Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABS/ESP vikaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Vikakoodi on siis nimenomaan Mechanical failure?

    Sellaisia tapauksia olen nähnyt, että vikakoodi on 00778 - Steering Angle Sensor (G85): Faulty mutta lopulta viallinen osa onkin ollut rattiakselin ohjainmoduuli johon tuo G85 tulee kiinni, eikä itse G85.

    Tuo sopeutuskin on usein melko kivisen tien takana vaikka kaikki olisi sinänsä kunnossa. Esimerkiksi juuri tuo auto johon jouduttiin vaihtamaan ohjainmoduuli uuteen. Millään sopeutuksella ei näyttänyt tulevan valmista vaan ohjaustehostimen merkkivalo paloi itsepintaisesti mittaristossa. Lopulta se sammuikin sillä, että sopeutusten jälkeen lähti vaan ajamaan. Kortteli ympäri niin merkkivalot sammui ja vikakoodit hävisi. Ei tuollaista ohjeistusta kuitenkaan missään suoranaisesti annettu, siksi sitä ei ihan heti keksinyt kokeilla.

    Comment


      #62
      Eikai tuo piraattikaapeli niin kelvoton ole ettei sillä saa tätä hoidettua...
      Tämäkin hyvin mahdollista. On tullut todettua yhden B6:sen kanssa. Piraatilla ei onnistunut vaikka kuinka teki, mutta otin oman aidon käyttöön, niin meni heittämällä.
      Toki tuo vikakoodi tuossa nyt hämää, että nollaus pitäs kai piraatilla onnistua ja ja vikakoodi on yleensä jotain muuta, kun basic settings tekemättä.

      Comment


        #63
        Vikakoodi on siis edelleen sama 00778 - Steering Angle Sensor (G85): Mechanical Failure.

        Jostain luin ohjeen C5-koppaisen asentoanturin basic settingsistä ja vikakoodi olisi siinä nollautunut onnistuneen basic settingsin jälkeen. Vaikka eikös tuon onnistuneen basic settingsin edellytyksenä ole että kaikki abs-liittyvät vikakoodit on ensin nollattava?
        Vahvasti uskon nyt tuon piraattikaapelin aiheuttavan suurimmat vaikeudet, yritin lukea moottorinohjaimelta jotain measuring blockeja niin yhden sai luettua ja aina tuli 'too many communication errors' ja piti joka kerta testata yhteys options-menun kautta.
        Maanantaina kokeillaan kerhoveljen aitoa kaapelia, jos sillä lähtisi onnistumaan.

        Comment


          #64
          Tänään käytin pikkuauton konttorilla, vikakoodit ja häriövalot pysyneet poissa tiistai-illan jälkeen ja jo 300km matkan.

          Maanantaina tosiaan tutkittiin auton sielunelämää kerhoveljen aidolla kaapelilla ja ihan samaa settiä oli kuin kopiokaapelillakin; vikakoodin sai nollattua mutta palasi heti eikä basic settingsiä pystynyt tekemään.
          Tiistaina pesin autoa ja käynnistäessä vikavalot oli poissa. Vikakoodit uudelleen lukemalla siellä oli g85 katkonainen virtapiiri joka lähti kyllä pois eikä enää ole palannut.
          Pari vaihtoehtoa mitä tässä nyt on saattanut käydä;
          a) Ratin asentotunnistimen opettamista yritetty monellakin keinolla, ehkä joku niistä onnistuikin ja auto vaan vaati hivenen ajoa ja puhtaita startteja ratti suorassa jotta vikakoodi nollautuu.
          b) auto seisoi syksyllä ja talvella ja vikavalot syttyi joulukuun lopussa kun autolla ajoin, ehkä rattimodulin liittimissä oli kosteutta tms. josta aiheutui häiriö ja lisää ongelmia, koska ratti oli liian vinossa että g85 kalibrointi olisi onnistunut.

          Tärkeintä että nyt toimii taas ilman häiriöitä.
          Viimeksi muokannut vV8m5; 30.4.2020, 21:06.

          Comment


          • #65
            Elikkä kyseessä Audi S4 B5 2.7 Bit vm.2000. Ongelmana tuo ratinasento anturi. Tuli vaihdettua lämmittimen kenno tuossa reilu kuukausi sitten. Ongelma alkoi heti kun oli kojelauta ja muut hilppeet saatu takaisin paikoilleen. ABS ja ESP valot palavat ja vcds:llä kun katsoo niin ilmoittaa (No message from steering angle sensor) ei muita vikoja ja, kun yrittää lukea ratin kääntöasteita niin näyttää nollaa, ainoastaan liikkeellä näyttää tuon astetta/s tiedon. Ja on yritetty kaikki mahdollinen tuohon tehdä…. Tänään sitten huomasin, että muutama johto on poikki tuolta kuskin jaloista (sulake rasialta) ja ei mitään tietoa mihin suuntaan mahdolliset johdot kuuluisi, joten olisiko jollain tietoa tai laittaa kuvaa, että miten nuo piuhat mahdollisesti kuuluisi mennä. Nuo 53 releen alta lähtevät keltaiset johdot mysteeri, että kuuluuko tuollaisia edes olla tuolla, tuntuu löytyvän kaiken maailman ”pielavetisiä” tästä autosta, mitä enemmän purkaa.


            edit. Tuohon punaiseen johtoon tulee 12v virtaa ja tulee tuosta jarruvalon sulakkeelta. Onko tuokin sitten vaan joku ns. ”Extra” johto?

            ja voisitteko kertoo ohjeet tohon paritukseen/kalibrointiin? Ross-techin sivuilta ohjeita seurattu, mutta ei oo auttanu.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut Kingos91; 2.1.2022, 10:28.

            Comment


              #66
              Tuossa on vaan ilmeisesti otettu sulaketaulusta virta jollekin, esim. lisävalolle. Releen 53 alla olevat johdot ei kyllä pitäisi liittyä ratin kääntökulmasensoriin mitenkään, todennäköisesti releytetty ajovaloja/lisävaloa?
              https://www.audizine.com/forum/showt...elay-for-A4-B5


              https://fusesdiagram.com/audi/fuses-...udi-a4-b5.html

              Rattihan sulla on ollut irti. Asensitko ratin varmasti samalle boorille, josta sen otitkin ja teippasitko slipringin oikeaan asentoon (tarkistussilmä josta pitäisi näkyä väritäppä) ettei pääse pyörimään?
              Eli sulla on nyt joko se slipring pyörinyt väärään asentoon ja et oo saanu tehtyä sen kääntökulmasensorin kalibrointia oikein. Tai sitten ratti menny riittävästi väärään asentoon ja sieltä on se kellojousi poikki, mut tämä ei taida olla mahdollista kun et ole rattia ehtinyt pyöritellä ääriasentoihin.
              Viimeksi muokannut vV8m5; 2.1.2022, 01:01.

              Comment


                #67
                Alkuperäinen kirjoittaja Kingos91 Näytä viesti
                ..ja voisitteko kertoo ohjeet tohon paritukseen/kalibrointiin? Ross-techin sivuilta ohjeita seurattu, mutta ei oo auttanu.
                Tämän ketjun toisesta viestistä löytyy ohjeet, katso vaikkapa tuo video.

                Comment


                • #68
                  Hei taas! Vika edelleen päällä. Elikkä ABS ja luistonesto valot palaa

                  Jyväskylän autotarvikkeella käytetty ja sielläkään ei sopeutusta saatu läpi, sanoivat, että voi olla jossain johdoissa vikaa... ja että kannattaisi vielä kokeilla uudella liukurenkaalla.

                  Vikakoodi: P1628 Moottorin can-väylä puuttuva ilmoitus ohjauskulma-anturilta.

                  Elikkä rupeanko metsästämään liukurengasta vai tutkimaan piuhoja? Ideoita? :)

                  Ja tuossa kellojousessa tuo orkkis numero on 1J0 959 654J, käykö tuohon mahdollisesti mikään muu?
                  Viimeksi muokannut Kingos91; 13.1.2022, 16:23.

                  Comment


                  • #69
                    Moi ,
                    Audi a3 8p 05 quattro, Heittää tuollaista vikaa , onko kenelläkään kokemuksia olisiko anturi, yksikkö ,kehä ?

                    2 Faults Found:


                    00290-ABS Wheel Speed Sensor; Rear Left (G46)

                    003 - Mechanical Failure - Intermittent

                    00290-ABS Wheel Speed Sensor; Rear Left (G46)

                    008 - Implausible Signal - Intermittent

                    ABS ei toimi eikä sen seurauksena ESP...
                    Viimeksi muokannut alkku; 9.3.2022, 06:25.

                    Comment


                    • #70
                      Korjaantuuko kun käynnistää auton uudelleen, vai onko siis jatkuvasti vikavalot päällä?

                      E: Anturivikahan tuo on aika selkeästi. Anturi näyttää olevan sen verran edullinen, että vaihda se ensin ja putsaa kehä.

                      http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00290
                      Viimeksi muokannut Inky; 9.3.2022, 10:44.

                      Comment


                      • #71
                        Ei korjaannu koko ajan vikavalo päällä abs mutta esp korjaantuu kun käyttää virrat pois mutta tulee takaisin kun ajaa 10m . Anturin itseasiassi pistin tilaukseen 15€ kpl , Tuossa taitaa olla hall tyyppinen se anturi ja kehä eli se on itegroituna siinä takapyöränlaakerissa . Toivotaan että anturin vaihdolla tulisi kuntoon , tosiaan pultilla näytti olevan kiinni anturi kun vilkaisin. Ja nollaamalla vikakoodit VCDS niin samantien abs vika tulee päälle kun auto liikkuu.

                        Comment


                          #72
                          Mekaaniselta vialta vaikuttaa, anturi tai pulssikehä. Jos olisi johto poikki, niin tulisi koodiin "electrical circuit....."

                          Comment


                          • #73
                            Putsasin abs anturin ja vaihdoin etujarrupalat niin viat hävisi . Etujarrut oli vähän jumissa niin ehkä siitä ottanut häikkää?
                            Viimeksi muokannut Killeri; 21.3.2022, 16:44. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                            Comment


                            • #74
                              Syttyi ABS ja ESP uudelleen. viime viikolla vaihdoin uuden anturin niin toiminut auto täydellisesti , eli anturi vika oli. Kyllä toi VCDS vaan on hyvä työkalu .
                              Viimeksi muokannut alkku; 29.3.2022, 07:39.

                              Comment


                              • #75
                                Audi A3 2009, 1.9tdi, manuaali.

                                Herjailee koodeja:

                                P16352: Control module, Electrical error
                                P01130: ABS operation, Implausible signal

                                ABS moduuli siellä taitaa olla rikki. VCDS:llä measuring blocks puolella arvot näyttää oikeilta. Eiköhän tämä näissä ole tyyppivika, päivitetty Audilla 2018.

                                Tyyppi: 1k0 907 379 AD (voidaan korvata CD ja AN loppuisilla)

                                Löytyisikö jostain korvaavaa?

                                Onko hyvää tekijää tiedossa?

                                Viimeksi muokannut Killeri; 8.4.2022, 20:06. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

                                Comment


                                  #76
                                  Elehuolto

                                  Comment


                                  • #77
                                    Q7 2013 ABS vika

                                    01276 ABS Hydraulipumppu- sähköinen vika virtapiirissä. Tälläinen viesti tuli testeistä ja korjaajalla meni sormi suuhun, luetteli litanian mistä voi johtua ja kuulemma kahden päivän työ ? Joku varmaan osaisi jotain asiasta kertoa. Toinen mitä ihmettelin että missä on keskellä kojetaulua oleva sulake/rele rasia ?
                                    (Rele- ja sulakepidike keskimmäisessä kojelaudassa Vasemmalla ohjattavat mallit: kojelaudan keskellä.)
                                    Kiitos jos jollain inffoa.




                                    Viimeksi muokannut Killeri; 15.8.2023, 16:33. Perustelu: Auton tiedot viestiin.

                                    Comment


                                      #78
                                      Sulake/relerasia löytyy kun menet kuskin jalkatilaan selälleen, pari sisustan paneelia irti polkimien yläpuolelta ja rasia on ihan keskikonsolin kyljessä kiinni noin polven korkeudella. Tätä kautta pääsee myös kätilöimään ilmastoinnin läppämoottoreita...

                                      Comment


                                      • #79
                                        Abs pumpun moottorista voi olla hiilet loppu.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Audi A3 2008

                                          Missä sijaitsee ESP anturi?
                                          Viimeksi muokannut Killeri; 3.10.2023, 22:16. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Uusi case: ABS-moduulin vika on epäilynä tässä (A6 4G 2012), koska vikakoodeista ei poistu, eikä ABS-yksikkö vastaa lainkaan:

                                            -------------------------------------------------------------------------------
                                            Address 03: ABS Brakes
                                            Cannot be reached
                                            ----------------------------------
                                            2 Faults Found:
                                            01316 - ABS Control Module
                                            004 - No Signal/Communication
                                            Freeze Frame:
                                            Fault Status: 01100100
                                            Fault Priority: 6
                                            Fault Frequency: 1
                                            ..ja:

                                            02085 - Incorrect Control Module Installed
                                            000 - -
                                            ..
                                            Tulee sieltä muutakin mutta ne näyttäisivät viittaavan tähän ABS:n vastaamattomuuteen?

                                            2 Faults Found:
                                            0247 - Function Restriction due to Faults in Other Modules
                                            ...

                                            Ilmeisesti tuo ABS control module on osa tätä isoa ABS-pumpun ym. sisältävää moduulia (4G0 907 379 H) konetilassa?
                                            Kyllähän noita saisi parilla huntilla käytettynä mutta siihen päälle tulee sitten vielä (>100e?) koodaus Kautossa ja työt...

                                            Siksi ajattelin vielä tutkailla että tuleeko tuolle edes sähköä (liittimelle ja sulakkeet) ja minne mahtaa mennä maajohto tuosta?
                                            Silmämääräisesti kaikki näytti olevan ok, mutta en purkanut enempää kuin johtosuojaa käytin irti. Akun latasin >24h eikä ollut vaikutusta.

                                            En oikein keksi mikä tämän olisi rikkonut, koska ihan suoralla (moottori)tiellä viime viikolla levisi - eikä sitä ennen mitään varoitusta:
                                            Pieni nykäisy (tai mahdollisesti jarrun "painallus"?) tuntui vedossa ja sitten tulikin likemmäs 10 vikailmoitusta ruutuun.
                                            Mielenkiintoisina sivuoireina mm. nopeusmittariin 0km/h, start-button ei sammuta (aina), ohjaustehostimen servo veks, ym. vänkää....

                                            Comment


                                              #82
                                              Tuossa ABS modulin sähköliittimen kytkentää. Tarkistitko jo sulakkeet?
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #83
                                                Kiitos, tuosta on apua.

                                                En vielä, eilen kaivelin manuaalista nuo sulaketaulujen selitteet, mutta tuossa J104:ssä ne olivat paremmin. Tänään illemmalla tarkoitus tsekata.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Kävin eilen nuo sulakkeet läpi (ratin vierestä ja takarontista) enkä niistä mitään epäilyttävää niistä löytänyt.
                                                  Avasin myös isoa (J104) liitintä ja laitoin takasin, liikutin johtoja (löysän liitoksen / katkoksen varalta), ja kopistelin kahta ABS-moduulin alla olevaa maadoituspistettä (jos ne nyt tälle ovat), mutta kaikki tuntui olevan kiinni hyvin.
                                                  Ei mitään vaikutusta, viat yhä päällä.

                                                  Tänään ajattelin vielä soitella läpi ainakin nuo tulevat maajohdot, että se nyt oikeastikin saa maita. Maapultin päässä oli ainakin korroosiota näkyvissä.
                                                  Samoin yritän mitata siitä isolta liittimeltä että mille tulolle niistä tulee virtaa. Josko nuo jarruputket antaisi tarpeeksi myöden voisi kokeilla avata maapultin (x2) ja puhdistaa liitos.

                                                  Jollei noista mitään ala selvitä niin varmaan alan katsoa aikaa Bosch Car Serviceltä - tai muulta autosähköliikkeeltä - perusteellisempaa diagnoosia varten.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Eipä tullut mittailusta vielä mitään, kun siihen alkaessa jouduin toteamaan että yleismittari oli vielä kesän sähköhommien tiimoilta jäänyt mökille... noh, lähden kohta sinne toisella autolla käymään niin täytyy se tuoda kotiin sieltä tullessaan.

                                                    Autosähköön olin yhteydessä ja sovittiin käynti maanantaille, jollei nyt jotain ihmeitä tässä vkl aikana tapahtuisi...
                                                    Sanoivat ettei heilläkään ole tuossa paljon enempään kykyjä kuin tutkia sähkönsyöttöön liittyvät asiat, ja jollei niistä löydy mitään niin purkaa moduuli veks ja sitten toimittaa sitä eteenpäin yhteistyökumppaneille (eivät sanoneet kelle mutta esim. Elehuolto tai vastaava?). Siellä pystynevät tutkimaan onko tämän piirikortti sitten kaputt vai onko sille jotain tehtävissä. Jos ei ole korjattavissa niin sittenkin saattaa olla mahdollista vielä koodata purkuosa tuon vanhan tiedoilla, mutta ei nyt mennä asioiden edelle...

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Vein auton aamulla Autosähköön tutkittavaksi. Neljän pintaan sitten soittivat seuraavaa:
                                                      Sähkön syötöistä, eikä maadoituksista löytynyt mitään vikaa. Pistoke oli kuitenkin ollut ABS-moduulista irti vähän pitemmän aikaa ja se ehkä aiheutti boxin resetoitumisen,
                                                      koska se alkoi tuon jälkeen taas vastailla. Tosin vikakoodit siellä on yhä päällä eivätkä ne nollaannu, tarkempaa tietoa noista ei vielä ole, lupasin hakea auton pois aamulla.

                                                      Kun kerran ABS-moduuliin saa taas yhdeyden, voisiko siihen saada ladattua firmwaren uudelleen, jos se palauttaisi toiminnan?
                                                      Tietenkin pitäisi olla ko. FW saatavana, eikä sitä taida paljon muualla (tallessa) olla kuin tehtaalla...? Ellei sitten täällä jollain ole neuvoa muuta tapaa... (Vai lakki kouraan ja marmorille..)

                                                      ABS-moduulin osanumero: 4G0 907 379 H

                                                      Click image for larger version  Name:	IMG_20231114.jpg Views:	0 Size:	79,0 Kt ID:	1964181
                                                      Viimeksi muokannut okkim; 21.11.2023, 08:54. Perustelu: Lisätty osanumero tekstinä, löytyy paremmin tarvittaessa haulla.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Hain eilen aamulla auton "Autosähköstä". Pari sataa (=2h) vianhausta (toteamaan sama kuin itse, ettei näytä olevan sulakkeissa, maadoituksissa, tms. vikaa) on lienee ihan normaali taksa.
                                                        Pikkuisen rahastukselta sen sijaan tuntui "mittalaitemaksu" (50e) ja "pientarvikelisä" (50e): tässä kun pääasiallinen mittalaite oli lienee yleismittari ja pientarvikkeina meni ehkä muutama arkki A4:ää...
                                                        Noh, artisti maksaa.

                                                        Mutta ajaahan tuolla nyt kokolailla normaalisti pystyi, ainoa mikä oli alkuunsa ruudussa oli "particle filter malfunction" mutta se luultavasti johtui siitä että tuo ripakopallinen aiempia vikatiloja luultavasti esti normaalin polton ajallaan ja meni tuohon tilaan. Tänään se jo siitä häipyi kun ajoin aamulla n. 25km lenkin tuolla. Boxissa on kuitenkin ne vikakoodit päällä, mutta niistä ei tule ns. herjoja ruutuun.

                                                        Tässä olisi nyt vaihtoehtoina sitten lähinnä:
                                                        A. Kysyä K-Autosta mitä se FW:n päivitys (uudelleen lataus) tuonne boxille kustantaisi, tai onko sille jotain estettä,
                                                        B. Jatkaa saman asian tiimoilta Autosähkön kanssa - vaan onko lopputulos sama kuin A:ssa? Ne kuitenkin väitti että tähän olisi sittenkin välineet heilläkin.
                                                        C. Löytää apuja täältä foorumilta - mutta se tarkoittaisi ilmeisesti normi VCDS:ää parempia työkaluja? - Yv:tä jos löytyy..
                                                        D. Ostaa käytetty ABS-moduuli ja koodauttaa se autoon.
                                                        E. Muita vaihtoehtoja? (Paitsi se yleisin eli "do nothing" ja odota mikä päivä tuo tökkää taas...;-)

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Pitäiskö tuosta kuitenkin ihan ensin lukea vikakoodit vielä uudestaan ja koittaa nollata? Näkisi myös onko koodaus pysynyt samana mitä oli koska sitä voi verrata mulla oleviin aikaisempiin VCDS full scanneihin.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Se olisi kyllä hyvä idea, koska eihän sieltä Autosähköstä tullut edes tarkempia vikakoodeja tuomisena. Laitan viestiä niin katsotaan koska onnistuu.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              No niinhän siinä sitten kävi, että (ihan kaikki) vikakoodit olivatkin ABS-moduulista poistuneet... Oli sitten tehokasta se yli viikon takainen valohoito.
                                                              Olisinpa silloin tajunnut että pitempi pistokkeen irrallaan pito tarvitaan moduulin kunnolliseen resettiin! :)

                                                              Toki siellä voi jotain piilevää hämminkiä yhä olla, mutta mitään oiretta ei ole toistaiseksi näkynyt. Toivottavasti tämä vika pysyisikin poissa ilman isompia remontteja.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X