Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABS/ESP vikaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Tuossa kun auto oli ABS-moduulin vian johdosta pääosin käyttämättä (autokatoksessa pakkasen vaihdellessa -7C .. -19C) niin tässähän alkoi ilmetä nyt ajottaista nykimistä ajossa. Ajattelin että diesel-suodatin olisi kerännyt jäätä, ja tilasin sille vaihdon perjantaille. Liike teki kuitenkin "ossit" (oli edellinen remontti mennyt pitkäksi) ja jouduin tuon vaihtamaan eilen itse.

    Harmi kyllä suodattimen vaihdosta ei ollut apua, melkeinpä päin vastoin. Mietin että tuliko tässä työvirhe, pitääkö tätä ilmata jostain moottorin päässä olevasta ilmausruuvista tms?
    Kuvittelin että tässä mallissa ei tarvitsisi...(?) Tai toinen vaihtoehto, onkohan tuolla diesel-korkeapaineruiskun päässä mitään mihin voisi kertyä jäätä?

    Sitten täytynee ajaa '65 museoauto ulos ainoasta lämpimästä tallistani, ja saada tämä sinne sulamaan: Saisi poissuljettua ettei olisi "vain" jäätä jossain.
    Pitää tänään tutkia myös paisarit ym. ettei nyt olisi kannentiiviste mennyt taikka muuta.

    Mitään "vikailmoitusta" ei tule ruutuun näistä vedon nykimisistä, ei vaikka eilen testasin että tässä taitaa olla itse asiassa "limb mode" päällä, koska paikallaan kaasun painallus stoppaa tasan 2.500 rpm.Tyhjäkäynti sinällään on normaali, mutta jo lievään ylämäkeen voi veto hyytyä täysin. Tosin kyllä sitä tulee tasaisellakin, joten autolla ei voi nyt ajaa.
    Viimeksi muokannut Zac73; 3.12.2023, 10:24.

    Comment


    • #92
      Ei sen kuulukaan kiertää paikallaan yli 2,5k.

      Comment


      • #93
        Katsoin nuo viime viikon vikakoodit vielä läpi, ennen ja jälkeen nollausta (mitäänhän sinne ei oikein jäänyt päälle).
        Mutta niistä aiemmista - kun poissulki ABS-liitännäiset - tämä pisti silmään. Ei kait nyt vaan olis tuo ruiskun korkepainepumppu menossa?

        5231 - Fuel Rail/System Pressure
        P0087 00 [00100000] - Too Low

        Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
        Freeze Frame:
        Fault Priority: 2
        Fault Frequency: 1
        Mileage: 341854 km
        Date: 2023.11.22
        Time: 12:22:55

        Engine RPM: 601.00 /min
        Normed load value: 99.6 %
        Vehicle speed: 0 km/h
        Coolant temperature: 43 °C
        Intake air temperature: 0 °C
        Ambient air pressure: 1000 mbar
        Voltage terminal 30: 12.360 V
        Unlearning counter according OBD: 33
        Fuel temperature: 14.1 °C
        Mean injection quantity: 31.42 mg/stroke
        Rail pressure regulation: status-Bits 0-7: 4
        Fuel high-pressure: actual value: 90200 hPa
        High fuel pressure: specified value: 448500 hPa

        Pressure control valve adaptation factor: 1.1687
        Fuel level: 30.00 l




        Tosin tuo kierrosluku 600 on niin alhainen että onkohan tullut vaan jossain kylmäkäynnistyksessä tms. tilanteessa.

        Comment


        • #94
          Auto on ollut nyt 2 vuorokautta lämpimässä (+15C) autotallissa sulamassa. Äsken laitoin käymään: ei vaikutusta, edelleen kierrokset stoppaa tasan 2.500 kierrokseen.
          Mitään varoitusta tai merkkivaloa ei tule ruutuun. Niin kuin nada.

          Katsoin service valikosta, niin öljyntaso lähenee min. tasoa (huoltoon on vain 1600km joten "normaalia"). Mitään muutahan tuolta ei oikein näekään.
          Voisiko tässä nyt olla jäänyt ns. limb mode päälle noista aiemmista ABS-sekoiluista?

          Katsoin sen viimeisimmät login uudelleen, noihan siellä näkyi sittenkin:
          19-CAN Gateway -- Status: Malfunction 0010
          tarkemmin:

          Address 19: CAN Gateway (J533) Labels:| 4H0-907-468.clb
          Part No SW: 4G0 907 468 G HW: 4G0 907 468 A
          Component: J533--Gateway H08 0214
          Revision: -------- Serial number: 00000001109861
          Coding: 00CD074400
          Shop #: WSC 46156 002 1048576
          GVL: BDA1C800DC60600100
          ASAM Dataset: EV_GatewUDS 001025
          ROD: EV_GatewUDS_AU57.rod
          VCID: 343216A72EB4129AFBB-8060

          Battery Monitoring Control Module:
          Subsystem 1 - Part No SW: 8X0 915 181 HW: 8X0 915 181
          Component: J367-BDM H07 0141
          Serial number: 00000000003790924711

          Voltage stabilizer:
          Subsystem 2 - Part No SW: 8K0 959 663 HW: 8K0 959 663
          Component: J532_DCDCStab H17 0042
          Serial number: 11302001949021200181

          1 Fault Found:
          0021 - Control Module Incorrectly Coded
          U1014 00 [00001001] - -
          [Steuerger�t falsch codiert (CAN)]
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
          Freeze Frame:
          Fault Priority: 3
          Fault Frequency: 1
          Reset counter: 47
          Mileage: 342166 km
          Date: 2023.11.28
          Time: 16:13:02

          Voltage terminal 30: 14.6 V
          Voltage terminal 15: 14.7 V
          Control Module temperature: 13 �C
          System status: Terminal 15 on
          IN ESP_standstill flag: standstill detected
          Engine running: On
          IN ZAS_Te_X: On
          Terminal 15 status via CAN: On
          Terminal 15 status: On
          Datenfeld: 0


          ... ja toisena:
          46-Central Conv. -- Status: Malfunction 0010
          hälytin?

          Address 46: Central Conv. (J393) Labels:. 4H0-907-064-46.clb
          Part No SW: 4H0 907 064 BN HW: 4H0 907 064 BN
          Component: BCM2 2.0 H31 0333
          Revision: 00002001 Serial number: 0162184160
          Coding: 013A062020B904C08320090400010400000000000000000000 0000000000
          Shop #: WSC 02391 785 00200
          VCID: 76B6ECAF78C8408A05F-8022

          Subsystem 1 - Part No: 4G0 951 177
          Component: DWA-Sensor H01 0010

          1 Fault Found:
          01134 - Alarm Horn (H12)
          004 - No Signal/Communication
          Freeze Frame:
          Fault Status: 01100100
          Fault Priority: 2
          Fault Frequency: 1
          Reset counter: 47
          Mileage: 342166 km
          Time Indication: 0
          Date: 2023.11.28
          Time: 16:13:04



          PS. kun on noita "voltage stabilizer" mainintoja niin taitaa mennä CTEKiin myös kohta kiinni, vaikka jännitteet muutoin olleet aika ok, pakkasella voi notkua.

          Comment


            #95
            Ei kuulukaan kiertää enempää vapaalla. Internet vihjasi että jos ottaa esp:n pois päältä niin ainakin joissain malleissa antaa kiertää enemmän, jos nyt välttämättä haluaa paikallaan polkea.

            Comment


            • #96
              No turhaahan se toisaalta olisikin... (kun ei tarvetta enää vanhojen dieselien "ryntäytystestille" - muistan että melkein pahaa teki kun jotain vanhaa Nissan pick-upia katsuri huudatti talla pohjassa;-)
              Tarvii käydä heitämässä testilenkki ja päivittää toiminta tähän: Nyt kiersi iloisesti 3-4 tonnia ajossa, ja kiihtyvyys / vedot normaalit! Eli kyllä siellä jotain taisi jäässä olla sittenkin, koska ei tässä muuta tehty kuin nyt 3 päivää lämmintä tallia ja muutaman desin öljyä ja n. desin jäähdytysnestettä lisäsin sekä latasin akkua viime yön yli CTEKillä.
              Viimeksi muokannut Zac73; 8.12.2023, 12:34.

              Comment


              • #97
                Audi a8 d4 2011 4,2 tdi esp/abs murhe

                Moi otsikon mukainen laite alkoi tempuilee. Antaa vika ilmoitusta vasen takapyörintä anturi. Sähkovikaa/mekaanista molempia. Anturin ja laakerin vaihdoin ei apua. Valot palaa abs alusta käsijarru rengaspaine tasauspyörästö jne. Jos joku osais neuvoa osaavan korjaajan Lohja/uusimaa lottoan johtosarjaa tai eps yksikköä. Ei oo tiloja eikä pinnaa enää kiitos
                Viimeksi muokannut Killeri; 25.2.2024, 19:37. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                Comment


                • #98
                  Sytty tossa parisen kuukautta sitten abs,esp ja ilma alustan vikavalot samaan aikaan.
                  Ilma alustan valo syttyy kun lähtee liikkeelle ja sammuu ku pysähtyy.
                  VCDS andtaa koodia
                  01276 - ABS Hydraulic Pump (V64): Electrical Fault in Circuit
                  Tuon jälkeen ajeltu tuhansia kilometrejä, välillä valot palaa välillä ei.
                  Koodin poistamalla saattaa tulla heti takasin tai sitten tulee seuraavassa raskaammassa jarrutuksessa tai ihan tasakaasulla ajellessa.
                  Netistä luin että johto ongelmia ollut paljon ainakin IV koppasessa golffissa.
                  Ei oikein tietoa ollu että missä Q7 ongelmat on.
                  Itse pumppu taitaa olla oikealla tuulilasin reunan alapuolella?
                  Missä tässä Q7 4l koppasesssa sijaitsee abs sulakkeet?
                  Tai mitä ylipäätään lähtee kattomaan ennenkun laittaa tuhansia uuteen pumppuun?

                  nii ja autona Q7 4L pre-lci 3.0l tdi v6 CASA.

                  Comment


                    #99
                    Yks Q7 korjattua, kun selkeästi oli vesi tulvinut siellä kaukalossa, jossa ABS on. Vesivahinkotilanteessa oli järkevin ostaa käytetty yksikkö tilalle.

                    Comment


                    • Potilaana A6 C6 2005, V6 2.4 automaatti Avant. Alkoi ilmaantua ABS/ESP-vikavaloa, ensin pätkien, nyt koko ajan päällä ja heti nollauksen jälkeenkin. Akku reilun vuoden vanha, kävin äsken vielä varmuudeksi testauttamassa akkuliikkeessä, että akku oli kunnossa.

                      EDIT; ABS:ään liittyvät sulakkeet päälisin puolin tsekattu, kuten niiden "pohjat" myös. Mittarin kanssa en ole vielä ehtinyt läpikäydä.
                      EDIT2: Vikakoodien nollauksen jälkeen on käynnistyksen jälkeen siis sen aikaa ilman varoitusvaloja, kunnes lähtee liikkeelle, ja onko se sitten 10 vai 20 km/h, joka laukaisee virheilmot uudelleen.

                      Tällaisia koodeja VCDS puskee;

                      ---------------

                      Chassis Type: 4F (4F0)
                      Scan: 01 02 03 05 07 08 09 0E 15 16 17 19 42 46 47 4F 52 53 56 61
                      62 72

                      VIN: WAUZZZ4F36N012670 Mileage: 279460km-173648miles

                      00-Steering Angle Sensor -- Status: OK 0000
                      01-Engine -- Status: Malfunction 0010
                      02-Auto Trans -- Status: OK 0000
                      03-ABS Brakes -- Status: Malfunction 0010
                      05-Acc/Start Auth. -- Status: OK 0000
                      07-Control Head -- Status: OK 0000
                      08-Auto HVAC -- Status: Malfunction 0010
                      09-Cent. Elect. -- Status: Malfunction 0010
                      0E-Media Player 1 -- Status: OK 0000
                      15-Airbags -- Status: OK 0000
                      16-Steering wheel -- Status: OK 0000
                      17-Instruments -- Status: OK 0000
                      19-CAN Gateway -- Status: OK 0000
                      25-Immobilizer -- Status: OK 0000
                      42-Door Elect, Driver -- Status: OK 0000
                      46-Central Conv. -- Status: OK 0000
                      47-Sound System -- Status: OK 0000
                      4F-Centr. Electr. II -- Status: OK 0000
                      52-Door Elect, Pass. -- Status: OK 0000
                      53-Parking Brake -- Status: Malfunction 0010
                      56-Radio -- Status: OK 0000
                      61-Battery Regul. -- Status: OK 0000
                      62-Door, Rear Left -- Status: OK 0000
                      72-Door, Rear Right -- Status: OK 0000

                      -------------------------------------------------------------------------------
                      Address 01: Engine (BDW) Labels:. 06E-910-552-BDW.clb
                      Part No SW: 4F0 910 552 R HW: 4F0 907 552 D
                      Component: 2.4l V6 MPI 0010
                      Revision: --H17--- Serial number:
                      Coding: 010D000302070120
                      Shop #: WSC 24500 205 82144
                      VCID: 326BAFCFAD2F68030D-8066
                      VINID: 9D196AAAA1160C678004218700DB0E9159

                      2 Faults Found:
                      005715 - Please check DTC Memory of ABS Controller
                      P1653 - 008 -
                      Freeze Frame:
                      Fault Status: 00101000
                      Fault Priority: 2
                      Fault Frequency: 254
                      Reset counter: 40
                      Mileage: 273548 km
                      Time Indication: 0
                      Date: 2027.07.06
                      Time: 12:56:49

                      Freeze Frame:
                      RPM: 704 /min
                      Mass Air / Rev.: 87.2 mg/str
                      Temperature: 72.0°C
                      Idle
                      Load: 18.4 %
                      Speed: 0.0 km/h

                      002129 - Park/Neutral Switch Input Circuit
                      P0851 - 006 - Short to GND - Intermittent
                      Freeze Frame:
                      Fault Status: 00100001
                      Fault Priority: 2
                      Fault Frequency: 1
                      Reset counter: 15
                      Mileage: 278658 km
                      Time Indication: 0
                      Date: 2024.05.31
                      Time: 16:35:11

                      Freeze Frame:
                      RPM: 832 /min
                      Mass Air / Rev.: 158.1 mg/str
                      Temperature: 31.5°C
                      Idle
                      Load: 28.2 %
                      Speed: 0.0 km/h

                      Readiness: 0000 0000


                      -------------------------------------------------------------------------------
                      Address 03: ABS Brakes Labels: 4F0-910-517.clb
                      Part No SW: 4F0 910 517 K HW: 4F0 614 517 K
                      Component: ESP 8.0 front H03 0090
                      Revision: 00000000 Serial number: 00000000000000
                      Coding: 0021330
                      Shop #: WSC 02327 785 00200
                      VCID: 2C57B1B78F0B3EF347-8078

                      1 Fault Found:
                      01201 - ABS Pump Supply Voltage
                      000 - - - Intermittent
                      Freeze Frame:
                      Fault Status: 00100000
                      Fault Priority: 1
                      Fault Frequency: 1
                      Reset counter: 224
                      Mileage: 279460 km
                      Time Indication: 0
                      Date: 2024.07.02
                      Time: 18:18:27

                      Freeze Frame:
                      Hex Value: 0x0C00
                      Hex Value: 0x4002
                      Hex Value: 0x0005
                      Hex Value: 0x80A8
                      Hex Value: 0x00FF



                      -------------------------------------------------------------------------------
                      Address 08: Auto HVAC Labels: 4F0-910-043.clb
                      Part No SW: 4F0 910 043 HW: 4F1 820 043 J
                      Component: KLIMABETAETIGUNGH11 0150
                      Revision: 00000026 Serial number: 00000000132145
                      Coding: 0000262
                      Shop #: WSC 02327 785 00200
                      VCID: 5BB5226B9A25894BFE-800E

                      1 Fault Found:
                      00716 - Air recirculation Flap Positioning Motor (V113)
                      003 - Mechanical Failure - Intermittent
                      Freeze Frame:
                      Fault Status: 00100011
                      Fault Priority: 3
                      Fault Frequency: 1
                      Reset counter: 225
                      Mileage: 279460 km
                      Time Indication: 0
                      Date: 2024.07.02
                      Time: 18:15:32

                      Freeze Frame:
                      Voltage: 11.30 V
                      Temperature: 25.0°C
                      (no units): 26.0
                      (no units): 25.0
                      Temperature: 23.0°C


                      -------------------------------------------------------------------------------
                      Address 09: Cent. Elect. Labels: 4F0-910-279.lbl
                      Part No SW: 4F0 910 279 HW: 4F0 907 279
                      Component: ILM Fahrer H14 0080
                      Revision: 00000000 Serial number: 4F0907279
                      Coding: 0001112
                      Shop #: WSC 02335 785 00200
                      VCID: 66C3039F5167C4A351-8032

                      Subsystem 1 - Part No: 4F1 910 113 Labels: 1KX-955-119.CLB
                      Component: Wischer AudiC6 H05 0150
                      Coding: 00062736
                      Shop #: WSC 02335

                      Subsystem 2 - Part No: 4E0 910 557 Labels: 8K0-955-559.CLB
                      Component: REGENLICHTSENSORH10 0050
                      Coding: 00141886
                      Shop #: WSC 02335

                      1 Fault Found:
                      01500 - Bulb for Fog-Lamps; Right (L23)
                      010 - Open or Short to Plus
                      Freeze Frame:
                      Fault Status: 01101010
                      Fault Priority: 2
                      Fault Frequency: 2
                      Reset counter: 185
                      Mileage: 262136 km
                      Time Indication: 0
                      Date: 2002.01.27
                      Time: 18:17:00


                      -------------------------------------------------------------------------------
                      Address 53: Parking Brake Labels: 4F0-910-801.clb
                      Part No SW: 4F0 910 801 HW: 4F0 907 801
                      Component: EPB C63C0030 H03 0030
                      Revision: C63C0030
                      Coding: 0002031
                      Shop #: WSC 02335 785 00200
                      VCID: 5DB12C738431877B80-8008

                      1 Fault Found:
                      01316 - ABS Control Module
                      013 - Check DTC Memory - Intermittent
                      Freeze Frame:
                      Fault Status: 00101101
                      Fault Priority: 3
                      Fault Frequency: 3
                      Reset counter: 225
                      Mileage: 279456 km
                      Time Indication: 0
                      Date: 2024.07.02
                      Time: 18:18:29

                      Freeze Frame:
                      Voltage: 12.84 V
                      Count: 236


                      End-------------------------(Elapsed Time: 02:24)--------------------------


                      Eli virtavajaustako ABS-yksikössä? Onko ehodtuksia tarkistuspaikoista, ennenkuin lähtee yksikköä uusimaan?
                      Viimeksi muokannut masalon; 5.7.2024, 14:27.

                      Comment


                      • Tässä kun varmuudeksi metsästän ABS-ohjainyksikköäkin, niin mistä voisi varmentaa, mitkä kaikki tuotekoodit ovat keskenään yhteensopivia? Itsellä nyt 4F0 614 517 K

                        Tuolla ainakin oli listausta eri malleista; https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6.../614-614010/#1
                        Mutta jos esim. viimeinen kirjain on eri, pystyykö VCDS:llä yksikön ohjelmoimaan sopivaksi? Vai pitääkö ohjelmointi tehdä vain prikulleen saman tuotekoodin purkille?

                        Comment


                          Voi hyvinkin olla mahdollista että ohjausyksikön korjaus onnistuu, kysyisin nimimerkiltä amalin

                          eleworks@outlook.com

                          Comment


                          • Joo, kyllä korjautustakin hyvä harkita, kunhan nyt saisi ensin varmuuden, että vika on juurikin ohjausyksikössä.

                            Comment


                            • 4L0 614 517 D
                              Tuossa oman ABS pumpun osanumero, haettu runkonumerolla partslinkistä.
                              Itse sain myös tuollaista tietoa että viiminen kirjain ei saa olla eri. Jos eri niin ei wörkkaa enää.
                              Jos mahdollisesti jollain sattuu purussa olemaan niin olisin kiinnostunut.

                              Comment


                              • Ongelma omalta osalta korjattu näköjään.
                                Ongelmaks osottaitui huono maa.
                                Uudelle pumpulle löysin hinnan 2950€, B osia ei saatavilla kun kyselin suomesta, joten päätin kaikkea kokeilla ennen tilausta.

                                ABS pumpun yläpuolella oli 4kpl maadotuksia mutterin alla, päältäpäin näytti täysin puhtailta kupareilta eikä mitään hapettumia. Päätin hiukan puukolla karhentaa ja putsata, kaikki kasaan ja vika vaan haihtu. Ei ole sen jälkeen kertaakaan syttynyt ja tässä menty satoja kilometreja monta päivää jo.
                                Soratiellä myös moneen kertaan kokeiltu kovempia jarrutuksia että ABS aktivoituu ja hyvin toimii.

                                Comment


                                • Mielenkiintoinen tieto! Pitääpä itsekin käydä vielä maadoitus läpi. Missä päin sinulla tuo maadoituspiste tarkkalleen siis on? Tarkoitatko jäähynesteen takana olevaa, vai onko jossakin lokarin uumenissa piste myös ylhäällä? Itsellä auton sähkökaavio mainitsee ABS:n maan olevan "671 Earth point 1, on front of left longitudinal member". Itse olen sen olettanut olevan jossakin alempana, enkä ole vielä sitä löytänyt, kun en ole isommin purkanut konehuoneesta romppeita.
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 12.7.2024, 10:28. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                  Comment


                                  • Maadotuspiste oli suoraan ecun alapuolella tuossa Q7'ssa
                                    Kuskin penkiltä katottuna oikeassa reunassa tuulilasin kulmassa vesikaukalossa niinku.
                                    Ecu pois edestä, siinä oli 4kpl johtoja mutterin allajohtoja josta kaks menee isoon johtonippuun ja 2kpl menee abs yksikölle joka on siinä samassa paikassa alapuolella.
                                    Nopeesti katottuna aika vittumainen homma irrottaa koko paketti.
                                    Omalla kohdalla oli ainakin joku ennen sörkkinyt maadotuksia kun oli kutistejatkoa ja kaapelikenkiä joita en ole nähnyt elämäni aikana yhdessäkään vakio johtosarjoissa.

                                    Comment


                                    • Jäi näemmä tähän ketjuun kuittaamatta, että itsellä vika löytyi kuitenkin lopulta ABS-boksista, joten juotoshommiksi meni, hoitui mainiosti jäsen amalinin toimesta.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X