Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ESP ja katsastus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ESP ja katsastus?

    Onko ESP:n toimittava auton katsastuksessa, jos moinen keksintö autosta löytyy?

    Omassa autossa se on, mutta vehje kiukuttelee silloin tällöin ja silloin syttyy siitä vikavalo mittaristoon. Vian ilmenemisen taajuus kasvanut viime aikoina.

    Vika paikallistettu ratin asentotunnistimeen, mutta en nyt jaksaisi sitä alkaa vaihtamaan ennen katsastusta.

    Miten on, jos ESP-valo syttyy mittaristoon kesken katsastuksen, tuleeko hylsy?

  • #2
    Ihan ulkomuistista heitettynä jos se on asennettu autoon alkuperäisenä sen tulee toimia katsastuksessa muuten tulee hylsy.

    Comment


    • #3
      tulee hylsy, jos ei oo ihan uuno katsastusmies.

      Comment


      • #4
        Jos ESP valo syttyy niin ABS:t on melko varmasti pois pelistä myös. Kaikkien turvavarusteiden tulee toimia ja sellainenhan on ESP:kin.

        Comment


        • #5
          Mites sitten, kun mulla tuossa ässässä ei syty ESPin valo ollenkaan.
          Toki, ei taida sitä edes testata, kun viimeksi tuli leima lappuun.
          Ja käyn konttorilla, jossa ei pieniin asioihin edes puututa.

          Comment


            #6
            Katsastuksen arvosteluperusteet -dokumentti löytyy ihan netistä. Turha tällaisilla asioilla on spekuloida. Voisi varmaan laittaa johonkin stickyksi (?). Se, mikä missäkin konttorilla jätetään tarkastamatta, on sitten ihan toinen juttu. Fakta on kuitenkin, että tällöin konttori jättää osan kohteista tarkastamatta, ts. ei tee työtään viimeisen päälle.

            ESP:n eli ajonvakauden hallintajärjestelmän osalta asia on sama kuin ABS-jarrujen kohdalla:
            Tarkastus: Ajovakauden hallintajärjestelmä (jarrujärjestelmän osana)
            Tarkastusmenetelmä: Merkkivalojen perusteella tai testerillä
            Havaittavat viat tai puutteellisuudet: Merkkivalo ei toimi TAI Järjestelmä ei toimi (valo jää palamaan).
            Toimenpide: Hylätty

            Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete
            Kaikkien turvavarusteiden tulee toimia ja sellainenhan on ESP:kin.
            Vain niiden turvavarusteiden tulee toimia, jotka on erikseen määritelty. Joku automaattijarrutus, turvavöiden esikiristys, kaistallapitoavustin tai kaistavaroitin ovat mielestäni kaikki turvavarusteita, mutta ainakaan nykyohjeet eivät sellaisia tunne.

            Comment


            • #7
              Monet elektroniset järjestelmät tarkastetaan merkkivalon perusteella.

              Airbag, ABS, ESP ja sähköinen ohjaustehostin ainakin aiheuttaa suoraan hylyn; jos merkkivalon toiminta epänormaali (ei syty tai jää päälle). Myös moottorin häiriövalo aiheuttaa OBD-autoissa hylkäyksen vaikkei vikakoodeja olisikaan.

              Diesel-OBD (käyttöönotto 2004 alkaen) tehdään pelkän merkkivalon perusteella, kun varsinaista testiä piuhan päässä ei suoriteta. Trafi on ohjeistanut, että päälle jäävä häiriövalo dieselissä pitäisi hylätä, mutta em. ”uunot” ei tätäkään välttämättä tajua.

              Adaptiiviset ajovalot kuuluu myös merkkivalolla tarkastettaviin, kun niitä on vaikea tai täysin mahdoton simuloida hallissa.

              Kaistavahdit ym. on vain avustavia järjestelmiä ei varsinaisia turvavarusteita. Automaattijarrutus taitaa olla jollain tavalla kytköksissä ESP-järjestelmään (=ABS-pumppu luo jarrupaineen).

              Saa siinä olla melkonen haukankatse että ehtii kaikki tarvittavat valot tarkastaa nykyisistä joulukuusista. Vielä kun kaikissa ei saa edes virtoja päälle käynnistämättä, saa moottoria starttailla useampaan kertaan. Ja se joka kaikki nämä tajuaa tarkastaa, on tietysti pikkutarkka pilkun*****ja... ;)

              Alkuperäinen kirjoittaja Castrol Näytä viesti
              Ihan ulkomuistista heitettynä jos se on asennettu autoon alkuperäisenä sen tulee toimia katsastuksessa muuten tulee hylsy.
              Paljonkos ESP:tä on jälkiasennettu? ;)

              Comment

              Working...
              X