Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Apuva tarvitaan, lähinnä ilmastointi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Apuva tarvitaan, lähinnä ilmastointi

    Tervehdys,

    Enpä ole taas hetkeen ehtinyt foorumille, jenkki -V8 on vienyt kaikki ajan. Nyt sitten käyttöautona toimiva A6 Avant Quattro -95 pukkaa ongelmaa, viimeksi vaimolla tuuletin lopetti toiminnan tyystin.

    Vikoja ennen tallille lähtöä, siellä selviää varmaan tarkemmin. Ennen kun kirjoitin vietin kyllä ne pakolliset pari tuntia etsien vastaavia arkistoista/haulla, vaan en oikein päässyt samalle aaltopituudelle:

    - Tuuletin ei pyöri. Ainakin automaatti-ilmastoinnin mukaan säätää kyllä, koodeissa kanava 18, Actual Air Blower Voltage muuttuu myös säädön mukaan. Voi olla palanut sulakekin ? Huom ! koodien selitykset 98 A4:sta. Onko samat ? Tuuletin ei ennenkään mielestäni puhaltanut niin lujaa kuin piti ja joskus tiukassa kurvissa saattoi nopeus vaihdella. Jotain irti ?

    - Samalla tulikin tarkistettua kanava 1:ltä virhekoodit, joita tuntuikin sitten olevan:

    11.1 (G112) Central Flap Motor Potentiometer, static open
    11.6 Central Flap Motor Potentiometer, malfunction
    13.1 (G114) Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer, static open
    13.6 Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer, malfunction
    13.7 Footwell/Defroster Flap, sporadic block
    15.7 Air Flow Flap, sporadic block

    Jos joku osaisi antaa osviittaa, mitä todennäköisimmin tarkoittaa noin käytännössä.

    Ajossa ikkunaa avatessa ilmeisesti alipaineen johdosta alkaa lämppäristä jostain sieltä keskipanelin takaa kuulua ropinaa, jokin on irti. Mahtaneeko olla joku läppä, josta yllä herjoja ?

    - Joistakin ilmasuuttimista ei ennenkään puhaltanut oikein mitään, esim. keskikonsolin takaosan takapenkkiläisten ritilät ja kojelaudan päissä olevat ritilät. Liekö putkia irti ?

    - Ilmastointilaite ei puhalla kylmää muuten kuin pitkän odotuksen jälkeen ja silloinkin aika heikosti. Kesällä käytin auton huollossa, jossa tarkistettiin ja lisättiin kylmäainetta. Ei juuri vaikutusta

    Nyt joudunkin availemaan nämä keskikonsolit /-panelit ja tutkimaan rapinoiden syitä ja läppien toimintaa. Mutta mitenkäs avaaminen tapahtuu ? Tähänkään en löytänyt mallikohtaista vastausta ed. keskusteluista.

    Joku ilmoitti tutkineensa läppien toimintaa irtonaisten paneelien raosta ja olivat kuulemma moottorit säätäneet tuossa tapauksessa. Mutta mitenkäs läppämoottoreita ohjataan ? Pitäisikö säätyä esim. lämpötilaa vaihtelemalla ja manuaalipuolella eri puhallusreittejä (tuulilasi, taakse, kierto jne...) vaihtelemalla ?

    - Raitisilmasuodattimet (käsittääkseni tässä on) tartteis varmaan vaihtaa. Arkistosta löysin keskustelun pätkän, jossa oli ohjeeseen linkki, vaan ei toiminut enää. Mahtaako jollakulla olla ohjeet asiaan.


    Tässähän taas olisi aihetta keskikokoiseen romaaniin. Toivottavasti kuitenkin joku ystävällisesti auttaisi miestä mäessä, toista autoa ei ole eikä nyt ole korjaamokeikkoihin varaa. Itsellä kyllä löytyy työkaluja ja ne pysyvät käsissäkin. Rassauksen kohde ei vaan ole niin tuttu.

  • #2
    Tuuletin ei pyöri. Ainakin automaatti-ilmastoinnin mukaan säätää kyllä, koodeissa kanava 18, Actual Air Blower Voltage muuttuu myös säädön mukaan.
    Diagnostiikka näkee esim. irrallisen moottorin liittimen, joten olisiko tämä sitten jotain mekaanista jumitusta tms.

    Mutta mitenkäs läppämoottoreita ohjataan ? Pitäisikö säätyä esim. lämpötilaa vaihtelemalla ja manuaalipuolella eri puhallusreittejä (tuulilasi, taakse, kierto jne...) vaihtelemalla ?
    Näin tekee. Sen paremmin ei ole vielä kokemusta noiden korjaamisesta, mutta tuo vikalista on kyllä sangen pitkä.

    Takasuuttimet on samassa kanavassa kojelaudan keskisuuttimien kanssa. Edessä on sitten erikseen kanavat jaloille ja tuulilasille. Central ja footwell/defroster -läpät määräävät koko orkesterin toiminnan.

    Raitisilmasuodattimet (käsittääkseni tässä on) tartteis varmaan vaihtaa.
    Lasinpyyhkimien varret ja kaikki tavara näiden alta irti. Lopulta pääsee käsiksi ilmastoinnin höyrystimen edessä olevaan suodattimeen. Hyvä tilaisuus ruutata samalla purkillinen ilmastoinnin putsausainetta systeemiin.

    Comment


    • #3
      No niin, palataanpa aiheeseen kun palailin tallilta ja jotain pientä uuttakin asiaan.

      Kiitti kuitenkin Jarille vastauksesta näin ensin.

      Alla vähän tilannetietoa:

      - Tuulettimelle säätöyksikkö ohjaa jännitettä diagnostiikan mukaan ja liittimeltä mittaamalla näin myös tapahtuu. Kokeilin siinä sitten vanhanaikaista, pamautin tuuletinta napakasti nyrkillä ja katso: Lähti käyntiin. Moottori on siis ehjä ja liittimetkin oli tiukalla eikä retuuttaminen auttanut, joten kyseessä lienee kohtuullisen loppuneet hiilet ? Etenkin kun moottori tuntuu hieman voimattomalta. Ei kuitenkaan pidä mitään erikoisia ääniä. Ennen kuin puran pidemmälle, kysymys kuuluukin että saako näitä kuinka hyvin uusia ? Vaikeusastetta lisää, että tarvitsen autoa kuitenkin päivittäin.

      - Purin konsolit pois alta, vaikkei (kaikkien) läppämoottoreiden tutkintaa varten olisi välttämättä tarvinnutkaan. Testi lämpötilaa ja ilmanvirtausta manuaaliasennossa säätäessäni näytti, etteivät läpät liikkuneet minnekään ja tähän suuntaan virhekooditkin viittasivat. Puran huomenna moottorit pois ja putsaan, monella on ilmeisesti auttanut. Moottoreita/läppiä on käsitykseni mukaan 4 kpl ? (voisko joku vahvistaa) seuraavasti: Air flow flap G113 apukuskinpuolen A-pilarin ja kojelaudan tienoilla, Temperature Regulator flap G92 kuskin jalkatilan huitteilla, Central flap G112 apukuskin puolella jalkatilassa ja sitten tämä Floorwell/Defroster flap G114, jonka sijainnista ei vielä ole tietoa, ilmeisestikin jossain kojelaudan syvyyksissä ?

      Jos näitten putsaus jää vaiheeseen ja moottorit hetkeksi irralleen, ei estäne ajamista ?
      Entä nollaako diagnostiikka virhekoodit heti kun jokin em. osa-alueista on saatu kuntoon ? Sais siten feedbackia korjauksen/putsauksen vaikutuksesta.

      - Pitääpä hakea raitisilmasuodattimet Motonetista (A6 94--97 Ilmastoidut mallit ENSIasennus (34x21cm). . . . . 19-2193 lienee oikea ?) Paikka lienee tuolla tuulettimen alla/takana, en tarkemmin tutkaillut ? Mitä putsausainetta on tavattu käyttää ja mihin tarkalleen ottaen ruutattu ?


      Jospa siis saisi asiantuntevaa kommentointia näistä em. kilkkeistä. Laitetaanpa, jos mahdollista, ne ensin kuntoon ja jatketaan sitten etiäpäin :-)

      Comment


        #4
        No jos tuuletin lähti pelaamaan kopauttamalla niin melkeinpä vaihtoon. Kuulostaa kuluneelta.

        Onkos tuo sellanen yhden vanhan mallinen ilmastointi vai tällänen molemmille puolille säädettävä.
        Jos tuo "vanha" niin defroster/footwell läppä on siellä kojelaudan tai siis sisällä ja ohjaa joko tuulilasille tai jaloille puhalluksen.

        Tuossa vaan hämää toi, että on myös keskiläppä juutingissa. Aivan ku kaikki läpät olis jumissa.

        Comment


        • #5
          Kävin juuri vastaavanalisen savotan läpi muutama viikko sitten. Eli erilaiset läppämoottorit ja potentiometrit heitti herjaa, ja akuutein pulma oli se että ilmaa ei tullut lasille / jalkatilaan lainkaan. neljästä mootorista huolsin kolme. Vimppa (air flow flap) on NIIN kaameassa paikassa B4 korimallissa että ei naurata...
          ohjeita ja ratkaisuja sekä omia kokemuksiani tässä ketjussa:
          http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=2072
          Olit tuon ehkä jo lukenutkin. Vikakoodit pitää poistaa ja moottorien perusasennot kalibroida Vag-Comilla että toimii 100% oikein.

          Comment


          • #6
            Itselläni viallinen ohjausyksikkö ilmoitti kaikki läppämottorit "Jumeiksi". Yksikään moottori ei ollut jumissa, kun ohjainyksikkö vaihtui toimivaan.

            Comment


              #7
              Juuri kuten mullakin, ja kaikki 7 vikakoodia ovat kadonneet ja pysyneet poissa tuon climaboxin vaihdon myötä. kopkopkoputikop.

              Comment


              • #8
                sehän selvinnee sillä että ajaa paristolla virtaa moottoreihin. Jos liikkuu niin vika tod.näk. muualla (ohajusyksikössä). Noitten mootoreiden irrottaminen ja puhdistaminen voi olla kyllä ihan hyvä ajatus noin ennaltaehkäisymielessä jos ovat tuossa korimallissa paremmin hollilla kuin B4:ssä

                Comment


                • #9
                  OK, kiitti kommenteista, täytyy lähteä tallille soveltamaan. Tässä lisää kommentteja/kysymyksiä, kun asioita kerran on auki:

                  - Putsaan ne moottorit ja systeemit, kun ne kerran alkavat olla esillä, katsotaan nyt tuon air flow flapin kanssa sitten... Mutta miten se on, pitääkö ohjain kuinka suurta meteliä asiasta, jos välillä käyn autolla jossakin ilman läppämoottoreita, tuuletinta tms. ? Muistettakoon, että tää on käyttöpeli ja muuta ei olle alle ottaa. Jenkki -V8 on lähes atomeina vieressä :-) Ja luin sekä tulostin kyllä tuon juuson mainitseman artikkelin, kiitos.

                  - Jos vika on climaboxissa, mahtaako olla kallis, mistä saa ?

                  - Palataan tuohon moottoreiden kalibrointiin jahka saan ne edes liikkumaan ensin. Kai ne nyt liikkuu, vaikka ei olisi kalibroitukaan ? Siihen kuitenkin joku vois miettiä mulle suositeltavaksi soppelia VAG-COMia tai vastaavaa, tulis olla halpa (rahanmenoa on muutenkin nyt ollut tolkuttomasti, kirstun pohja kiiltää :-)) ja liittimenä näyttäis oleva n tommoinen 2-napainen tuolla konehuoneen puolella sulak/releboxissa. Palaan tähän kuvien kanssa hiukka myöhemmin.

                  - Miten se on, saiko tuulettimeen hiiiliä mistään, vaan pitääkö/kannattaako ostaa koko klöntti ? Jos suositellaan koko klönttiä, mistä sen edullisesti saisi, kun ottaa huomioon, että asun Turun suunnassa (en tosin syntyperäinen, näin lieventävänä asianhaarana :-))

                  - Vikakoodit eivät ilmeiseti nollaudu ilman VAG-COM nollausta muuta kuin ajan kanssa, mutta olettaisin näkeväni onnistuneen korjauksen liikkuvan läpän muodossa ?

                  - Oliko kellään mitään kommenttia tuosta mun raitisilmasuuodattimesta ja putsausaineesta ?

                  Comment


                  • #10
                    itse ajelin ihan sujuvasti ilman noita moottoreita välillä. Päivittäinen käyttöpeli tuo autoni.
                    Moottorit toimii kyllä ilman kalibrointiakin, mutta läpät saattaa jäädä (jää) hieman vääriin asentoihin ja ohjelman säädöt ei toteudu ihan täysin. (Lämpötila ja suuntausheittoja). On 10 minsan homma Vag-Comilla jos saat käsiisi jonkun jolla se teilläpäin olisi. Autan mielelläni jos pääset Helsingin Herttoniemeen...
                    Se air flow flap ei ole tod. näk kovin vaikeassa paikassa sun autossa...? Omassa vaatii lämmityslaitteen ja kojelaudan irroituksen sekä ilmastoinnin tyhjentämisen.... saa vähän vaikka vetää toistaiseksi:-)!

                    Comment


                    • #11
                      No niin,

                      Alkaa selvitä: Keskikonsolin takaa KUMPIKIN climaboxin ja venttiilihässäköiden välinen liitin (sekä sininen, että punainen) siinä ilmakotelon kyljessä IRTI ???!!! Laitoin paikalleen ja jo alkoi läpät kääntyilemään.... Ilmaa tulee mistä pitääkin. Lopuksi vielä liittimet varmistaen ohuella nippusiteellä kiinni, ettei vastaavaa tapahdu jatkossa. On meinaan siitä mielenkiintoisessa paikassa, että joutuu purkimaan koko keskikonsolin.

                      Ilmeisesti ravistunut ajossa hiljalleen irti. On kuitenkin toiminut mullakin ollessa ennemmin, joten ei ole jostain syystä irroitettu vaan siis itse irronnut. En ala nyt sitten näitä moottoreita purkimaan, kun vika mitä ilmeisemmin oli tässä.

                      Seuraavaksi alan ihmettelemään puhallinmoottoria. Edelleen kaipailisin vastauksia tuohon moottorin/hiilten saatavuuteen, raitisilmasuodattimeen, putsaukseen jne. Voisin myös hankkia tuon VAG-COMin tai vastaavan, joten jos joku viitsisi kaivella minulle ehdotuksia/saatavuuksia/hintoja, olisin ylen kiitollinen.

                      Nyt takaisin peltien alle :-)

                      Comment


                      • #12
                        Kateutta! Puhtaaksiviljeltyä kateutta täältä päin....:-)
                        Hyvä kun selvisi!
                        Vag Comin suhteen äänestän aitoa amerikan tuotetta.
                        Nopea toimitus ja asiallinen palvelu kaikin puolin. Itse ensin leikittelin ajatuksella piraatti, mutta luovuin sitten kuitenkin. Kotimaiset kaapelit jotka toimis USB läppärini ja 2x2 liittimen kanssa olisi nekin jo maksanu jotain. Sitten sen softan imeminen ja jne. ei jaksanut. Aito tuli maksamaan jotain 300 USD. tuli työpaikalle neljässä päivässä. tuo 2x2 adapteri oli jotain 50 USD.
                        Hintaan sisältyy tuki, viimeisin softaversio ja kai ilmaiset päivitykset johonkin asti?
                        www.ross-tech.com

                        Comment


                        • #13
                          Joo...

                          Kiitti juusolle VAG-COM -asiassa, palaan siihen myöhemmin.

                          Raitisilmasuodatin on nyt poissa ja väriltään musta, kun alkuperäinen ollut valkoinen. Lienee alkuperäinen. Mitat ovat nuo 21 x 34, joten uutta hakuun. Pahus kun ei uskaltanut katsomatta ostaa. Pitänee ajaa ilman sitä hetki. Kummankos päin muuten se tulikaan, kun en muistanut katsoa irroittaessa, enlä nyt äkkiseltään hahmottanut kummin päin ilma tuossa kiertää ? Suodattimessa on merkintä Fahrtrichtung ja nuoli. Tarkoittaako nimenomaan ajosuuntaa, eli siis nuoli nokkaan päin, vai onko ilmanvirtaussuunnan mukaan, joka siis oli... ?

                          Mites tuon puhallinmoottorin saisi näppärimmin pois ? Edellä myös edelleen joitain vastaamattomia asioita, tietoa otetaan mielellään vastaan remontin edetessä :-)

                          Comment


                            #14
                            Heippa Mika,

                            Taidan tunnistaa sinut. Olet vanha työkaveri.
                            Mites Torino jaksaa? Vielä tekemistä ja paljon vai?

                            t. Jorma Kuopiosta

                            Comment


                            • #15
                              Moro Jorma !

                              Sama mies. Audinomistajia sinäkin siis. No, työtä piisaa :-) Pitää välillä ruuvata tätä käyttöautoa (vaikka olen yrittänyt sitä parhaani mukaan vältellä :-)) ja Torino lepäilee tällä hetkellä tuossa vieressä. Torinon vaiheita voipi seurailla www.torinoproject.com

                              Comment


                              • #16
                                Tuossa on noista puhistusaineista http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...nnin+puhdistus

                                Itse laitoin keväällä Fortea ja toimi, loppu löyhkä.

                                Comment


                                • #17
                                  Ilma kulkee suodattimen läpi takaa eteen.

                                  Puhdistusainetta ilmastointihuollosta tai jostain muualta. Mukana tulee ohjeet, mutta kennoon ja uuteen suodattimen kehotettiin sumuttelemaan. Ponneaine purkista (mikä lie Clean-Pur tjsp. oli) loppui jo puolessa välissä, joten loput joutui sitten valuttamaan siihen suodattimeen.

                                  Luulisi static-vikailmoitusten vaihtuvan, kun homma alkaa toimia. Sporadic kestänee vähän kauemmin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiitti Jari,

                                    Haen tänään suodattimen ja puhallinmoottorin Motonetista. Vielä kun joku kertois miten sen tuuletinmoottorin sais vaihdettua ilman koko systeemin purkamista. Jotkut ovat sen vaihtaneet kuuleman mukaan sahaamalla lämppärikoteloa auki. Itse avasin päällysosan kokonaan, muttei moottori vielä siitä ulos tule. Pitäisköhän kotelo siitä moottorinkin ympäriltä halkaista ? Laitoinkin tästä uuden topicin, muttei vastauksia ole tullut. Alkoi iltasella jo lievästi sanoen v...taa tuo rämpelöiminen, mutta ei kai auta :-)

                                    Läpät kääntyilevät kyllä nyt ja ilma kulkee kuten pitää, mutta virhekoodit eivät ole nollautuneet minnekään, ainakaan vielä. Sen sijaan tuli tukku uusia, kaikki uudet viittaavat Footwell/Defroster flapin toimintaan, lähes jokainen 13.x koodi päällä, joten voinee olla vieläkin jokin liitin irti .... Täytynee silmäillä sinnepäin tarkemmin, menee huomiselle.

                                    Taitaisi olla jokatapauksessa syytä hommata VAG-COM, mitä muuta se löytääkään... Joka tapauksessa isommat hommat jätän ensi kesälle, kun saan jenkkivehkeen tien päälle. Onpa joku auto, jolla ajaa, jos Audi on pukeilla pitempäänkin. Tosin Audikin pitäisi katsastaa vielä kuukauden sisään... Ilnko muita vaihtoehtoja VAG-COMiksi kuin tuo juuson. Okisi varmaankin hyvä, mutte hinta hirvittää...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ilmastointi on sikäli mukava veikko, että se kertoo itsestään jokseenkin riittävästi ilman diagnostiikkavermeitäkin. Kaikkeen muuhun niitä sitten tarvitaankin.

                                      Ross-Techin laitteissa maksetaan käyttövarmuudesta. Koitapa kimppahankintaa lähiseudun kanssa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No niin, päivitänpä kuulumiset hieman jälkijunassa

                                        Tilanne on tällä hetkellä suht' hallinnassa. Puhaltimen moottori on vaihdettu (tätä hommaa ei mielellään tee kovin monta kertaa :-)) ja läpät pelaavat. Moottori taas Motonet -laatua, eli jyristää isoilla nopeuksilla valmiiksi. Sekin moottori jäi käteen vasta toisella yrityksellä, ensimmäisessä oli roottori jo valmiiksi n. sentin liian syvällä akselilla ja otti runkoon. Onneksi en ehtinyt asentaa...

                                        Suodattimet vaihdettu ja VAG-COM:kin hommattu ja onnistuneesti käytettykin.

                                        Kylmää ilmaa laitteesta ei tule ja kompressori pitää melko rrrrrrrrrrrr-ääntä päällä ollessaan, mutta tätä alan miettimään kesällä jahka saan V8:n vuorostaan tien päälle ja Audi saa olla pukeilla tarvittaessa pitempäänkin.

                                        Siis kiitokset tässä vaiheessa kaikille apua antaneille.

                                        Tänään katsastukseen ja hylsy murtuneesta etujarruletkusta, jota en ollut huomannut. Letkun hainkin, mutta vaihto jää myöhempään. Ei mitä ilmeisemmin saa irti ilman ABSille menevän putken tuhoutumista, joten täytyy hankkia ne putketkin sitten varmuuden vuoksi letkun kumpaankin päähän, ulommainen tosin aukesi, mutta mutteri onkin sitten pyöreä nyttemmin... Putket lienevät aika vakiotarvikeosaa, koska niitä näytti Motonetin nettisivujen mukaan valikoimassa olevan, tosin Motolta en enää mitään osta.

                                        Katsari huomasi tietenkin, ettei takasumari pelaa, joka nyt ei mikään hylkäämisperuste ollutkaan, mutta mielenkiintoinen silti: Liittimelle ei tule virtaa. Lienee kiinni takaluukun kurttukumin alla olevan johdotuksen murtumisesta ? Vai onko näillä jotain tyyppivikaa, esim. kojelaudassa oleva kytkin vikaantuu ?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X