Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-89 80 1.8e mittaristosta jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    -89 80 1.8e mittaristosta jälleen kerran...

    Mittaristosta oli pimeenä matkamittari, lämpömittari (näyttää mitä sattuu) ja vasemman puolen mittarivalot. Otin mittariston auki ja vaihtelin uudet polttimot, jonka seurauksena lakkasti koko valaistus toimimasta ja pimeni myös nopeusmittari.

    Ei muuta kun mittaristo uudestaan irti ja huomasin yhden kärsineen näköisen juotoksen jota oli ennenkin korjailtu. Tinasin sen uusiksi ja sain matkamittarin toimimaan ja nopeusmittarikin heräsi taas henkiin. Nyt kummastuttaa tuo mittarivalaistuksen totaalinen mykistyminen ja lämpömittarin toimimattomuus(on kokoajan jommassa kummassa ääripäässä)...

    Valaistuksen himmennin on mitattu ja se tuntuu toimivan.

    Apuja...?

    Mites tuo lämpötilananturi. Pystyykö mittaamaan mitenkään, jos vaikka on itse anturi rikki...?

    Minkäs mallisissa Audeissa on sama mittaristo kuin tossa 89-mallisessa 80 1.8e:ssä? Mittariston takana on kaksi liitintä. Vasemmalla keltainen liitin pystysuunnassa ja oikealla sininen vaakasuunnassa... Pitänee ruveta purkaamoilta kyselemään.

    #2
    Oliskohan se transistori sieltä pimeänä?

    Comment


    • #3
      Mittaristot käyvät muista t89 malleista ja jopa B4:sta, varustelluimmissa malleissa saattaa olla lisäliittimiä piirilevyllä.

      Jouduin joskus ohittamaan mittarivalolle tulevan johdon kun oli keskeltä poikki, se tuli keltaiseen liittimeen mittariston taakse.

      Comment


        #4
        eli kelpaa vaikka 1.6:n mittaristo tai 1.8s-mallista?

        Comment


        • #5
          1.8S mittaristo on identtinen E: kanssa, mut neekerimalli 1.6:n mittaristossa ei taida olla kierroslukumittaria. Viitoskoneisistakin käy jos vaihtaa kierroslukumittarin.

          Comment


          • #6
            Jos sulla on se transistori rikki, mikä on siinä mittariston takana bensamittarin kohdilla (muistaakseni), niin mulla on ylimääräinen ihan uusi... Eikä ole kallis osa.

            Comment


            • #7
              Oliskohan se transistori sieltä pimeänä?
              Tarkoitat ilmeisesti sitä jänniteregulaattoria ? 7810 voisi olla sen tyyppi.

              Comment


                #8
                Jos ei vika löydy niin mulla ois ylimääräinen mittaristo hyllyssä. Pistä vaikka yv:tä jos on tarvis.

                Comment


                  #9
                  Mikko, no joku sellanen :)

                  Sähkö on sinistä ja sattuu...

                  Comment


                    #10
                    No niin nyt on tilanne se, että mittarivalot toimii ok. Matka- ja nopeusmittari saattaa kylmänä olla mykkä. Tokenee kun kopauttaa mittaristoon, eli on taas avattava ja tarkisteltava niitä tinauksia.

                    Lämpömittari on edelleen sekaisin. Näyttää joko ihan kylmää tai kuumaa. Pitäs nyt koittaa jotenkin kartottaa, että onko vika mittarissa vai anturissa. Tuosta anturin mittauksesta kaipaisin edelleen infoa, eli onko mahdollista mitata sen toimivuutta...? Kumpihan noista kahdesta mahtaa olla mittarinanturi, kun tossa on noita kaksi rinnakkain. Molemmat kaksinapaisia...

                    Mitäs tuon regulaattorin rikkonaisuus aiheuttaa...?

                    Tarttee vissiin varoiksi ostaa toinen mittaristo kun pari tarjoustakin tuli.

                    Comment


                    • #11
                      Kaksinapainen Bosch lämpötila-anturi pitäisi näyttää näitä ohmimääriä toimiessaan oikein:

                      0*c 6000ohm
                      10 3500
                      20 2500
                      40 1200
                      60 600
                      80 300
                      100 180

                      Comment


                      • #12
                        Mitäs tuon regulaattorin rikkonaisuus aiheuttaa...?
                        Aiheuttaa sen että lämpö- ja polttoainemittarit ainakin näyttävät väärin. Ko. osan toimivuuden voit testata mittaamalla jännitteen lämpöanturin johdoista. Pitäisi olla muistaakseni 10 V. Tämä, jos regulaattori on 7810.

                        Comment


                        • #13
                          Profiilin kulkineen mittaristo ja pitkät valot on alkanut temppuamaan. Vika oli aluksi hetkellinen ja lähti pois virtoja katkomalla mutta nyt tullut pysyväksi.

                          Valot kun laittaa päälle niin oikean puolen vilkku syttyy himmeänä mittaristossa ja samalla pitkät valot menee päälle.
                          Valot pois ja takasin päälle niin pitkät sammuu mutta vilkun merkkivalo jää himmeänä palamaan mittaristoon.
                          Pitkiä kun väläyttää/pistää päälle niin jäävät päälle eikä saa muulla pois kun valokytkimestä valot pois ja takasin päälle.

                          Vilkut toimii kuiteskin aina normaalisti.
                          Mittarissa ei pala nopeusmittarin kohdalla valot kun vika on päällä.

                          Mittaristosta kun ottaa piuhat irti niin valot toimii normaalisti.

                          Mistäköhän vikaa lähtisi etsimään? Valoviiksestä? Mittaristosta?

                          Comment


                          • #14
                            Kokeilin toisella viallisella mittaristolla ja siinä ei ainakaan yllämainittuja vikoja ole. Eli varmaankin vikana mittaristo..

                            Kysymys kuuluukin että miten ihmeessä mittaristo vaikuttaa pitkien valojen toimintaan jättämällä ne päälle?


                            Vika korjaantui tinailemalla mittariston liitoksia uudestaa. Syyllinen oli keltainen iso liitin missä oli kosketus häikkää.

                            Edelleen kyllä ihmetyttää tuo pitkien valojen toiminta :D
                            Viimeksi muokannut LilJon; 8.8.2008, 22:16. Perustelu: Vika korjattu

                            Comment


                            • #15
                              Jaaha, pitänee itsekin purkaa tuosta paremman puoliskon kasikympistä mittaristo auki. Vasemman puolen mittarinvalot pimeenä, vaikka vain yksi polttimo palanut. Katsotaan, jos samalla heltiäis toi ylikuumenemisvalo palamasta, vaikkakin uusi anturi on jo tulossa. :P

                              Ilmeisesti mittaristo aukeaa, kun sieltä takapuolelta irrottelee ristipääruuvit?

                              Comment


                                #16
                                Samaan syssyyn kysäsen. Omassa kasikympissä häröilee bensa mittari ihan kympillä. Tankki täynnä, ekana meni pohjaan, sitten kohta esim. montusta ajaessa saattaa ruveta näyttämään puolta tai jotain tyhjän ja todellisen bensamäärän väliltä, eli ikinä ei näytä liikaa. Tankille pitää kurvailla tripin turvin. Ilmeisesti vika on mittarissa koska kun nyrkillä koputtelee kojelautaa tai mittariston lasia koputtelee niin viisari saattaa rueta näyttämään oikein. Ongelma on vaan pahentunu talven mittaan, ensin oli satunnaista, nyt koko ajan. Varmaankin sitten otettava joku päivä mittaristo irti ja tinailla bensamittarin liitoksia? Kaikki muut mittarit toimii oikein.

                                Comment


                                • #17
                                  Osaako joku sanoa missä tuon 80, 1,8S:n -87 vuosimallin NE-koneen lämpömittarin anturi sijaitsee? Mitari toimii välillä ja välillä taas ei...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Siinä tukissa mistä lähtee ylävesiletku niin se alempi anturi muistaakseni.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ysikympin mittaristossa on alkanut kierroslukumittari kuttuilemaan. Toimii silloin kun huvittaa, ja joskus saattaa poukata kerran ylös kun vedättää yli 5krpm jonka jälkeen palaa taas nollaan. muut mittarit toimii niinkuin pitää. Piirilevyä siinä mittariston takana olen jo tinaillut paremmaksi. Eikös kierrosluvun signaali oteta hallilta tai puolalta näissä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Hervast Näytä viesti
                                        1.8S mittaristo on identtinen E: kanssa, mut neekerimalli 1.6:n mittaristossa ei taida olla kierroslukumittaria. Viitoskoneisistakin käy jos vaihtaa kierroslukumittarin.
                                        Ylläolevaan tekstiin viitaten voiko uudemasta 80:stä kierrosluvullisen mittarin vaihtaa vanhempaan 80:iin sellaisen tilalle jossa on iso analoginen kello siinä kiekkamittarin kohdalla ilman säätämistä? Meneekö siis "heittämällä" paikalle?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä voi vaihtaa suoraan. Itse vaihdoin kerran mittariston kokonaan tuohon '89vm 80:een. Oli aiemmin mittaristo jossa oli iso kello, mutta kun se vaihdettiin, niin kaveri oli tilannut salosta, Audi 100 avant mittariston (ellen aivan väärin muista) ja aivan samanlainen oli. Erona tottakai kiekkomittari ja digikello.

                                          Mitään extreemejä muutoksia ei tarvittu, vaan kaikki mittarit sun muut valot toimi hyvin ihan vaan lyömällä mittaristo kiinni ja auto käyntiin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            No niin.. vaihdoin analogisen kellon kiekkomittariin koska kiekkomittarillisen mittariston piirilevy oli rikki (ei ollut sinistä liitintä ollenkaan) ja kolvasin tarpeelliset komponentit piirilevyyn..

                                            "Uusvanha" mittaristo vaihdettu mutta kiekkomittari ja digikello ovat pimeinä, muut toimii kyllä (nopeus-, lämpö- ja bensamittari) ja mittariston valot toimivat myös sekä valojen himmennin. Kolvaukset tarkistettu ja kaikki näytti ok:lta sekä sulakkeet on myös tarkastettu ja kaikki oli ok..

                                            Onko mahdollista että joku komponentti on mennyt hajalle kolvauksen yhteydessä? Vai mistäköhän vikaa lähtisi purkamaan? Nyt tarvittais kokeneempien apua :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              piirilevy kolvattu uusiksi eikä auttanut, kiekkomittari ja digikello edelleen pimeänä..

                                              Olisiko kenelläkään neuvoja/apuja mitä seuraavaksi voisi kokeilla? Tai sitten hommataan jostain kokonaisuudessaan toimiva mittaristo..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Varmaa lienee uudemmankarheamman mittariston osto olla parempi vaihtoehto, luulisin..
                                                Voisin veikata, että aika halvalla saa nykyää joltai romupajalta / purkaamosta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  vielä tällainen ajatus heräsi että käykö samanikäisen lötkön mittaristo typ89:iin? Onko kenelläkään tietoa asiasta kun ei tunnu noita kunnossa olevia typ89 mittaristoja löytyä..

                                                  Tai onko joku kehittänyt ratkaisua yllämainitsemaani pulmaan?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kerroppa vähän mitä oot sinne mittaristoon kolvaillut ja laita vaikka kuva.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Iteltä löytyy myyntiin yksi "ehjä" 80 audin mittari jossa on tuo jenkakello ja digikello, mutta digikello on puoliksi mustunut niin ettei tekstistä saa selvää.
                                                      Kiinnostais kans tietää mitä on kolvailtu ja mihin, sillä löytyisi myös yksi mittariston ehjä piirilevy joka peräisin 1.8S 80:n mittaristosta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No niin, nyt vasta on kiireet helpottanu ja kerenny napsimaan muutaman kuvan mittaristosta, saattavat olla vähän epäselviä kun ei löydy kunnon kameraa, kännykameralla napsittu kuvat..

                                                        http://makkeli.kuvat.fi/kuvat/Audin%20mittaristo/
                                                        Toivottavasti linkki toimii

                                                        Lähikuvissa olevat komponentit on uudelleen kolvattu (ovat siinä keltaisen liittimen alapuolella), onkohan kaikki oikeissa paikoissa?

                                                        Paljonko Mehtala pyydät kunnossa olevasta piirilevystä ja mitenhän sen saisi ehyenä Ouluun saakka? =D
                                                        Viimeksi muokannut Makkke; 9.8.2011, 22:45. Perustelu: MEHTALA: ei tarvetta siis piirilevylle =D

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mistä ohjeet nuihin komponentteihin ovat peräisin?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Otin aina alkuperäisen poissa ja heti kolvasin uuden tilalle.

                                                            voi olla että on menny vääriin paikkoihin ku ei ollu ihan samannäkösiä mitä alkuperäiset oli ja muisti ei aina ole parhaimmasta päästä..

                                                            Ja tosiaan lämpötila-, bensa- ja noepusmittari toimivat, digikello ja kiekkamittari eivät. Sekä mittarin valoista sen verran että oikealla puolella toimii mittarin valot (bensa- ja nopeusmittari), mutta taas vasemmalla ei toimi valot (lämpötila- ja kiekkamittari)..
                                                            Viimeksi muokannut Makkke; 9.8.2011, 19:25. Perustelu: lisäystä vikalistaan :-)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X