytyy OBD testeri...pitää vissiin tilata netistä. Periaatteesta en enää liikkeeseen mene lukemaan koodeja. Olen sinne oman osuuteni euroja jo vienyt. Ostan siis oman, jos releen vaihto ei toimi.

                              Mutta asiaan :
                              Ongelma on etten löydä sitä J226:sta. Purin suojan pois kuskin jalkatilasta, muttei osunut silmaan kuin 4 isoa relettä. 167, 53, 373, 370.

                              Netistä J226 kaavion löysin, mutten hyvää vinkkiä mistä sen löytää...Otetaan se vinkki tässä kohtaa vastaan. Onko se siellä kuskin jalkatilassa todella ?

                              Comment


                              • #16
                                http://www.europeantransmissions.com...0procedure.pdf

                                Sivu 26.

                                Comment


                                • #17
                                  Eli suunta oikea. Sieltä pitäis löytyä 2 riviä vielä releitä. Pitää jatkaa tutkimista. Releessa pitäisi siis olla merkintä "150"

                                  Tässä kuva eilisestä purusta

                                  http://sdrv.ms/1coZ6QT

                                  Comment


                                  • #18
                                    Penden linkki on normaali automaatin ohje, eli multironiciin nuo ohjeet eivät ihan kaikilta osin päde.

                                    Comment


                                    • #19
                                      löysin tällaisen. Eli rele on kuitenkin mittariston takana, konehuoneen
                                      puolella ?

                                      http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=74246

                                      postaus 28 :

                                      Tuossa vikakoodissa pitäisi manuaalin mukaan vaihtaa J226 relay for park/neutral position and back up light. Kyseinen rele sijaitsee mittariston takana , siellä relepaikka 4.
                                      Lisätään vielä SSP multitronic 01J, siellä kytkentäkaaviosta s.80 löytyy ko. rele :http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_228_d1.pdf

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kerropa nyt oikeat ohjeet?
                                        Ainakin ELSAN mukaan samaa asiaa ajavat releet on ihan samassa paikassa olipa mikä vaihteisto tahansa.
                                        Jos nyt sattuisi löytämään vaikka polttoainepumpun-, automaattisten lasinpyyhkijöiden-, ym. releet niin samassa nipussa on J226...

                                        Aivan oikea relepaikka ELSAN mukaan...
                                        Viimeksi muokannut Pende; 27.6.2013, 12:17. Perustelu: Lisäys

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei mitään, kiitoksia kaikista vinkeistä. Tuntuu olevan ulkomaisilla saiteilla vähän ristiriitaista tietoa myös. Jollekin tämä on ihan päivänselvä jos on vaihtanut ja sen jälkeen kun itekin löydän niin tulee ahaa elämys, että niinpä tietysti...

                                          Kesälomat alkaa pian niin on aikaa enemmän etsiä tuota relettä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viesti
                                            Kerropa nyt oikeat ohjeet?
                                            Ainakin ELSAN mukaan samaa asiaa ajavat releet on ihan samassa paikassa olipa mikä vaihteisto tahansa.
                                            Jos nyt sattuisi löytämään vaikka polttoainepumpun-, automaattisten lasinpyyhkijöiden-, ym. releet niin samassa nipussa on J226...

                                            Aivan oikea relepaikka ELSAN mukaan...
                                            "multironiciin nuo ohjeet eivät ihan kaikilta osin päde!" Esim. laatikon ohjainlaite on multitronicissa ja tavan automaatissa ihna eri paikoissa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Multitronicissa peruutusvaloja ohjaava rele on konehuoneenpuolella olevassa mustassa boxissa siinä tuulilasin alla. Yhdessä paloi peruutusvalot jatkuvasti ja viallinen rele löytyi sieltä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kiitos ! Eiköhän tuolla vinkillä osumatarkkuus alkaa olemaan pian kohdalla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Multitronicissa peruutusvaloja ohjaava rele on konehuoneenpuolella olevassa mustassa boxissa siinä tuulilasin alla.
                                                  Eiköhän se myös "tavan" automaatissakin ole samasa boksissa kun nyt saimme sen boksin paikallistettua, mutta se siitä sitten.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    vikakoodit luettu.

                                                    18194 - Back up lamp signal

                                                    Kuvat sieltä measuring blockista : http://sdrv.ms/13cr0RS

                                                    direction display : not recogn, mutta lever selection kyllä vaihtuu vaihdekepin asennosta.
                                                    Kertoisko term 50 off että releen kärjet ei vedä, vai onko tuo not recogn. jotain vaarallista. Käsittäisin että tunnistuu jos auto liikeessä, nyt se oli parkissa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Projekti loppui onnellisesti. Kohtalotovereille vielä tiedoksi että rele löytyy siis tietokoneboksin alta konehuoneen puolelta. Se on se oikeanpuolemmaisin rele ja siinä on numerot 369. Uuden saa omakseen marmoritiskiltä hintaan 57 €.

                                                      Täytyy sanoa siitä tietokoneboksin kotelosta, että se yksi ruuvi joka on jostain ihmeen syystä laitettu
                                                      tuulilasinpyyhkijän ja sen muovilipan alle on työläin homma. Kaikenmaailman räikkäviritelmillä sen sieltä lopuksi sain irti ja takaisin....

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mikä on marmoritiski suomeksi? Mullaki pitäs hyvin todennäkösesti ostaa tommonen rele saman ropleeman takia.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          AudiCenter, Pörhö, Laakkonen, jne. Eli valtuutettu merkkihuolto. Tästä lisää.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Okei, kiitos paljon!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X