Tervehdys,
Enpä ole taas hetkeen ehtinyt foorumille, jenkki -V8 on vienyt kaikki ajan. Nyt sitten käyttöautona toimiva A6 Avant Quattro -95 pukkaa ongelmaa, viimeksi vaimolla tuuletin lopetti toiminnan tyystin.
Vikoja ennen tallille lähtöä, siellä selviää varmaan tarkemmin. Ennen kun kirjoitin vietin kyllä ne pakolliset pari tuntia etsien vastaavia arkistoista/haulla, vaan en oikein päässyt samalle aaltopituudelle:
- Tuuletin ei pyöri. Ainakin automaatti-ilmastoinnin mukaan säätää kyllä, koodeissa kanava 18, Actual Air Blower Voltage muuttuu myös säädön mukaan. Voi olla palanut sulakekin ? Huom ! koodien selitykset 98 A4:sta. Onko samat ? Tuuletin ei ennenkään mielestäni puhaltanut niin lujaa kuin piti ja joskus tiukassa kurvissa saattoi nopeus vaihdella. Jotain irti ?
- Samalla tulikin tarkistettua kanava 1:ltä virhekoodit, joita tuntuikin sitten olevan:
11.1 (G112) Central Flap Motor Potentiometer, static open
11.6 Central Flap Motor Potentiometer, malfunction
13.1 (G114) Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer, static open
13.6 Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer, malfunction
13.7 Footwell/Defroster Flap, sporadic block
15.7 Air Flow Flap, sporadic block
Jos joku osaisi antaa osviittaa, mitä todennäköisimmin tarkoittaa noin käytännössä.
Ajossa ikkunaa avatessa ilmeisesti alipaineen johdosta alkaa lämppäristä jostain sieltä keskipanelin takaa kuulua ropinaa, jokin on irti. Mahtaneeko olla joku läppä, josta yllä herjoja ?
- Joistakin ilmasuuttimista ei ennenkään puhaltanut oikein mitään, esim. keskikonsolin takaosan takapenkkiläisten ritilät ja kojelaudan päissä olevat ritilät. Liekö putkia irti ?
- Ilmastointilaite ei puhalla kylmää muuten kuin pitkän odotuksen jälkeen ja silloinkin aika heikosti. Kesällä käytin auton huollossa, jossa tarkistettiin ja lisättiin kylmäainetta. Ei juuri vaikutusta
Nyt joudunkin availemaan nämä keskikonsolit /-panelit ja tutkimaan rapinoiden syitä ja läppien toimintaa. Mutta mitenkäs avaaminen tapahtuu ? Tähänkään en löytänyt mallikohtaista vastausta ed. keskusteluista.
Joku ilmoitti tutkineensa läppien toimintaa irtonaisten paneelien raosta ja olivat kuulemma moottorit säätäneet tuossa tapauksessa. Mutta mitenkäs läppämoottoreita ohjataan ? Pitäisikö säätyä esim. lämpötilaa vaihtelemalla ja manuaalipuolella eri puhallusreittejä (tuulilasi, taakse, kierto jne...) vaihtelemalla ?
- Raitisilmasuodattimet (käsittääkseni tässä on) tartteis varmaan vaihtaa. Arkistosta löysin keskustelun pätkän, jossa oli ohjeeseen linkki, vaan ei toiminut enää. Mahtaako jollakulla olla ohjeet asiaan.
Tässähän taas olisi aihetta keskikokoiseen romaaniin. Toivottavasti kuitenkin joku ystävällisesti auttaisi miestä mäessä, toista autoa ei ole eikä nyt ole korjaamokeikkoihin varaa. Itsellä kyllä löytyy työkaluja ja ne pysyvät käsissäkin. Rassauksen kohde ei vaan ole niin tuttu.
Enpä ole taas hetkeen ehtinyt foorumille, jenkki -V8 on vienyt kaikki ajan. Nyt sitten käyttöautona toimiva A6 Avant Quattro -95 pukkaa ongelmaa, viimeksi vaimolla tuuletin lopetti toiminnan tyystin.
Vikoja ennen tallille lähtöä, siellä selviää varmaan tarkemmin. Ennen kun kirjoitin vietin kyllä ne pakolliset pari tuntia etsien vastaavia arkistoista/haulla, vaan en oikein päässyt samalle aaltopituudelle:
- Tuuletin ei pyöri. Ainakin automaatti-ilmastoinnin mukaan säätää kyllä, koodeissa kanava 18, Actual Air Blower Voltage muuttuu myös säädön mukaan. Voi olla palanut sulakekin ? Huom ! koodien selitykset 98 A4:sta. Onko samat ? Tuuletin ei ennenkään mielestäni puhaltanut niin lujaa kuin piti ja joskus tiukassa kurvissa saattoi nopeus vaihdella. Jotain irti ?
- Samalla tulikin tarkistettua kanava 1:ltä virhekoodit, joita tuntuikin sitten olevan:
11.1 (G112) Central Flap Motor Potentiometer, static open
11.6 Central Flap Motor Potentiometer, malfunction
13.1 (G114) Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer, static open
13.6 Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer, malfunction
13.7 Footwell/Defroster Flap, sporadic block
15.7 Air Flow Flap, sporadic block
Jos joku osaisi antaa osviittaa, mitä todennäköisimmin tarkoittaa noin käytännössä.
Ajossa ikkunaa avatessa ilmeisesti alipaineen johdosta alkaa lämppäristä jostain sieltä keskipanelin takaa kuulua ropinaa, jokin on irti. Mahtaneeko olla joku läppä, josta yllä herjoja ?
- Joistakin ilmasuuttimista ei ennenkään puhaltanut oikein mitään, esim. keskikonsolin takaosan takapenkkiläisten ritilät ja kojelaudan päissä olevat ritilät. Liekö putkia irti ?
- Ilmastointilaite ei puhalla kylmää muuten kuin pitkän odotuksen jälkeen ja silloinkin aika heikosti. Kesällä käytin auton huollossa, jossa tarkistettiin ja lisättiin kylmäainetta. Ei juuri vaikutusta
Nyt joudunkin availemaan nämä keskikonsolit /-panelit ja tutkimaan rapinoiden syitä ja läppien toimintaa. Mutta mitenkäs avaaminen tapahtuu ? Tähänkään en löytänyt mallikohtaista vastausta ed. keskusteluista.
Joku ilmoitti tutkineensa läppien toimintaa irtonaisten paneelien raosta ja olivat kuulemma moottorit säätäneet tuossa tapauksessa. Mutta mitenkäs läppämoottoreita ohjataan ? Pitäisikö säätyä esim. lämpötilaa vaihtelemalla ja manuaalipuolella eri puhallusreittejä (tuulilasi, taakse, kierto jne...) vaihtelemalla ?
- Raitisilmasuodattimet (käsittääkseni tässä on) tartteis varmaan vaihtaa. Arkistosta löysin keskustelun pätkän, jossa oli ohjeeseen linkki, vaan ei toiminut enää. Mahtaako jollakulla olla ohjeet asiaan.
Tässähän taas olisi aihetta keskikokoiseen romaaniin. Toivottavasti kuitenkin joku ystävällisesti auttaisi miestä mäessä, toista autoa ei ole eikä nyt ole korjaamokeikkoihin varaa. Itsellä kyllä löytyy työkaluja ja ne pysyvät käsissäkin. Rassauksen kohde ei vaan ole niin tuttu.
Comment