Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 ilmastoinnin kompuran paine?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 ilmastoinnin kompuran paine?

    Elikkäs ongelmana viileämmän ilman puute hytin puolelle. Selailin VCDS: llä vikakoodeja ja antoivat vikakoodit OPEN OR SHORT TO GROUND ulkoilma-anturille G17 ja venttiilille N280. lämpötila-anturille löysin vian rikkinäisestä johdosta lauhuttimeen hankautuneena ja venttiilille liittimen juuresta katkennut johto. Tällä hetkellä ilmastoinnin measuring blockista seuratessa venttiilin läpi kulkee 0.650 A virtaa (oletettavasti toimii), mutta korkeapaine puoli näyttää noin 5.5 bar( pitäisi tieten olla päälle 10 bar) ja 20.1 % max. paineesta. kylmä ainetta edellisen omistajan toimesta lisätty 2010 125g ja 2011 1.25g (kuiteista) , joten vaikuttaako ainevajaus paineeseen? Voiko tämän perusteella sanoa että kompura on sökö ? Kiitos valmiiksi vastauksille.
    Viimeksi muokannut Peksi.88; 5.6.2013, 23:04.

  • #2
    Imupuolen paineenmittaus samaan aikaan auttaisi paljon diagnosointiin. 5,5bar tosin kuulostaa siltä, että se kompura ei tosiaan painetta tee. Ainevajaus vaikuttaa paineisiin, mutta tommoinen paine meinaisi jo että siellä ei käytännössä ole montaa grammaa kylmäainetta jäljellä.

    Comment


    • #3
      Tottakai se ainevajaus vaikuttaa järjestelmäpaineisiin. Painetta vastaava lämpötila lepotilassa 5,5bar => +24,5'C.

      Käynti hetkellä R-134a korkeapaine tulisi olla 9bar (+40'C)

      E: Liitin irti kompressorille menevästä johtosarjasta ja mittaa ohjausjännite. Jos ei tule mg-kytkimelle ohjausjännitettä, niin jossain vika (painekytkin jne jne). Jos tulee kompuralle asti, niin kompuralla vika.

      Comment


      • #4
        Aivan. Kävin täytättämässä piirin, ei löytynyt vuotoja , eikä siltikään kylmää kabinettiin. Mutta huomasin sillä hetkellä kun huoltomies laittoi letkut paikoilleen , että matala ja -korkeapaine näytti samaa kumpikin (5bar). Aloin katselemaan sinne kompuran suuntaan ja huomasin, että hihnapyörä revennyt kumiliitoksestaan akselia nähden. ja akseli kumminkin pyörii ettei ole jumissa.( juuri tälläinen tapaus https://www.youtube.com/watch?v=a924q4YuOiU ) pitäisikö tuon kompuran akselin olla miten jämäkkä kun pyörittää? Meneekö näitä hihnapyöriä vanhuuttaan vai onko se aina entinen kompura?

        Entäs jos pahimmassa tapauksessa kompura sökö, ja uuden ajattelin vaihtaa jos saksan maalta löydän kohtuu hintaan. Miten kauan aikaa uusi kuivain saa olla ilman kanssa tekemisissä ennen, kun suoritetaan huuhtelut yms. toimenpiteet?
        Viimeksi muokannut Peksi.88; 6.6.2013, 00:16.

        Comment


        • #5
          Kyllä se hihnapyöräkin voi pettää ajan saatossa. Onhan siellä laakeri. Sen voi ostaa erillisenä.

          Kompuran akselia voi pyörittää käsin ja akseli kyllä pyörii mallista riippuen joko kevyesti tai nihkeästi. Mutta jos on jumissa tai joutuu voimaa käyttämään, niin kyllä usein kompressori on tiensä päässä. Ammattilainen näkee käyntipaineista jo kuinka kone tekee töitä, vai tekeekö lainkaan.

          Kuivainta EI saa jättää tulppaamatta, eli toisin sanoen vaihda jos on ollut ilman kanssa tekemisissä.. Jos avataan järjestelmä, niin aina viimeisenä asennetaan kuivain ja heti perään kuiva typpi tai tyhjiöinti.

          Comment


          • #6
            Elikkäs, pulttimopolla pyöritin kompuraa ja kabinetin puolelle alkoi viileämpää ilmaa tulemaan. Nyt Saksasta tilaukseen uusi hihnapyörä ja katsotaan miten käy. Korkeapaine puoli nousee korkeintaan aluksi tuonne lähemmäs 30 bar (vcds) ja automatiikka säätää tuoton N280 säätöventtiilin tarpeen mukaan.

            Comment

            Working...
            X